Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -

na interpelację nr 28725

w sprawie umundurowania oraz wyekwipowania żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając z upoważnienia prezesa Rady Ministrów na interpelację posła Wojciecha Szaramy w sprawie umundurowania oraz wyekwipowania żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych (SPS-023-28725/14), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących informacji.

   Nowe wzory mundurów polowych (wzór 2010) zostały wprowadzone na wyposażenie żołnierzy Sił Zbrojnych RP w 2012 r. rozporządzeniem ministra obrony narodowej z dnia 9 maja 2012 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie umundurowania oraz wyekwipowania żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych (Dz. U. poz. 606).

   Wprowadzenie na wyposażenie żołnierzy nowych wzorów przedmiotów umundurowania polowego nie spowodowało zwiększenia poziomu wydatków resortu obrony narodowej na zakupy umundurowania i wyekwipowania, gdyż zastąpiły one dotychczas użytkowane przez żołnierzy mundury polowe (wzór 93). Ich zakupy realizowane są sukcesywnie, z uwzględnieniem posiadanych zasobów umundurowania polowego poprzedniego wzoru (w tym czasowo zwolnionych z zapasów wojennych).

   Przewiduje się, że proces wymiany umundurowania polowego oraz uzupełniania czasowo zwolnionych zapasów wojennych zakończony zostanie w 2018 r.

   Należy jednocześnie zauważyć, że uśrednione ceny zakupu nowych wzorów mundurów polowych kształtują się na poziomie cen mundurów polowych wzór 93. Jednak nowe wzory mają zdecydowanie lepsze właściwości techniczno-technologiczne oraz użytkowe, w znaczny sposób poprawiające komfort oraz bezpieczeństwo użytkowania, szczególnie w trakcie realizacji zadań operacyjnych.

   Planowana wymiana mundurów galowych dla żołnierzy zawodowych Sił Zbrojnych RP realizowana będzie w sposób umożliwiający zagospodarowanie posiadanych zasobów mundurów dotychczasowych wzorów. Przewiduje się, że proces ten, zgodnie ze koncepcją zmian funkcjonowania służby mundurowej w Siłach Zbrojnych RP, realizowany będzie sukcesywnie do końca 2018 r. i polegać będzie na zastąpieniu dotychczasowych wzorów mundurów galowych znajdujących się na wyposażeniu żołnierzy nowymi rozwiązaniami konstrukcyjno-materiałowymi, co przy obowiązujących normach należności nie będzie miało negatywnego wpływu na poziom wydatków resortu obrony narodowej na zakupy umundurowania i wyekwipowania.

   Propozycja wprowadzenia nowego munduru galowego, którego obecny wzór został opracowany w 1992 r., została pozytywnie przyjęta przez środowisko wojskowe, dla którego istotne jest godne reprezentowanie Sił Zbrojnych RP w trakcie wystąpień o charakterze uroczystym, a przede wszystkim w tych upamiętniających heroiczną postawę żołnierzy i kultywujących tradycje oręża Wojska Polskiego II Rzeczypospolitej Polskiej, do których rozwiązaniami konstrukcyjnymi nawiązuje nowy wzór munduru galowego.

   Należy podkreślić, że wszystkie wprowadzane zmiany w umundurowaniu i wyekwipowaniu żołnierzy Sił Zbrojnych RP realizowane są w ramach przydzielonego limitu środków finansowych na ich zakup oraz wynikają z obowiązujących norm należności umundurowania i wyekwipowania określonych w rozporządzeniu ministra obrony narodowej z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie umundurowania oraz wyekwipowania żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych (Dz. U. poz. 1502).

   Odnosząc się do kwestii związanych z umundurowaniem funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, informuję, że zostały one określone w art. 86 i 87 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2010 r. Nr 29, poz. 154, ze zm.) oraz w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów z dnia 15 września 2010 r. w sprawie umundurowania funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Dz. U. Nr 174, poz. 1180). Regulacje odnoszące się do przyznawanego funkcjonariuszom równoważnika za umundurowanie zawarte zostały w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2010 r. w sprawie przyznawania funkcjonariuszowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego równoważnika pieniężnego w zamian za umundurowanie (Dz. U. Nr 235, poz. 1542).

   Zgodnie z art. 86 ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu funkcjonariusz otrzymuje nieodpłatnie umundurowanie albo równoważnik pieniężny w zamian za to umundurowanie, albo kwotę na zakup ubrania typu cywilnego. W aktach wykonawczych do ustawy sprecyzowano powyższą kwestię, wskazując, iż umundurowanie przyznawane jest funkcjonariuszom jednostki lub komórki organizacyjnej ABW właściwej w sprawach ochrony fizycznej obiektów ABW, funkcjonariuszom będącym słuchaczami Centralnego Ośrodka Szkolenia ABW, a także etatowym wykładowcom ośrodka. Innym funkcjonariuszom mundur wydawany jest wyłącznie na polecenie szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej ABW, w której funkcjonariusz pełni służbę, zatwierdzony przez szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w związku z wykonywanymi czynnościami służbowymi.

   Jak wynika z informacji ministra członka Rady Ministrów pana Jacka Cichockiego (koordynującego służby specjalne), w 2012 r. podjęto decyzję, iż umundurowanie wyjściowe otrzymują również uczestnicy dwóch kursów oficerskich. Nie przyznano im w tym przypadku równoważnika pieniężnego na zakup ubrania typu cywilnego, o którym mowa w przytoczonych przepisach. W kolejnych latach nie kontynuowano przyznawania mundurów. W związku z powyższym nie jest zasadne stwierdzenie, że ˝każdy z funkcjonariuszy jest w posiadaniu kompletu o wartości ok. 6 tys. zł˝. Ponadto tzw. równoważnik, jaki funkcjonariusze otrzymują raz w roku w zamian za umundurowanie, nie służy wymianie ˝zużytych części służbowej garderoby˝, lecz przyznawany jest na podstawie § 2 rozporządzenia prezesa Rady Ministrów w sprawie przyznawania funkcjonariuszowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego równoważnika w zamian za umundurowanie, który mówi, że ˝funkcjonariuszowi, któremu nie wydano umundurowania, przyznaje się równoważnik albo kwotę na zakup ubrania typu cywilnego˝. Proces wymiany mundurów w ABW realizowany jest na bieżąco, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Uwarunkowany jest m.in. potrzebą wymiany zużytego umundurowania.

   Odnosząc się do kwestii planowanych w 2015 r. wydatków na obronność, informuję, że wydatki obronne na 2014 r. zostały zaplanowane na kwotę 32 036 550 tys. zł, co stanowi 1,95% planowanego produktu krajowego brutto w 2013 r. Natomiast wydatki obronne na 2015 r. zostały zaplanowane na kwotę 38 387 838 tys. zł, co stanowi 2,27% przewidywanego wykonania produktu krajowego brutto w 2014 r., z czego kwotę 5 363 340 tys. zł stanowią środki przeznaczone na sfinansowanie wykupu odroczonych płatności (voucherów B) wynikających z realizacji programu wieloletniego ˝Wyposażenie Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe˝.

   Łączę wyrazy szacunku

   Podsekretarz stanu

   Maciej Jankowski

   Warszawa, dnia 28 października 2014 r.