Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 6133

w sprawie możliwości wprowadzania rowerów na dworce kolejowe

   Szanowna Pani Marszałek! Odpowiadając na przesłaną przy piśmie, nr SPS-023-6133/12, z dnia 5 lipca 2011 r. interpelację posła Pawła Szałamachy w sprawie możliwości wprowadzania rowerów na dworce kolejowe, uprzejmie informuję, że można dokonać wykreślenia w § 2 pkt 8 rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 23 listopada 2004 r. w sprawie przepisów porządkowych obowiązujących na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych (Dz. U. Nr 264, poz. 2637), zakazu wprowadzania na perony, do holów, poczekalni, tunelów, i przejść między peronami oraz w pobliżu torów nieprzeznaczonych do przewozu koleją rowerów, pozostawiając ten zakaz dla motorowerów, motocykli lub innych pojazdów, z wyjątkiem wózków inwalidzkich i dziecięcych. Jednak uwzględniając zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą, społeczną, kulturową oraz kwestię konkurencyjności oferty handlowej dla podróżnych stosowaną przez przewoźników kolejowych, dopuszczającą przewóz rowerów dla zwiększenia rentowności przewozów pasażerskich, istnienie takiego zapisu będzie rzeczywiście trudne do zastosowania w praktyce.

   Według informacji PKP Polskich Linii Kolejowych SA ze względu na stosunkowo dużą popularność przewozu rowerów pociągami, aktualnie funkcjonariusze straży ochrony kolei podchodzą do tej kwestii w sposób pragmatyczny, stosując indywidualne podejście do każdego przypadku.

   Korzystają ze swego uprawnienia tylko w sytuacjach, gdy rower blokuje lub znacznie utrudnia poruszanie się innym osobom przebywającym na obszarze kolejowym. Dla zobrazowania powyższego można przedstawić liczbę mandatów nałożonych przez funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei za to wykroczenie: rok 2008 - 38 przypadków, rok 2009 - 47 przypadków, rok 2010 - 10 przypadków, rok 2011 - 16 przypadków, pierwsze półrocze roku 2012 - 7 przypadków.

   Surowiej traktowane są wykroczenia określone w § 2 pkt 9 ww. rozporządzenia, tj. jazda rowerami, motorowerami, motocyklami lub innymi pojazdami oraz poruszanie się na wrotkach i rolkach po peronach, w holach, poczekalniach dworcowych, w tunelach, w przejściach między peronami oraz w pobliżu torów, w odległości mniejszej niż 3 metry od skrajnej szyny, których w analogicznym okresie zarejestrowano w roku 2008 - 1018 przypadków, w roku 2009 - 1077 przypadków, w roku 2010 - 915 przypadków, w roku 2011 - 650 przypadków, a pierwszym półroczu roku 2012 - 328 przypadków.

   Obecnie trudno przewidzieć, jaka liczba osób docelowo może skorzystać ze zmiany przedstawionej na wstępie pisma i jak wpłynie ona na komfort wszystkich klientów korzystających z usług kolei. Pamiętać należy, iż główny problem stanowi zajmowanie większej powierzchni przez osoby lub grupy osób chcące wprowadzić rower np. do: holów, poczekalni, tunelów i przejść między peronami, przede wszystkim w okresach tzw. szczytów przewozowych.

   Generalnie należy pamiętać o bezpieczeństwie podróżnych i innych klientów w wielu aspektach. Szczególnej uwagi wymagają obiekty dworcowe o dużym natężeniu podróżnych. W takich miejscach podróżny z rowerem może utrudniać akcje ratownicze w sytuacjach ewentualnych zagrożeń oraz ograniczać sprawność przeprowadzenia ewakuacji osób. Ponadto nie wolno zapominać o różnych zagrożeniach, w których rower lub rower z bagażem bądź inny pojazd może posłużyć do celów terrorystycznych.

   Mając powyższe na uwadze, przy najbliższej zmianie ww. rozporządzenia zaproponujemy przepis zabraniający wprowadzania do obiektów kolejowych objętych zakazem: rowerów, motorowerów, motocykli lub innych pojazdów, z wyjątkiem wózków inwalidzkich i dziecięcych oraz przepis zabraniający w miejscach niewyznaczonych pozostawiania bez opieki lub mocowania blokadami do elementów konstrukcyjnych: rowerów, motorowerów, motocykli lub innych pojazdów.

   Myślę, że proponowane przez nas rozwiązanie przyczyni się do zapewnienia bezpieczeństwa na obszarach kolejowych, w pociągach i innych pojazdach kolejowych.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Andrzej Massel

   Warszawa, dnia 30 lipca 2012 r.