Interpelacja nr 30314
do ministra zdrowia
w sprawie prowadzenia przez szpital apteki ogólnodostępnej
Zgłaszający: Tomasz Zieliński, Sławomir Zawiślak
Data wpływu: 15-03-2019
Szanowny Panie Ministrze!
Dyrektor Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego im. Papieża Jana Pawła II w Zamościu zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, czy w świetle obowiązujących przepisów szpital po dniu 1 sierpnia 2019 roku w dalszym ciągu będzie mógł prowadzić aptekę ogólnodostępną.
Na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 1015), która weszła w życie z dniem 25.06.2017 r., przepis art. 99 ust. 4 ustawy Prawo farmaceutyczne otrzymał nowe brzmienie, w świetle którego prawo do uzyskania na zezwolenie prowadzenie apteki ogólnodostępnej posiada jedynie:
- Farmaceuta posiadający prawo wykonywania zawodu, o którym mowa w art. 4 i art. 4b ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą;
- Spółka jawna lub spółka partnerska, której przedmiotem działalności jest wyłącznie prowadzenie aptek, i w której wspólnikami (partnerami) są wyłącznie farmaceuci posiadający prawo wykonywania zawodu, o którym mowa w punkcie 1.
W świetle przepisu art. 99 ust. 4 ustawy Prawo farmaceutyczne, w brzmieniu obowiązującym w okresie od 1 października 2002 r. do 24 czerwca 2017 r., prawo do uzyskania zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej posiadała osoba fizyczna, osoba prawna oraz niemająca osobowości prawnej spółka prawa handlowego, stąd też w powyższym okresie prawo do uzyskania zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej posiadał także będący osobą prawną, samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej. Jednocześnie ustawodawca w art. 2 ust. 2 ww. ustawy z dnia 7 kwietnia 2017 r. wskazał, iż zezwolenia na prowadzenie aptek ogólnodostępnych wydane przed dniem wejścia w życie ustawy zachowują ważność. Szpital wojewódzki w Zamościu otrzymał takie zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej 17 grudnia 2002 r. wydane przez wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego w Lublinie. Ustawą z dnia 7 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 1375), która weszła w życie z dniem 1 sierpnia 2018 r., ustawodawca generalnie wprowadził zakaz łączenia działalności polegającej na prowadzeniu apteki ogólnodostępnej z wykonywaniem działalności leczniczej, co wynika między innymi z art. 101 pkt 3 oraz art. 103 ust. 1a ustawy Prawo farmaceutyczne. Zgodnie z art. 103 ust. 1a ustawy Prawo farmaceutyczne wojewódzki inspektor farmaceutyczny cofa zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej, jeżeli w odniesieniu do podmiotu prowadzącego aptekę wystąpiła okoliczność wymieniona w art. 101 pkt 3, czyli między innymi okoliczność polegająca na tym, że podmiot prowadzący aptekę ogólnodostępną wykonuje działalność leczniczą. Jednakże w ocenie szpitala obowiązujący od dnia 1 sierpnia 2018 r. ust. 1a w art. 103 ustawy Prawo farmaceutyczne należy odczytywać łącznie z art. 11 ww. ustawy z dnia 7 czerwca 2018 r.
Należy zwrócić uwagę, że art. 11 ustawy z dnia 7 czerwca 2018 r. dotyczy wyłącznie przedsiębiorców, którzy w dniu 1 sierpnia 2018 r. posiadali zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej oraz jednocześnie byli wpisani do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Tymczasem samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej nie jest przedsiębiorcą, co jednoznacznie wynika z art. 2 pkt 4 w związku z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz.160, z późniejszymi zmianami).
W związku z powyższym zwracamy się do Pana Ministra z pytaniem:
Czy szpital, który posiada zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej, może po dniu 1 sierpnia 2019 roku prowadzić jednocześnie działalność leczniczą i aptekę ogólnodostępną?