Komisja Zdrowia, obradująca pod przewodnictwem poseł Anny Kwiecień (PiS), zastępcy przewodniczącego Komisji, rozpatrzyła:
– uchwałę Senatu RP w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu (druk nr 546).
W posiedzeniu udział wzięli: Janusz Cieszyński podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia, Andrzej Cisło wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej, Ewa Janiuk wiceprezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych oraz Dominik Tarczyński i Anna Zalewska posłowie do Parlamentu Europejskiego.
W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Małgorzata Siedlecka-Nowak i Monika Żołnierowicz-Kasprzyk – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych oraz Urszula Sęk i Aleksandra Wolna-Bek – legislatorzy z Biura Legislacyjnego.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia zwołane przez Marszałek Sejmu na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu.
Posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. W związku z tym, szanowni państwo, przystąpimy do sprawdzenia kworum. Bardzo proszę o przygotowanie tabletów czy telefonów do głosowania. Prosimy o przyciśnięcie jakiegokolwiek przycisku po to, żebyśmy mogli stwierdzić, czy jest kworum. Tak, zamykamy głosowanie.
Szanowni państwo, stwierdzam, że mamy kworum. Wynik jest wyświetlony. Głosowało 29 osób, więc mamy kworum.
Szanowni państwo, możemy przystąpić do pracy Komisji. Porządek dzisiejszego posiedzenia zwołanego przez Marszałek Sejmu przewiduje rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu (druk nr 546). Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.
Szanowni państwo, w dniu 13 sierpnia br. Senat przyjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu. Senat w swojej uchwale zaproponował 57 poprawek. Marszałek Sejmu skierowała uchwałę Senatu do Komisji Zdrowia w celu zaopiniowania.
Proponuję, aby rozpatrywanie poprawek odbywało się w następującym porządku. Najpierw proponuję wystąpienie pani senator, ale widzę, że jej nie ma. Nie musi być, nie ma takiej konieczności. Będę prosiła o przedstawienie stanowiska rządu, czyli poproszę o głos pana ministra. Następnie ewentualnie uwagi przedstawiciela Biura Legislacyjnego, jak i oczywiście głos za poprawką i przeciw. Potem będziemy głosować nad poprawkami.
Czy jest sprzeciw wobec takiej propozycji rozpatrywania poprawek? Nie słyszę.
Czyli, szanowni państwo, wobec niezgłoszenia sprzeciwu stwierdzam przyjęcie sposobu rozpatrywania poprawek.
Przystępujemy do pracy. Szanowni państwo, ponieważ każdy z państwa dostał uchwałę Senatu, w której przedstawione są poprawki, proszę pozwolić, że nie będę ich czytała, bo to po prostu jest zbyteczne. Natomiast będę mówiła po prostu po kolei, zaczynając od poprawki nr 1 i będę prosiła o opinię oraz głos za i głos przeciw.
Szanowni państwo, poprawka nr 1. Panie ministrze, proszę o opinię przedstawiciela rządu.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Janusz Cieszyński:
Szanowni państwo, wnoszę o poparcie tej poprawki.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Dobrze. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.
Legislator Urszula Sęk:
Proszę państwa, ponieważ mieliśmy bardzo mało czasu na analizę, to chcielibyśmy pana ministra zapytać, czy rekomendacje, jakie wyszły z Senatu, co do łącznego głosowania… Czy pan minister co do zasady zgadza się z nimi?
Senat zaproponował kilka bloków. Ponieważ nie mieliśmy czasu na jakieś dogłębne przeanalizowanie, to już zdamy się – że tak powiem – na ocenę Senatu, które poprawki są redakcyjne, a które są legislacyjne. Są też tam dwa czy trzy bloki merytoryczne.
Poprawkę nr 1 Senat określił jako redakcyjną i tu proponowalibyśmy blok poprawek redakcyjnych, gdyby pan minister też zechciał – że tak powiem – śledzić to, co będę mówić odnośnie do połączeń. Poprawki nr 1, 2…
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Przepraszam bardzo. Okej. Mówiąc szczerze, nie mam w głowie tego podziału, który Senat zaproponował.
Legislator Urszula Sęk:
No właśnie.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Wobec tego…
Legislator Urszula Sęk:
Ale czy co do zasady pan minister się zgadza z tymi połączeniami Senatu?
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Właśnie one też nie są w druku, który dostaliśmy z…
Poseł Jan Szopiński (Lewica):
Są na ostatniej stronie.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Strona…
Poseł Jan Szopiński (Lewica):
Szósta.
Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Tak, tak. Jest to na końcu napisane.
Poseł Janusz Korwin-Mikke (Konfederacja):
To nie jest obowiązek ministra.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Bardzo przepraszam. Dobrze. Sekundkę, bo to jest uchwała Senatu. Druk nr 546, tak?
Legislator Urszula Sęk:
Tak. W uzasadnieniu poprawki będą…
Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Na końcu, panie ministrze.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Dobrze, pani poseł, ale proszę mi dać spokojnie spojrzeć. Tak, poprawki nr 1, 2, 8, 10…
Legislator Urszula Sęk:
Mamy taki blok: poprawki nr 1, 2, 8, 10, 16, 21, 23, 28 i 29. To jako redakcyjne są…
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Tak, widzi pani, jest i poprawka nr 16, a np. w naszej ocenie…
Legislator Urszula Sęk:
Dobrze. Zaraz patrzymy.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Tutaj mamy spór z panem legislatorem z Senatu, który wskazywał, że to jest legislacyjne, a w naszej ocenie nie jest.
Dlatego mam propozycję. Poprawki nr 1, 2, 8, 10, 21 i 29 byłbym skłonny, ponieważ tam rząd popiera te wszystkie poprawki… Jeżeli byłaby decyzja Wysokiej Komisji, żeby to zblokować, to nie ma to w mojej ocenie wpływu merytorycznego. Natomiast, prawdę mówiąc, jeśli chodzi o pozostałe poprawki, to troszeczkę niedobrze, że są wskazywane jako mające charakter redakcyjny, ponieważ w naszej ocenie on taki nie jest, ale okej. To jest już…
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Panie ministrze, to jeszcze raz, żebyśmy – że tak powiem – wiedzieli, nad czym głosujemy. Rozumiem, że ma pan taką propozycję: poprawki nr 1, 2, 8, 10, 21 i 29.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Przepraszam. Poprawka nr 21 nie, tylko poprawka nr 29.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Bez poprawki nr 21?
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Tak. Przepraszam.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Bo powiedział pan o poprawce nr 21.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Tak. Już, sekundkę.
Legislator Urszula Sęk:
Czy możemy poprosić o parę minut przerwy i ustalić to z panem ministrem?
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Tak, oczywiście. Bardzo proszę.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Bo jak chcemy blokować…
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Szanowni państwo, proponuję pięć minut przerwy.
Poseł Janusz Korwin-Mikke (Konfederacja):
Przecież to jest kompletnie niepoważne.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Dobrze. Proszę sobie ustalić.
Poseł Janusz Korwin-Mikke (Konfederacja):
Jest przerwa? Nie rozumiem. Obarczamy ministra czymś, czego nie ma w obowiązku…
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Panie pośle, ale pan minister z tego tytułu nie robi tutaj żadnych problemów, więc… Myślę, że nie jest pan rzecznikiem pana ministra, czy pan minister jest obciążony, czy nie jest obciążony. Pan minister radzi sobie świetnie.
[Po przerwie]
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Wznawiam posiedzenie. Szanowni państwo…
Poseł Janusz Korwin-Mikke (Konfederacja):
W kwestii formalnej, jeśli można.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Bardzo proszę.
Poseł Janusz Korwin-Mikke (Konfederacja):
Stanowczo sprzeciwiam się czemuś takiemu, bo minister jest tutaj po to, żeby przedstawiał stanowisko rządu w sprawie tej czy innej poprawki, a nie do tego, żeby manipulował, jak Sejm ma głosować, w jakiej kolejności i co ze sobą łączyć. Po prostu minister nie może zastępować naszego Biura Legislacyjnego. To jest po prostu… Było tak za komuny, że sędzia, adwokat i prokurator mają razem współpracować dla dobra podsądnego, ale jakiś rozdział i trójpodział władz powinien być. Dziękuję.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Panie pośle, pozwoli pan, że powiem tylko jedno słowo. Myślę, że to naprawdę ułatwi nam pracę. Zawsze było tak i na każdym posiedzeniu Komisji wygląda to w ten sposób, że jeżeli poprawki łączą się ze sobą, to są przegłosowywane w bloku. Padła taka propozycja. Zostało to ustalone. Myślę, że jest to tylko i wyłącznie z korzyścią dla pracy Komisji.
Dobrze. Szanowni państwo, wracamy do poprawki nr 1.
Padła propozycja zblokowania, blokowego głosowania. To będą poprawki nr 1, 2, 8, 10,16, 23 i 29. Tak? Dobrze.
Bardzo proszę pana posła o zabranie głosu.
Poseł Jan Szopiński (Lewica):
Otóż mam pytanie o przygotowanie rządu do dyskusji z nami w sprawie tej ustawy i zaproponowanych przez Senat poprawek. W pierwszym głosie pan minister zdecydowanie odciął się od poprawki nr 16, a teraz ją przyjmuje?
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Bardzo proszę, panie ministrze.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Szanowny panie pośle, rzeczywiście bardzo przepraszam za to, że tutaj zmieniłem zdanie. Wynika to z faktu, że pierwotnie, jak rozmawialiśmy, odniosłem się do numerów poprawek, które były nadane w trakcie prac w Senacie. Dlatego poprosiliśmy o przerwę, żeby móc to ustalić i mieć stuprocentową pewność, że to blokowanie będzie zrobione w pełni merytorycznie. Propozycja blokowania poprawek została przedstawiona w trakcie prac Komisji, wobec czego trudno było do tego się odnieść na gorąco.
Chciałbym też zauważyć, że w mojej ocenie Senat tutaj bardzo nieelegancko postąpił, ponieważ zostały zblokowane poprawki oznaczone jako legislacyjne i redakcyjne w sytuacji, w której stanowisko rządu co do tych poprawek było takie, że nie zgadzaliśmy się z postulatami senackich legislatorów. Czyli w mojej ocenie w takiej sytuacji uczciwość wymagałaby oznaczenia tych poprawek jako merytorycznych. Dlatego niezbędne było przeanalizowanie tych propozycji wspólnie z paniami z Biura Legislacyjnego, żebyśmy mogli się do nich odnieść.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Bardzo proszę, pani poseł Skowrońska.
Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Panie ministrze, jeżeli pan mówi o elegancji, to tej elegancji po stronie rządu jest więcej, bo państwo próbują wydawać pieniądze, a potem mówić, że będzie bezkarność urzędników, jeżeli nastąpi przekroczenie przepisów. Kto to mówi o tej elegancji, o przestrzeganiu prawa? Mógł pan się po prostu do tego odnieść, a nie oceniać Senatu. Państwa ocena wydatkowania środków jest przez…
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Pani poseł, proszę wrócić do tematu. W tej chwili mówimy o poprawkach.
Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Wracam do tematu, bo jeżeli o elegancji i o poprawkach…
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Nie. Pani mówi o czymś innym. Pani mówi…
Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Jeżeli o poprawkach i krytycznie w tej sprawie, to pan minister mógł powiedzieć, że ma inne zdanie, a nie oceniać Senat. Pan nie jest od tego. To pani przewodnicząca, prowadząc posiedzenie, powinna powiedzieć. Tak jak nie zgadzałam się z panem posłem w niektórych rzeczach, ale elegancko zachowałam się, nie komentując. Pan minister komentuje to, czego nie powinien komentować i to wszystko, a my będziemy komentować wydatki i bezkarność urzędników.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Pani poseł, pani odbiera prawo panu ministrowi, a sama pani uważa, że pani może tutaj wszystko powiedzieć i odbierać też komuś prawo do głosu. Przystępujemy…
Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Otrzymałam głos od pani i zmieściłam się w czasie.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Dobrze. Szanowni państwo, jeszcze jedna sprawa. Panie ministrze, padła propozycja poparcia dla pierwszej poprawki. Rozumiem, że dotyczy to, podobnie jak poprawki nr 1, całego bloku. Opiniuje pan pozytywnie?
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Tak. Cały blok popieramy.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Dobrze. Szanowni państwo, w związku z tym przystępujemy do głosowania. Kto z państwa…
Poseł Jan Szopiński (Lewica):
Poproszę jeszcze raz o wymienienie, co jest tym blokiem, bo przecież w pierwszym głosie pan minister powiedział, że poprawki nr 16 absolutnie rząd nie popiera, a teraz słyszymy, że rząd jest na tak.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Dobrze.
Poseł Jan Szopiński (Lewica):
Co jest w tym bloku?
Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Pani przewodnicząca powie, nad czym głosujemy.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Dobrze, szanowni państwo, w związku z tym… Wydawało mi się, że przed chwilą wymieniłam wszystkie poprawki, ale skoro państwo oczekują, żeby jeszcze raz je wymienić, to pozwolę sobie jeszcze raz powiedzieć, że przystępujemy do głosowania nad poprawkami.
Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawek nr 1, 2, 8, 10, 16, 23 i 29? Tak. Kto jest za pozytywną opinią? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.
Czekamy. Proszę bardzo o wyświetlenie wyników.
Głosowało 29 posłów. Za pozytywną opinią było 18, przeciw – 2, wstrzymało się 9 posłów. Dziękuję bardzo.
Szanowni państwo, przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 3. Bardzo proszę. Jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie?
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Tu też mamy blok, więc może poprosiłbym Biuro Legislacyjne o przedstawienie.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Tak? Opinia.
Legislator Urszula Sęk:
To jest też blok kilku poprawek: poprawki nr 3, 4, 14, 30 i 33.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Poprawki nr 14, 30 i 33.
Legislator Urszula Sęk:
To jest wyłączenie Kodeksu postępowania administracyjnego, tak? Możliwości przywracania terminu…
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Dobrze. Czy jest głos za? Nie słyszę. Czy jest głos przeciw? Nie słyszę.
Szanowni państwo, w związku z tym przystępujemy do głosowania nad kolejnym blokiem.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Rząd jest przeciwny temu całemu blokowi.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Tak, no właśnie. Stanowisko rządu.
Poseł Jan Szopiński (Lewica):
Mogę prosić o uzasadnienie?
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Tak. Uzasadnienie jest takie, że uchwała Senatu usuwa przepisy, które rząd zaproponował i rząd się z tym nie zgadza.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Dobrze. Szanowni państwo, w związku z tym przystępujemy do głosowania.
Jeszcze raz przeczytam, nad którymi poprawkami będziemy w tej chwili głosować w bloku. Gdyby coś mi umknęło, to bardzo proszę Biuro Legislacyjne o podpowiedź. To są poprawki nr 3, 4, 14, 30 i 33. Przystępujemy do głosowania.
Poseł Janusz Korwin-Mikke (Konfederacja):
Głosowanie za to jest głosowanie za Senatem czy nie?
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Za Senatem. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest…
Pięć minut przerwy. Mamy problem z serwerem. Tak? Dobrze. Szanowni państwo, przystępujemy ponownie do głosowania.
Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawek nr 3, 4, 14, 30 i 33? Kto jest za pozytywną opinią? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Czekamy.
Głosowało 31 osób. Za pozytywną opinią było 16, przeciw – 15, nikt się nie wstrzymał.
Czyli poprawka przeszła.
Szanowni państwo, kontynuujemy pracę. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 5. Bardzo proszę o stanowisko rządu.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Tu jeszcze Biuro Legislacyjne… Blokowane poprawki.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Biuro Legislacyjne? Bardzo proszę.
Legislator Urszula Sęk:
Tu też jest blok: poprawka nr 5 z poprawkami nr 15, 31 i 35. To jest merytoryczna poprawka.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Z którymi? Przepraszam. Poprawki nr 5, 15, 31 i 35. Bardzo proszę.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
To jest zestaw poprawek, które doprecyzowują kwestie związane z egzaminami, aby nie było żadnych wątpliwości, że dotyczy to także egzaminu praktycznego. Rząd popiera ten blok poprawek.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Czy jest jakiś głos ze strony państwa posłów w tej sprawie? Głos za lub przeciw? Nie słyszę.
Szanowni państwo, w związku z tym przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 5.
Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawek nr 5, 15, 31 i 35? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Kończymy.
Szanowni państwo, poprawki zostały pozytywnie zaopiniowane przez Komisję.
Głosowało 31 posłów. Za pozytywną opinią było 31 posłów, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał.
Przystępujemy do rozpatrywania kolejnej poprawki. To poprawka nr 6. Bardzo proszę.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Tutaj też jest blok. Prosiłbym Biuro Legislacyjne o przedstawienie.
Legislator Urszula Sęk:
Tu też mamy blok. To są poprawki legislacyjne. Są to poprawki nr: 6, 7, 9, 12, 17, 19, 20, 22, 34, 55 i 57.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Rząd popiera te poprawki.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
No właśnie. Opinia rządu pozytywna.
Czy jest głos z sali? Czy jest głos za? Czy jest głos przeciw? Nie słyszę.
Szanowni państwo, w związku z tym przystępujemy do głosowania. Pozwolę sobie przeczytać. Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o śledzenie, czy wymienię wszystkie te poprawki, które państwu zaproponowali w kolejnym bloku. To są poprawki nr: 6, 7, 9, 12, 17, 19, 20, 22, 23… Przepraszam, zakończyłam na poprawce nr 22. Potem poprawki nr 34, 55 i 57. Czyli jeszcze raz, żeby było jasne. Głosujemy nad poprawkami nr 6, 7, 9, 12, 17, 19, 20, 22, 34, 55 i 57.
Panie ministrze, jeszcze raz? Proszę.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Wobec tego popieram ten blok poprawek.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Dobrze. Kto z państwa jest… Już mamy?
Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem wymienionych poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.
Bardzo proszę o podanie wyników.
Szanowni państwo, poprawka została zaopiniowana pozytywnie.
Głosowało 33 posłów. Za pozytywną opinią było 32 posłów, nikt nie był przeciw, wstrzymał się 1 poseł. Dziękuję bardzo.
Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 11. Bardzo proszę pana ministra o stanowisko.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Przeciwne.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Biuro Legislacyjne?
Legislator Urszula Sęk:
Nie mamy uwag. Kwestia merytoryczna.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Dobrze. Czy ktoś z sali chce zabrać w tej sprawie głos? Nie słyszę.
W związku z tym przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 11. Bardzo proszę.
Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 11? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.
Dobrze, bardzo dziękuję. Proszę o podanie wyników.
Głosowało 33 posłów. Za pozytywną opinią było 16 głosów, przeciw głosowało 17 osób, żadna osoba się nie wstrzymała.
Poprawka została zaopiniowana przez Komisję negatywnie.
Bardzo proszę, przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 13. Proszę, panie ministrze.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Tutaj poprawka nr 13, jak rozumiem, też…
Legislator Urszula Sęk:
…poprawka nr 13 z poprawką nr 54.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Stanowisko rządu jest przeciwne. To jest odwrócenie tego, co… Usunięcie propozycji rządowej. Jesteśmy za tym, aby pozostała.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Rozumiem. Czy ktoś z sali chce zabrać głos w sprawie tej poprawki? Nie słyszę. Bardzo proszę pana posła. A jednak, pan poseł Szopiński…
Poseł Jan Szopiński (Lewica):
Otóż, panie ministrze, niech mi pan wytłumaczy, bo wydaje mi się, że to, co Senat tutaj określił, czyli poprawki nr 13 i 54… Przedmiotem jest skreślenie unormowań przewidujących możliwość przekazywania informacji o wystawionej recepcie do aplikacji mobilnych użytkowanych przez pacjenta na jego żądanie.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Tak. To było właśnie w przedłożeniu rządowym. Opinia rządu jest niezmiennie taka, żeby te przepisy zostawić. Omawialiśmy to też podczas pracy Komisji w Sejmie. Wskazywałem państwu posłom, że to jest zmiana, która wbrew temu, co mówili niektórzy, w żadnym wypadku nie pozwoli na przekazanie danych pacjentów do aplikacji komercyjnych, a wręcz przeciwnie, umożliwi rozwój aplikacji, które będą wytworzone w domenie rządowej.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Dziękuję bardzo.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
To była poprawka pana posła Rutki, chyba tożsama, na etapie prac sejmowych. Wtedy rekomendowaliśmy jej odrzucenie i tę rekomendację podtrzymujemy.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Dobrze. Dziękuję. Szanowni państwo, przystępujemy do głosowania.
Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawek nr 13 i 54? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?
Czy mamy już wynik głosowania w odniesieniu do poprawek nr 13 i 54? Bardzo proszę.
Szanowni państwo, poprawki zostały zaopiniowane przez Komisję negatywnie.
Głosowało 32 posłów. Za pozytywną opinią było 14 posłów, przeciw – 17, 1 głos był głosem wstrzymującym się. Dziękuję.
Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 18. Bardzo proszę.
Legislator Urszula Sęk:
To jest największy, najdłuższy blok poprawek. Senat też tak je zblokował. Poprawki nr: 18, 24, 32, 36, 37, 39, 41–43, 45, 47–53 i 56.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Dobrze. Bardzo proszę, pani poseł Skowrońska.
Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Przeszliśmy do clou tego projektu, bo wtedy, jak się wydaje, przedkładając projekt, w poprawce państwo zaproponowali… Panie ministrze, tutaj wstyd. Nie było to związane w ogóle z przedłożeniem tej ustawy. Tu chodzi o te nieszczęsne 70 mln zł pana ministra Sasina i wydatki na kampanię wyborczą.
Ten przepis nie broni się z dwóch powodów. Po pierwsze, dodano go w trakcie procedowania. W ogóle nie ma związania tych zapisów z przedłożeniem rządowym. Rządowi chyba było niezręcznie, więc rękoma posłów państwo wprowadzili takie rozwiązanie. To jest pierwszy test na to, jak daleko władza może się posuwać w swojej bezkarności. Dzisiaj mamy w parlamencie również projekt ustawy, gdzie urzędnicy będą bezkarni, jeżeli w tym okresie podejmowali określone decyzje. Rozumiemy, że tym państwo próbują zrealizować ten pierwszy etap.
Tak naprawdę to pytanie moje do pana ministra jest przynajmniej w trzech aspektach. Jeśli chodzi o pierwszy aspekt, czy wreszcie pan minister powiedziałby, ile chcecie tych pieniędzy w ten sposób zalegalizować.
Po drugie, nieprawdą jest to, co pan dzisiaj mówi w mediach o poprawce Senatu, że będą miały nad tym kontrolę inne instytucje, bo państwo w tym pierwszym kroku posunęli się do tego, że tylko niektóre wydatki, a w drugim kroku poprawka była złożona w drugim czytaniu… Poza tym wszystkie wydatki z tym związane, nawet te nieszczęsne worki drogo kupione przez pocztę, państwo legalizują.
To jest legitymacja dla parlamentu, test na uczciwość dla państwa posłów. Czy państwo chcą legalizować taką bezkarność? Mówiliśmy tu o poleceniu premiera. Długo państwo utrzymywali, że przepisy ministrowi Sasinowi umożliwiają działanie. Okazało się jednak, że nie.
Druga sprawa to aspekt prawny. Takie wydatkowanie pieniędzy, a dzisiaj ich sankcjonowanie, to jest unikanie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Na tej sali są państwo, którzy sprawowali funkcje w samorządzie i doskonale wiedzą, jak mocno trzeba być w zgodzie z przepisami, aby można było wydatkować pieniądze. To jest również test na to, na ile państwo będą godzić się na łamanie przepisów prawa. To ten najważniejszy kontekst.
Myślę, że jeżeli mamy pierwszy akt – 70 mln zł Sasina, usankcjonowanie tego, co zrobił premier, wyzbycie się odpowiedzialności wynikającej z ustawy o finansach publicznych i unikanie odpowiedzialności związanej z możliwością zajmowania stanowisk związanych z wydatkowaniem pieniędzy… Drugi test – wszyscy urzędnicy, nie tylko pan premier, bo nie znamy wszystkich państwa grzechów, a należałoby. Te grzechy pewnie będziemy odkrywać z dnia na dzień.
Chciałabym usłyszeć, że państwo się nawrócili jak syn marnotrawny i wycofują się, a przynajmniej będą pozytywnie opiniować zapisy m.in. poprawki nr 41, którą przedłożył Senat. Jeżeli ktoś ma się tu zachować elegancko, to powinien głosować za wykreśleniem tego przepisu. To jest moja pierwsza uwaga.
W tych poprawkach jest również poprawka nr 36, która na prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia nakłada dodatkowe obowiązki w zakresie m.in. możliwości decydowania tam, gdzie w systemie podstawowej opieki zdrowotnej POZ zakończyła się działalność podmiotu wykonującego takie zadania. Wydaje się, że ranga i rola czy poziom prezesa do decydowania o takich sprawach mogą być zmienione. Tutaj jest propozycja Senatu, aby takie zadania przypisać dyrektorom oddziałów wojewódzkich NFZ.
Teraz mają państwo dylemat, bo organizacyjnie, prawnie i pewnie funkcjonalnie te poprawki są związane z zastąpieniem roli prezesa w zadaniach funkcją dyrektora właściwego oddziału wojewódzkiego NFZ. To nie wynika z delegowania, bo jeżeli prezes NFZ ma się zajmować cały czas delegowaniem swoich uprawnień, to pozostanie mu tylko delegowanie uprawnień, komu i jakie zadania przypisać. Chyba powinniśmy to rozstrzygnąć dzisiaj.
Mają państwo dylemat, bo zgrupowane poprawki funkcjonalnie… Przekazanie obowiązków dyrektorom oddziałów wojewódzkich NFZ jest poprawką – nie wiem – Gowina, Morawieckiego i sankcjonowaniem słynnego 70 mln zł. Żadnych 70 mln zł wydatków z budżetu państwa nie jest tak słynnych jak pseudowybory kopertowe i zakupione na ten cel prawie złote worki Poczty Polskiej.
Proszę wszystkich państwa o chwilę refleksji. Każdy odpowiada za pieniądze. My tutaj też. Odpowiadamy za to, aby obywatele przestrzegali przepisów prawa. Nie możemy i nie powinniśmy się zgodzić. To jest mój apel do państwa sumień. Nasz wspólny. Nasz klub nie będzie sankcjonował takich przepisów ustawy, które sankcjonują bezkarność. Bezkarność nawet nie do przodu, tylko to, co już źle zrobiliście, próbujecie usankcjonować. Próbujecie wyłączyć się z obowiązujących przepisów prawa. Tak być nie może. To prawie dyktatura.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Dziękuję, pani poseł. Bardzo proszę, pan poseł Korwin-Mikke.
Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Prosiła mnie pani o uczciwość. Prosiłam państwa o uczciwość.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Pani poseł, po tych ruchach kadrowych w Senacie błagam już… Wy już przestańcie mówić o uczciwości. Bardzo panią proszę.
Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Proszę pani, 70 mln zł.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Już, dziękuję bardzo.
Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
To jest ta państwa uczciwość.
Poseł Janusz Korwin-Mikke (Konfederacja):
Proszę państwa, rozumiem, że chodzi o poprawkę o odpowiedzialności, tak? Że można… W każdym razie o to chodzi? Ta poprawka idzie znacznie dalej niż te głupie 70 mln zł. O czym my mówimy? Jeżeli uczniowie w szkole wezmą i zniszczą jedną kartkę A4, to jest to mniej więcej tyle, ile te kartki wydrukowane przez pana Sasina. To w ogóle jest śmieszna sprawa. Czepiacie się rzeczy śmiesznej, a ta poprawka idzie w sposób o wiele dalszy. Będę głosował oczywiście za poprawką Senatu, ale proszę nie robić z tych 70 mln zł błędu résistance, bo to jest naprawdę… On przecież szykował te wybory i szykując się na to, że one będą, kazał wydrukować te karty. Gdyby to przeszło, a nie byłoby tych kart, wtedy byłaby afera, tak więc akurat tego się nie czepiajcie.
Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Nieprawda, panie pośle.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Pani poseł, bardzo proszę. Nie.
Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Ad vocem.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Przed panią był pan poseł Rutka. Bardzo proszę. Pani już tutaj dosyć dużo czasu zajęła. Co pani miała powiedzieć, to pani powiedziała. Wysłuchaliśmy.
Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
To pani ocena.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Tak. Mam do tego prawo. Nie tylko pani.
Poseł Marek Rutka (Lewica):
Pani przewodnicząca, panie ministrze, szanowni państwo, oczywiście klub Lewicy przychyla się do stanowiska Senatu, czyli do poprawki nr 41, aby skreślić art. 22.
Natomiast miałbym prośbę i pytanie do Biura Legislacyjnego. Jak wszyscy pamiętają, ta poprawka pojawiła się pod osłoną nocy, co jest dość typowe dla obozu władzy. Miałbym prośbę do Biura Legislacyjnego. Czy ta poprawka mieści się w tytule i w zakresie tej ustawy? Przypomnę, że chodzi o zmianę niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu. Dziękuję bardzo.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Szanowni państwo, zanim przystąpimy… Biuro Legislacyjne, bardzo proszę. Padło pytanie ze strony pana posła Rutki.
Legislator Urszula Sęk:
Proszę państwa, na etapie prac w Sejmie można było się zastanawiać, czy poprawki, które były zgłoszone w trakcie prac, wykraczały poza zakres pierwotnego przedłożenia. Natomiast ustawa w takim kształcie wyszła do Senatu i Senat jak najbardziej był w prawie po prostu odnieść się do ustawy przekazanej przez Sejm. Senat proponuje skreślenie tych zmian, które zostały wprowadzone w Sejmie, rozszerzających zakres pierwotnego przedłożenia. Od strony formalnej ta poprawka Senatu jest jak najbardziej dopuszczalna, bo ona usuwa to, co zdaniem części osób było błędnie w Sejmie wprowadzone.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Szanowni państwo, bardzo proszę. Zanim przystąpimy do głosowania, jestem winna państwu pewne sprostowanie, które tutaj do mniej dotarło. Dotyczy ono wyników głosowania nr 2. Jak państwo wiedzą, wtedy odczytałam to z ekranu, który tutaj wyświetlił zamiast wyniku, który był… Głosowało 31 osób, z tego 31 było za, przeciw… No tak, dlatego powiedziałam. Zamiast wyniku z kworum powinno być, że 31 osób głosowało, z tego 31 za, brak głosów wstrzymujących się i głosów przeciw. Natomiast odczytałam, szanowni państwo, dlatego że taki wynik został wyświetlony na ekranie, tj. ten wynik, który był zgodny z głosowaniem przy sprawdzeniu kworum. Proszę państwa, tutaj mam wydruk.
Legislator Urszula Sęk:
Pani przewodnicząca, przepraszam, bo państwo posługują się słowami „drugie głosowanie”. Jakich poprawek to dotyczyło? Czy państwo wliczają sprawdzanie obecności jako część? Kolejność głosowania.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Oczywiście, drugie głosowanie dotyczyło poprawek nr 1, 2, 8, 10, 16, 23 i 29. Jest wydruk, szanowni państwo, ponieważ po prostu zawiesił się serwer i po tym głosowaniu serwer pokazał jeszcze raz głosowanie nad kworum.
Wynik powinien być taki: głosowało 31 osób, za – 31, nikt nie był przeciw, brak głosów wstrzymujących się. Nie głosowało 8 osób. Taki jest wydruk. Proszę dołączyć to do protokołu.
Dobrze, szanowni państwo, przystępujemy do głosowania. Jeszcze raz odczytam poprawki. Głosujemy nad poprawkami nr 18, 24, 32, 36, 37, 39, 41, 42, 43, 45, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53 i 56.
Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem przeczytanych poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?
Możemy zakończyć? Bardzo proszę o wyświetlenie wyników.
Głosowało 34 posłów. Za pozytywną opinią było 17, przeciw – 17.
Komisja zaopiniowała poprawki negatywnie.
Dobrze. Bardzo proszę, panie pośle.
Poseł Jan Szopiński (Lewica):
Szanowne panie i szanowni panowie posłowie, w trybie sprostowania do wypowiedzi pani poseł Skowrońskiej. Otóż, szanowna pani poseł, proszę nie używać liczby 70 mln zł, albowiem kwota przeznaczona na te wybory była zdecydowanie większa, ponieważ do 70 mln zł dochodzi kwota zakupu worków, dochodzi kwota dotycząca przechowywania owych materiałów wyborczych i do tego należy doliczyć środki związane z utylizacją pakietów przygotowanych na wybory. Dziękuję.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Szanowni państwo, zakończyliśmy dyskusję. Proszę bardzo.
Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Wniosek formalny po wystąpieniu pana posła Szopińskiego. Ależ drogi panie pośle, ma pan rację. Chciałabym powiedzieć, że na taką odpowiedź czekaliśmy wszyscy, bo to pytanie zadałam panu ministrowi. Panie ministrze, pan nie wychodzi. Pan by odpowiedział, bo pytaliśmy o to. Zgoda, posługujemy się informacją. To, co wyśledziły media i to, co próbujemy sami ustalić w sprawie przechowywania materiałów wyborczych i dodatkowej pracy, bo przecież…
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Pani poseł, to nie jest wniosek formalny.
Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Chciałabym, żeby do protokołu wpłynął wniosek…
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Pani przeszkadza w prowadzeniu…
Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Pani przewodnicząca, uznaję, że jest.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
To nie jest wniosek formalny. Pani doskonale wie.
Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Ależ to jest wniosek formalny.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Nie.
Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
To jest wniosek formalny, ponieważ minister nie udzielił odpowiedzi, a o taką rzecz prosiłam. Zatem zwracam się z wnioskiem formalnym. Mogłam popełnić błąd i może to być kwota 100 mln zł, jak mówi pan poseł Szopiński. Pan minister nie udzielił odpowiedzi w tym zakresie, a pani przewodnicząca nie przypilnowała, aby tej odpowiedzi udzielono. Dziękuję bardzo.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Szanowni państwo, wracamy do rozpatrywania kolejnych poprawek. Teraz będzie poprawka nr 21. Bardzo proszę o stanowisko rządu.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Stanowisko rządu co do poprawki nr 21 jest negatywne.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Dobrze. Biuro Legislacyjne?
Legislator Urszula Sęk:
Nie mamy uwag.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Głos za? Nie słyszę. Głosu przeciw? Nie słyszę. Możemy przystąpić do głosowania? Szanowni państwo, przystępujemy do głosowania.
Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 21? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?
Przepraszam. Wynik głosowania nr 9. Głosowało 34 posłów. Za – 17, przeciw – 17.
Poprawka została zaopiniowana negatywnie.
Dobrze. W związku z tym przystępujemy do rozpatrywania poprawki nr 25.
Bardzo proszę o stanowisko rządu.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Popieram. To jest postulat Naczelnej Rady Lekarskiej.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Biuro Legislacyjne?
Legislator Urszula Sęk:
Nie mamy uwag.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Dobrze. Czy jest jakiś głos z sali za lub przeciw? Nie słyszę. Szanowni państwo, przystępujemy do głosowania.
Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 25? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?
Szanowne koleżanki i koledzy, chciałam tylko powiedzieć, że pojawiło się też głosowanie dotyczące kworum na sali sejmowej, więc tylko tyle. Bardzo proszę o zakończenie głosowania.
Szanowni państwo, głosowało 33 posłów. Za – 33, głosów przeciw nie było, wstrzymujących się również nie było.
W związku z tym przystępujemy do rozpatrywania poprawki nr 26. Bardzo proszę.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Jeżeli chodzi o poprawkę nr 26, to jesteśmy przeciw.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Tak. Biuro Legislacyjne?
Legislator Urszula Sęk:
Nie mamy uwag.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Jest głos za lub głos przeciw z sali? Nie słyszę. Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 26. Bardzo proszę.
Kto z państwa jest za poprawką nr 26? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?
Jeszcze chwileczkę. Możemy? Aha, jeszcze chwilkę. W takim razie kończymy. Bardzo proszę o podanie wyników.
Głosowało 31 posłów. Za – 16, przeciw – 15, żadna osoba się nie wstrzymała.
Poprawka uzyskała pozytywną opinię Komisji.
Teraz mamy poprawkę nr 27. Tak, tak. Szanowni państwo, przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 27. Bardzo proszę.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Szanowni państwo, to jest niezwykle groźna poprawka forsowana przez NRL. Celem tej poprawki jest wprowadzenie możliwości podpisywania zgód na zabiegi przez tzw. podpis biometryczny. Na pewno państwo znają to z wielu miejsc, z urzędów, z banków, że na takim tablecie podpisuje się rysikiem. Otóż, szanowni państwo, poprawka tej treści oznacza, że ten podpis będzie składany w formie dokumentowej, podczas gdy ustawa o prawach pacjenta jasno wskazuje, że tam niezbędna jest forma pisemna. Szanowni państwo, to w praktyce doprowadzi do tego, że może dojść do sytuacji, w której po zabiegu, na który pacjent wyraził zgodę, podpisując się tym rysikiem, adwokat w sądzie skutecznie podważy taki podpis, ponieważ nie ma formy pisemnej.
Pani poseł, nie będzie w papierach, ponieważ to… Przepraszam, że przedłużam dyskusję, ale to jest naprawdę duża, merytoryczna sprawa. Na pewno wiele państwo mogą mi zarzucić, ale chyba nie zarzucicie mi tego, że będę stawał okoniem wobec zmian cyfrowych i dygitalizujących cokolwiek. Poprawka o tej treści jest niekompletna. Wprowadzenie tej regulacji czy takiego rozwiązania co do zasady popieramy jako organizacyjnie dobre rozwiązanie, natomiast wprowadzenie tego w ten sposób, w sposób niekompletny, może doprowadzić do tego, że lekarze z tego skorzystają, a następnie okaże się, że zgoda, której pacjent udzielił, z punktu widzenia prawa nie istnieje. To okaże się dopiero na etapie postępowania sądowego. Wobec tego po prostu przyjęcie tego rozwiązania jest niezwykle groźne. Próbowałem przekonać do tego państwa senatorów, co mi się nie udało, ale apeluję do państwa zdrowego rozsądku.
Zrobiliśmy naprawdę duże postępy we wprowadzaniu rozwiązań cyfrowych w ochronie zdrowia, natomiast w formie, która tu jest zaproponowana, jest to po prostu niewystarczające i niekompletne, a przez to niebezpieczne dla medyków. Tutaj nie chodzi o dygitalizację, tylko chodzi o możliwość złożenia podpisu. Kwestie związane z dygitalizacją są w tej ustawie. To jest zupełnie inny temat. To jest kwestia wyrażania zgody za pomocą tzw. podpisu biometrycznego, który w polskim porządku prawnym dzisiaj nie funkcjonuje jako stuprocentowo pewny ekwiwalent formy pisemnej.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Szanowni państwo, zgłasza się pan prezes Andrzej Cisło. Przepraszam najmocniej. Bardzo proszę.
Wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej Andrzej Cisło:
Pani przewodnicząca, szanowni państwo, panie ministrze, troskę pana ministra o interes prawny lekarzy oczywiście przyjmuję za dobrą monetę, tylko jako przedstawiciel NRL nie mogę zgodzić się z tym, że poprawka sformułowana przez NRL jest niezwykle groźna dla lekarzy.
Otóż póki co, jak nasza konstytucja mówi, sądy podlegają ustawom. Skoro w ustawie w tym proponowanym ustępie jest wyraźnie napisane, że oświadczenie składane w formie pisemnej… To jest próba kreowania trójelementowego, zamkniętego katalogu przypadków, w których to ustawa… Ten projektowany przepis mówi wyraźnie, iż jest to forma pisemna. W tych trzech przypadkach ustawa uznałaby złożenie formy pisemnej za pomocą takich technik. W związku z tym nie przypuszczam, żeby jakikolwiek sąd, podlegając ustawie, mógł zakwestionować ustawę, która mówi precyzyjnie.
Jest inna kwestia. Myślę, że być może także pod względem bezpieczeństwa tutaj nie jest to problem, choć mówię, że doceniam troskę. Natomiast być może nie jest to do końca spójne z jakimś systemowym, cywilistycznym poglądem.
Szanowni państwo i panie ministrze, dzisiaj to nie jest kwestia tabletu i rysika. Po prostu to już są bardzo profesjonalne urządzenia, które rejestrują czas, siłę nacisku, kąt pisaka, więc podrobienie czegoś takiego, jeszcze z literami i cyframi – bo patrzcie państwo, że tam jest data – nie jest, broń Boże, takie proste.
Natomiast jest jeszcze jedna rzecz. Mianowicie jest przecież delegacja ustawowa w art. 30 ustawy o prawach pacjenta i jest rozporządzenie o dokumentacji medycznej wydane na tej podstawie, które zawiera cały, duży punkt dotyczący wymogów systemu teleinformatycznego. W przypadku przyjęcia tej poprawki Minister Zdrowia mógłby w dosyć szybkim trybie znowelizować to rozporządzenie, dokładając cały jeden punkt mówiący o tym, jakie warunki techniczne musiałyby te urządzenia spełnić. Tam jest konkretna norma ISO, na którą można się powołać. Najlepszym legislacyjnie punktem, żeby to doprecyzować, jest to rozporządzenie.
Oczywiście, jeżeli państwo podejmują… Myślę, że rozpatrywanie sporu prawnego na sali sejmowej to nie jest dobry pomysł, dlatego zostawiam to już państwu, jak państwo to osądzą. Natomiast mamy nadzieję, że pan minister zrozumie, że jako przedstawiciel NRL nie mogę zgodzić się z tym, że formułujemy niezwykle groźną dla środowiska lekarskiego poprawkę. Wydaje mi się, że to groźne by nie było. Może z innych względów wymagałoby to doprecyzowania, ale nie…
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Panie prezesie, dziękujemy za opinię. Wysłuchaliśmy jej wnikliwie. Teraz pozwolą państwo, że przystąpimy już do głosowania nad poprawką nr 27. Bardzo proszę.
Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 27? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?
Musimy poczekać. Szanowni państwo, jeszcze raz przypominam, że w tym momencie odbywają się również głosowania na sali sejmowej. W związku z tym proszę o skupienie i koncentrację, żeby się nie pomylić. Mówię to też do państwa, którzy głosują zdalnie. Bardzo proszę, kończymy.
Szanowni państwo, głosowało 33 posłów. Za – 16, przeciw – 17. Jeszcze dodam, że żadna osoba się nie wstrzymała.
Poprawka nie znalazła poparcia ze strony Komisji.
Dobrze. Szanowni państwo, przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 28. Bardzo proszę o stanowisko rządu. Tak, poprawka nr 28.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Poprawka nr 28. Stanowisko rządu jest negatywne.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Dobrze. Biuro Legislacyjne?
Legislator Urszula Sęk:
Nie mamy uwag.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Głos za lub głos przeciw? Widzę panią poseł Ewę Janiuk z Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych. Bardzo proszę. Króciutko. Pani Ewo, nie słychać pani.
Wiceprezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych Ewa Janiuk:
W tej chwili mnie słychać?
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Tak, teraz słychać. Bardzo proszę.
Wiceprezes NRPiP Ewa Janiuk:
Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych. Nie odnośnie do poprawki nr 28, ale samego art. 13, dotyczącego nadania nowych uprawnień położnym, dlatego że taką poprawkę… Do tej propozycji w ustawie zgłaszaliśmy uwagę. Chciałam zwrócić uwagę na to, że NRPiP jest stanowczo przeciwna nadaniu nowych uprawnień położnym. To są dwa oddzielne zawody i mamy taką uwagę, że…
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Pani Ewo, ale to nie jest przedmiot tej poprawki. Sama pani to powiedziała. To jest cały artykuł. My w tej chwili rozpatrujemy… To przekracza przedmiot dyskusji związany z tym, nad czym w tej chwili procedujemy.
Wiceprezes NRPiP Ewa Janiuk:
Czy w terminie późniejszym będę w stanie jeszcze wrócić do dyskusji na ten temat przed zakończeniem posiedzenia Komisji? Ponieważ nigdzie nie widziałam, żeby nasze poprawki znalazły miejsce, a były wysłane…
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
No właśnie, pani Ewo, pada tu takie pytanie z sali. Gdzie pani wysłała te poprawki? Do Senatu?
Wiceprezes NRPiP Ewa Janiuk:
Były wcześniej przesłane jako uwagi zgłoszone do projektu ustawy. Do Senatu też były zgłaszane.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Ale nikt ich nie przejął. W związku z tym sprawa jest w tej chwili bezprzedmiotowa. Tak jak powiedziałam, w tej chwili koncentrujemy się na poprawce. Taki jest tryb procedowania. W związku z tym jakby dyskusja dotycząca całego artykułu jest w tej chwili już bezprzedmiotowa. Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 28.
Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 28? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?
Dziękuję. Jeszcze chwilę musimy poczekać, bo mamy małą liczbę osób głosujących. Bardzo proszę, zamykamy głosowanie.
Szanowni państwo, nad poprawką nr 28 głosowało 31 osób. Za – 17, przeciw – 14, żadna osoba się nie wstrzymała.
Poprawka została przyjęta.
Szanowni państwo, poprawka nr 38. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 38. Bardzo proszę.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Rząd popiera tę poprawkę.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jeszcze z sali? Przepraszam. Biuro Legislacyjne.
Legislator Urszula Sęk:
Poprawka ma charakter merytoryczny. Nie zgłaszamy uwag.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Rozumiem. Dziękuję bardzo. Głos za lub głos przeciw z sali. Nie słyszę. Przystępujemy do głosowania.
Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 38? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?
Kończymy. Bardzo proszę o podanie wyników.
Szanowni państwo, głosowały 32 osoby. Za – 31, przeciw – 1, nie było głosów wstrzymujących się.
Poprawka została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.
Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 44.
Legislator Urszula Sęk:
Została jeszcze poprawka nr 40.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Przepraszam. Gdzieś tu… Faktycznie, najmocniej przepraszam. Przechodzimy do poprawki nr 40. Bardzo proszę pana ministra.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Popieram.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Dobrze. Biuro Legislacyjne.
Legislator Urszula Sęk:
Nie mamy uwag.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Głos za lub przeciw ze strony państwa posłów? Nie słyszę. Dziękuję bardzo. W takim razie przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 40.
Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 40? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?
Dziękuję. Bardzo proszę, kończymy.
Szanowni państwo, głosowało 31 posłów. Za – 31, nie było głosów przeciw, nie było też głosów wstrzymujących się.
Poprawka została zaopiniowana przez Komisję pozytywnie.
Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 44. Bardzo proszę o stanowisko rządu.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Przeciw.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Dobrze. Biuro Legislacyjne?
Legislator Urszula Sęk:
Nie zgłaszamy uwag.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Tak. Głos za lub przeciw w sprawie tej poprawki ze strony państwa? Nie słyszę. W związku z tym przystępujemy do głosowania.
Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 44? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?
Dziękuję bardzo. Poczekamy. Bardzo proszę.
Głosowało 32 posłów. Za – 16, przeciw – 16, nikt się nie wstrzymał.
Poprawka nie uzyskała pozytywnej opinii Komisji. Dziękuję bardzo.
Rozpatrzyliśmy poprawkę nr 44. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 46. Bardzo proszę, panie ministrze.
Podsekretarz stanu w MZ Janusz Cieszyński:
Poprawka nr 46? Tak, popieramy tę poprawkę.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Dobrze. Biuro Legislacyjne?
Legislator Urszula Sęk:
Poprawka merytoryczna. Nie mamy uwag.
Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):
Głos za lub przeciw z Sali? Nie słyszę. W związku z tym przystępujemy do głosowania.
Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 46? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?
Myślę, że kończymy.
Szanowni państwo, głosowało 32 posłów. Za – 30, przeciw – 1 głos, wstrzymała się 1 osoba.
Szanowni państwo, ma tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek Senatu z druku nr 546.
Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Szanowni państwo, proponuję, aby sprawozdawcą Komisji była pani poseł Barbara Dziuk. Pragnę poinformować, że pani poseł wyraziła zgodę.
Czy jest głos przeciw? Nie słyszę.
W związku z tym, szanowni państwo, uznaję, że Komisja wyraziła zgodę, aby pani poseł Barbara Dziuk była posłem sprawozdawcą.
Bardzo dziękuję państwu. Porządek został wyczerpany. Zamykam posiedzenie. Protokół posiedzenia Komisji z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu jest do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.