Skrócona informacja o pracach komisji
2017-12-06




INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
VIII kadencja
w dniu 6 grudnia 2017 r.
nr 107/2017 (245)




Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych /ASW/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji (druk nr 2074).
Uzasadnienie projektu przedstawiła poseł Anna Maria Siarkowska (PiS).
Projekt ma na celu:
- ustanowienie nowego rodzaju broni – broni szkolnej;
- umożliwienie stosowania tłumika huku w czasie strzelania na strzelnicy;
- rozszerzenie kręgu podmiotów uprawnionych do posiadania broni samoczynnej o podmioty prowadzące strzelnice oraz organizacje proobronne, które zawarły porozumienie z Ministrem Obrony Narodowej lub ministrem właściwym do spraw wewnętrznych w sprawie realizacji szkolenia obronnego;
- umożliwienie wykorzystywania przez jednostki organizacyjne i przedsiębiorców, którzy powołali wewnętrzne służby ochrony, przedsiębiorców, którzy uzyskali koncesje na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia, podmioty prowadzące strzelnice oraz organizacje proobronne, które zawarły porozumienie z Ministrem Obrony Narodowej lub ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, w sprawie realizacji szkolenia obronnego, amunicji pochodzenia wojskowego (z rdzeniem twardszym od stopu ołowiu);
- wprowadzenie obowiązku ustalania i udostępniania przez Komendanta Głównego Policji oraz Polski Związek Strzelectwa Sportowego centralnego rejestru pytań egzaminacyjnych wykorzystywanych podczas egzaminu, który są obowiązane zdać osoby ubiegającej się o pozwolenie na broń.
Komisja odrzuciła wniosek o wstrzymanie prac do czasu uzyskania stanowiska Rady Ministrów oraz o powołanie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu ustawy.
Komisja przyjęła poprawki zapewniające jednolitość przepisów oraz poprawkę polegającą na dodaniu przepisu definiującego pojęcie „uniemożliwiającego miotanie”.
Zgłoszono wnioski mniejszości polegające m.in. na zmianie zakresu znaczeniowego „broni sportowej” poprzez przywrócenie wcześniejszego rozumienia tego pojęcia jako „broni przeznaczonej do celów uprawiania sportów strzeleckich w szerokim zakresie: wyczynowo oraz rekreacyjnie” oraz rozwiązaniu kwestii wielokrotnego zdawania egzaminów zezwalających na posiadanie broni.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Anna Maria Siarkowska (PiS).
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej – Michał Dworczyk.

Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii /CNT/ rozpatrzyła informację Ministra Cyfryzacji na temat podsumowania pilotażu masowej migracji akt stanu cywilnego do Rejestru Stanu Cywilnego przeprowadzonego w Częstochowie i Nowej Soli.
Informację przedstawiła minister cyfryzacji – Anna Streżyńska.
Pilotaż masowej migracji projektów aktu stanu cywilnego uruchomiony został 23 czerwca 2017 r. W pierwszej fazie pilotażu udział wzięły urzędy stanu cywilnego z Nowej Soli i Częstochowy. W sierpniu do pilotażu dołączyły również urzędy stanu cywilnego z Ełku i Warszawy. Celem pilotażu było potwierdzenie, że narzędzie przygotowane do wdrożenia w całym kraju działa poprawnie. Dotychczasowy wynik pilotażu należy ocenić pozytywnie – przeprowadzono wywołanie usług z różnych stacji roboczych i dla różnych rodzajów aktów (urodzenia, małżeństwa i zgony) i wszystkie warianty działały prawidłowo. Pilotaż miał ponadto na celu weryfikację istniejących możliwości organizacyjnych, informatycznych oraz możliwości wydajnościowych i obciążeniowych Systemów Rejestrów Państwowych (SRP). Dotychczasowe wyniki potwierdzają gotowość stopniowego włączania kolejnych urzędów. Do kolejnej fazy pilotażu zaproszono dodatkowe 22 urzędy stanu cywilnego. Ministerstwo Cyfryzacji wydało już certyfikaty i przesłało je do wytypowanych urzędów. Obecnie po stronie urzędów i współpracujących z nimi producentów aplikacji wspierających trwają prace konfiguracyjne i przygotowawcze do włączenia się do usługi masowej migracji. Po pozytywnym przeprowadzeniu tej fazy pilotażu planowane jest włączenie pozostałych urzędów stanu cywilnego.

Komisja rozpatrzyła informację Ministra Cyfryzacji na temat podsumowania pilotażu mDokumentów.
Informację przedstawiła minister cyfryzacji – Anna Streżyńska.
Usługa mDokumenty jest to nowa, alternatywna w stosunku do obecnego sposobu, możliwość potwierdzenia tożsamości Obywatela lub – w dalszych etapach projektu – posiadanych przez niego uprawnień z wykorzystaniem telefonu komórkowego w kontaktach z administracją publiczną. Usługa polega na prezentacji na urządzeniu dostępowym urzędnika danych przechowywanych w rejestrach państwowych, zawartych w dokumentach służących do stwierdzenia tożsamości osoby lub jej uprawnień zamiast okazywania dokumentu w formie papierowej lub plastikowej. Realizacja całego projektu została podzielona na kilka faz wdrożeniowych. Pierwszym dokumentem opracowanym w ramach usługi mDokumenty jest mDowód Osobisty. Celem pilotażu było m.in.: zaoferowanie obywatelom nowej usługi – alternatywnego do tradycyjnego dokumentu sposobu potwierdzania własnej tożsamości z wykorzystaniem telefonu komórkowego przy załatwianiu spraw w urzędzie; uzyskanie informacji na temat popytu na tego rodzaju usługi, oczekiwań i potrzeb obywateli i obaw związanych z ich wykorzystywaniem oraz wykrycie błędów systemowych, funkcjonalnych lub proceduralnych. Według pilotażu wadami projektu jest brak rozwiązania na platformę iOS, brak identyfikacji biometrycznej w zakresie logowania do aplikacji oraz potrzeba posiadania smartphone’a.
W dyskusji posłowie podnosili m.in. kwestie: działania usługi poza granicami kraju, wykorzystania usługi przy e-votingu oraz zasięgu usługi poza sektor publiczny.

Komisja do Spraw Unii Europejskiej /SUE/ w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej rozpatrzyła Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Program prac Komisji na rok 2018 (COM(2017) 650 wersja ostateczna) i odnoszące się do niego stanowisko rządu.
Komisja po przeprowadzonej dyskusji podjęła decyzję, że powróci do rozpatrzenia projektu opinii Komisji na jednym z kolejnych posiedzeń.

Komisja wysłuchała informacji o dokumentach UE, w stosunku do których Prezydium Komisji wnosiło o niezgłaszanie uwag.
Informacja odnosiła się do dokumentów rozpatrzonych w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej:
- Wniosku w sprawie decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej decyzję Rady 2003/17/WE w odniesieniu do równoważności inspekcji polowych stosowanych w Brazylii do upraw nasiennych pastewnych roślin uprawnych i upraw nasiennych zbożowych roślin uprawnych oraz w odniesieniu do równoważności materiału siewnego roślin pastewnych i materiału siewnego roślin zbożowych produkowanego w Brazylii, a także w odniesieniu do równoważności inspekcji polowych stosowanych w Mołdawii do upraw nasiennych zbożowych roślin uprawnych, upraw nasiennych warzyw oraz upraw nasiennych roślin oleistych i włóknistych oraz w odniesieniu do równoważności materiału siewnego roślin zbożowych, materiału siewnego warzyw oraz materiału siewnego roślin oleistych i włóknistych produkowanego w Mołdawii (COM(2017) 643 wersja ostateczna).
Informacja odnosiła się do dokumentów rozpatrzonych w trybie art. 8 ust. 2 ustawy:
- Wniosku dotyczącego decyzji Rady określającej stanowisko, które ma zostać przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Republiką Azerbejdżanu o ułatwieniach w wydawaniu wiz w odniesieniu do przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego (COM(2017) 588 wersja ostateczna);
- Wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w Radzie Ministerialnej powołanej na mocy Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową (COM(2017) 635 wersja ostateczna);
- Wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie należy przyjąć w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu EOG, dotyczącej zmiany regulaminu wewnętrznego Wspólnego Komitetu EOG (COM(2017) 638 wersja ostateczna);
- Wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie należy przyjąć w imieniu Unii Europejskiej we Wspólnym Komitecie EOG, dotyczącego zmiany załącznika XXI (Statystyka) do Porozumienia EOG (COM(2017) 639 wersja ostateczna);
- Wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie należy przyjąć w imieniu Unii Europejskiej we Wspólnym Komitecie EOG, dotyczącego zmiany załącznika II (Przepisy techniczne, normy, badania i certyfikacja) do Porozumienia EOG (COM(2017) 640 wersja ostateczna);
- Wniosku w sprawie decyzji Rady dotyczącej stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu Weterynaryjnego, ustanowionego na mocy Umowy między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską dotyczącej handlu produktami rolnymi, w odniesieniu do decyzji nr 1/2017 dotyczącej zmiany dodatku 6 do załącznika 11 do umowy (COM(2017) 641 wersja ostateczna);
- Wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie należy zająć w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Ambasadorów AKP-UE w odniesieniu do wdrożenia art. 68 umowy o partnerstwie AKP-UE (COM(2017) 644 wersja ostateczna);
- Wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady ustalającego uprawnienia do połowów na 2018 rok dla pewnych stad ryb i grup stad ryb, stosowanych w wodach Unii oraz dla unijnych statków rybackich w niektórych wodach nienależących do Unii (COM(2017) 645 wersja ostateczna);
- Zalecenia dotyczącego decyzji Rady upoważniającej do rozpoczęcia negocjacji w sprawie zmiany Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. (COM(2017) 656 wersja ostateczna);
- Wniosku dotyczącego decyzji wykonawczej Rady upoważniającej Republikę Łotewską do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 287 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (COM(2017) 659 wersja ostateczna);
- Wspólnego wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie należy przyjąć w imieniu Unii we Wspólnej Radzie ustanowionej na mocy Umowy o dialogu politycznym i współpracy między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Kuby, z drugiej strony, w odniesieniu do przyjęcia decyzji dotyczących regulaminów wewnętrznych Wspólnej Rady i Wspólnego Komitetu (JOIN(2017) 43 wersja ostateczna).
Informacja odnosiła się do dokumentów rozpatrzonych w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy:
- Sprawozdania Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów zgodnie z art. 58 dyrektywy 2010/63/UE w sprawie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych (COM(2017) 631 wersja ostateczna);
- Sprawozdania Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów towarzyszące przeglądowi śródokresowemu programu LIFE (COM(2017) 642 wersja ostateczna);
- Sprawozdania Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów na temat wdrażania umów o wolnym handlu 1 stycznia 2016 r. – 31 grudnia 2016 r. (COM(2017) 654 wersja ostateczna);
- Sprawozdania Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wykonania uprawnienia do przyjęcia aktów delegowanych powierzonego Komisji na podstawie dyrektywy 2013/30/UE w sprawie bezpieczeństwa działalności związanej ze złożami ropy naftowej i gazu ziemnego na obszarach morskich (COM(2017) 655 wersja ostateczna);
- Sprawozdania Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady: Ocena konieczności dokonania przeglądu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009 w sprawie etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych zasadniczych parametrów (COM(2017) 658 wersja ostateczna);
- Sprawozdania Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady: Sprawozdanie roczne dotyczące polityki Unii Europejskiej w zakresie pomocy humanitarnej oraz wdrażania tej polityki w 2016 r. (COM(2017) 662 wersja ostateczna);
- Komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Osiągnięcie mobilności niskoemisyjnej. Unia Europejska, która chroni naszą planetę, wzmacnia pozycję konsumentów oraz broni swojego przemysłu i pracowników (COM(2017) 675 wersja ostateczna).
Komisja nie zgłosiła uwag do dokumentów.

Komisja w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy rozpatrzyła informację Rady Ministrów o posiedzeniach:
- Rady ds. Zagranicznych (w formacie ministrów ds. handlu), które odbędzie się w dniu 10 grudnia 2017 r.;
- Rady ds. Zagranicznych (w formacie ministrów odpowiedzialnych za pomoc rozwojową i humanitarną), które odbędzie się w dniu 11 grudnia 2017 r.
- Rady ds. Zagranicznych, które odbędzie się w dniu 11 grudnia 2017 r.
Komisja przyjęła do wiadomości informacje rządu.

Komisja w trybie art. 11 ust. 1 ustawy przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Ogólnych, które odbędzie się w dniu 12 grudnia 2017 r., w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach (COM(2016) 799).

Komisja w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy rozpatrzyła informację Rady Ministrów o posiedzeniu Rady Europejskiej, które odbędzie się w dniach 14-15 grudnia 2017 r.
Na posiedzeniu Rady Europejskiej planowane są dyskusje na temat: bezpieczeństwa i obrony (RE odnotuje ustanowienie Stałej Współpracy Strukturalnej – PESCO, oceni także postęp w realizacji innych inicjatyw w dziedzinie bezpieczeństwa i obronny, m.in. europejskiego programu rozwoju przemysłu obronnego – EDIDP oraz współpracy UE-NATO) oraz wymiaru społecznego, edukacji i kultury (RE odniesie się do wyników Szczytu Społecznego w Goeteborgu, w czasie którego proklamowano ustanowienie Europejskiego Filaru Praw Socjalnych; RE zadeklaruje także – z pełnym poszanowaniem reguł pomocniczości i proporcjonalności – zwiększenie działań w obszarze edukacji i kultury m.in. poprzez dalszy rozwój programu Erasmus+, polepszenie współpracy uczelni wyższych, udoskonalenie nauczania języków UE, promowanie mobilności i wzajemnego uznawania kwalifikacji zawodowych oraz dyplomów szkół średnich).
Komisja przyjęła do wiadomości informację rządu.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Konrad Szymański oraz poseł do Parlamentu Europejskiego – Marek Jurek.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej rozpatrzyła Zmieniony wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów zawieranych przez internet lub w inny sposób na odległość, zmieniającej rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz dyrektywę 2009/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i uchylająca dyrektywę 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (COM(2017) 637 wersja ostateczna) i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP.
Komisja podzieliła stanowisko rządu.

Komisja w trybie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej rozpatrzyła Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, Konwencji Rady Europy o zapobieganiu terroryzmowi (CETS nr 196) (COM(2017) 606 wersja ostateczna) oraz Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, protokołu dodatkowego uzupełniającego Konwencję Rady Europy o zapobieganiu terroryzmowi (CETS nr 217) (COM(2017) 607 wersja ostateczna) i odnoszący się do nich projekt stanowiska RP.
Komisja podzieliła stanowisko rządu.
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Renata Szczęch oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Michał Woś.

Komisja Finansów Publicznych /FPB/ pozytywnie zaopiniowała wniosek likwidatora Ministerstwa Skarbu Państwa w sprawie zmiany w planie finansowym Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców na rok 2017.
Zmiany wynikają z potrzeby rozliczenia i zamknięcia rachunku Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek ministra Cyfryzacji w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców na rok 2017.
Potrzeba zmiany planu wynika z konieczności opłacenia składki do organizacji międzynarodowych w walucie obcej i powstałych różnic kursowych. Koszt nie przekroczy 3 tys. zł.

Komisja rozpatrzyła sprawozdanie podkomisji stałej do monitorowania systemu podatkowego o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (druk nr 1963).
Projekt ma na celu wprowadzenie regulacji w zakresie opodatkowania akcyzą dwóch nowych kategorii wyrobów akcyzowych, tj. płynu do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich, a także objęcia tych wyrobów obowiązkiem oznaczania znakami akcyzowymi.
Do projektu zawartego w sprawozdaniu podkomisji Komisja wniosła poprawki legislacyjne.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Andrzej Szlachta (PiS).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarze stanu w Ministerstwie Finansów –Wiesław Janczyk i Leszek Skiba oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – Karol Okoński.

Komisja Infrastruktury /INF/ rozpatrzyła wniosek KP Kukiz15 o zmianę w składzie Prezydium Komisji.
Przewodniczący KP Kukiz15 zwrócił się o odwołanie z funkcji zastępcy przewodniczącego Komisji – posła Sylwestra Chruszcza (obecnie Wolni i Solidarni) i powołanie na tę funkcję posła Roberta Mordaka (Kukiz15).
Wniosek o odwołanie posła Sylwestra Chruszcza nie uzyskał większości w głosowaniu (za – 0, przeciw – 13, wstrzymało się – 7).

Na kolejnym posiedzeniu Komisja wysłuchała informacji:
- Ministra Infrastruktury i Budownictwa oraz autorów studium wykonalności Kolei Dużych Prędkości na temat przeglądu projektu budowy Kolei Dużych Prędkości.
- Ministra Infrastruktury i Budownictwa oraz Ministra Rozwoju i Finansów na temat wykorzystania partnerstwa innowacyjnego w rozwoju krajowej produkcji na potrzeby transportu kolejowego, w kontekście przygotowań do budowy Kolei Dużych Prędkości.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa – Andrzej Bittel, przedstawił historię projektu oraz sytuację obecną projektu budowy Kolei Dużych Prędkości (KDP), w tym kolejnych etapów opracowywania studium wykonalności. Poinformował, że zgodnie z decyzją z grudnia 2011 r. przesunięto realizację projektu do roku 2030. Zaznaczył, że decyzja o przystąpieniu do realizacji projektu powinna opierać się na rzetelnych analizach i wpisywać się w synergiczny i zrównoważony plan transportowy, uwzględniający również budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego „Solidarność”. Jedną z kluczowych decyzji jest maksymalna prędkość pociągów jeżdżących w ramach KDP (rozważane jest, czy opłacalna będzie prędkość powyżej 250 km/h) oraz sposób finansowania całości projektu (szacowany na ok. 40 mld zł).
Minister przedstawił również założenia wykorzystania innowacyjnego partnerstwa publiczno-prywatnego. Potwierdził, że rząd jest gotowy do tego typu przedsięwzięć, w szczególności w ramach zakupu: wagonów do składów typu push-pull; lokomotyw oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zaznaczył, że istnieje potrzeba wprowadzenia zamówień dużych serii tych urządzeń.
Menadżer projektu Luxtorpeda 2.0 – Aleksander Wołowiec, reprezentujący Polski Fundusz Rozwoju dodał, że przy założeniu projektu innowacyjnego, czas projektowania tego typu urządzeń może wynosić 5-6 lat. Podkreślił, że potrzebny jest stały dialog technologiczny między zamawiającym a producentem.
Dyskusja dotyczyła przede wszystkim: warunków przetargowych; wykluczenia kolejowego niektórych ośrodków miejskich (m.in. Bydgoszczy), przebiegu KDP; połączenia KDP z tożsamymi sieciami zagranicznymi; sposobu finansowania projektów kolejowych; koncepcji docelowej sieci kolejowej; nowej infrastruktury i taboru na potrzeby KDP; konkurencyjności KDP dla innych rodzajów transportu; sposobów zasilania sieci KDP; projektów w ramach programu Luxtrorpeda 2.0.; potrzeby systemowego podejścia do transportu; braków kadrowych w branży transportu kolejowego.

Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki /KFS/ rozpatrzyła informację na temat działalności Polskiego Związku Szachowego oraz planów działalności w najbliższej przyszłości ze szczególnym uwzględnieniem popularyzacji szachów w szkołach.
Informację przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki - Jan Widera oraz sekretarz generalny Polskiego Związku Szachowego – Waldemar Taboła.
Głównymi celami Polskiego Związku Szachowego jest rozwój i popularyzacja sportu szachowego, organizacja i prowadzenie współzawodnictwa sportowego oraz koordynacja działań wojewódzkich związków szachowych. PZSzach działa poprzez okręgowe związki szachowe we wszystkich 16 województwach i zrzesza ok. 73 tys. aktywnych zawodników w 399 klubach. Jego działalność jest głównie finansowana ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki, a jednym z najważniejszych projektów realizowanych przez związek od 4 lat jest nauka gry w szachy dzieci z klas I-III w ramach projektu „Edukacja przez szachy w szkole”. Obecnie projektem objętych jest ok. 1,1 tys. szkół podstawowych oraz ponad 70 tys. dzieci.
W dyskusji posłowie pytali m.in. o zakres projektu edukacyjnego.

Komisja rozpatrzyła informację na temat działalności Polskiego Związku Tenisa Stołowego oraz planów działalności na przyszłość.
Informację przedstawił prezes Zarządu Polskiego Związku Tenisa Stołowego – Dariusz Szumacher.
Polski Związek Tenisa Stołowego zrzesza 649 klubów, 7228 licencjonowanych zawodników, 361 trenerów i 111 sędziów. Za najważniejsze swoje zadania uznaje m.in. działania na rzecz rozwoju tenisa stołowego we współpracy z innymi organizacjami i instytucjami krajowymi i międzynarodowymi. PZTS prowadzi szkolenie kadr narodowych we wszystkich grupach wiekowych, które finansowane jest ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki. Z uwagi na potrzebę systemowego podejścia do rozwoju polskiego tenisa stołowego Zarząd PZTS podjął działania zmierzające do powstania i wdrożenia Narodowej Strategii Rozwoju Tenisa Stołowego na lata 2018-2034.
W dyskusji posłowie pytali m.in.: o przewidziane w strategii powołanie Ośrodka Szkoleniowo-Badawczego PZTS oraz utworzenie na bazie silnych klubów sportowych wojewódzkich centrów szkolenia tenisa stołowego i ich planowaną liczbę; o przyczyny przewagi krajów azjatyckich (Chiny, Japonia) w zawodach tenisa stołowego.

Komisja Kultury i Środków Przekazu /KSP/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt ustawy o dotacji przeznaczonej na uzupełnienie kapitału wieczystego Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, dochody z inwestowania którego przeznaczone są na konserwację Cmentarza Żydowskiego przy ul. Okopowej 49/51 w Warszawie (druk nr 2084).
Uzasadnienie projektu przedstawiła poseł Elżbieta Kruk (PiS).
Celem projektu jest zapewnienie stałej, profesjonalnej opieki nad Cmentarzem Żydowskim w Warszawie przy ul. Okopowej i zachowanymi na nim pomnikami nagrobnymi. Dzięki zaangażowaniu finansowemu Rzeczpospolita Polska uratuje materialną pamiątkę po eksterminowanej społeczności żydowskiej i potwierdzi swoją dotychczasową politykę ochrony pamięci ofiar drugiej Wojny Światowej.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze redakcyjno-legislacyjnym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Elżbieta Kruk (PiS).
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Jarosław Sellin.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt uchwały w sprawie uczczenia Zakładu Narodowego im. Ossolińskich (druk nr 1949).
Uzasadnienie projektu przedstawił poseł Krzysztof Mieszkowski (N).
Projekt ma na celu uczczenie 200. rocznicy założenia Ossolinuem – jednego z najważniejszych i najstarszych ośrodków kultury polskiej, którego bogate zbiory biblioteczne obejmują ważne dla polskiej historii starodruki i rękopisy.
Komisja przyjęła poprawki stylistyczne i redakcyjne.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Krzysztof Mieszkowski (N).

Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt uchwały w sprawie uczczenia setnej rocznicy polskiej awangardy (druk nr 1951).
Uzasadnienie projektu przedstawił poseł Krzysztof Mieszkowski (N).
W 2017 roku mija 100 lat od zapoczątkowania polskiej awangardy – artystycznego nurtu, który radykalnie zmienił sposób myślenia o sztuce, wyznaczając jej nowe kierunki i cele.
Komisja przyjęła poprawki stylistyczne i redakcyjne.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Krzysztof Mieszkowski.

Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa /OSZ/ rozpatrzyła informację Ministra Środowiska na temat działań rządu na rzecz poprawy jakości powietrza i likwidacji smogu.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska, pełnomocnik rządu ds. polityki klimatycznej – Paweł Sałek.
Na obszarach, w których zostały przekroczone normy jakości powietrza, najbardziej uzasadnione wydaje się podłączenie indywidualnych odbiorców wykorzystujących do celów grzewczych paliwa stałe do sieci ciepłowniczych oraz stworzenie takich mechanizmów techniczno-prawno-finansowych, które pozwolą na rozwój i modernizację sieci ciepłowniczych. Jednocześnie promowane powinny być działania polegające na wymianie starych urządzeń grzewczych na niskoemisyjne urządzenia grzewcze na paliwa stale małej mocy.
W latach 2015-2017 ze środków finansowych, będących w dyspozycji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy na ten cel wypłacono ponad 1,3 mld zł. W wyniku tego osiągniętego w tym okresie efekt ekologiczny w postaci redukcji zanieczyszczeń powietrza pochodzących z niskich źródeł emisji, w tym w szczególności pyłu.
Przyjęto dotychczas 7 uchwał antysmogowych które obejmują obszar województwa małopolskiego, śląskiego, opolskiego, łódzkiego oraz mazowieckiego, a kolejne trzy województwa (dolnośląskie, podkarpackie i wielkopolskie) prowadzą działania w tym zakresie.
W posiedzeniu uczestniczył zastępca prezesa Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – Artur Michalski.

Komisja Polityki Senioralnej /PSN/ rozpatrzyła Informację o sytuacji osób starszych w Polsce za rok 2016 (druk nr 2043).
Informację przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Elżbieta Bojanowska.
Minister przedstawiła informacje dotyczące sytuacji społeczno-ekonomicznej osób starszych w Polsce – w szczególności z zakresu sytuacji demograficznej, ekonomicznej, rodzinnej, zdrowotnej, sytuacji na rynku pracy, dostępności i poziomu usług społecznych, aktywności społecznej, obywatelskiej, edukacyjnej, kulturalnej i sportowej osób starszych. Ponadto przedstawiona została informacja na temat stanu realizacji polityki społecznej wobec osób starszych na szczeblu centralnym oraz na szczeblu regionalnym.
Minister podkreślała, że ważne jest nadanie priorytetu działaniom z zakresu polityki społecznej skierowanej wobec osób starszych. W szczególności na podejmowanie działań w celu zmniejszania nierówności w dostępie do usług kierowanych do osób starszych pomiędzy regionami oraz pomiędzy aglomeracjami miejskimi a obszarami wiejskimi.
Kluczowym działaniem dla rozwoju polityki społecznej wobec osób starszych w Polsce należy uznać prowadzone w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej prace nad opracowaniem dokumentu wyznaczającego długofalowe kierunki polityki społecznej wobec osób starszych w Polsce „Polityka społeczna wobec osób starszych 2030. Bezpieczeństwo. Solidarność. Uczestnictwo”.
Wobec osób starszych należy między innymi: podejmować działania mające na celu poprawę ich sytuacji materialnej, kontynuować działania podjęte w ramach Narodowego Programu Mieszkaniowego, poszerzać dostępność usług społecznych skierowanych do tych osób, wspierać aktywizację zawodową i przedsiębiorczość, podejmować działania na rzecz osób niepełnosprawnych i niesamodzielnych oraz ich opiekunów.
Komisja wnosi o przyjęcie informacji z druku nr 2043.
Sprawozdawca – poseł Krystyna Wróblewska (PiS).

Komisja Polityki Społecznej i Rodziny /PSR/ rozpatrzyła Informację Rządu Rzeczypospolitej Polskiej o działaniach podejmowanych w 2016 roku na rzecz realizacji postanowień uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych (druk nr 1802).
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Krzysztof Michałkiewicz.
W 2016 r. w Polsce zamieszkiwało 3.207 tys. osób niepełnosprawnych prawnie (potwierdzona orzeczeniem) w wieku 16 lat i więcej, w tym 1.201 tys. w wieku 65 lat i więcej.
Najważniejsze działania podjęte w 2016 r. skupione były na następujących obszarach i polegały m.in. na:
- w zakresie ochrony zdrowia – przygotowano i uruchomiono Narodowy Program Zdrowia na lata 2016-2020,
- w zakresie rehabilitacji społecznej – przyjęto Program kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem”,
- w zakresie edukacji – zorganizowano debaty wojewódzkie na temat: szkolnictwa specjalnego, kształcenia zawodowego, finansowania i bezpieczeństwa, powołano zespół do spraw specjalnych potrzeb edukacyjnych, do którego zadań należało opracowanie propozycji zmian systemowych w zakresie kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, znowelizowano rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół,
- w zakresie rynku pracy – PEFRON ogłosił konkurs „Gotowi do pracy – włączenie osób niepełnosprawnych w rynek pracy”,
- w zakresie infrastruktury (likwidacji barier funkcjonalnych) – udostępniono znaczną część budynków w każdym resorcie i w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów dla osób niepełnosprawnych,
- w zakresie kultury – opracowano specjalną ofertę muzealną dla osób niepełnosprawnych (możliwość zwiedzania obiektów z psem przewodnikiem, przygotowanie kadry do poziomu osób z niepełnosprawnościami).
Komisja wnosi o przyjęcie informacji z druku nr 1802.
Sprawozdawca – poseł Anna Krupka (PiS).
W posiedzeniu uczestniczyła prezes Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – Dorota Habich.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ przeprowadziła dyskusję na temat wstępnych ustaleń kontroli Najwyższej Izby Kontroli pt. „Realizacja programu bioasekuracji jako element zwalczania afrykańskiego pomoru świń” oraz kontynuowała rozpatrywanie informacji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie rozprzestrzeniającej się w Polsce epidemii ASF.
Informację o przebiegu kontroli i wnioskach przedstawił wiceprezes NIK –Wojciech Kutyła.
Przypomniał, że w kwietniu 2015 r. rozpoczęto realizację programu bioasekuracji mającego na celu zapobieganie szerzeniu się wirusa ASF u świń utrzymywanych w gospodarstwach położonych na obszarze województwa podlaskiego. Wówczas były wykryte 3 ogniska ASF u świń oraz 44 przypadki wirusa u dzików. Założono, że cel programu zostanie osiągnięty, jeśli na tym obszarze świnie będą utrzymywane wyłącznie w gospodarstwach o najwyższym poziomie bioasekuracji i w konsekwencji nastąpi zminimalizowanie ryzyka introdukcji wirusa ASF do gospodarstw. Dynamicznie rozwijająca się sytuacja epizootyczna w Polsce, kilkadziesiąt nowych ognisk i kilkaset przypadków ASF oraz wysokie ryzyko niedostatecznych zabezpieczeń przeciwko ASF spowodowały, że w 2017 r. NIK podjął kontrolę. Kontrolą objęto działalność 13 jednostek w okresie od kwietnia 2015 r. do 30 czerwca 2017 r.; to jest działalność Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Głównego Inspektoratu Weterynarii, Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Białymstoku, pięciu inspektoratów weterynarii i pięciu biur Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w powiatach augustowskim, białostockim, hajnowskim, sejneńskim i sokólskim. Wyniki kontroli wykazały, że główny cel programu nie został osiągnięty. Nie doprowadzono do sytuacji, aby na obszarze kontrolowanym trzoda chlewna była utrzymywana wyłącznie w gospodarstwach o najwyższym stopniu bioasekuracji. Wiceprezes NIK szczegółowo przedstawił niedociągnięcia, odnotowane przez NIK oraz zalecenia pokontrolne. Potwierdzono już 104 ogniska ASF w stadach świń oraz 700 przypadków u dzików. Z końcem listopada zakażenie u dzików wystąpiło już po lewej stronie Wisły. Rozprzestrzenienie się choroby w zachodniej części kraju grozi niemal całkowitą likwidacją chowu świń, zamknięciem rynków, na które dziś polskie firmy mogą eksportować – Kanady, USA, Hongkongu; także wysoce prawdopodobne jest zamknięcie wspólnego rynku Unii Europejskiej dla polskich produktów. Kolejne skutki to straty w wyniku wstrzymania eksportu, utraty miejsc pracy, bankructw gospodarstw, przedsiębiorstw i tym samym pauperyzacja dużej grupy społeczeństwa.
W celu opanowania ASF w Polsce niezbędne wydaje się scentralizowanie zarządzania w zwalczaniu choroby. Konieczna jest zdecydowana i szybka redukcja pogłowia dzików na obszarze całego kraju do poziomu, przy którym następuje wygaszenie obecności wirusa w środowisku, a ponadto bezwzględne egzekwowanie zasad bioasekuracji w stadach świń na obszarze całego kraju oraz kadrowe i finansowe wzmocnienie Inspekcji Weterynaryjnej. Należy wystąpić do Komisji Europejskiej z wnioskiem o zmniejszenie restrykcji przepisów sanitarnych w strefach zapowietrzonych i zagrożonych.
W odpowiedzi na prezentację NIK minister rolnictwa i rozwoju wsi – Krzysztof Jurgiel stwierdził, że jego zdaniem wnioski są w większości niezasadne, a ocena tendencyjna, krytycznie odniósł się do wielu stwierdzeń z raportu. Minister przedstawił zabiegi, jakie podejmuje i podejmowała Polska na arenie unijnej, by doprowadzić do jak najkorzystniejszych rozstrzygnięć dla rolników. Szczegółowo wyjaśniał, jakie podjęto działania prawne w kraju, by zapewnić najlepszą ochronę przed ASF. Poinformował, jakie zadania mają wiceministrowie i jakie zespoły działają w resorcie.
Podsekretarz stanu w MRiRW – Rafał Romanowski przedstawił szczegółowo działania zespołów działających w resorcie rolnictwa oraz działania i plany międzyresortowego zespołu zajmującego się zwalczaniem ASF. Poinformował m.in., że na wschodniej granicy Polski zostanie wybudowana bariera uniemożliwiająca migrację dzików i postulowany przez rolników „płot” powstanie w pasie drogi granicznej, a także – ze względów technicznych – poza nim.
Pełnomocnik rządu ds. ASF, sekretarz stanu w MRiRW – Jacek Bogucki poinformował m.in. o rekompensatach dla rolników i możliwości uzyskania pożyczek i kredytów. Dodał, że zgodnie z wnioskami NIK trzeba byłoby zlikwidować ok. 200 tys. gospodarstw, a na to nie ma zgody resortu i rządu.
W trakcie dyskusji posłowie zwracali uwagę na zagrożenia, jakie niesie rozszerzanie się wirusa ASF, domagano się m.in. lepszego nadzoru nad Polskim Związkiem Łowieckim oraz zwiększenia środków na zwalczanie choroby.
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Ewa Lech, główny lekarz weterynarii – Paweł Niemczuk oraz zastępca prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – Krzysztof Szymborski.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/ rozpatrzyła informację na temat wyników kontroli Centralnego Biura Antykorupcyjnego w urzędach marszałkowskich 16 województw.
Informacje przedstawił szef CBA – Ernest Bejda.
W okresie od 16 czerwca 2016 r. do 16 marca 2017 r. CBA przeprowadziło kontrolę we wszystkich urzędach marszałkowskich. Zakresem kontroli objęto wykorzystanie środków finansowych z UE, przede wszystkich realizację projektów kluczowych. Zbadano w sposób przekrojowy, jak działa system, a więc nie tylko działania urzędów marszałkowskich, ale też beneficjentów. Skontrolowano 98 projektów o wartości 4 mld zł.
Stwierdzono szereg uchybień. Najczęściej dotyczyły one programu e-zdrowie, to jest komputeryzacji szpitali oraz grup producentów rolnych.
Do prokuratury złożono 16 zawiadomień o podejrzeniu przestępstwa, w tym kilka dotyczących wyłaniania grup producenckich.
W dyskusji zwrócono m.in. uwagę, że skala stwierdzonych nieprawidłowości jest niewielka, więc wynik kontroli nie pozwala na uogólnianie negatywnych ocen. W przypadku grup producenckich rola urzędów marszałkowskich ograniczała się do oceny czy podmiot zgłaszający się spełnia formalne kryteria określone ustawą. Przyznawanie tym grupom środków finansowych i nadzór nad ich wykorzystaniem, leży w gestii instytucji podlegających Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Komisja rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli „Wspieranie przedsiębiorczości przez regionalne fundusze poręczeniowe i pożyczkowe”.
Informację przedstawił p.o. wicedyrektor Delegatury NIK w Bydgoszczy – Szymon Hałasiewicz.
W celu zapewnienia łatwiejszego dostępu przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw do finansowania, samorządy utworzyły regionalne fundusze poręczeniowe. Zadaniem funduszy nie jest udzielanie dotacji, lecz oferowanie środków zwrotnych na przedsięwzięcia, które mają potencjał i rokują sukces rynkowy.
NIK zwróciła uwagę, że większość skontrolowanych funduszy nie znała rezultatów udzielonej przez nie pomocy (nie było takiego obowiązku). Instytucje zarządzające regionalnymi programami operacyjnymi prawidłowo określiły zasady korzystania z poręczeń i pożyczek oraz wyznaczyły funduszom cele.
NIK zwróciła uwagę na potrzebę i zasadność prowadzenia analiz już w trakcie realizacji programów w celu bieżącej oceny efektywności udzielonego wsparcia.

Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ negatywnie zaopiniowała dla Komisji Nadzwyczajnej do spraw deregulacji komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o adwokaturze, ustawy o radcach prawnych oraz ustawy – Prawo o notariacie (druk nr 2039).
Projekt ma na celu zniesienie nieproporcjonalnych barier w dostępie do zawodów prawniczych poprzez zmiany w zasadach przeprowadzania egzaminów zawodowych (adwokackiego, radcowskiego, notarialnego).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Michał Wójcik, sekretarz Naczelnej Rady Adwokackiej – Rafał Dębowski, wiceprezes Krajowej Rady Radców Prawnych – Leszek Korczak oraz prezes Krajowej Rady Notarialnej – Mariusz Białecki.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła wniosek oraz poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz niektórych innych ustaw (druki nr 2002 i 2070).
W czasie drugiego czytania zgłoszono wniosek o odrzucenie projektu i 23 poprawki. Komisja wnosi o odrzucenie wniosku oraz o przyjęcie 10 poprawek i odrzucenie 11 poprawek. Dwie poprawki zostały wycofane przez wnioskodawców.
Poprawki, które Komisja proponuje przyjąć, dotyczyły m.in.:
- doprecyzowania terminu rozpoczęcia wspólnej kadencji nowych członków KRS wybieranych spośród sędziów,
- uszczegółowienia procedury zgłaszania kandydatów do KRS wybieranych spośród sędziów,
- zasad dotyczących jawności posiedzeń Rady oraz przepisów przejściowych odnośnie do spraw indywidualnych dotyczących powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego albo asesora sądowego wszczętych i niezakończonych przed wejściem w życie nowelizacji ustawy.
Poprawki, które Komisja proponuje odrzucić, zakładały m.in.:
- że jeżeli Sejm, w terminie 90 dni od dnia ogłoszenia obwieszczenia, nie wybierze piętnastu członków Rady, wybieranych spośród sędziów, albo wybierze mniej niż piętnastu członków Rady, to wyboru na wolne stanowiska członków Rady dokonuje się w wyborach powszechnych spośród kandydatur zgłoszonych uprzednio,
- przedłużenie kadencji dotychczasowych członków Rady do czasu wyboru nowych członków,
- wydłużenie do 90 dni okresu vacatio legis.
Sprawozdawca – poseł Waldemar Buda (PiS).

Komisja rozpatrzyła wniosek oraz poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o Sądzie Najwyższym (druki nr 2003 i 2071).
W czasie drugiego czytania zgłoszono wniosek o odrzucenie projektu i 62 poprawki. Komisja wnosi o odrzucenie wniosku oraz o przyjęcie 38 poprawek i odrzucenie 24 poprawek.
Poprawki, które Komisja proponuje przyjąć, dotyczyły m.in.:
- określenia w drodze rozporządzenia Prezydenta RP regulaminu Sądu Najwyższego,
- uregulowania statusu sędziów Sądu Najwyższego w sposób podobny do tego, o którym mowa w ustawie o statusie sędziów Trybunału Konstytucyjnego,
- wysokości rekompensaty dla ławników Sądu Najwyższego,
- uszczegółowienia trybu postępowania dyscyplinarnego.
Poprawki, które Komisja proponuje odrzucić, dotyczyły m.in.:
- dodania rozdziału przewidującego instytucję Rzecznika Sprawiedliwości Społecznej przy Sądzie Najwyższym,
- roszczenia zwrotnego Skarbu Państwa do sędziego, który swoim bezprawnym działaniem lub zaniechaniem spowodował konieczność wypłaty odszkodowania lub zadośćuczynienia,
- zwiększenia rocznego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych przewidzianego dla sędziów SN,
- wejścia w życie ustawy po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Sprawozdawca – poseł Daniel Milewski (PiS).
W posiedzeniu uczestniczyli: zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP, sekretarz stanu – Paweł Mucha, podsekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP –Anna Surówka-Pasek, podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Marcin Warchoł oraz rzecznik Krajowej Rady Sądownictwa – Waldemar Żurek.

Komisja Ustawodawcza /UST/ omówiła i zaopiniowała:
- wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich wszczynający postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt K 3/16.
Na reprezentanta Sejmu w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym w powyższej sprawie wybrany został poseł Wojciech Szarama (PiS);
- pytanie prawne sądu wszczynające postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt P 15/17,
Na reprezentanta Sejmu w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym w powyższej sprawie wybrany został poseł Marek Ast (PiS);
- skargę konstytucyjną wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 10/17,
Na reprezentanta Sejmu w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym w powyższej sprawie wybrany został poseł Andrzej Matusiewicz (PiS).

Komisja Zdrowia /ZDR/ na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu wysłuchała „Informacji Ministra Zdrowia na temat powodów kilkukrotnego przeprowadzenia w ostatnich miesiącach podwyżek cen leków dla pacjentów po przeszczepach”.
Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Marcin Czech.
Lista leków refundowanych powstaje co 2 miesiące na podstawie przepisów ustawy „refundacyjnej” i obowiązującej od 2012 r. Wprowadzenie nowych leków – zamienników jest konieczne, gdyż zgodnie z ustawą leki, które przekroczą limit dopłat, nie mogą znaleźć się na tej liście. Minister podkreślił, że wprowadzanie zamienników jest dopuszczalne w krajach Unii Europejskiej na zasadzie biorównoważności, a w tym przypadku wprowadzone zamienniki spełniają te warunki.
W posiedzeniu uczestniczyły osoby po przeszczepach, które zwróciły uwagę na niestabilność list refundacyjnych. Już po raz drugi od końca 2015 r., zdarza się taka sytuacja, że są wprowadzane nowe leki dla pacjentów po przeszczepach, a poprzednie leki przyjmowane przez tych pacjentów drastycznie drożeją. Zwrócono uwagę, że zamienniki, również drożeją. Pacjenci pytali o przyczyny zmian cen leków, stosowanych po przeszczepach.
W dyskusji posłowie pytali m.in. o: bezpieczeństwo pacjentów, którzy będą korzystali z leków – zamienników oraz dostęp dzieci po przeszczepach do leków umożliwiających kontynuację leczenia w postaci syropu, jako jedynego leku stosowanego w ich przypadku.
Posłowie postulowali wypracowanie mechanizmu regulacyjnego, umożliwiającego zwiększenie dostępności do leków dla pacjentów po przeszczepach.
Przewodniczący przedstawił projekt dezyderatu skierowany do Ministra Zdrowia o podjęcie działań w celu obniżenia cen leków dla pacjentów po przeszczepach.
Dezyderat nie został uchwalony.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja uzupełniła skład podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (druk nr 1998) o posła Radosława Lubczyka (N).
Przewodniczącym podkomisji został poseł Tadeusz Dziuba (PiS).

Komisja Śledcza do zbadania prawidłowości i legalności działań organów i instytucji publicznych wobec podmiotów wchodzących w skład Grupy Amber Gold /SKAG/ przesłuchała byłego podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych – Michała Deskura, wezwanego w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania prawidłowości i legalności działań organów i instytucji publicznych wobec podmiotów wchodzących w skład Grupy Amber Gold.
Świadek zeznał, że funkcję podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych pełnił od stycznia 2012 r. do lutego 2013 r. Do jego głównych obowiązków należało nadzorowanie pracy Policji.
Odpowiadając na pytania posła Jarosława Krajewskiego (PiS), świadek zeznał, że zapoznał się z dokumentem z dnia 24 maja 2012 r. podpisanym przez ówczesnego szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego – Krzysztofa Bondaryka w sprawie parabankowej działalności spółki Amber Gold. Podkreślił jednak, że adresatem tego pisma był jego ówczesny zwierzchnik minister spraw wewnętrznych – koordynator do spraw służb specjalnych – Jacek Cichocki, a nie on sam jako podsekretarz stanu. Świadek stwierdził, że po przeczytaniu dokumentu dekretował go na osobę upoważnioną przez Koordynatora ds. Służb Specjalnych do zapoznawania się z tego typu materiałem, tak aby sam koordynator miał wiedzę na temat jego treści.
Świadek zeznał, że co do zasady nie zapoznawał się z notatkami, których adresatem był Minister Spraw Wewnętrznych. Fakt zapoznania się z dokumentem Szefa ABW wynikał z przygotowań do turnieju Euro 2012, za którego organizację z ramienia resortu spraw wewnętrznych świadek był odpowiedzialny. Świadek nie pamięta daty, kiedy z ówczesnym ministrem spraw wewnętrznych – Jackiem Cichockim rozmawiał na temat działalności spółki Amber Gold.
Świadek zeznał, że sprawa Amber Gold nie była przedmiotem obrad tzw. kierownictwa resortu. Nie jest w stanie stwierdzić, kiedy powziął wiedzę na temat działań Policji w sprawie Amber Gold. Nie wiedział również nic na temat konkretnych działań operacyjnych jednostek Policji, podejmowanych w tej sprawie, ani z czyjej inicjatywy podjęto decyzję o przekazaniu przez Centralne Biuro Śledcze śledztwa w sprawie Amber Gold Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Komisja przesłuchała byłego sekretarza Kolegium do Spraw Służb Specjalnych – Tomasza Borkowskiego, wezwanego w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania prawidłowości i legalności działań organów i instytucji publicznych wobec podmiotów wchodzących w skład Grupy Amber Gold.
Świadek zeznał, że funkcję sekretarza Kolegium do Spraw Służb Specjalnych pełnił od grudnia 2011 r. do lipca 2015 r.
Odpowiadając na pytania posła Witolda Zembaczyńskiego (N) świadek zeznał, że w skład Kolegium do Spraw Służb Specjalnych wchodziły osoby posiadające kompetencje do zapobiegania aferom finansowym takim jak np. sprawa Amber Gold.
Świadek nie przypomina sobie, aby na którymś z posiedzeń kolegium podejmowana była tematyka spółek z Grupy Amber Gold. Jednakże stwierdził, że pojawiała się ona na marginesie odbywanych posiedzeń, które poświęcone były tematyce reformy służb specjalnych.
Świadek zeznał, że posiadał upoważnienie do zapoznawania się z dokumentami adresowanymi do Prezesa Rasy Ministrów i Ministra Spraw Wewnętrznych, do klauzuli „tajne” włącznie, z wyjątkiem pism opatrzonych adnotacją „do rąk własnych”. Tym samym świadek zapoznał się z dokumentem Szefa ABW z dnia 24 maja 2012 r.
Świadek poinformował o treści tego pisma ówczesnego ministra spraw wewnętrznych – Jacka Cichockiego. Udzielił mu również informacji, że sprawą tą zajmują się już ABW i Prokuratura. Minister Jacek Cichocki podjął decyzję o powiadomieniu Prezesa Rady Ministrów o tej sprawie ze względu na jej wagę.
Na temat notatki ABW z dnia 24 maja 2012 r. nie rozmawiał ani z ówczesnym prezesem Rady Ministrów – Donaldem Tuskiem, ani z ówczesnym szefem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Tomaszem Arabskim.
Świadek nie wiedział nic o rzekomym parasolu ochronnym służb nad spółkami Amber Gold.