Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 6226

w sprawie sprzedaży szpitala w Mysłowicach

   Szanowna Pani Marszałek! Odpowiadając na pismo z dnia 19 lutego 2014 r., przy którym przekazane zostało zapytanie pani Marii Nowak, poseł na Sejm RP, w sprawie sprzedaży szpitala w Mysłowicach, znak: SPS-024-6226/14, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższego.

   Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital Nr 1 im. Św. Karola Boromeusza w Mysłowicach, decyzją jednostki samorządu terytorialnego, prezydenta miasta Mysłowice przekształcony został w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością Mysłowickie Centrum Zdrowia w 2009 r. na podstawie dawnej ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89, z późn. zm.). Przejęcie świadczeń medycznych przez nowo utworzony podmiot leczniczy nastąpiło z dniem 1 kwietnia 2009 r. Od czasu przekształcenia szpitala Nr 1 w Mysłowicach odpowiedzialność za zarządzanie spółką ponosi zarząd i jej właściciel. W przypadku Mysłowickiego Centrum Zdrowia sp. z o. o. nadzór właścicielski sprawowała wyłącznie gmina Mysłowice do dnia 31 grudnia 2013 r. Z wyjaśnień prezydenta miasta Mysłowice przekazanych przy piśmie z dnia 3 marca 2014 r., znak: GN.0232.4.5.2014.ZH, wynika, że w dniu 30 grudnia 2013 r. prezydent miasta podpisał umowę zbycia udziałów na rzecz osób tworzących Mysłowickie Konsorcjum Medyczne.

   Kapitał zakładowy spółki w dniu podpisania umowy wynosił 4 497 500 zł i dzielił się na 8995 udziałów o nominalnej wartości 500 zł każdy. Wysokość zobowiązań wg stanu na dzień 30 września 2013 r. zawarta w umowie zbycia udziałów wyniosła 2 788 939,89 zł. Zadłużenie Mysłowickiego Centrum Zdrowia sp. z o.o. wygenerowane zostało od momentu rozpoczęcia działalności spółki do dnia zbycia udziałów. Na podstawie uchwały Rady Nadzorczej nr 7/06/2011 z dnia 15 czerwca 2011 r. w sprawie powołania członka zarządu - prezesa zarządu nastąpiła zmiana w składzie zarządu. Nowo powołany zarząd podjął działania restrukturyzacyjne i naprawcze, w wyniku których doprowadzono do poprawy wyników finansowych podmiotu leczniczego. Strata za rok 2011 wyniosła 2334 tys. zł, a za rok 2012 - 552 tys. zł (spadek o 76%).

   Podmiotem sporządzającym wycenę Mysłowickiego Centrum Zdrowia sp. z o.o. było Przedsiębiorstwo Usługowe HOLOX sp. cywilna z Bielska-Białej. Wyceny wartości spółki dokonano dwoma metodami wg stanu na dzień 31 marca 2013 r., tj.:

   - wg metody wartości skorygowanej aktywów netto - 105 000,00 zł,

   - wg metody rynkowej wartości likwidacyjnej - 1 312 100,00 zł.

   Od czasu powołania Mysłowickiego Centrum Zdrowia sp. z o.o. spółką zarządzały następujące osoby: K. Z., prezes zarządu do dnia 14 czerwca 2011 r., M. K., wiceprezes zarządu do dnia 14 czerwca 2011 r., K. G., prezes zarządu od dnia 15 czerwca 2011 r. Stały nadzór nad funkcjonowaniem spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności sprawuje rada nadzorcza na podstawie art. 219 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1030). Zgodnie z umową o zbyciu udziałów z dnia 30 grudnia 2013 r., zawartą pomiędzy prezydentem miasta Mysłowice a osobami tworzącymi Mysłowickie Konsorcjum Medyczne, Konsorcjum zobowiązało się do spłaty zobowiązań spółki wskazanych w bilansie zamknięcia, zgodnie z porozumieniami zawartymi przez spółkę z wierzycielami w ustalonych tymi porozumieniami terminach płatności.

   Nowi właściciele Mysłowickiego Centrum Zdrowia sp. z o.o. przejęli kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia obowiązujący do dnia 31 grudnia 2014 r. Wartość umów podpisanych z Narodowym Funduszem Zdrowia wynosi:

   - lecznictwo szpitalne - 7 058 680,00 zł,

   - izba przyjęć - 326 198, 20 zł,

   - ambulatoryjna opieka specjalistyczna (AOS) - 257 239,30 zł.

   Zobowiązania związane ze świadczeniem usług medycznych dla mieszkańców oraz zabezpieczenie interesów pracowniczych ściśle uregulowała umowa zbycia udziałów z dnia 30 grudnia 2013 r. zawarta pomiędzy ww. stronami.

   Reasumując, uprzejmie informuję, iż Ministerstwo Zdrowia realizuje zadania mające na celu usprawnienie funkcjonowania systemu ochrony zdrowia poprzez tworzenie ram ustawodawczych zapewniających maksymalną użyteczność leczniczą i ekonomiczną systemu, jak również kreowanie warunków niezbędnych do sprawnej i efektywnej działalności podmiotów leczniczych i innych instytucji sektora ochrony zdrowia. Natomiast działania podejmowane przez jednostki samorządu terytorialnego i decyzje związane z reorganizacją podległych im jednostek mają charakter autonomiczny i podlegają ochronie prawnej.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Piotr Warczyński

   Warszawa, dnia 17 marca 2014 r.