Interpelacja nr 5181

do ministra infrastruktury i budownictwa

w sprawie przekazywania przez PKP SA środków finansowych do Funduszu Własności Pracowniczej PKP

Zgłaszający: Janusz Sanocki

Data wpływu: 25-07-2016

Nysa, dnia 23 sierpnia 2016 r.

Szanowny Panie Ministrze,

dopływają do mojego biura poselskiego sygnały od obecnych i byłych pracowników PKP, że PKP S.A. nie odprowadziła do Funduszu Własności Pracowniczej PKP SFIO (dalej: Fundusz) wszystkich środków finansowych wymaganych ustawą z 08 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (dalej: u.o PKP). W szczególności poinformowano, że w maju 2013 r. PKP S.A. dokonała sprzedaży 100% akcji spółki Polskie Koleje Linowe Spółka Akcyjna, a od tej transakcji nie wpłacono do Funduszu żadnych środków. Należy tu podnieść, że za moment powstania spółki uważa się dzień jej rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Podkreślenia wymaga, że u.o PKP nie wyłącza z obowiązku odprowadzenia do Funduszu przedmiotowych środków, o których mowa w art. 63 ust. 2 tej ustawy, żadnego z możliwych sposobów utworzenia spółki przez PKP S.A. (przez umowę spółki, przez akt założycielski, przez przekształcenie, przez podział, przez połączenie).

Aktualnie uczestnikami Funduszu jest nieco ponad 200 tys. osób. Pracownicy PKP otrzymali od 1 szt. do maksymalnie 14 szt. (czternastu) jednostek uczestnictwa w Funduszu, jako zadośćuczynienie za społeczne koszty związane z komercjalizacją i prywatyzacją PKP. W początkowym okresie funkcjonowania Funduszu wartość przedmiotowego zadośćuczynienia przypadająca na jednego pracownika PKP zawierała się w zakresie wartości: od bochenka chleba (poniżej 3 zł) do maksymalnie 15 bochenków chleba (poniżej 35 zł). Po 14 latach funkcjonowania Funduszu, w zależności od stażu pracy, wartość tego zadośćuczynienia urosła zaledwie do poziomu: od wartości hulajnogi (netto ok. 280 zł) do maksymalnie wartości roweru (netto 3.900 zł). Główne składniki majątku PKP S.A. zostały już sprzedane. Tymczasem wartość tego zadośćuczynienia u pracowników innych prywatyzowanych przedsiębiorstw w RP kształtuje się na poziomie od wartości dobrej klasy samochodu (ok. 60.000 zł) do wartości nowego domu (ok. 400.000 zł).

Taka dalsza, nieprawidłowa, realizacja konstytucyjnej zasady równości i sprawiedliwości społecznej musi być bezwzględnie wstydem dla Rzeczypospolitej Polski. A nie zaistniały żadne przesłanki w postaci: wojna, stan wojenny czy rewolucja, w których to mogła by być zastosowana zasada rebus sic stantibus, a z którego to stanu można by wywieść uzasadnienie do jej zastosowania. Zasada ta dopuszcza niedotrzymanie zobowiązań o charakterze umów społecznych (lub międzynarodowych), jeżeli w chwili ustanowienia zobowiązań stan był bardzo odmienny od obecnego, którego nie dało się przewidzieć, np. wskutek działania siły wyższej.

Pracownikom PKP nie chodzi tu o otrzymanie przedmiotowego zadośćuczynienia o wartości identycznej do tej jaką otrzymali pracownicy innych prywatyzowanych przedsiębiorstw, ale o to, aby w stosunku do pracowników PKP była stosowana ta sama zasada partycypacji pracowników w majątku prywatyzowanej spółki, czyli 15% wartości sprzedawanego (prywatyzowanego) majątku PKP S.A. Wówczas będzie można powiedzieć, że zgodnie z ustawą realizowana jest przez PKP S.A. konstytucyjna zasada równości.

Szanowny Panie Ministrze,

od właściwego nadzoru Pana resortu nad pracą Zarządu PKP S.A., w tym także nad prawidłowym funkcjonowaniem Funduszu, zależy właściwa realizacja wpłat środków uzyskanych ze sprzedaży majątku tej spółki. W związku z tym proszę o odpowiedź na następujące pytania:

  1. Jakie kwoty i na jaki dzień PKP S.A. uzyskała ze sprzedaży swojego majątku od początku istnienia Funduszu do 30 czerwca 2016r. W rozbiciu na przychody ze:

    1. sprzedaży akcji spółek utworzonych przez PKP SA,

    2. sprzedaży udziałów spółek utworzonych przez PKP SA,

    3. sprzedaży nieruchomości spółki (PKP SA) i praw z nimi związanych,

    4. sprzedaży innych składników majątkowych spółki (PKP SA), z wyłączeniem środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej.

  2. Kiedy i w jakiej kwocie odprowadzono od sprzedaży wskazanych powyżej w punkcie 1 środki finansowe do Funduszu?

  3. W szczególności uprzejmie proszę o podanie informacji wskazanych powyżej w punktach 1 i 2 dla sprzedaży udziałów i akcji spółek:

    1. FUM Poręba sp. z o.o.

    2. GTS Energis sp. z o.o.

    3. Huta Szczecin S.A.

    4. Biuro Turystyczne Koltur sp. z o.o.

    5. Bombardier Transportation /ZWUS/ Polska sp. z o.o.

    6. WSK-PZL Kalisz S.A.

    7. Kolmex S.A.

    8. Kolejowa Oficyna Wydawnicza sp. z o.o.

    9. CTL Północ sp. z o.o.

    10. Zakłady Przemysłu Ziemniaczanego sp. z o.o.

    11. Kolejowy Szpital Uzdrowiskowy sp. z o.o. w Ciechocinku

    12. Kolejowe Zakłady Łączności sp. z o.o.

    13. Polskie Huty Stali S.A. (PHS S.A)

    14. Koksownia Przyjaźń S.A. (ZK Przyjaźń)

    15. Interfirm sp. z o.o.

  4. Kiedy została utworzona spółka Polskie Koleje Linowe Spółka Akcyjna? Za jaką kwotę zostało sprzedane 100% akcji tej spółki i kiedy PKP S.A. odprowadziła do Funduszu środki finansowe z tej sprzedaży?

  5. Jakie składniki majątku PKP S.A. pozostały jeszcze do sprzedaży (prywatyzacji)?

  6. Czy z realizacji rządowego programu „Mieszkanie plus” przewidującego utworzenie Narodowego Funduszu Mieszkaniowego, do którego mają być wnoszone nieruchomości PKP S.A., będą odprowadzane do Funduszu Własności Pracowniczej PKP SFIO odpowiednie środki finansowe?

  7. Czy Fundusz, (de facto towarzystwo funduszy inwestycyjnych reprezentujące Fundusz) kierował do PKP S.A. wezwania o wpłatę zaległych środków od sprzedaży składników majątku PKP S.A.?

Z poważaniem

Janusz Sanocki