Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska

na interpelację nr 4502

w sprawie możliwości przejęcia kontroli nad koncesjami na poszukiwania i eksploatację gazu łupkowego w Polsce przez spółki kontrolowane przez Rosjan

   Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na pismo z dnia 11 maja 2012 r. dotyczące interpelacji posła Jarosława Żaczka (SPS-023-4502/12) informuję, co następuje.

   Odpowiedź na pytania 1. i 6.

   Ministerstwo Środowiska nie posiada wiedzy na temat wspomnianych przez posła Żaczka poufnych analiz Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego dotyczących gazu z łupków. Należy zaznaczyć, że zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych, dlatego ujawnienie treści powyższych analiz (przy założeniu, że faktycznie powstały) byłoby niezgodne z obowiązującym w Polsce prawem. W celu uzyskania informacji na temat wspomnianych analiz należy zwrócić się do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

   Odpowiedź na pytania 2.-5.

   Informuję, że wśród 18 przedsiębiorców obecnie posiadających koncesje na poszukiwanie i rozpoznawanie niekonwencjonalnych złóż gazu typu shale gas nie ma żadnego podmiotu rosyjskiego. Podkreślam również, że zgodnie z art. 36 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze organ koncesyjny może przenieść koncesję na rzecz innego podmiotu tylko za zgodą przedsiębiorcy, któremu została wydana koncesja, i tylko wtedy, gdy nie sprzeciwia się temu interes publiczny, w szczególności związany z bezpieczeństwem państwa. Dotychczas żaden przedsiębiorca posiadający koncesję na poszukiwanie i rozpoznawanie niekonwencjonalnych złóż gazu typu shale gas nie złożył wniosku o przeniesienie koncesji na jakikolwiek podmiot rosyjski.

   Poza trybem przeniesienia koncesji z art. 36. ust. l-7 ww. ustawy, prawa i obowiązki wynikające z koncesji mogą przejść na inny podmiot na podstawie tzw. sukcesji generalnej Takie przejście praw i obowiązków ma charakter automatyczny i nie wymaga zgody organu koncesyjnego.

   Przepisów o przeniesieniu koncesji w drodze decyzji organu koncesyjnego nie stosuje się, jeżeli odrębne przepisy przewidują następstwo prawne w zakresie decyzji. Przykładem takiego odrębnego przepisu przewidującego następstwo prawne jest art. 494 § 2 Kodeksu spółek handlowych, zgodnie z którym w przypadku przejęcia lub fuzji spółek na spółkę przejmującą albo spółkę nowo zawiązaną przechodzą, z dniem połączenia, koncesje, które zostały przyznane spółce przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej. Kolejnym przykładem następstwa prawnego (sukcesji generalnej) jest przejście uprawnień i obowiązków administracyjnoprawnych w przypadku zbycia przedsiębiorstwa w trybie art. 552 w związku z art. 551 Kodeksu cywilnego.

   Ten, kto z mocy odrębnych przepisów wstąpił w prawa wynikające z decyzji wydanych na podstawie ustawy Prawo geologiczne i górnicze, jest obowiązany w terminie 30 dni od dnia wstąpienia w te prawa przedstawić organowi właściwemu do jej podjęcia dowody potwierdzające następstwo prawne.

   W opinii ministra środowiska możliwość przeniesienia koncesji na podstawie sukcesji generalnej jest słabością obecnie obowiązującej ustawy Prawo geologiczne i górnicze i powinna zostać usunięta przy najbliższych zmianach tego aktu prawnego.

   Ustawa Prawo geologiczne i górnicze zabezpiecza interes państwa polskiego, nakładając na przedsiębiorców, którzy uzyskali koncesję, obowiązek wypełniania określonych w niej warunków. Jeżeli przedsiębiorca narusza wymagania ustawy albo nie wypełnia warunków określonych w koncesji, w tym nie podejmuje określonej nią działalności albo trwale zaprzestaje jej wykonywania, organ koncesyjny wzywa do niezwłocznego usunięcia naruszeń. Organ koncesyjny może, w drodze decyzji, określić termin i sposób usunięcia stwierdzonych naruszeń. Jeżeli przedsiębiorca nie usunie stwierdzonych naruszeń lub nie wykona wspomnianej decyzji, organ koncesyjny może cofnąć koncesję lub ograniczyć jej zakres bez odszkodowania. Organ koncesyjny na bieżąco kontroluje stan zaawansowania prac na koncesji i wzywa do niezwłocznego usuwania wszelkich naruszeń.

   Działania rządu polegające na udzielaniu koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie niekonwencjonalnych złóż gazu typu shale gas mają na celu przede wszystkim:

   - umożliwienie szczegółowego rozpoznania geologicznego kraju pod kątem zasobów gazu ze złóż niekonwencjonalnych;

   - zwiększenie konkurencyjności w przemyśle poszukiwawczo-wydobywczym, które w przyszłości może doprowadzić do obniżenia cen gazu ziemnego;

   - przyspieszenie rozwoju technologicznego polskich spółek poszukiwawczo-wydobywczych oraz umożliwienie im płynnej wymiany wiedzy i know-how z firmami zagranicznymi posiadającymi ogromne doświadczenie w dziedzinie poszukiwań i eksploatacji gazu ze złóż niekonwencjonalnych.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Piotr Woźniak

   Warszawa, dnia 22 czerwca 2012 r.