Odpowiedź na interpelację nr 10718

w sprawie linii kolejowej nr 209

Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Bittel

Warszawa, 29-03-2017

Szanowny Panie Marszałku,

odpowiadając na interpelację nr 10718, Poseł Joanny Scheuring-Wielgus z 9 marca 2017 r. w sprawie linii kolejowej nr 209, poniżej przedstawiam informacje w przedmiotowej sprawie.

U podstaw optymalizacji sieci linii kolejowych w Polsce w minionych latach, w tym ich likwidacji, leżały ówczesne uwarunkowania społeczno-gospodarcze. Procesy likwidacji infrastruktury kolejowej były prowadzone zgodnie z obowiązującym prawem. Zasady likwidacji linii kolejowych zostały określone w art. 9 ustawy z dnia 23 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. Ponadto, jak wynikało z treści ww. artykułu uchylonego na mocy ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw oraz art. 38ba ustawy o transporcie kolejowym w aktualnym brzmieniu, w procesach likwidacji linii kolejowych (lub jej odcinków) oprócz ministra właściwego do spraw transportu i Rady Ministrów brały i nadal biorą także udział jednostki samorządu terytorialnego, co jest gwarantem prawidłowego i zgodnego z prawem przebiegu procesów likwidacji linii kolejowych z uwzględnieniem interesów wszystkich zainteresowanych stron.

W odniesieniu do linii kolejowej nr 209 informuję, że na odcinku Brodnica – Kowalewo Pom. – Chełmża od 1999 r. były wstrzymane przewozy kolejowe. Następnie ww. linia kolejowa zlikwidowana została decyzją Ministra Infrastruktury z dnia 7 września 2005 r. na odcinku Kowalewo Pom. – Brodnica. Dlatego też Zarząd PKP SA 20 grudnia 2016 r. wyraził zgodę na przeprowadzenie fizycznej rozbiórki torowiska po przedmiotowej linii od km 0,233 do km 49,542.

Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez PKP SA, w 2009 r. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego wystąpił do spółki z wnioskiem o przejęcie przedmiotowej linii, w ramach projektu "Zagospodarowanie infrastruktury kolejowej dla potrzeb ruchu turystycznego – linia kolejowa nr 209 od Torunia do Brodnicy". Województwo kujawsko – pomorskie przeznaczyło na ww. projekt 12 mln zł. Z przedmiotowych funduszy miał być sfinansowany zakup zabytkowego taboru kolejowego oraz dokonana rewitalizacja wybranych obiektów dworcowych. W 2012 r. spółka przedstawiła samorządowi projekt umowy przekazania w zarządzanie przedmiotowej linii kolejowej. Jednakże Urząd Marszałkowski nie wykazał dalszego zainteresowania w zakresie przejęcia tej linii i zaprzestał planowania działań związanych z ww. projektem.

W związku z powyższym, w 2015 r. PKP SA rozpoczęła działania inwentaryzacyjne naniesień po nieczynnej linii kolejowej, w wyniku których wykazano liczne braki szyn, akcesoriów montażowych i elementów rozjazdów co jest efektem dewastacji i kradzieży. W celu zapobieżenia dalszym kradzieżom i dewastacjom, zostały podjęte działania mające na celu zakończenie fizycznej likwidacji naniesień stanowiących infrastrukturę dawnej linii kolejowej, która w obecnym stanie formalnoprawnym i technicznym generuje nieuzasadnione koszty. W zaistniałej sytuacji spółka podjęła działania związane z zagospodarowaniem gruntu stanowiącego zlikwidowaną linię kolejową.

Grunty z pozostałością tłucznia spółka planuje przekazać gminom. PKP SA dwukrotnie wystąpiła do odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego z propozycją nieodpłatnego przekazania gruntów po przeznaczonej do rozbiórki części linii kolejowej nr 209, w trybie art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań własnych tych jednostek w dziedzinie transportu.

Gminy Golub – Dobrzyń, Brodnica oraz Kowalewo Pomorskie zainteresowane są nabyciem praw majątkowych do przedmiotowych nieruchomości. Samorządy planują zagospodarować je pod budowę ścieżek rowerowych.

Natomiast Gmina Bobrowo i Gmina Miasto Golub – Dobrzyń, ze względu na zbyt wysokie koszty związane z opłatami i koniecznymi inwestycjami, nie wyraziły woli przejęcia prawa użytkowania wieczystego gruntów po zlikwidowanej linii kolejowej.

Jak poinformowała PKP SA, spółka po otrzymaniu wszystkich wymaganych uzgodnień wyłoniła wykonawcę, który ma dokonać fizycznej rozbiórki nawierzchni linii. Prace rozbiórkowe mają rozpocząć się pod koniec marca 2017 r. i potrwają co najmniej do końca bieżącego roku. W związku z zaistniałą sytuacją, podjęcie czynności zmierzających do nieodpłatnego przekazania praw majątkowych do przedmiotowych gruntów, Spółka planuje rozpocząć w 2018 r.

W kwestii przywrócenia ww. linii do użytku informuję, że aktualnie dokonywana modernizacja sieci linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK SA (w tym budowa nowych odcinków) odbywa się na zasadach określonych w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku.

Decyzję zmierzającą do przywrócenia byłej linii kolejowej do użytku mógł również podjąć dysponent środków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, którym jest Zarząd Województwa Kujawsko – Pomorskiego, który z takiej możliwości nie skorzystał.

W odniesieniu do przyszłości linii kolejowej nr 209 na odcinku Kowalewo Pomorskie – Chełmża informuję, że aktualnie nie jest prowadzony na nim ruch kolejowy. PKP PLK SA przewiduje zakwalifikowanie tego szlaku do grupy, w której odcinki linii kolejowych będą utrzymywane z zachowaniem wymogów wynikających z postanowień ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. W sytuacji pojawienia się popytu na korzystanie przez przewoźników kolejowych z tego typu odcinków linii kolejowej, będą mogły być podjęte działania mające na celu doprowadzenie ich stanu technicznego do poziomu zapewniającego uzyskanie niezbędnych do tego celu parametrów technicznych.

Łączę wyrazy szacunku

Andrzej Bittel

Podsekretarz Stanu