Interpelacja nr 21808

do ministra zdrowia

w sprawie sprzeciwu wobec zamiaru likwidacji Oddziału Laboratoryjnego Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Koszalinie

   Szanowny Panie Ministrze! Uzasadnienie: W imieniu własnym, jak i pracowników PSSE w Koszalinie pragnę wyrazić ostry sprzeciw wobec zamiaru likwidacji Laboratorium PSSE w Koszalinie.

   Wojewoda jako zwierzchnik administracji rządowej w województwie jednocześnie posiada uprawnienia podmiotu tworzącego w stosunku do wojewódzkich i powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych, a z dniem 1 stycznia 2010 r. finansowanie wojewódzkich i powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznej zostało wyłączone zarówno z kompetencji ministra zdrowia, jak i głównego inspektora sanitarnego.

   Wszyscy doskonale pamiętamy, jak w wyniku ˝zgniłego˝ kompromisu politycznego, w ramach reformy administracyjnej, Koszalin w dniu 1 stycznia 1999 r. stracił status miasta wojewódzkiego. Do dziś pamiętamy, jak potraktowano urzędy i instytucje, ogałacając je najpierw z godności, a następnie z wszelkiego rodzaju sprzętu, by potem jeszcze wypracowane środki odprowadzać do Szczecina.

   Trzeba było długich lat, społecznych i urzędowych działań, wytrwałości i niezłomności, by po trosze uporządkować relacje i ustabilizować instytucje w naszej części województwa.

   Niestety, z nieoficjalnych informacji wynika, że obecnie próbuje się powrócić do tych fatalnych rozwiązań i ponownie poddać naszą część województwa deprecjacji poprzez likwidację niektórych instytucji.

   Oto Komisja Zakładowa NSZZ ˝Solidarność˝ przy Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Koszalinie zawiadomiła, iż z początkiem roku Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Szczecinie przejęła próbki z Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Koszalinie z zakresu:

   1) Higiena Komunalna (Chemia Wody): monitoring przeglądowy;

   2) Higiena Żywności (Chemia Żywności): urzędowa kontrola i monitoring, tj. metale ciężkie, substancje słodzące, konserwanty, azotany;

   3) Mikrobiologia: monitoring przeglądowy.

   Tak więc w chwili obecnej laboratoria w Koszalinie oznaczają szczątkowe próbki nadzorowe.

   Zatem nie trudno odgadnąć niedaleką sekwencję zdarzeń: zmniejszenie zatrudnienia (brak próbek), a następnie wygaszenie tego rodzaju prac i w konsekwencji likwidacja laboratorium w Koszalinie

   Oddział Laboratoryjny PSSE w Koszalinie ma opinię oddziału działającego w sposób wzorowy, świadczącego usługi dla mieszkańców i przedsiębiorców z Koszalina i powiatu koszalińskiego, a także powiatów ościennych. To oddział na wskroś nowoczesny, posiada od 2005 r. akredytację udzieloną przez Polskie Centrum Akredytacji, coroczne audyty wypadają celująco.

   I oto ponownie, jak w przeszłości, ktoś podejmuje decyzję w sposób wysoce niedemokratyczny, arbitralny, nie konsultując jej na żadnym etapie ani z pracownikami PSSE w Koszalinie, ani ze związkami zawodowymi. To wysoce niezrozumiałe i naganne.

   Zatem zagrożone są nie tylko zadania z zakresu ochrony zdrowia publicznego mające na celu ochronę zdrowia i życia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych czynników środowiskowych, ale także zapobieganie powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych.

   Takie nieprzemyślane i arbitralne działania mogą zagrozić także bezzwłocznej interwencji stacji sanitarnej w przypadkach zgłaszania przez mieszkańców zagrożeń płynących z niewłaściwej jakości wody, żywności i powietrza albo nieodpowiednich warunków pracy itd.

   Pogorszy się bądź uniemożliwi się szeroki i szybki dostęp do badań! Szczecin położony jest na zachodnim krańcu województwa, co wyraźnie utrudni szybki transport próbek, szczególnie podczas sezonu letniego (odległości wynoszą ok. 200 km).

   Laboratorium PSSE w Koszalinie posiada wykwalifikowaną kadrę i nowoczesny sprzęt analityczny zakupiony w dużej części z pieniędzy pochodzących z realizacji zleceń od mieszkańców miasta i okolicznych powiatów.

   Co więcej, odnosi się wrażenie, że pracownicy PSSE w Koszalinie są traktowani jako pracownicy II kategorii. Nie dość, że nie otrzymali żadnej podwyżki wynagrodzeń od 6 lat, a wynagrodzenia dla osób z wyższym wykształceniem, posiadających w większości studia podyplomowe, oscylują ok. pensji minimalnej, to dodatkowo nie informuje się ich o dokonywanych zmianach w ich zakładzie pracy, o obowiązkowych konsultacjach i opinii związków zawodowych nie wspominając.

   Jednocześnie dopuszcza się znaczne rozwarstwienie płac - wysokość wynagrodzeń osób na kierowniczych stanowiskach jest kilkakrotnie wyższa, a ich premie stanowią ok. 50% całego funduszu premiowego.

   Z informacji zawartych w odpowiedzi na moją interpelację poselską nr 10811 z dn. 23.10.2012 r. w sprawie sprzeciwu wobec likwidacji oddziału laboratorium Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Koszalinie, która jest wymuszona przez absurdalną podległość Sanepidu pod samorządy oraz wprowadzenia fatalnych rozwiązań w finansowaniu inspekcji sanitarnej, Minister Zdrowia wskazał, że w dniu 20 listopada 2012 r. odbyło się w Ministerstwie Zdrowia spotkanie z wojewodami, na którym uzgodniono zmiany w strukturze stacji sanitarno-epidemiologicznych.

   Jednocześnie poinformowano, że ˝zarówno Minister Zdrowia, jak i Główny Inspektor Sanitarny nie podejmował działań zmierzających do przekształcenia Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Koszalinie w filię Wojewódzkiej Stacji S-E w Szczecinie˝, i podjęto prace nad projektem założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

   Zatem pytania:

   1. Jakie zmiany uzgodniono w strukturze stacji sanitarno-epidemiologicznych na spotkaniu z wojewodami w Ministerstwie Zdrowia w dniu 20 listopada 2012 r.?

   2. Czy prawdą jest, że wojewoda zachodniopomorski w porozumieniu z zachodniopomorskim wojewódzkim inspektorem sanitarnym zaprojektowali zachowanie jednego Laboratorium w Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Szczecinie oraz utworzenie trzech oddziałów zamiejscowych (Koszalin, Szczecinek, Kamień Pomorski)?

   3. Z informacji Ministra Zdrowia na moją interpelację poselską (jw.) wynika, że ˝(...) jedynie nowelizacja rozporządzenia Ministra Zdrowia z dn. 22 marca 2010 r. zawierającego wykaz Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych wykonujących nieodpłatnie badania laboratoryjne i pomiary ze wskazaniem obszaru, poprzedzona dogłębną oceną skutków regulacji z uwzględnieniem potrzeb reagowania na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa sanitarnego, warunkuje wprowadzenie w życie zmian w strukturze stacji sanitarno-epidemiologicznych˝. Zatem, czy takiej dogłębnej oceny skutków regulacji dokonano i czy poprzedzono ją uzgodnieniami ze związkami zawodowymi i pracownikami stacji?

   Z poważaniem

   Poseł Czesław Hoc

   Koszalin - Warszawa, dnia 17 października 2013 r.