Odpowiedź na interpelację nr 942

w sprawie nauczania języka esperanto

Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Maciej Kopeć

Warszawa, 24-02-2016

Szanowna Pani Poseł,

uprzejmie informuję, że szkoły przygotowują ofertę w zakresie nauczania języków obcych w zależności od zainteresowania uczniów, ich potrzeb edukacyjnych oraz własnych możliwości organizacyjnych i kadrowych. Uczniowie gimnazjów oraz absolwenci szkół ponadgimnazjalnych przystępują do egzaminu z języka obcego, wybierając spośród następujących języków obcych nowożytnych: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego, ukraińskiego i włoskiego.[1]

Taki, a nie inny, dobór języków obcych nowożytnych ma na celu zaspokojenie potrzeb edukacyjnych uczniów i umożliwia im dalsze kształcenie w szkołach polskich i zagranicznych lub zatrudnienie w kraju, na terenie Unii Europejskiej i poza jej granicami.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że wybrany język obcy może być nauczany w szkole jako przedmiot obowiązkowy lub jako dodatkowe zajęcia edukacyjne, które dyrektor szkoły może wprowadzić do szkolnego planu zajęć edukacyjnych po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców[2]. W sytuacji, gdy dodatkowe zajęcia edukacyjne wpisane są do szkolnego planu zajęć edukacyjnych, uczniowie danego oddziału mają obowiązek uczęszczania na nie, ponadto zajęcia te podlegają ocenianiu tak jak zajęcia obowiązkowe, a roczna ocena wliczana jest do średniej ocen.

Pragnę poinformować ponadto, że w ramach rozpoczętej w lutym br. ogólnopolskiej debaty o systemie oświaty prowadzone będą - przez zespoły eksperckie - prace nad systemem egzaminów zewnętrznych oraz podstawą programową kształcenia ogólnego. Równolegle do prac zespołów eksperckich w całym kraju trwać będą wojewódzkie debaty oświatowe. Do udziału w debatach zaproszeni są nie tylko samorządowcy i nauczyciele, ale też uczniowie, rodzice i wszystkie osoby zainteresowane dobrymi zmianami w polskiej edukacji. Ponadto pod koniec lutego zostanie uruchomiona strona internetowa poświęcona debatom. Znajdą się na niej informacje dotyczące pracy ekspertów oraz spotkań organizowanych w różnych częściach kraju.

Z wyrazami szacunku,

[1] Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego (Dz. U. poz. 959)

[2] Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204, z późn. zm.)