Odpowiedź na interpelację nr 4316

w sprawie zamiaru likwidacji liczników czasu przy sygnalizatorach świetlnych

Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit

Warszawa, 21-07-2016

Szanowny Panie Marszałku,

w odpowiedzi na interpelację posła Józefa Lassoty nr 4316 z dnia 5 lipca 2016 r. w sprawie zamiaru likwidacji liczników czasu przy sygnalizatorach świetlnych, przedstawiam następującą informację.

Odnosząc się do pytania pierwszego, uprzejmie wskazuję, że wobec przypadków stosowania, przez organy zarządzające ruchem, w sygnalizacji świetlnej na drogach samorządowych, liczników (wyświetlaczy) wskazujących czas pozostający do końca nadawania danego sygnału, zwróciłem się – pismem nr DTD.II.4401.74.2016.MK.1 z dnia 24 marca 2016 r. – do wojewodów o przedstawienie, w terminie do dnia 16 maja 2016 r., szczegółowych informacji w odniesieniu do przedmiotowych urządzeń zastosowanych w organizacji ruchu na drogach.

W przywołanym wyżej terminie spłynęły do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa informacje od wszystkich wojewodów w kraju. Następnie informacje te były przedmiotem analizy prowadzonej przez resort, w celu określenia skutków generowanych przez liczniki czasu w zakresie bezpieczeństwa i efektywności ruchu na drogach.

Przeprowadzona analiza pozwoliła na ustalenie, iż obecnie w Polsce funkcjonuje 736 liczników (wyświetlaczy) czasu. Są one zainstalowane na 176 skrzyżowaniach w 30 miejscowościach w obszarze 12 województw.

Zdecydowana większość urządzeń przeznaczonych jest dla kierujących pojazdami, wskazując czas pozostający do końca wyświetlania sygnałów: czerwonego i zielonego. Liczniki czasu przy sygnalizacji dla pieszych występują sporadycznie. Jedynie w mieście Płocku w szerszym zakresie zastosowano wyświetlacze czasu dla pieszych (40 szt. spośród ogólnej liczby 170 liczników). Ponadto, w 1 przypadku (Szczecin) zastosowano licznik czasu przy sygnalizatorze dla rowerzystów, a w Warszawie oraz Elblągu, na pojedynczych skrzyżowaniach, zainstalowano urządzenia przeznaczone dla tramwajów. Wszystkie liczniki czasu współpracują z sygnalizacją stałoczasową.

W dwóch przypadkach wskazano, że liczniki czasu zostaną w najbliższej przyszłości zlikwidowane, ze względu na planowaną modernizację sygnalizacji świetlnej (zmiana sygnalizacji stałoczasowej na sygnalizacje akomodacyjną).

Z analizy przekazanych przez wojewodów materiałów wynika, że liczniki (wyświetlacze) czasu spotykają się z pozytywnym odbiorem kierujących pojazdami. Jednocześnie można wskazać na brak zauważalnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego (ilość zdarzeń drogowych). W większości opinii wojewodów wskazano na poprawę płynności ruchu na skrzyżowaniach, jednak nie zostało to poparte wynikami badań w tym zakresie. Analiza danych wykazała, że liczniki czasu stosowane są jedynie z sygnalizacją stało czasową, co ogranicza potencjalny zakres stosowania przedmiotowych urządzeń w przyszłości (mając na względzie coraz powszechniejsze stosowanie sygnalizacji akomodacyjnej oraz systemów zaawansowanego sterowania ruchem).

W ocenie resortu wątpliwości może budzić zasadność ponoszenia przez samorządy wydatków na instalację i eksploatację liczników czasu, wobec możliwości przeznaczenia środków finansowych na modernizację sygnalizacji i zastąpienie jej sygnalizacją zależną od ruchu (akomodacyjną), która zapewnia wyższą efektywność sterowania ruchem, poprzez dostosowywanie programu sygnalizacji do rzeczywistych natężeń ruchu na poszczególnych wlotach skrzyżowania.

W nawiązaniu do pytania drugiego, zawartego w interpelacji posła Józefa Lassoty, uprzejmie informuję, że w większości przypadków korespondencja przekazana przez wojewodów uwzględniała opinie uczestników ruchu, wskazując na pozytywny odbiór liczników czasu przez kierujących pojazdami.

Z poważaniem,

Jerzy Szmit

Podsekretarz Stanu