Interpelacja nr 9770

do ministra rozwoju

w sprawie projektu Hyperloop

Zgłaszający: Piotr Liroy-Marzec

Data wpływu: 30-01-2017

Szanowny Panie Premierze,

budowa nowoczesnej gospodarki opartej na wiedzy nie może polegać na kopiowaniu technologii, które na świecie rozwijają się od dwudziestu lat, tylko technologii, których świat będzie używał za dwadzieścia lat. Dlatego nie powinniśmy myśleć o samochodach elektrycznych, tylko autonomicznych. Dlatego też powinniśmy jako państwo wpierać badania i prace nad rozwiązaniami najbardziej innowacyjnymi.

Niedawno, w warszawskim Instytucie Lotnictwa odbyła się konferencja poświęcona projektowi Hyperloop. Jest to nowy środek transportu, który może osiągnąć prędkość bliską prędkości dźwięku. Specjalna kapsuła porusza się w wielokilometrowej rurze, w której ciśnienie jest tak niskie jak na wysokości 10 km, dzięki czemu znacząco zredukowany zostaje opór powietrza. Pojazd porusza się bez kontaktu z podłożem wykorzystując łożyska powietrzne.

Pomysł Hyperloop po raz pierwszy zaprezentował już w 2013 roku Elon Musk, prezes firm Tesla Motors i SpaceX. Polscy studenci odnosili sukcesy na zorganizowanych przez niego zawodach z udziałem najbardziej prestiżowych uczelni świata. Polski zespół otrzymał też nagrodę za projekt infrastruktury dworcowej na konkursie w Dubaju.

Idea budowy superszybkiego, energooszczędnego i bezpiecznego środka transportu cieszy się zainteresowaniem polskich naukowców, przede wszystkim z zespołu Hyper Poland, w skład którego wchodzą inżynierowie oraz studenci Politechniki Warszawskiej i Politechniki Wrocławskiej.

Warto podkreślić, że Hyperloop byłby nie tylko szybszy i bezpieczniejszy od swoich konkurentów, ale również bardziej ekologiczny. Szacuje się, że zużycie energii w przypadku tego środka transportu będzie ok. 400 razy mniejsze niż w przypadku samolotów pasażerskich. Rury, w których poruszać się będą kapsuły, będą umieszczone na pylonach. Dzięki temu nie będą kolidować z obecnie istniejącymi systemami transportu.

Przeprowadzone studia wykonalności wskazują, że koszt budowy Hyperloop to zaledwie 1 kosztu budowy kolei dużych prędkości. Od wielu lat trwa dyskusja o budowie kolei dużych prędkości w Polsce. Tak jak na całym świecie, w takie przedsięwzięcie musiałoby zaangażować się państwo. Dlaczego więc nie zainwestować od razu w rozwiązanie nowocześniejsze i bardziej efektywne ekonomicznie?

Podczas konferencji w Instytucie Lotnictwa prof. Janusz Piechna z Politechniki Warszawskiej oceniał, że szansa na realizację projektu Hyperloop w Polsce wynosi dziś ok. 60 proc. Zapewniał, że od strony technologicznej naukowcy poradzą sobie z wszystkimi wyzwaniami. Stawiał pytanie, czy Hyperloop spotka się z zainteresowaniem ze strony osób odpowiedzialnych za infrastrukturę w Polsce.

Z tym właśnie pytaniem zwracam się do Pana, jako ministra odpowiedzialnego za rozwój naszego kraju. Czy polski rząd zamierza wesprzeć prace zespołu Hyper Poland?

Czy może Pan zobowiązać się do uczynienia z budowy Hyperloop priorytetowego przedsięwzięcia infrastrukturalnego, który pozwoli nadrobić wieloletnie opóźnienia w budowie szybkich dróg oraz remontów sieci kolejowej w Polsce?

Czy spotka się Pan z twórcami tego unikalnego projektu?

Proszę o informację o podjętych działaniach.

Z wyrazami szacunku,

Piotr Liroy–Marzec