Leksykon budżetowy

A B C D E F G H I J K L M N O P R S Ś T U W Z 
Hasła na literę: W
Wieloletnia prognoza finansowa
Kategoria: Budżet Samorządu Terytorialnego
Procedura budżetowa

Gdzie szukać w budżecie?

Dane liczbowe
Dane liczbowe


Definicja formalnoprawna:
Wieloletnia prognoza finansowa jst stanowi instrument wieloletniego planowania finansowego w jednostkach samorządu terytorialnego. Inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały w sprawie WFP i jej zmiany należy wyłącznie do zarządu jednostki samorządu terytorialnego.
WPF obejmuje prognozę m.in. takich parametrów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego, jak:
  • dochody bieżące oraz wydatki bieżące budżetu,
  • dochody majątkowe oraz wydatki majątkowe budżetu,
  • wynik budżetu wraz ze wskazaniem przeznaczenia nadwyżki albo sposobu sfinansowania deficytu,
  • przychody i rozchody budżetu, z uwzględnieniem długu zaciągniętego oraz planowanego do zaciągnięcia.

Obligatoryjnym elementem WFP jest również kwota długu jednostki samorządu terytorialnego wraz ze wskazaniem sposobu sfinansowania jego spłaty oraz relacje, o których mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych, w tym informację o stopniu niezachowania tych relacji w przypadkach, o których mowa w art. 240a ust. 4 i 8 oraz art. 240b tej ustawy. Ustawodawca nakazuje ponadto, aby część składową WFP stanowiły objaśnienia przyjętych wartości. Fakultatywnym elementem uchwały w sprawie WPF jest zaś upoważnienie dla organu wykonawczego do zaciągania zobowiązań.

WPF obejmuje okres roku budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat. Prognozę kwoty długu sporządza się na okres, na który zaciągnięto oraz planuje się zaciągnąć zobowiązania. Wzór wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego oraz załączników do niej określa Minister Finansów w rozporządzeniu (zob. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 r.
w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego, Dz.U. z 2021 r., poz. 83).
Źródło:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz.U. z 2023 r., poz. 1270 ze zm.), art. 226-232
Komentarz:
Ustawodawca nakazuje aby wieloletnia prognoza finansowa jst była realistyczna Oznacza to, iż powinna uwzględniać zdarzenia, które mają lub mogą mieć wpływ na gospodarkę finansową w perspektywie czasu wykraczającej poza bieżący rok budżetowy.
Ustawodawca uszczegóławia minimalną treść wieloletniej prognozy finansowej jst w zakresie prognozy dotyczącej dochodów i wydatków budżetu jednostek samorządu terytorialnego. W przypadku dochodów, przepisy nakazują wskazanie w ramach dochodów majątkowych kwoty dochodów pochodzących ze sprzedaży majątku. Z kolei w odniesieniu do wydatków, istnieje obowiązek wyodrębnienia w wydatkach bieżących wydatków na obsługę długu, gwarancje i poręczenia. Natomiast tak w wydatkach bieżących, jak i majątkowych trzeba wykazać kwoty wynikające z limitów wydatków na planowane i realizowane przedsięwzięcia, przez które należy rozumieć wieloletnie programy, projekty lub zadania, w tym związane z:
  • programami finansowanymi z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) oraz innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi,
  • umowami o partnerstwie publiczno-prywatnym.
Autor (Autorzy): Monika Korolewska