Interpelacja nr 1701

do ministra infrastruktury i budownictwa

w sprawie modernizacji linii kolejowej nr 274 Wrocław - Jelenia Góra - Zgorzelec

Zgłaszający: Marzena Machałek

Data wpływu: 10-03-2016

Szanowny Panie Ministrze,

jako posła reprezentującego okręg jeleniogórski, od wielu lat interesuje mnie modernizacja linii kolejowej nr 274, mającej szczególne znaczenie dla mieszkańców południowo-zachodniej części Dolnego Śląska. Łączy ona z Wrocławiem i resztą kraju, powiaty liczące łącznie pół miliona mieszkańców, w tym dwa dawne miasta wojewódzkie - Jelenią Górę i Wałbrzych. Stanowi też trasę dojazdową w Sudety Zachodnie, będące jednym z ważniejszych regionów turystycznych Polski.

W poprzednich kadencjach wielokrotnie interpelowałam w sprawie przeprowadzenia remontów i modernizacji tej linii, która w latach 90. została zaniedbana i przestała spełniać należycie swoją rolę, co pogłębiło peryferyzację Karkonoszy, Jeleniej Góry i okolic.

Od kilku lat prowadzone są na tej linii prace remontowe i modernizacyjne, mające usunąć skutki zaniedbań z lat 90. Jednak w ostatnim czasie w części mediów upowszechniano informację sugerującą jakoby rząd zabrał pieniądze przeznaczone na modernizacyjne linii 274. Z posiadanych przez mnie informacji wynika, że jest to nieprawda, jednak takie twierdzenia są upowszechniane w lokalnej społeczności.

Szanowny Panie Ministrze, bardzo proszę o udzielenie następujących informacji:

1. Jakie prace przewidziane są w roku bieżącym na odcinku Wrocław – Jelenia Góra linii nr 274, z jakich źródeł i w jakiej kwocie będą one finansowane?

2. Kiedy planowane jest zakończenie modernizacji i jaki w jej efekcie standard ma uzyskać linia kolejowa ( jaki będzie docelowy czas przejazdu z Wrocławia do Jeleniej Góry)?

3. Jakie są perspektywy modernizacji odcinka Jelenia Góra – Zgorzelec linii nr 274, w tym elektryfikacji odcinka Lubań – Zgorzelec, a także elektryfikacji linii nr 278 Węgliniec – Zgorzelec?

z poważaniem

Marzena Machałek