Skrócona informacja o pracach komisji
2017-07-19




INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
VIII kadencja
w dniu 19 lipca 2017 r.
nr 61/2017 (199)





Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych /ASW/ wysłuchała informacji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na temat programu przygotowania służb w celu zapewnienia bezpieczeństwa obywateli i państwa wobec nowych zagrożeń o charakterze terrorystycznym.
W informacji przedstawiono zmiany ustawodawcze dotyczące funkcjonowania polskiego systemu antyterrorystycznego, które miały miejsce na przełomie roku 2016 i 2017 r. Między innymi wprowadzono jasny podział zadań wykonywanych w poszczególnych fazach działań antyterrorystycznych; za zapobieganie zdarzeniom o charakterze terrorystycznym odpowiada Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, natomiast za przygotowanie do przejmowania kontroli nad zdarzeniami o charakterze terrorystycznym, reagowanie w przypadku wystąpienia takich zdarzeń – minister właściwy do spaw wewnętrznych; wprowadzono także szczegółowy mechanizm koordynowania działań na miejscu zdarzenia o charakterze terrorystycznym przez wskazanie Policji jako służby odpowiedzialnej za kierowanie działaniami antyterrorystycznymi na miejscu zdarzenia.
Dokumentem wyznaczającym podstawowe kierunki polityki antyterrorystycznej Państwa, w tym także określającym działania służące podniesieniu stanu przygotowania na wystąpienie ewentualnych zagrożeń o charakterze terrorystycznym jest Narodowy Program Antyterrorystyczny na lata 2015-2019. Na poziomie strategicznym polskiego systemu antyterrorystycznego funkcjonuje pod przewodnictwem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Międzyresortowy Zespół do Spraw Zagrożeń Terrorystycznych.
W dyskusji poruszano kwestie: migracji w kontekście zagrożenia terrorystycznego, uszczelnienia i patrolowania granic państwa oraz Unii Europejskiej, ewentualnego zagrożenia ze strony dronów.

Komisja rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej Sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2016 roku (druk nr 1725) w zakresie działania Komisji.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Jarosław Zieliński, komendant główny Policji – Jarosław Szymczyk, komendant główny Straży Granicznej – Marek Łapiński, komendant główny Państwowej Straży Pożarnej – Leszek Suski, wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej NIK – Dariusz Zielecki oraz wicedyrektor Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego NIK – Monika Świercz.

Komisja do Spraw Energii i Skarbu Państwa /ESK/ rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii (druki nr 1733).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 4 poprawki. Komisja wnosi o ich odrzucenie.
Poprawki miały na celu m.in.: zmianę metody wyliczania opłaty zastępczej i ustalenie jej minimalnej i maksymalnej wysokości.
Sprawozdawca – poseł Ewa Malik (PiS).
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii – Andrzej Piotrowski.

Komisja do Spraw Kontroli Państwowej /KOP/ zaopiniowała dla Marszałka Sejmu wnioski Prezesa Najwyższej Izby Kontroli skierowane do Komisji w dniu 19 czerwca br. o powołanie na członków Kolegium Najwyższej Izby Kontroli: dr hab. Piotra Steca, dr Mariusza Piotrowskiego, Tomasza Sobeckiego, Marka Zająkałę.
Komisja po rozpatrzeniu wniosków pozytywnie zaopiniowała ww. kandydatury na członków Kolegium Najwyższej Izby Kontroli.
W posiedzeniu uczestniczył: prezes NIK – Krzysztof Kwiatkowski, dr Mariusz Piotrowski, Tomasz Sobecki i Marek Zająkała.

Komisja do Spraw Unii Europejskiej /SUE/ rozpatrzyła:
- wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w zakresie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania w odniesieniu do raportowanych uzgodnień transgranicznych (COM(2017) 335 wersja ostateczna) i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP.
Komisja podzieliła zastrzeżenia rządu do dokumentu,
- projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018 (COM(2017) 400 wersja ostateczna) i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP.
Komisja podzieliła stanowisko rządu do dokumentu,
- wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające europejski program rozwoju przemysłu obronnego mający na celu wspieranie konkurencyjności i innowacyjności przemysłu obronnego UE (COM(2017) 294 wersja ostateczna) i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP.
Komisja podzieliła stanowisko rządu wraz zastrzeżeniami do dokumentu.

Komisja w trybie art. 8 ust. 2 ustawy rozpatrzyła wniosek dotyczący dotyczącego zalecenia Rady dotyczącego monitorowania losów absolwentów (COM(2017) 249 wersja ostateczna) i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP.
Komisja podzieliła stanowisko rządu do dokumentu.

Komisja w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu rozpatrzyła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie poszanowania życia prywatnego oraz ochrony danych osobowych w łączności elektronicznej i uchylające dyrektywę 2002/58/WE (rozporządzenie w sprawie prywatności i łączności elektronicznej) (COM(2017) 10 wersja ostateczna) i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP.
Komisja podzieliła stanowisko rządu wraz zastrzeżeniami do dokumentu.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Sebastian Skuza, sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – Marek Zagórski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej – Bartosz Kownacki oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Leszek Skiba.

Komisja Finansów Publicznych /FPB/ dokonała zmiany w składzie podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych.
W miejsce posła Marcina Kierwińskiego (PO), wybrano poseł Krystynę Skowrońską (PO).
Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Sportu i Turystyki w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na 2017 r.
Wniosek przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Jarosław Stawiarski.
Wniosek ma na celu zwiększenie o 35 000 tys. zł kosztów funduszu z przeznaczeniem na przebudowę, remonty i dofinansowanie inwestycji obiektów sportowych (20 000 tys. zł) oraz rozwijanie sportu wśród dzieci i młodzieży (15 000 tys. zł).

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na 2017 r.
Wniosek przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Sebastian Skuza.
Wniosek ma na celu zwiększenie o kwotę 5302 tys. zł środków otrzymywanych z Unii Europejskiej na realizację Programu operacyjnego Inteligentny Rozwój w związku z podpisaniem z Ministerstwem Rozwoju umowy na finansowanie projektu pozakonkursowego „Podniesienie poziomu innowacyjności gospodarki poprzez wdrożenie nowego modelu finansowania przełomowych projektów badawczych w ramach działania 4.1 Badania naukowe i prace rozwojowe”.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Nauki na 2017 r.
Wniosek przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Sebastian Skuza.
Wniosek ma na celu zmniejszenie o 35 000 tys. zł kwoty dotacji inwestycyjnej oraz obniżenie wydatków majątkowych o tę samą kwotę w związku z tym, że w 2017 r. nie nastąpi planowane pozyskanie nieruchomości na docelową siedzibę centrum.

Komisja rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej Sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2016 roku (druk nr 1725) w zakresie działania Komisji.
W posiedzeniu uczestniczyła podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Teresa Czerwińska.

Komisja Gospodarki i Rozwoju /GOR/ wysłuchała informacji o realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Komisja odrzuciła wniosek poseł Mirosławy Nykiel (PO) o przerwanie obrad z powodu nieobecności ministra rozwoju i finansów – Mateusza Morawieckiego (za 10 głosów, przeciw 13, 2 wstrzymujące).
„Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.)” została przyjęta przez Radę Ministrów w dniu 14 lutego br. i stanowi rozwinięcie i uszczegółowienie „Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju” realizowanego przez rząd od lutego 2016r. Podejmowane w ramach SOR działania koncentrują się wokół dwóch procesów: przygotowania rozwiązań systemowych oraz przygotowania i realizacji projektów strategicznych i flagowych.
Dotychczas wprowadzono ulgę inwestycyjną, podniesiono kwotę wolną w podatku PIT, zreformowano administrację skarbową, zaproponowano zmiany w rozliczeniu PIT, a także obniżono do 15% podatek CIT. W 2016 r. Polska znalazła się w czołówce krajów UE (4. miejsce) pod względem poprawy udziału dochodów podatkowych w relacji do PKB – obecnie to 20,6 % PKB.
Ponadto została przygotowana reforma prawa gospodarczego złożona z dwóch pakietów: „100 zmian dla firm” oraz „Konstytucji Biznesu”. W końcowej fazie wdrażania jest pierwszy pakiet ponad 100 proprzedsiębiorczych ułatwień w prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce. Odpowiada on na problemy, z którymi na co dzień zmagają się polskie firmy. Pakiet przyniesie oszczędności dla przedsiębiorców w wysokości ok. 230 mln zł rocznie, skróci okres przechowywania dokumentacji pracowniczej z 50 do 10 lat, a rejestracja Prostej Spółki Akcyjnej dokonywana będzie elektronicznie w ciągu doby.
Drugi etap reformy polskiego prawa gospodarczego stanowi „Konstytucja dla biznesu”, zawierająca najważniejsze zasady, które urzędy będą musiały brać pod uwagę przy rozpatrywaniu spraw przedsiębiorców.
Wdrożony w 2016 r. Program Rodzina 500 plus wraz z Narodowym Programem Mieszkaniowym i będącym jego elementem pakietem Mieszkanie Plus stanowi element na drodze do przełamania negatywnych tendencji demograficznych oraz poprawy warunków bytowych polskich rodzin.
Sytuacja gospodarcza Polski w 2016 r. kształtowała się korzystnie. Zgodnie z szacunkami GUS roczny realny wzrost PKB wyniósł 2,7%. Co więcej, na rynku pracy kontynuowane są pozytywne tendencje zapoczątkowane jeszcze w 2014 r. Na koniec 2016 r. stopa bezrobocia rejestrowanego spadła do 8,3%, w maju 2017 r. i wynosiła 7,4%. Ponadto stale obserwowany jest wzrost płac i zatrudnienia. Od stycznia do maja br. wzrost ten wyniósł odpowiednio 4,7% i 4,4%.
W związku z podjętymi działaniami Polska pozostaje unijnym liderem w wykorzystaniu europejskich pieniędzy. Do końca maja 2017 r. KE wypłaciła Polsce środki w wysokości 4 mld euro za zrealizowane działania.
Rok 2017 jest także czasem polskiej ekspansji za granicę. Polscy przedsiębiorcy działają nie tylko w krajach Unii Europejskiej, ale także na rynkach Afryki i Azji.
W najbliższym czasie zostaną również podpisane umowy z inwestorami, którzy utworzą łącznie ok. 3500 wysoko wyspecjalizowanych nowych miejsc pracy w obszarze zaawansowanych usług biznesowych na terenie Warszawy, Gdyni, Katowic i Poznania.
12 kwietnia br. ogłoszono Pakiet dla średnich miast, którego głównymi elementami są: dedykowane wsparcie z funduszy europejskich, większe preferencje w lokowaniu inwestycji oraz ułatwienie dostępu do środków Funduszu Inwestycji Samorządowych zarządzanego przez Polski Fundusz Rozwoju.
W dyskusji poruszano kwestie m.in. jednorazowego odpisu inwestycyjnego, wiążących interpretacji prawnych dla przedsiębiorców, reformy Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji, sukcesji firm dla osób fizycznych, ułatwień dla przedsiębiorców w ramach „100 zmian dla firm” oraz lokowania nowych inwestycji w małych i średnich miastach.
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju – Paweł Chorąży.

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej Sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2016 roku (druk nr 1725) w zakresie działania Komisji.
W posiedzeniu uczestniczył wicedyrektor Departamentu Infrastruktury NIK – Tadeusz Winiarz.

Komisja Infrastruktury /INF/ zamierzała rozpatrzyć uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy – Prawo spółdzielcze (druk nr 1766).
Przewodniczący Komisji odroczył posiedzenie na dzień następny, aby posłowie mogli zapoznać się z poprawkami.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa – Kazimierz Smoliński.

Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki /KFS/ rozpatrzyła uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o sporcie oraz ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (druk nr 1734).
Senat zaproponował 10 poprawek. Komisja wnosi o ich przyjęcie.
Poprawki dotyczyły m.in.:
- uściślenia przepisów w sprawie zakazu łączenia funkcji członka zarządu polskiego związku sportowego z pracą na rzecz ministerstwa zapewniającego obsługę ministra właściwego do spraw kultury fizycznej,
- bardziej rygorystycznych przesłanek nabywania świadczeń pieniężnych przez zawodników naruszających przepisy antydopingowe.
- zakazu pełnienia funkcji członka zarządu polskiego związku sportowego przez osoby ukarane dyscyplinarnie za doping w sporcie w wymiarze jednostkowym większym niż 24 miesiące dyskwalifikacji.
Sprawozdawca – poseł Jarosław Szlachetka (PiS).
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Jarosław Stawiarski.

Komisja Kultury i Środków Przekazu /KSP/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt ustawy o ustanowieniu Dnia Walki i Męczeństwa Wsi Polskiej (druk nr 1537).
Uzasadnienie projektu przedstawił poseł Jan Łopata (PSL).
Projekt ma na celu ustanowienie świętem państwowym dzień 12 lipca dla upamiętnienia zasług polskiej wsi i jej patriotycznej postawy w walce z okupantami podczas II wojny światowej.
Komisja przyjęła poprawki polegające m.in. na dodaniu w art. 1 nazwy wsi Michniów oraz poprawki stylistyczne i redakcyjne.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Urszula Pasławska (PSL).

Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie poselskiego projektu uchwały w sprawie uczczenia 80. rocznicy Wielkiego Strajku Chłopskiego (druk nr 1656).
Uzasadnienie projektu przedstawił poseł Mieczysław Kasprzak (PSL).
Komisja przyjęła wniosek o odrzucenie ww. projektu.
Komisja przyjęła sprawozdanie, w którym wnosi o odrzucenie projektu z druku nr 1656.
Sprawozdawca – poseł Piotr Babinetz (PiS).

Komisja Łączności z Polakami za Granicą /LPG/ pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Piotra Golemy na stanowisko Konsula Generalnego RP w Hamburgu.

Komisja uchwaliła dezyderat skierowany do Ministra Spraw Zagranicznych oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie realizacji postanowień Traktatu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy z dnia 17 czerwca 1991 roku w zakresie realizacji praw Polaków w Niemczech.
W posiedzeniu uczestniczyła podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Renata Szczęch.

Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych /MNE/ rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej Sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2016 roku (druk nr 1725) w zakresie działania Komisji.
W posiedzeniu uczestniczył zastępca dyrektora Departamentu Administracji Publicznej w NIK – Dariusz Zielecki.

Komisja Polityki Społecznej i Rodziny /PSR/ rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej Sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2016 roku (druk nr 1725) w zakresie działania Komisji.

Komisja zamierzała rozpatrzyć rządowy projekt ustawy o Narodowym Instytucie Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (druk nr 1713).
Punkt ten, na wniosek posłów, został zdjęty z porządku obrad z zapowiedzią ewentualnego zwołania posiedzenia w tej sprawie w dniu 20 lipca br.
W posiedzeniu uczestniczyli: wiceprezes Rady Ministrów, minister kultury i dziedzictwa narodowego – Piotr Gliński oraz sekretarz stanu w KPRM, pełnomocnik rządu do spraw społeczeństwa obywatelskiego i równego traktowania – Adam Lipiński.

Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji (druk nr 1455).
Uzasadnienie projektu przedstawiła senator Lidia Staroń.
Projekt ma na celu dostosowanie systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 października 2015 r. Nowelizacja dotyczy m.in. uzależnienia wszczęcia egzekucji świadczeń niepieniężnych od uiszczenia przez wierzycieli opłaty tymczasowej, a nie jak dotychczas opłaty stałej oraz zmniejszenia opłat stałych w sprawach egzekucji świadczeń niepieniężnych.
Komisja odrzuciła wniosek o wspólne rozpatrywanie projektu wraz z rządowymi projektami ustaw o kosztach komorniczych (druk nr 1581) oraz o komornikach sądowych (druk nr 1582)
Komisja przyjęła poprawki o charakterze redakcyjno-legislacyjnym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Waldemar Buda (PiS).

Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o statusie sędziów Trybunału Konstytucyjnego (druk nr 1750).
Uzasadnienie projektu przedstawił poseł Stanisław Piotrowicz (PiS).
Projekt dotyczy:
- kwalifikacji wymaganych do zajmowania stanowiska sędziego TK,
- kwestii odpowiedniego stosowania przepisów ustawy o Sądzie Najwyższym do praw i obowiązków sędziów TK,
- gwarancji zabezpieczenia społecznego rodzinom zmarłych sędziów Trybunału, również sędziów w stanie spoczynku.
Komisja przyjęła poprawki dotyczące odpraw pośmiertnych, świadczeń pieniężnych i rent rodzinnych w przypadku śmierci sędziego TK, określonych w przepisach ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz stosowania przepisów dotyczących praw i obowiązków sędziów SN w zakresie nieuregulowanym projektowaną ustawą, a także poprawki o charakterze redakcyjno-legislacyjnym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Andrzej Matusiewicz (PiS).
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Marcin Warchoł oraz prezes Krajowej Rady Komorniczej – Rafał Fronczek.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła wniosek oraz poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o Sądzie Najwyższym (druk nr 1727).
W czasie drugiego czytania zgłoszono wniosek o odrzucenie projektu i 975 poprawek. Komisja wnosi o odrzucenie wniosku o odrzucenie projektu.
Komisja odrzuciła wniosek o przerwanie obrad.
Komisja przyjęła wniosek posła Waldemara Budy (PiS) o przeprowadzenie łącznego głosowania w sprawie zaopiniowania poprawek zgłoszonych przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość, a następnie wniosek posła Bartłomieja Wróblewskiego (PiS) o taki sam sposób procedowania w odniesieniu do poprawek zgłoszonych przez pozostałe kluby.
Komisja wnosi o przyjęcie 36 poprawek zgłoszonych przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość oraz o odrzucenie 939 poprawek zgłoszonych przez Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska, Klub Poselski Nowoczesna, Klub Poselski Kukiz’15 oraz Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe.
Poprawki, które Komisja proponuje przyjąć, stanowią m.in., że to Prezydent, a nie Minister Sprawiedliwości może zdecydować o pozostaniu w stanie czynnym sędziów Sądu Najwyższego (projekt ustawy przewiduje, że sędziowie SN powołani na podstawie przepisów dotychczasowych z dniem następującym po dniu wejścia w życie proponowanej ustawy zostaną przeniesieni w stan spoczynku). Ponadto przewidują wprowadzenie zmiany w ustawie o Krajowej Radzie Sądownictwa, stanowiącej, że Sejm wybiera członków Rady spośród sędziów Sądu Najwyższego, sądów powszechnych, sądów administracyjnych i sądów wojskowych większością 3/5 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.
Poprawki, które Komisja proponuje odrzucić, m.in. zmierzały do utrzymania ustroju Sądu Najwyższego w kształcie, który przewiduje obecnie obowiązująca ustawa.
Sprawozdawca – poseł Stanisław Piotrowicz (PiS).
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Marcin Warchoł oraz przewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa – Dariusz Zawistowski.

Komisja Ustawodawcza /UST/ na posiedzeniu zwołanym na podstawie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów (podjęła inicjatywę uchwałodawczą) przygotowała projekt uchwały na podstawie obywatelskiego wniosku o poddanie pod referendum ogólnokrajowe sprawy reformy systemu oświaty (druk nr 1571).
Do reprezentowania Komisji w dalszych pracach nad projektem upoważniono poseł Barbarę Bartuś (PiS).
Projekt wskazuje dzień 17 września 2017 r. na dzień przeprowadzenia referendum. Załącznik do projektu uchwały stanowi kalendarz czynności związanych z przeprowadzeniem tego referendum.

Komisja zaopiniowała wniosek grupy posłów (omówiony w dniu 18 lipca br.), wszczynający postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt K 7/17.
W posiedzeniu uczestniczyła sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Marzena Machałek.

Komisja Zdrowia /ZDR/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami korzystania z solarium (druk nr 1651).
Uzasadnienie projektu przedstawił zastępca Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej – Paweł Mucha.
Projekt ma na celu zobowiązanie organów administracji publicznej do ochrony zdrowia społeczeństwa przed następstwami korzystania z solarium poprzez m.in. wprowadzenie całkowitego zakazu korzystania z solarium przez osoby poniżej 18 roku życia, obowiązku zamieszczania w miejscach udostępniania solariów informacji o ryzyku związanym z korzystaniem z nich oraz całkowitego zakazu promocji i reklamy usług w tym zakresie.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze redakcyjnym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Tadeusz Dziuba (PiS).

Komisja powołała podkomisję stałą do spraw organizacji ochrony zdrowia i innowacyjności w medycynie. Przewodniczącym podkomisji został poseł Tomasz Latos (PiS).
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Zbigniew Król oraz główny inspektor sanitarny – Marek Posobkiewicz.

Komisja Śledcza do zbadania prawidłowości i legalności działań organów i instytucji publicznych wobec podmiotów wchodzących w skład Grupy Amber Gold /SKAG/ rozpatrzyła wnioski dowodowe w sprawie wystąpień do właściwych organów państwowych o udostępnienie Komisji dokumentów oraz innych materiałów będących w sferze zainteresowania Komisji.
Komisja postanowiła m.in. wystąpić do:
- Szefa Kancelarii Senatu o przekazanie Komisji uwierzytelnionej kserokopii pełnej dokumentacji, obejmującej okres od 30 sierpnia 2011 r. do końca sierpnia 2012 r., dotyczącej podjętych negocjacji w sprawie realizacji przelotów przez firmę Jet Air Sp. z o.o. (później OLT Express Regional Sp. z o.o.) na zlecenie Kancelarii Senatu oraz zawierającego dane osób, które brały udział w tych negocjacjach,
- Szefa Kancelarii Prezydenta, Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministra Rozwoju i Finansów, Ministra Administracji i Spraw Wewnętrznych, Ministra Infrastruktury i Budownictwa, Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego w związku z poufną informacją szefa ABW – gen. Krzysztofa Bondaryka z dnia 24 maja 2012 roku, dotyczącą działalności podmiotów w oparciu o mechanizm piramidy finansowej, o przedstawienie na piśmie informacji w następującym zakresie:
- kiedy ww. pismo Szefa ABW doręczone zostało do rąk własnych poszczególnych adresatów,
- kiedy adresaci ww. pisma zapoznali się z jego treścią,
- jakie działania (ze wskazaniem terminu) zostały przez nich podjęte w związku z ww. pismem,
- jakie były skutki działań, o których mowa wyżej,
- czy z wyżej wymienionym pismem zapoznały się także inne osoby, a jeśli tak to kim były te osoby i kiedy się z nim zapoznały.

Komisja odrzuciła wniosek posła Krzysztofa Brejzy (PO) o zwrócenie się do Prokuratury Regionalnej w Łodzi o przekazanie akt osobowych pracowników głównej siedziby Amber Gold w Gdańsku, które są zgromadzone w aktach postepowania o sygnaturze 1 Ds. 35/2016.

Komisja przyjęła treść zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez:
- byłych pracowników Urzędu Lotnictwa Cywilnego: Grzegorza Kruszyńskiego, Tomasza Kądziołkę, Zbigniewa Mączkę, Sylwię Ciszewską,
- byłego prezesa Jet Air Sp. z o.o. – Krzysztofa Wicherka,
- prokuratora Prokuratury Okręgowej w Warszawie – Wojciecha Łuniewskiego,
- osoby, które obowiązane były na podstawie umowy do zajmowania się sprawami majątkowymi Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”.