Interpelacja nr 8325

do ministra infrastruktury i budownictwa

w sprawie transparentności sprzedaży niektórych składników majątkowych państwowej spółki PKP SA - ponowna

Zgłaszający: Janusz Sanocki

Data wpływu: 17-01-2017

Nysa, dnia 17 stycznia 2017 r.

Szanowny Panie Ministrze,

w dniu 3 grudnia 2016 r. złożyłem interpelację oznaczoną jako 8325, na którą otrzymałem odpowiedź niewystarczającą i niekompletną. W dniu 08 września 2000 r. została uchwalona ustawa o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji Przedsiębiorstwa Państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (dalej: u.o.PKP), która w rozdziale 9 stanowi o utworzeniu Funduszu Własności Pracowniczej PKP.

Interpelacja dotyczyła sprawy, z którą wcześniej zwracałem się z interpelacją nr 5181 w dniu 23 sierpnia 2016 r. w sprawie sprzedanych składników majątkowych spółki Polskie Koleje Państwowe S.A. od początku istnienia Funduszu Własności Pracowniczej PKP SFIO (dalej: Fundusz) oraz realizacji ustawowych wpłat przez PKP S.A. do tego Funduszu. Udzielenie tej odpowiedzi powierzył Pan swojemu Podsekretarzowi Stanu Jerzemu Szmitowi. Udzielona odpowiedź była bardzo niejasna, a na jedno pytanie Pan Jerzy Szmit w ogóle nie udzielił odpowiedzi. Mianowicie nie została udzielona odpowiedź na pytanie nr „1d” tej interpelacji: „Jakie środki finansowe PKP S.A. uzyskała od początku istnienia Funduszu do 30 czerwca 2016r. ze sprzedaży „innych składników majątkowych, z wyłączeniem środków trwałych o niskiej wartości w rozumieniu przepisów o rachunkowości?”

Art. 63 ust. 2 u.o.PKP stanowi:

„PKP SA przekazuje do Funduszu 15% środków finansowych pochodzących z każdej sprzedaży akcji lub udziałów spółek utworzonych przez PKP S.A., sprzedaży nieruchomości i praw z nimi związanych oraz innych składników majątkowych tej spółki, z wyłączeniem środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej, w rozumieniu przepisów o rachunkowości.”

Termin „innych składników majątkowych” oznacza inne niż wskazane powyżej w tym przepisie, czyli: inne niż akcje lub udziały w spółkach utworzonych przez PKP S.A. oraz inne niż nieruchomości i prawa z nimi związane. Szczegółowo, jakie są te „inne składniki majątkowe” wylicza w swoim Załączniku nr 1 ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (z późn. zm.) - nieprzypadkowo przywołana, w tym art. 63 ust. 2 u.o.PKP.

W związku z tym, że Pan Minister nie udzielił odpowiedzi na moją interpelację ws. Funduszu, w szczególności w zakresie określonym przez pytanie nr „1d”, ponowiłem skierowaną do Pana interpelację (nr 8325) prosząc w pytaniu nr 1 o odpowiedź: „Jakie kwoty i na jaki dzień PKP S.A. uzyskała ze sprzedaży innych składników majątkowych, z wyłączeniem środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej - od początku istnienia Funduszu do 30 czerwca 2016r.” Tym razem udzielenie odpowiedzi na ponowioną interpelację powierzył Pan swojemu Podsekretarzowi Stanu Andrzejowi Bittelowi. Powiadamiam Pana, że Pan Andrzej Bittel, podobnie jak Pan Jerzy Szmit, również nie udzielił odpowiedzi na pytanie nr 1 interpelacji nr 8325, tożsame z pytaniem 1d interpelacji nr 5181. Udzielona odpowiedź przez obydwóch Pana podwładnych ma charakter mataczenia w zakresie udzielenia informacji o wartości środków finansowych uzyskanych przez PKP S.A. ze sprzedaży innych składników majątkowych, z wyłączeniem środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej. Obydwaj Podsekretarze Stanu w odpowiedzi na przedmiotowe interpelacje przedłożyli informację podpinając w jedno wartości kwot uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości i praw z nimi związanych do kwot uzyskanych ze sprzedaży innych składników majątkowych. Na dodatek Pan Andrzej Bittel podał powyższe kwoty z datą krańcową do 30 września 2016 r. a ja wnioskowałem do 30 czerwca 2016 r.

Zadziwiająca jest odpowiedź na pytanie w interpelacji nr 8325: Czy od sprzedaży certyfikatów inwestycyjnych w funduszach inwestycyjnych objętych przez PKP S.A., w ramach realizacji rządowego programu „Mieszkanie plus”, spółka ta odprowadzi do Funduszu Własności Pracowniczej PKP SFIO odpowiednie środki finansowe? Podsekretarz Stanu odpowiedział, że „wydaje się że tak”. Taka odpowiedź może świadczyć tylko o niekompetencji lub niechęci udzielenia odpowiedzi.

Nadto nie przedłożył mi Pan Minister, o co wnioskowałem w interpelacji nr 8325, wypisu z rejestru sądowego dla spółki Polskie Koleje Linowe Spółka Akcyjna, z którego wynika, że ta spółka akcyjna została utworzona w 2000 r., PKP S.A. musi być w posiadaniu takiego postanowienia sądu o wpisie do KRS. Za moment powstania spółki uważa się dzień jej rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym, a ten według mnie dla spółki Polskie Koleje Linowe Spółka Akcyjna to 01 wrzesień 2008 r.

Reasumując, prowadzi to do jednego wniosku, że mamy do czynienia z gigantyczną aferą finansową, którą Minister Infrastruktury i Budownictwa, będący członkiem rządu Prawa i Sprawiedliwości, próbuje „zamieść pod dywan”.

Szanowny Panie Ministrze,

pragnę podkreślić, że jest Pan funkcjonariuszem publicznym, a na takim funkcjonariuszu ciąży obowiązek złożenia zawiadomienia określonego w art. 304 § 2 Kodeksu postępowania karnego. Trzeba też zauważyć, że jak tak dalej pójdzie, to zabraknie Panu Podsekretarzy Stanu do kolejnego udzielania mi interpelacji na to powyższe fundamentalne pytanie, albowiem poniżej je ponawiam, gdyż odpowiedź do tej pory nie została mi udzielona.

Udzielenia tej odpowiedzi z całą pewności oczekują wszyscy obecni i byli pracownicy PKP, albowiem przedmiotem sprawy jest szkoda majątkowa dużych rozmiarów, której wartość przekracza 200 milionów złotych, a pokrzywdzonych zostało 383 tysiące pracowników PKP. Wpłynęło to znacząco na uszczuplenie budżetów domowych tych pracowników PKP, więc razem z członkami ich rodzin pokrzywdzonych zostało ok. milion obywateli RP. Zostało złamane prawo i uczyniona została wielka niesprawiedliwość. Dalsze trwanie Ministerstwa w tym stanie musi skłaniać do zadania pytania: czy mamy do czynienia z rządem Prawa i Sprawiedliwości czy z rządem Nieprawa i Niesprawiedliwości? Organy władzy nie mogą zachowywać się jak oszust.

Proszę ponownie o udzielenie odpowiedzi na pytanie:

  1. Jakie kwoty od początku istnienia Funduszu do 30 czerwca 2016r. i na jaki dzień PKP S.A. uzyskała ze sprzedaży innych składników majątkowych, z wyłączeniem:
  • kwot uzyskanych ze sprzedaży akcji lub udziałów w spółkach utworzonych przez PKP S.A.,
  • kwot uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości i praw z nimi związanych,
  • kwot uzyskanych ze sprzedaży środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej?
  1. Kiedy i w jakiej kwocie odprowadzono od sprzedaży innych składników majątkowych PKP S.A., wskazanych powyżej w punkcie 1, środki finansowe do Funduszu?
  2. od sprzedaży certyfikatów inwestycyjnych w funduszach inwestycyjnych objętych przez PKP S.A., w ramach realizacji rządowego programu „Mieszkanie plus”, spółka ta odprowadzi do Funduszu Własności Pracowniczej PKP SFIO odpowiednie środki finansowe?
  3. Proszę także przedłożyć kopię wypisu z rejestru sądowego spółki Polskie Koleje Linowe Spółka Akcyjna, z którego wynika, że ta spółka akcyjna została utworzona w 2000 r. przez przedsiębiorstwo „Polskie Koleje Państwowe”.

Kwestiami zawartymi w moich interpelacjach dotyczących sprawy majątku PKP SA żywo zainteresowana jest załoga spółki i działające w niej związki zawodowe. Uprzejmie proszę ich nie lekceważyć.

Z poważaniem

Janusz Sanocki