Odpowiedź na zapytanie nr 2411
w sprawie kosztów utrzymania pojazdu służbowego, z którego korzystał Bartłomiej Misiewicz
Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartosz Kownacki
Warszawa, 14-07-2017
Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Krzysztofa Truskolaskiego w sprawie kosztów utrzymania pojazdu służbowego, z którego korzystał Bartłomiej Misiewicz (2411), uprzejmie informuję, że pojazd, który wykorzystywany był do zabezpieczenia transportowego Dyrektora Gabinetu Politycznego w MON Pana Bartłomieja Misiewicza nie generował żadnych kosztów poza zużyciem paliwa.
Koszty poniesionych przejazdów dotyczące zużycia paliwa rozkładały się następująco:
Termin |
Koszt |
Uwagi |
listopad 2015 r. |
nie ponoszono |
pojazd nie był wykorzystywany |
grudzień 2015 r. |
nie ponoszono |
pojazd nie był wykorzystywany |
styczeń 2016 r. |
3941 zł |
|
luty 2016 r. |
4156 zł |
|
marzec 2016 r. |
2738 zł |
|
kwiecień 2016 r. |
5243 zł |
|
maj 2016 r. |
5931 zł |
|
czerwiec 2016 r. |
4671 zł |
|
lipiec 2016 r. |
3081 zł |
|
sierpień 2016 r. |
4211 zł |
|
wrzesień 2016 r. |
4512 zł |
|
październik 2016 r. |
3971 zł |
|
listopad 2016 r. |
4671 zł |
|
grudzień 2016 r. |
3249 zł |
|
styczeń 2017 r. |
7194 zł |
|
Razem |
57568 zł |
|
Umowa zakupu pojazdów obejmowała wszelkie przeglądy, serwisy oraz naprawy bieżące (bez dodatkowych kosztów). Taka sama sytuacja ma miejsce jeżeli chodzi o amortyzację pojazdu, ponieważ zużywane części wymieniane są na bieżąco bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez Żandarmerię Wojskową.
Czas służby żołnierza reguluje rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 czerwca 2008 r. w sprawie czasu służby żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 122, poz. 786). Za służbę wojskową żołnierz zawodowy otrzymuje uposażenie miesięczne bez względu na to, czy czas pracy był skrócony czy wydłużony (w odniesieniu do nadgodzin). Ponadto, żołnierz za wykonywanie zadań służbowych w wymiarze przekraczającym w danym tygodniu czas służby określony w wyżej wymienionym rozporządzeniu otrzymuje czas wolny, w tym samym wymiarze czasowym, co w rezultacie nie generuje dodatkowych kosztów związanych ze służbą na etacie kierowcy.
Ponadto informuję, że Panu Bartłomiejowi Misiewiczowi, na podstawie decyzji Nr 30/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lutego 2017 r. w sprawie zasad korzystania ze służbowych samochodów służbowych osobowych i samochodów dyżurnych w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 25), w tym karty drogowej A, przysługiwał pojazd służbowy do wyłącznej i pełnej dyspozycji i bez ograniczenia limitu kilometrów.
Pragnę nadmienić, iż w związku z wejściem w życie decyzji Nr 499/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 grudnia 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad korzystania ze służbowych samochodów osobowych i samochodów dyżurnych w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 346) od dnia 23 grudnia 2015 r. potrzeby transportowe Szefa Gabinetu Politycznego MON zabezpieczała Żandarmeria Wojskowa. W latach 2016-1017 pojazd Żandarmerii Wojskowej, wydzielony na ten cel, przejechał łącznie 95 452 km i poza kosztami zużycia paliwa (w latach 2016-2017 – 57.568 zł) nie ponoszono w związku z tym pojazdem żadnych innych kosztów (z uwagi na to, że gwarancja pojazdu obejmowała wszelkie przeglądy, serwis oraz naprawy bieżące).
Jednocześnie informuję, iż przed wskazanym wyżej dniem (23.12.2015 r.) potrzeby transportowe osób na stanowisku Szefa Gabinetu Politycznego MON były zabezpieczane przez samochody dyżurne pozostające w dyspozycji Centrum Operacyjnego MON i koszty ich utrzymania w lata 2013-2015 przedstawiały się następująco: 57.980,54 zł – w 2013 r.; 54.497,59 zł – w 2014 r.; 44.150, 72 zł – w 2015 r.
Bartosz KOWNACKI