Interpelacja nr 33910
do ministra finansów
w sprawie wielodzietnej rodziny twórców nurtu edukacji spersonalizowanej
Zgłaszający: Lech Kołakowski, Iwona Arent, Ryszard Bartosik, Jerzy Bielecki, Zbigniew Chmielowiec, Marcin Duszek, 104, 110, 175, 227, 242, 246, 257, 316, 354, 433
Data wpływu: 27-09-2019
Łomża, dnia 24.09.2019 r.
Na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1799) w zw. z art. 192 ust. 1 Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej (t.j. M.P. z 2012 r. poz. 32) składam interpelację w sprawie wielodzietnej rodziny twórców nurtu edukacji spersonalizowanej.
Panie Ministrze, w związku z licznymi interpelacjami i zapytaniami poselskim w sprawie państwa Pawła i Marzeny Zakrzewskich, w szczególności tymi kierowanymi bezpośrednio do ministra finansów, o numerach kolejno 33765, 31881, 31344 i 9143, zwracamy się uprzejmie do Pana Ministra z następującymi pytaniami:
- W ilu przypadkach w ciągu ostatnich 10 lat organy podatkowe wydały decyzje uznające, że sprzedaż przez rolników (osoby podlegające KRUS) nieruchomości wchodzących w skład ich gospodarstwa rolnego została dokonana w ramach prowadzonej przez tych rolników działalności gospodarczej (pomimo niezarejestrowania przez nich takiej działalności) i opodatkowana podatkiem VAT?
- Ile z postępowań prowadzonych przez organy podatkowe w takich stanach faktycznych w sprawie podatku VAT zakończyło się umorzeniem z powodu bezprzedmiotowości, wskutek uznania, że sprzedaż nieruchomości została dokonana przez rolnika w ramach zarządu majątkiem prywatnym?
- Jakie argumenty w ocenie organów podatkowych przemawiają za uznaniem sprzedaży prywatnej nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, w tym innemu rolnikowi na powiększenie jego gospodarstwa rolnego, za dokonaną w ramach prowadzonej przez rolnika działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami?
- Jakie kryteria uznania za sprzedaż nieruchomości w ramach prowadzenia działalności gospodarczej majątku prywatnego, w tym działek stanowiących grunty rolne wchodzące w skład gospodarstwa rolnego sprzedającego, wynikają wprost z przepisu prawa podatkowego (jeśli tak, prosimy o jego wskazanie) czy też są wynikiem wykładni dokonanej przez organy lub sądy administracyjne?
- Czy minister finansów wydał lub zamierza wydać ogólną interpretację prawa podatkowego odnośnie do takich przypadków?
- Czy jakiekolwiek organy państwa po wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach C-180/10 i C-181/10 lub wcześniej informowały rolników o ryzyku uznania sprzedaży nieruchomości wchodzącej w skład ich gospodarstwa rolnego za dokonaną w ramach prowadzonej przez nich jakoby działalności gospodarczej i opodatkowania jej podatkiem VAT?
- Czy w postępowaniach dotyczących zobowiązań państwa Pawła i Marzeny Zakrzewskich za lata 2010–2012 uwzględniono, że większość kryteriów kwalifikowania sprzedaży działek rolnych do działalności gospodarczej, o których mowa w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach C-180/10 i C-181/10, nie była znana i dostępna rolnikom wcześniej, a zatem czy nie doszło w tym przypadku do stosowania prawa lub jego wykładni – ustalonej dopiero w orzecznictwie na kanwie podobnych przypadków – wstecz?
- Czy uciążliwe działania podejmowane przez Urząd Kontroli Skarbowej wobec państwa Pawła i Marzeny Zakrzewskich były adekwatne do końcowych wyników prowadzonych postępowań, gdzie wydane decyzje ze względów merytorycznych zostały uchylone przez sąd administracyjny?
- Czy ponowne prowadzenie przez ten sam urząd i tego samego inspektora uchylonych wcześniej przez dyrektora izby skarbowej wadliwych decyzji jest dobrą praktyką w administracji skarbowej?
- Czy egzekwowanie decyzji, które nigdy w sposób formalny nie zostały doręczone podatnikom, jest zgodne z obowiązującą Ordynacją podatkową?
- Czy całość podejmowanych działań Lubelskiego Urzędu Celno-Skarbowego wobec podatników w kontekście zgłoszonych i potwierdzonych zarzutów, m.in. używania jako prawdziwego w postępowaniach dokumentu z podrobionym podpisem podatników, jak i uporczywe pomijanie strony poprzez doręczanie korespondencji na błędne adresy, a w tym samym czasie poszukiwanie strony i egzekwowanie wadliwych decyzji, nie jest pozbawianiem podstawowych praw przysługujących stronie w postępowaniu administracyjnym?
- Czy w ocenie Pana Ministra podział działek dużych na mniejsze może świadczyć o prowadzeniu działalności gospodarczej, skoro w obecnej dobie zainteresowanie małymi działkami jest znacznie większe niż dużymi, a tym samym sprzedaż majątku prywatnego w całości często jest trudna, wiąże się z długim okresem oczekiwania na nabywcę i często po znacznie obniżonej cenie?
- W tej sytuacji czy w ramach zarządu majątkiem prywatnym za racjonalne w ocenie Pana Ministra można uznać dokonywanie przez zbywców wcześniejszego podziału posiadanych działek na mniejsze, co daje większą gwarancję ich zbycia, a przynajmniej części z nich i uzyskania środków finansowych?
- Skoro w dzisiejszych czasach (uwzględniając niskie oprocentowanie lokat bankowych) dla wielu osób fizycznych zakup gruntów jest swoistą lokatą posiadanej nadwyżki pieniężnej, a po kilku miesiącach czy nawet latach – w zależności od sytuacji finansowej, rodzinnej i życiowej – dochodzi do sprzedaży nieruchomości, a uzyskane środki finansowe służą na potrzeby rodziny, np. budowę domu, wykształcenie czy leczenie rolników lub ich dzieci, to czy również w takim przypadku zbycie nieruchomości kwalifikowane jest jako dokonane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i opodatkowane podatkiem VAT?
Z poważaniem