Odpowiedź na interpelację nr 32292

w sprawie udziału aptek w programie Karta Dużej Rodziny

Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Elżbieta Seredyn

Warszawa, 11-05-2015

W odpowiedzi na pismo z dnia 22 kwietnia 2015 r., znak: K7INT32292 dotyczące interpelacji poseł Joanny Muchy w sprawie udziału aptek w programie Karta Dużej Rodziny, uprzejmie informuję.

Pomysł wprowadzenia zniżek na leki nieobjęte refundacją dla rodzin wielodzietnych na podstawie Karty Dużej Rodziny może wydawać się zasadny z punktu widzenia wspierania wielodzietności, niestety jego realizacja w świetle obowiązujących przepisów jest niemożliwa. Podpisanie przez apteki umowy ws. przyznania członkom rodzin wielodzietnych uprawnień na podstawie Karty Dużej Rodziny wiąże się z działaniami promocyjnymi mającymi na celu zachęcenie do skorzystania z ich usług. Dane podmiotów Karty Dużej Rodziny zamieszczane są w wykazie na stronie internetowej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ponadto podmioty mogą posługiwać się znakiem „Tu honorujemy Kartę Dużej Rodziny” w materiałach reklamowych oraz informacyjnych. Powyższe działania, zdaniem Ministerstwa Zdrowia, do którego Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zwróciło się o wydanie opinii dotyczącej podpisywania z aptekami umów ws. przyznania członkom rodzin wielodzietnych uprawnień, mogą mieć znamiona zakazanej reklamy. Zgodnie z art. 94a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne: „Zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego.” Ministerstwo Zdrowia zaznaczyło także, że oceny tego, czy dane działanie jest reklamą, czy też nie, dokonują wojewódzcy inspektorzy farmaceutyczni oraz Główny Inspektor Farmaceutyczny.

Główny Inspektor Farmaceutyczny w odpowiedzi na prośbę Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej o wydanie opinii w ww. sprawie stwierdził, że przystąpienie aptek do Karty Dużej Rodziny wiąże się z działaniami promocyjnymi na ich rzecz, co jest prawnie zakazaną reklamą. Dla potwierdzenia swojej opinii przywołał treść wyroku z dnia 10 grudnia 2012 r. (sygn. akt VI SA/Wa 1756/12) Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie: „(…) reklamą apteki, jest każdego rodzaju informacja, której celem jest zachęta do nabycia oferowanych przez aptekę towarów lub skorzystania z określonych usług. Reklama może przyjmować różne formy, w szczególności: haseł, sloganów, spotów TV, ulotek, billboardów, folderów czy gazetek. Za reklamę apteki zostały również uznane czynności polegające na wręczeniu bonów rabatowych, umieszczanie obok nazwy apteki „niskie ceny”, „wysokie rabaty”. (…) Ponadto na gruncie art. 94a ustawy Prawo Farmaceutyczne za reklamę apteki i jej działalności uznaje się każde działanie poza informowaniem o lokalizacji i godzinach pracy apteki.” Zdaniem Głównego Inspektora Farmaceutycznego, „działania mające na celu niesienie pomocy dla rodzin wielodzietnych nie mogą ani naruszać obowiązującego prawa, ani też zmierzać do jego obejścia.”