Interpelacja nr 32719

do ministra środowiska

w sprawie stosowania ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

W trakcie realizacji przez wyłonionego w przetargu wykonawcę umowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, Rada Miasta uchwaliła zmiany, obowiązujących w dniu przetargu uchwał, tj. regulaminu utrzymania czystości i porządku w mieście oraz uchwałę w sprawie szczegółowego zakresu usług świadczonych w zamian za opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, polegające na dwukrotnym zwiększeniu częstotliwości odbioru odpadów zmieszanych i segregowanych z nieruchomości zamieszkałych. Konsekwencją tych nowelizacji jest konieczność zmiany warunków umowy z wykonawcą, szczególnie w zakresie harmonogramu odbioru odpadów i wysokości oferowanego w przetargu wynagrodzenia. Zmiana wynagrodzenia spowoduje znaczące przekroczenie kosztów funkcjonowania systemu odbioru i zagospodarowania odpadów nad wpływami pochodzącymi z opłat pobieranych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych. W celu zrównoważenia budżetu w części dotyczącej gospodarki odpadami konieczne jest zwiększenie dotychczas obowiązujących stawek opłat pobieranych od właścicieli nieruchomości, w przeciwnym razie dojdzie do sytuacji trwałego niebilansowania wydatków i dochodów budżetu. Równocześnie istnieje zagrożenie, że Rada Miasta nie podejmie uchwały podwyższającej wysokości opłat za odbiór odpadów. Proszę o udzielenie informacji jakie w takiej sytuacji działania może podjąć burmistrz miasta/wójt/prezydent, czy Rada Miasta w konsekwencji podjęcia wspomnianej uchwały zobowiązana jest do uchwalenia zwiększenia stawek opłat od właścicieli nieruchomości w wysokości zapewniającej zrównoważenie w budżecie wydatków i dochodów związanych z systemem gospodarki odpadami komunalnymi? Czy burmistrz miasta w takim przypadku może zbilansować wyższe koszty odbioru odpadów komunalnych z budżetu gminy?