43. punkt porządku dziennego:
Informacja bieżąca.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz:
Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Panie marszałku, jeśli pan
pozwoli chciałbym wypowiedź strony rządowej podzielić na dwie części.
Pierwszą część przedstawię ja jako przedstawiciel Ministerstwa Obrony
Narodowej, drugą część przedstawi pan minister Jarosław Zieliński - część
dotycząca, co było przedmiotem zainteresowania posłów składających wniosek,
stanu lotnictwa Policji, jak również Straży Granicznej.
Wysoka Izbo! Informuję, że aktualnie eksploatowanych w służbie wojskowej jest
ponad 200 śmigłowców różnego typu. One są przeznaczone do realizacji
szerokiego spektrum zadań uderzeniowych, transportowych, ratowniczych,
rozpoznawczych, jak również szkoleniowych. Są to śmigłowce bojowe Mi-24W,
3-PL Głuszec i Mi-2, śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych w wersji ZOP,
tj. Mi-14 i SH-2G, tzw. śmigłowce pokładowe. Mamy śmigłowce transportowe: W-3
Sokół, Mi-8 i Mi-17, śmigłowce w wersji SAR: W-3 Anakonda i Mi-14. Są również
śmigłowce szkoleniowe Mi-2 oraz SW-4 Puszczyk.
Wymienione śmigłowce w zależności od typu mają wykorzystaną docelową normę
eksploatacji średnio powyżej 70%. Pomimo długotrwałego okresu eksploatacji
utrzymywana jest stosunkowo wysoka sprawność techniczna wynosząca ok. 75%.
Utrzymywanie poziomu sprawności uzależnione jest od możliwości przemysłu oraz
dostępności części zamiennych. W stosunku do najbardziej wyeksploatowanych
śmigłowców rozpoczęte zostały prace w zakresie określenia możliwości
przedłużenia ich docelowej normy eksploatacji, która pozwoli na dalsze
użytkowanie tych śmigłowców przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej.
Najtrudniejsza sytuacja obecnie występuje w zakresie utrzymania sprawności
śmigłowców SH-2G, które pomimo wykorzystania docelowej normy eksploatacji na
poziomie 50% będą musiały zostać wycofane z powodu braku dalszego wsparcia
tych śmigłowców przez producenta. W odniesieniu do realizowanych zadań i w
zależności od planowanego okresu eksploatacji w poszczególnych grupach
sprzętu realizowane i planowane są zarówno przedsięwzięcia remontowe czy
modernizacyjne, jak i pozyskanie nowych śmigłowców.
Jeśli chodzi o spektrum realizowanych zadań, to planowane są niżej wymienione
przedsięwzięcia. W przypadku śmigłowców bojowych planowana jest ograniczona
modernizacja śmigłowców Mi-24 oraz pozyskanie nowych śmigłowców uderzeniowych
po roku 2022, natomiast w odniesieniu do śmigłowców W-3 Głuszec planowana
jest ich dalsza eksploatacja.
Jeżeli chodzi o śmigłowce pokładowe SH-2G w wersji ZOP, w związku z
zakończeniem wsparcia technicznego przez producenta planowane jest
zastąpienie tych śmigłowców przez cztery nowe, pozyskane w ramach obecnie
trwającej procedury mającej na celu pozyskanie właśnie tych śmigłowców z
funkcją SAR.
Jeżeli chodzi o wielozadaniowe śmigłowce transportowe, planowane są remonty
śmigłowców transportowych Mi-17, Mi-8, W-3. Pozwoli to na dalszą ich
eksploatację i zapewni realizację zadań transportowych Sił Zbrojnych w
okresie najbliższych 10 lat.
W odniesieniu do śmigłowców SAR realizowana jest modernizacja śmigłowców W-3
do wersji W-3ARM Anakonda. Ponadto zadania SAR realizowane są przez
zmodernizowane śmigłowce Mi-14.
Jeśli chodzi o śmigłowce szkolne, są planowane remonty i wsparcie
eksploatacyjne przede wszystkim wszystkich śmigłowców SW-4 Puszczyk, ale
również Mi-2. Ponadto trwa postępowanie mające na celu pozyskanie lekkich
śmigłowców szkolnych dla Wyższej Szkoły Sił Powietrznych w Dęblinie.
Na powyższe zamierzenia w planie modernizacji technicznej do roku 2022, co
warto zaznaczyć, przeznacza się łączne nakłady w wysokości 4700 mln zł.
Reasumując, należy podkreślić, że obecnie najpilniejszym zadaniem jest
pozyskanie nowych śmigłowców ZOP w wersji podkładowej celem zastąpienia nimi
planowanych do wycofania już w najbliższych latach śmigłowców SH-2G.
Dalsze decyzje dotyczące pozyskania kolejnych śmigłowców różnych typów w
okresie po roku 2022 zostaną wypracowane w ramach prac nad programem rozwoju
Sił Zbrojnych na lata 2017-2026. Przewidywany termin zakończenia prac
uzależniony jest od przyjęcia przez Radę Ministrów szczegółowych kierunków
przebudowy i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej na lata
2017-2026. Dyskutowaliśmy o tym na posiedzeniu sejmowej Komisji Obrony
Narodowej i jestem przekonany, że jeszcze w maju Rada Ministrów pochyli się
nad tym problemem. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
(Poseł Czesław Mroczek: 2 lata po terminie.)
(Przewodnictwo w obradach obejmuje wicemarszałek Sejmu Barbara Dolniak)