Zapis przebiegu posiedzenia komisji
07-11-2018

Wersja publikowana w formacie PDF

Podkomisje:
  • Komisja Finansów Publicznych /nr 387/
Mówcy:
  • Poseł Jerzy Bielecki /PiS/
  • Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel
  • Dyrektor generalny w Ministerstwie Finansów Barbara Brodowska-Mączka
  • Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Chodkiewicz
  • Podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Adam Hamryszczak
  • Poseł Grzegorz Adam Woźniak (PiS) – spoza składu Komisji
  • Poseł Bogdan Rzońca (PiS) – spoza składu Komisji
  • Poseł Ireneusz Zyska (WiS) – spoza składu Komisji
  • Poseł Andrzej Kosztowniak /PiS/
  • Poseł Izabela Leszczyna /PO/
  • Poseł Marek Polak /PiS/
  • Poseł Krystyna Skowrońska /PO/
  • Przewodniczący poseł Andrzej Szlachta /PiS/

Komisja Finansów Publicznych, obradująca pod przewodnictwem posła Andrzeja Szlachty (PiS), przewodniczącego Komisji, rozpatrzyła:

– opinie komisji sejmowych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2019 (druk nr 2864):

1) Opinia Komisji Infrastruktury o: a) części budżetowej 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo; b) planie finansowym państwowego funduszu celowego z zał. nr 13 – Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym; c) części budżetowej 26 – Łączność; d) części budżetowej 39 – Transport; e) części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 600 – Transport i łączność; f) zadaniach z zakresu administracji rządowej i innych zadaniach zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów z zał. nr 7; g) dotacjach przedmiotowych i podmiotowych z zał. nr 9; h) programach wieloletnich w układzie zadaniowym z zał. nr 10; i) części budżetowej 71 – Urząd Transportu Kolejowego; j) planach finansowych państwowych osób prawnych z zał. nr 14: – Krajowego Zasobu Nieruchomości, – Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, – Transportowego Dozoru Technicznego. 2) Opinia Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o: a) części budżetowej 34 – Rozwój regionalny; b) części budżetowej 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego (z wyłączeniem subwencji oświatowej); c) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 4, 8, 23, 32, 42, 45, 47, 51 i 58; d) części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska; e) części budżetowej 86 – Samorządowe Kolegia Odwoławcze; f) zadaniach z zakresu administracji rządowej i innych zadaniach zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów z zał. nr 7. 3) Opinia Komisji Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o: a) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 29, 41, 54, 65 i 72; b) części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów: – 700 – Gospodarka mieszkaniowa; – 710 – Działalność usługowa.

W posiedzeniu udział wzięli: Artur Soboń sekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju wraz ze współpracownikami, Andrzej Bittel i Marek Chodkiewicz podsekretarze stanu w Ministerstwie Infrastruktury wraz ze współpracownikami, Tomasz Robaczyński podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Waldemar Izdebski główny geodeta kraju wraz ze współpracownikami, Norbert Książek główny inspektor nadzoru budowlanego wraz ze współpracownikami, Ignacy Góra prezes Urzędu Transportu Kolejowego wraz ze współpracownikami, Janusz Janiszewski prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej wraz ze współpracownikami, Jolanta Baran dyrektor generalny Urzędu Lotnictwa Cywilnego wraz ze współpracownikami, Przemysław Gorgol p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych wraz ze współpracownikami, Agnieszka Krupa p.o. zastępcy generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad wraz ze współpracownikami, Jan Urbanowicz dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, Robert Żulewski dyrektor Biura Kontrolingu Finansów PKP PLK S.A. wraz ze współpracownikami, Marzena Chłopecka-Czajkowska zastępca dyrektora Biura Finansowego w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, Marek Żmuda wiceprzewodniczący Krajowej Reprezentacji Samorządowych Kolegiów Odwoławczych, Tomasz Biczyk doradca ekonomiczny w Najwyższej Izbie Kontroli, Stanisław Skoczylas dyrektor biura Krajowego Zasobu Nieruchomości, Marcin Rej kierownik biura prezesa Krajowego Zasobu Nieruchomości.

W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Jakub Krowiranda, Łukasz Żylik  – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych; Jacek Markiewicz- legislatorzy z Biura Legislacyjnego oraz Zofia Szpringer – specjalista z Biura Analiz Sejmowych.

Przewodniczący poseł Andrzej Szlachta (PiS):

Dzień dobry państwu, witam państwa serdecznie. Rozpoczynamy kolejne dzisiaj posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Przepraszam za opóźnienia, ale wynikają one z cyklu pracy parlamentu.

Ze względu na zależności między tematami, które będą tu omawiane i równoległą pracę Sejmu, chcę państwu zaproponować, aby w pierwszym punkcie rozpatrzyć opinię Komisji Infrastruktury.

Jednak – po kolei. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2019 (druk nr 2864) w zakresie opinii: Komisji Infrastruktury, Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej i Komisji Infrastruktury. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.

Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Zaczynamy od opinii Komisji Infrastruktury. Bardzo proszę przedstawiciela Komisji, pana posła Bogdana Rzońcę, o zreferowanie opinii Komisji w zakresie tych części budżetowych, które są objęte właściwością Komisji. Bardzo proszę pana przewodniczącego Bogdana Rzońcę o przedstawienie opinii. Bardzo proszę.

A, przepraszam. Zanim przystąpimy do pracy, chciałbym powitać naszych gości. Tradycyjnie na posiedzeniach Komisji Finansów witam pana Tomasza Robaczyńskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, który koordynuje prace nad budżetem państwa. Witam pana Marka Chodkiewicza, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Witam pana Andrzeja Bittela podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Witam pana Adama Hamryszczaka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju. Witam pana Artura Sobonia, sekretarza stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju. Witam pana Marka Żmudę, wiceprzewodniczącego Krajowej Reprezentacji Samorządowych Kolegiów Odwoławczych. Witam pana Waldemara Izdebskiego, głównego geodetę kraju. Witam pana Ignacego Górę, prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Witam pana Janusza Janiszewskiego, pełniącego obowiązki prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Witam pana Jana Urbanowicza, dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Witam pana Norberta Książka, głównego inspektora nadzoru budowlanego. Witam wszystkich gości, których nie wymieniłem z nazwiska oraz osoby towarzyszące z poszczególnych resortów.

Przystępujemy do realizacji porządku. Bardzo proszę pana przewodniczącego Bogdana Rzońcę, o zreferowanie opinii. Bardzo proszę.

Poseł Bogdan Rzońca (PiS) – spoza składu Komisji:

Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.

W imieniu Komisji Infrastruktury chciałem powiedzieć, że Komisja podczas swoich posiedzeń bardzo wnikliwie zapoznała się z projektem budżetu wedle właściwości Komisji. Chodzi oczywiście o części: 18, 26, 39, 71 i 85. Podczas debaty na posiedzeniu Komisji analizowaliśmy wydatki i dochody. Analiza dotyczyła także porównania nakładów w wydatkach i dochodach rok do roku. Zauważamy progres procentowy w tych wydatkach, co jest bardzo cenne.

Wobec powyższego, chcę powiedzieć w imieniu Komisji, że Komisja pozytywnie zaopiniowała przedłożone do budżetu państwa na 2019 r. części budżetowe, które były we władaniu właściwej Komisji.

O uzupełnienie w koreferacie poproszę pana posła Marka Polaka.

Przewodniczący poseł Andrzej Szlachta (PiS):

Pan przewodniczący już wywołał koreferenta, ale formalnie muszę poprosić pana posła Marka Polaka o koreferat ze strony Komisji Finansów. Bardzo proszę pana posła i bardzo dziękuję panu przewodniczącemu Rzońcy, że wpisał się w sytuację i bardzo syntetycznie przedstawił założenia do budżetu w tych częściach budżetowych.

Bardzo proszę.

Poseł Marek Polak (PiS):

Dziękuję bardzo.

Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jak już powiedział mój przedmówca, Komisja Infrastruktury na posiedzeniu 22 października 2018 r. rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych projekt ustawy budżetowej na 2019 r. w zakresie następujących części. W części budżetowej 18, obejmującej budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, zaplanowano dochody w wysokości 10 541 tys. zł, co stanowi 19% dochodów zaplanowanych w ustawie budżetowej na bieżący rok. Niższy poziom dochodów wynika z mniejszych wpływów z tytułu zwrotu umorzeń kredytów mieszkaniowych. Wydatki zaś zaplanowano na kwotę w wysokości 1 345 806 tys. zł. Mogą być one uzupełnione o środki z rezerw celowych przewidzianych na realizację programów finansowanych z udziałem środków Unii Europejskiej. Podczas rozpatrywania tej części budżetowej pojawiły się pytania ze strony posłów, na które przedstawiciele rządu udzielili wyczerpujących odpowiedzi.

W części budżetowej 26 – Łączność zaplanowano niewielkie dochody, bo na poziomie 7 tys. zł, czyli na takim samym poziomie jak w budżecie na bieżący rok. Wydatki zaplanowano na 6 780 tys. zł. Do tej części budżetowej nie wnoszono żadnych uwag.

W części budżetowej 39 – Transport zaplanowano dochody w wysokości 111 584 tys. zł, co stanowi blisko 80% w stosunku do kwoty zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2018 r. Wydatki zaplanowano w łącznej wysokości 41 165 667 tys. zł. Analizując wydatki, zauważano ich wzrost o 28% na zadania z zakresu bezpieczeństwa drogowego w stosunku do ubiegłego roku, a także wzrost wydatków na poprawę bezpieczeństwa na kolei, m. in. poprzez zakup nowego taboru kolejowego. W dyskusji zwrócono również uwagę na poprawę bezpieczeństwa lotniczego poprzez wzrost wydatków na szkolenia pilotów.

W części budżetowej 71 – Urząd Transportu Kolejowego zaplanowano dochody w wysokości 3 061 tys. zł, które zostały zmniejszone o ponad 14% w stosunku do planu budżetu na 2018 r. Wydatki zaplanowano na poziomie 36 637 tys. zł, co stanowi 95,6% w stosunku do wydatków zaplanowanych na bieżący rok.

Przechodząc do części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 600 – Transport i łączność, chciałem powiedzieć, że zaplanowano tutaj dochody na poziomie 37 640 tys. zł i wydatki w wysokości 849 782 tys. zł.

Reasumując, chciałbym jeszcze dodać, że podczas dyskusji nad poszczególnymi częściami padały merytoryczne pytania dotyczące m.in. funduszu dopłat w ramach wsparcia budownictwa czynszowego, wzrostu wynagrodzeń w jednostkach nadzoru budowlanego, budowy dróg ekspresowych i obwodnic dużych miast. Na te i inne pytania przedstawiciele rządu udzielili odpowiedzi, a Komisja Infrastruktury na zakończenie debaty wydała opinię pozytywną dla omawianych części budżetowych.

Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Andrzej Szlachta (PiS):

Bardzo dziękuję panu posłowi za koreferat. Przystępujemy do dyskusji. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w przedmiocie tych części projektu ustawy budżetowej?

Bardzo proszę, pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.

Poseł Krystyna Skowrońska (PO):

Chciałam w tej kolejce przepuścić koleżanki albo kolegów, ale nie było kolejki do pytań.

Chciałabym powiedzieć, że w zakresie przedstawienia budżetu, m.in. budowy dróg krajowych – zgoda. Wreszcie możemy być odrobinę zadowoleni dlatego, że w poprzednich latach wydatki na infrastrukturę drogową w tych częściach były najniższe. Przypomnę, że przy budżecie na 2018 r. mówiliśmy, że zapaść w wydatkach inwestycyjnych przypomina 1998 r. Zatem wydatkowane były bardzo niskie sumy. Wreszcie coś drgnęło.

Zależy nam niewątpliwie i od ministra oczekujemy… Myślę, że Komisja będzie pytała, jak będzie przebiegała realizacja programu dróg lokalnych. Poza niektórymi założeniami nie wiemy bowiem, jak resort jest przygotowany do wydatkowania tych środków. To jest drugie pytanie. Ono jest może szerokie, ale formułę odpowiedzi zostawiam jednak do decyzji ministra. Jeśli otrzymam tę odpowiedź na piśmie, to wtedy w miarę obszerną. Nie mogłam się bowiem doczekać albo proszono o zwłokę w zakresie wypowiedzi. Chodzi o przeznaczenie przez ostatnie trzy lata pieniędzy na budowę dróg lokalnych i porównanie tego z okresem ośmiu lat. Chodzi o słynne wypowiedzi pana premiera Morawieckiego, po których musiał złożyć oświadczenie, że minął się z prawdą.

W wypowiedzi posła referującego, pana przewodniczącego Rzońcy, wskazane były m.in. programy dworcowe. Zatem pozwolę sobie po raz kolejny zapytać – i będzie to pytanie bardzo indywidualne i szczegółowe – o program budowy dworców, m.in. o remont dworca w Mielcu. Z odpowiedzi na moją interpelację wynika, że resort zamierza przekazać ten dworzec samorządowi. Zatem, chciałabym zapytać. Skoro realizujecie państwo program dworcowy, to, na jakim etapie jest przygotowanie? Czy ze strony resortu można liczyć na środki na remont, rewitalizację tego dworca?

Przypomnę, że Mielec jest miastem w Polsce południowo-wschodniej, z którego wywozi się najwięcej wyprodukowanych towarów. Nie ma drogi krajowej, budowanej linii kolejowej, której rewitalizacja rozpoczęła się po 30 latach. Nie został też uwzględniony w programie dworcowym w sposób kompatybilny z terminem renowacji linii 25. Zatem w sposób szczególny interesuje mnie to przedsięwzięcie.

To są moje wszystkie pytania.

Przewodniczący poseł Andrzej Szlachta (PiS):

Bardzo dziękuję.

Bardzo proszę kolejną osobę – panią poseł przewodniczącą Izabelę Leszczynę.

Bardzo proszę, pani poseł.

Poseł Izabela Leszczyna (PO):

Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.

Też mam bardzo szczegółowe pytanie. Mam nadzieję, że będziecie państwo mogli udzielić mi odpowiedzi. Też dotyczy dworca. Chodzi o dworzec w małej miejscowości. Jest to Kłobuck pod Częstochową. Kłobuck jest być może mały i być może nie zawracałabym państwu nim głowy. Była tam jednak osobiście pani premier Beata Szydło i przyrzekła mieszkańcom, że w następne wakacje wysiądzie tam z pociągu gromadka uśmiechniętych dzieci. To było trzy lata temu.

Chciałabym zapytać, czy kłobucki dworzec i modernizacja linii jest w planach Ministerstwa Infrastruktury, PKP? Bardzo proszę o odpowiedź na to pytanie.

Przewodniczący poseł Andrzej Szlachta (PiS):

Bardzo dziękuję.

Dworce mają powodzenie. To może teraz z innego obszaru? Bardzo proszę, kto z państwa…? Może więc zatrzymamy się przy tych pytaniach. Bardzo proszę pana ministra lub wskazaną osobę o udzielenie odpowiedzi. Bardzo proszę.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Chodkiewicz:

Szanowny panie przewodniczący, szanowna Komisjo, zostałem zobowiązany do odpowiedzi na pytanie, jak resort jest przygotowany do wydania środków na drogi lokalne. W tej chwili jesteśmy już po procedurze uzgodnienia i przegłosowania ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych, która oczekuje na podpis prezydenta. W 2019 r. fundusz będzie dysponował kwotą ok. 6 000 000 tys. zł. Obecnie wojewodowie kończą nabór z obecnego programu, który automatycznie zostanie wchłonięty przez nowy program dofinansowania. Chodzi o zadania, które będą finansowane z Funduszu Dróg Samorządowych po wejściu w życie zapisów nowej ustawy.

Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Andrzej Szlachta (PiS):

Bardzo dziękuję.

Kto z pań i panów posłów…? O, jeszcze jest. Bardzo proszę pana ministra.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel:

Chciałem uzupełnić w kwestiach kolejowych, jeżeli pan przewodniczący i Wysoka Komisja pozwolą.

Jeśli chodzi o dworzec w Mielcu, to – według mojej wiedzy – stara się o niego samorząd, tak jak pani poseł była uprzejma zaznaczyć. W związku z tym, skoro stara się o odzyskanie tego dworca, to my nie będziemy go remontowali. Ciężar będzie po stronie samorządu.

Jeśli chodzi o linię kolejową 25…

Poseł Krystyna Skowrońska (PO):

Chciałabym zapytać o wielkość środków z budżetu. Można sięgnąć?

Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, bo boję się jednej rzeczy – zapowiedzi z kampanii wyborczej. W Mielcu starostą była osoba z PiS-u, pełniącym obowiązki prezydenta też osoba z PiS-u. Teraz nie ma osób z PiS-u na tych funkcjach, bo rada powiatu jeszcze nie wybrała starosty.

Zatem, na jakie środki w takiej sytuacji Mielec może liczyć? Czy i jak resort się do tego przygotowuje w kontekście wypowiedzi o mieczu i worze?

Przewodniczący poseł Andrzej Szlachta (PiS):

Dziękuję pani przewodniczącej.

Panie ministrze, ponieważ pytania są bardzo szczegółowe i przecież nie każdy pamięta dane liczbowe, to pozostaje możliwość udzielenia odpowiedzi na piśmie. Jednak bardzo prosimy o to, co pan minister może teraz powiedzieć.

Podsekretarz stanu w MI Andrzej Bittel:

Dziękuję bardzo za tę uwagę.

Zakładam, że występuje jakaś ciągłość władzy w samorządzie. Jak jedni składają deklarację, to drudzy nie będą ich podważali. Jako były samorządowiec, ale też i w pewnym sensie aktywny, powiem, że w procesach inwestycyjnych pewna ciągłość jest istotna.

Jeżeli więc moja wiedza jest dobra… Oczywiście sprawdzę ją i poinformuję panią poseł pisemnie o sytuacji, żeby była jasność. Jeśli jednak moja wiedza jest dobra w tym momencie, to samorząd stara się o odzyskanie dworca. W związku z tym go przejmie i będzie nim gospodarował w taki sposób, jaki uzna za stosowny. To jest raz.

W ramach rewitalizacji linii kolejowej 25 PKP Polskie Linie Kolejowe będą dokonywały modernizacji stacji. Trzeba odróżniać stacje od dworców. W ramach modernizacji stacji będą podejmowane prace.

Jeśli chodzi o Kłobuck pod Częstochową, to na ten moment w programie inwestycji dworcowych nie ma tego dworca.

Poseł Izabela Leszczyna (PO):

Co na to premier?

Przewodniczący poseł Andrzej Szlachta (PiS):

Dziękuję, panie ministrze.

Kto z pań i panów posłów chciałby jeszcze zabrać głos w przedmiocie tych części budżetowych? Nie słyszę. Bardzo dziękuję.

Przechodzimy do następnego punktu, czyli do opinii Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Bardzo proszę przedstawiciela Komisji, pana posła Ireneusza Zyskę, o zreferowanie opinii Komisji.

Bardzo proszę, panie pośle.

Poseł Ireneusz Zyska (WiS) – spoza składu Komisji:

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, państwo ministrowie, szanowni państwo, Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej na posiedzeniu 23 października 2018 r. rozpatrzyła i zaopiniowała rządowy projekt ustawy budżetowej na rok…

Przewodniczący poseł Andrzej Szlachta (PiS):

Bardzo proszę, panie pośle, może minutka przerwy, bo jest przeorganizowanie uczestników. Chodzi o to, żeby sobie nie przeszkadzać. Dajmy szansę, żeby można było przystąpić spokojnie i bez zakłóceń.

Dziękujemy uczestnikom za tę część posiedzenia. Dziękuję również panu przewodniczącemu. Dziękuję i żegnam państwa. Myślę, panie pośle, że możemy już rozpocząć. Bardzo proszę o przedstawienie opinii Komisji.

Poseł Ireneusz Zyska (WiS) – spoza składu Komisji:

Dziękuję bardzo.

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej na posiedzeniu 23 października 2018 r. rozpatrzyła i zaopiniowała rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2019 w zakresie:

a) części budżetowej 34 – Rozwój regionalny:

– dochody i wydatki zgodnie z załącznikiem nr 1 i 2,

– wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych zgodnie z załącznikiem nr 6,

– dotacje celowe zgodnie z załącznikiem nr 8.

b) środków europejskich na finansowanie programów zarządzanych lub koordynowanych przez ministra właściwego do spraw rozwoju, zgodnie z załącznikami nr 3, 4,15, 16 i 18, w części budżetowej 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego (z wyłączeniem subwencji oświatowej):

 – dochody i wydatki zgodnie z załącznikiem nr 1 i 2;

c) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 4, 8, 23, 32, 42, 45, 47, 51 i 58;

d) części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska:

– dochody i wydatki zgodnie z załącznikiem nr 1 i 2,

– wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych zgodnie z załącznikiem nr 6;

e) zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów, zgodnie z załącznikiem nr 7;

f) części budżetowej 86 – Samorządowe Kolegia Odwoławcze: – wydatki zgodnie z załącznikiem nr 2,

– wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych zgodnie z załącznikiem nr 6.

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, po zapoznaniu się ze szczegółowymi informacjami budżetowymi i wysłuchaniu dodatkowych wyjaśnień przedstawicieli Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz przeprowadzonej dyskusji Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu państwa na 2019 r. w zakresie wymienionych części.

Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Andrzej Szlachta (PiS):

Bardzo dziękuję panu posłowi za taką zwięzłą formę prezentacji stanowiska Komisji. Teraz proszę koreferenta ze strony Komisji Finansów Publicznych, pana posła przewodniczącego Andrzeja Kosztowniaka, o przedstawienie swojego stanowiska w tym zakresie.

Bardzo proszę.

Poseł Andrzej Kosztowniak (PiS):

Dziękuję serdecznie panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie i panowie ministrowie, szanowni państwo, chciałbym równie syntetycznie przedstawić stanowisko dotyczące opinii nr 33 Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej w sprawie projektu ustawy budżetowej na 2019 r. z druku nr 2864.

Szanowni państwo, opinia ta jest jednoznacznie pozytywna, jak wspomniał już poseł referujący tę część budżetową. Należy zaznaczyć również, że opinia Biura Analiz Sejmowych jest pozytywna dla części budżetowej 34 – Rozwój regionalny, części budżetowej 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego (z wyłączeniem subwencji oświatowej), części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, wspomnianej przez posła referującego; części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, części budżetowej 86 – Samorządowe Kolegia Odwoławcze.

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, rekomenduję pozytywne przyjęcie tejże opinii. Tak jak powiedziałem na wstępie, mając na uwadze pozytywne opinie zarówno Komisji Samorządu, jak i Biura Analiz Sejmowych.

Przewodniczący poseł Andrzej Szlachta (PiS):

Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.

Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zadać pytanie, zabrać głos w przedmiocie tych części budżetu?

Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska. Bardzo proszę.

Poseł Krystyna Skowrońska (PO):

W obszarze rozwoju regionalnego uprzejmie poprosiłabym pana ministra o wyjaśnienie w zakresie realizacji regionalnego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Chodzi o możliwości i wydatkowanie. Wiadomo, że jest to okres wydatkowania środków z okresu 2014-2020. Środków z budżetu i środków europejskich jest ok. 677 000 tys. zł.

Zatem, uprzejmie poproszę o wskazanie na piśmie, panie ministrze, zapowiedzianych czy podpisanych szczególnie w czasie kampanii na terenie Podkarpacia, oświadczeń i deklaracji oraz pokrycia realizacji tych przedsięwzięć w środkach europejskich z udziałem środków krajowych.

Sądzę, że nie muszę, ale jeżeli będzie potrzeba, to będę korespondowała z resortem w zakresie wszystkich złożonych deklaracji – zarówno przez pana premiera, jak i panią premier Szydło, pana prezesa i innych przedstawicieli rządu.

Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Andrzej Szlachta (PiS):

Dziękuję, pani przewodnicząca.

Chcę tylko przypomnieć, że w tej chwili omawiamy projekt ustawy budżetowej, a nie deklaracje pana premiera, które dotyczą różnych przedziałów czasowych. Myślę, że pan minister jest w tej chwili upoważniony do odpowiedzi na pytania dotyczące części budżetu. Jeżeli w tym zakresie pan minister będzie chciał coś powiedzieć, to bardzo uprzejmie proszę. Pan minister Adam Hamryszczak.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Adam Hamryszczak:

Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Rzeczywiście ciężko się odnieść do pytania, które nie zawiera w sobie żadnych konkretów. Natomiast, tak jak pan przewodniczący słusznie zauważył, dzisiaj omawiamy część 34 – Rozwój regionalny, ewentualnie rezerwy, które w jakimś stopniu są do dyspozycji w nadzorze ministra inwestycji i rozwoju. Mam tutaj na myśli rezerwę celową w zakresie pozycji 8 i 45, tak że jeżeli byłyby konkretne pytania, to jak najbardziej, mógłbym się do tego odnieść.

Dziękuję.

Przewodniczący poseł Andrzej Szlachta (PiS):

Pani przewodnicząca chciała jeszcze dopytać, doprecyzować temat. Bardzo proszę.

Poseł Krystyna Skowrońska (PO):

Panie ministrze, jest pan z Podkarpacia, ja jestem z Podkarpacia. Myślę, że w sposób szczegółowy pan minister ma wylistowane, gdzie w okresie kampanii padały obietnice wygłaszane przez wysokich urzędników państwowych. Państwo macie to wylistowane.

Również jestem w stanie stworzyć taką listę deklaracji, nie obietnic. Chciałabym zapytać, jakie mają one pokrycie w budżecie? To jest odpowiednie miejsce. Pan przewodniczący mówi, że to jest długi okres. Zatem chcielibyśmy wiedzieć. Mieszkańcy po tym okresie powinni znać całą prawdę w zakresie złożonych deklaracji. Gdyby były one pełne i prawdziwe, to byłabym zadowolona z takiej odpowiedzi. Wskazali państwo kwoty w swoim materiale, który został przesłany przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju w części 34. Korzystam z informacji otrzymanej z resortu.

Zdaję sobie sprawę, że pytanie zostało postawione szeroko. Zatem, będę oczekiwała na odpowiedź pana ministra na piśmie. Jeżeli pan minister pozwoli, to chciałabym, żebyśmy się umówili, aby było to przed 27 listopada. Chodzi o to, abym miała szansę złożyć poprawki, jeśli zaplanowane deklaracje nie będą miały pokrycia w faktach. Chodzi o to, żeby pewne przedsięwzięcia, których realizację obiecano mieszkańcom, mogły zostać zrealizowane zgodnie z deklaracją przyjeżdżających na Podkarpacie przedstawicieli rządu.

Dziękuję.

Przewodniczący poseł Andrzej Szlachta (PiS):

Dziękuję pani przewodniczącej.

Wprowadza pani niepotrzebnie pana ministra w konfuzję, dlatego że pan minister przyszedł odpowiadać na pytania do części budżetu, która dotyczy projektu ustawy budżetowej. Jednak myślę, że pan minister na piśmie tak sformułuje odpowiedź, że będzie ona satysfakcjonować panią przewodniczącą. Nie padły pytania, na które można odpowiedzieć bezpośrednio. W związku z tym pan minister przygotuje dobrą odpowiedź.

Bardzo proszę, jeszcze pani przewodnicząca.

Poseł Krystyna Skowrońska (PO):

Zawsze się cieszę, że pan przewodniczący ma taką wyciągniętą dłoń do rządu. Myślę, że niczego nadzwyczajnego…

Przewodniczący poseł Andrzej Szlachta (PiS):

Tak, ale kampania się skończyła już, pani przewodnicząca.

Poseł Krystyna Skowrońska (PO):

To co? To państwa obietnice nie są już prawdziwe?

Przewodniczący poseł Andrzej Szlachta (PiS):

To nie to miejsce, ale bardzo proszę.

Poseł Krystyna Skowrońska (PO):

To miejsce.

Co z obietnic złożonych w okresie kampanii samorządowej ma pokrycie w budżecie przygotowanym na 2019 r.? Dziękuję.

Przewodniczący poseł Andrzej Szlachta (PiS):

Bardzo dziękuję.

Czy ktoś z pań lub panów posłów chciałby jeszcze zapytać? Zatem stwierdzam zakończenie omawiania tych części budżetu. Dziękuję gościom, którzy przyszli tylko na tę część. Pozostałych proszę o pozostanie.

Przechodzimy do kolejnej części budżetowej i do kolejnej Komisji. Proszę pana posła Grzegorza Woźniaka o wystąpienie i zreferowanie opinii Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Infrastruktury. Bardzo proszę pana posła o referat.

Poseł Grzegorz Adam Woźniak (PiS) – spoza składu Komisji:

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chodzi o część budżetową 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 29, 41, 54, 65 i 72 oraz część budżetową 85 w zakresie działów 700 i 710. Na wspólnym posiedzeniu Komisje: Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Infrastruktury pozytywnie zaopiniowały te części budżetowe wraz z poszczególnymi działami. Proszę o przyjęcie opinii Komisji o budżecie na 2019 r. w wymienionych działach.

Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Andrzej Szlachta (PiS):

Dziękuję.

Proszę teraz koreferenta ze strony Komisji Finansów Publicznych, pana posła Jerzego Bieleckiego, o przedstawienie swojego stanowiska w zakresie tych części budżetowych. Bardzo proszę, panie pośle.

Poseł Jerzy Bielecki (PiS):

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, tak jak powiedział mój przedmówca, Komisje: Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej na wspólnym posiedzeniu pozytywnie zaopiniowały projekt budżetu na 2019 r. w części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 29, 41, 54, 65 i 72 oraz części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów: 700 – Gospodarka mieszkaniowa: dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2, 710 – Działalność usługowa: dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6, zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów z zał. nr 7.

W trakcie wspólnego posiedzenia Komisji, została przeprowadzona dogłębna dyskusja. Przedstawiciel Ministerstwa Finansów dokładnie przedstawił omówione części budżetu. Przedstawiona została również pozytywna opinia Biura Analiz Sejmowych.

Również przychylam się do stanowiska, aby Komisja przyjęła pozytywną opinię w tych częściach. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Andrzej Szlachta (PiS):

Bardzo dziękuję panu posłowi za koreferat.

Zatem przechodzimy do dyskusji. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w przedmiocie tych części budżetowych?

Bardzo proszę, pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.

Poseł Krystyna Skowrońska (PO):

Pytanie do rządu, do Ministerstwa Finansów. Rząd planował w tych częściach rezerw… O ile poszczególne rezerwy są wyższe? Nie ma ministra finansów.

Przewodniczący poseł Andrzej Szlachta (PiS):

Pan minister równoległe ma wystąpienie w Sejmie i przeprasza, ale upoważnił panią dyrektor. Bardzo proszę panią dyrektor o udzielenie odpowiedzi pani przewodniczącej.

Dyrektor generalny w Ministerstwie Finansów Barbara Brodowska-Mączka:

Barbara Brodowska-Mączka.

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, odpowiedzi udzielimy na piśmie, ponieważ jest to stosunek 2019 do 2018 r., tak? Takie zestawienie.

Przewodniczący poseł Andrzej Szlachta (PiS):

Jest prośba o doprecyzowanie.

Dyrektor generalny w MF Barbara Brodowska-Mączka:

Rezerwa 29 – 50 000 tys. zł., w ubiegłym roku – 125 000 tys. zł. Rezerwa 41 – 27 000 tys. zł., taka sama kwota w 2018 r. Rezerwa 54 – 280 500 tys. zł. w 2018 r. – 247 000 tys. zł. Pozycja 65, fundusz dopłat – 520 000 tys. zł. Jest to nowa rezerwa celowa. Pozycja 72 – zadania prezydentów miast, to jest kwota 6 407 tys. zł. To jest rezerwa, która przez dwa lata z rzędu nie była planowana. Jest ona sporadyczna, na dokonywanie audytów. Wynika to z OSR. Poszczególne lata były zerowe. Ostatnio była planowana w 2016 r.

Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Andrzej Szlachta (PiS):

Dziękuję.

Czy ktoś jeszcze z państwa chciał zabrać głos? W takim razie stwierdzam zakończenie rozpatrywania opinii przedmiotowych Komisji. Wyczerpaliśmy tym samym omawianie wszystkich punktów tego posiedzenia Komisji. Bardzo dziękuję gościom. Zamykam posiedzenie.

Chciałem na koniec przypomnieć, że decyzją prezydium Komisji termin składania poprawek został wyznaczony na 23 listopada tego roku do godziny 16.00. Dziękuję, do widzenia.


« Powrótdo poprzedniej strony