Zapis przebiegu posiedzenia
28-10-2020

Wersja publikowana w formacie PDF

Komisje:
  • Komisja Zdrowia /nr 42/
Mówcy:
  • Legislator Katarzyna Abramowicz
  • Poseł Paulina Hennig-Kloska /KO/
  • Ekspert Pracodawców RP Tomasz Kaczyński
  • Wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej Jacek Kozakiewicz
  • Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień /PiS/
  • Podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Maciej Miłkowski
  • Prezes ZPA PharmaNET Marcin Piskorski
  • Poseł Violetta Porowska /PiS/
  • Poseł Marek Rutka /Lewica/
  • Poseł Paweł Rychlik /PiS/
  • Zastępca dyrektora Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego Renata Rychter
  • Wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego Grzegorz Rychwalski
  • Wiceprezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Marek Tomków

Komisja Zdrowia, obradująca pod przewodnictwem poseł Anny Kwiecień (PiS), zastępcy przewodniczącego Komisji, rozpatrzyła:

– poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zawodzie farmaceuty (druki nr 238 i 663).

W posiedzeniu udział wzięli: Maciej Miłkowski podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia wraz ze współpracownikami, Paweł Piotrowski główny inspektor farmaceutyczny wraz ze współpracownikami, Marcin Piskorski prezes ZPA PharmaNET wraz ze współpracownikami, Marek Tomków wiceprezes Naczelnej Rady Aptekarskiej, Jacek Kozakiewicz wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej, Grzegorz Rychwalski wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego, Tomasz Kaczyński ekspert Pracodawców RP oraz Marzena Napieracz-Lubomska prezes Izby Gospodarczej Właścicieli Punktów Aptecznych i Aptek.

W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Małgorzata Siedlecka-Nowak, Jakub Stefański i Monika Żołnierowicz-Kasprzyk – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych; Katarzyna Abramowicz i Piotr Podczaski – legislatorzy z Biura Legislacyjnego.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia zwołane przez marszałek Sejmu na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu. Posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość.

Szanowni państwo, tradycyjnie sprawdzimy kworum. W związku z tym bardzo proszę, żeby posłowie przebywający na sali głosowali bezpośrednio kartą, natomiast osoby, które zdalnie głosują, bardzo proszę o wciśnięcie jednego z zaproponowanych przycisków. Głosujemy.

Szanowni państwo. Głosowało 27 posłów. W związku z tym stwierdzam, że mamy kworum. Przystępujemy do pracy.

Porządek dzisiejszego posiedzenia zwołanego przez marszałek Sejmu przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zawodzie farmaceuty z druku nr 238 i 663. Porządek ten będzie wyglądał w ten sposób.

W dniu 27 października bieżącego roku na posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie projektu ustawy o zawodzie farmaceuty (druk nr 238 i 663). W czasie drugiego czytania zgłoszono 42 poprawki. Sejm skierował ustawę wraz z poprawkami do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania. Rozpatrywanie poprawki będzie odbywało się w następującym porządku. Będzie uzasadnienie posła zgłaszającego poprawkę, oczywiście jeśli pan poseł czy pani poseł będzie i będzie taka wola, potem będę pytała pana ministra o stanowisko rządu, Biuro Legislacyjne następnie wyda swoją opinię, głos za lub przeciw poprawce i będziemy głosować poprawkę.

Czy jest sprzeciw wobec powyższych propozycji rozpatrywania poprawek? Nie widzę…

Bardzo proszę, pani poseł.

Poseł Paulina Hennig-Kloska (KO):

Wiem, że są osoby spoza naszej Komisji, to są przedstawiciele pracodawców aptecznych i środowiska, którzy chcieliby zabrać głos przed głosowaniami. Pani przewodnicząca, gdyby można było udzielić głosu stronie społecznej, stronie zainteresowanej tą ustawą, to myślę, że to by było eleganckie.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Pani poseł, przewiduję dopuszczenie strony społecznej do głosu. Natomiast będę prosiła, żeby ten głos był bardzo precyzyjny i dosyć skondensowany z uwagi na to – szanowni państwo, tego nie powiedziałam, a to jest bardzo ważne – że jest bardzo dużo poprawek. Jak państwo wiedzą, są 42 poprawki. Natomiast mamy salę na dwie godziny. Bardzo proszę, żeby były niezwykle treściwe, krótkie… Tak, są głosowania. W związku z tym bardzo proszę o to, żebyśmy się – przepraszam, że użyję kolokwializmu – streszczali.

Dobrze. W związku z tym, szanowni państwo, uznajemy, że proponowana realizacja porządku dziennego jest przyjęta.

Może zaczniemy od tej strony społecznej bardzo króciutko. Poprosimy zanim…

Bardzo prosimy pana profesora Kozakiewicza.

Wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej Jacek Kozakiewicz:

Na początku powiem, że nie jestem profesorem, tylko doktorem. Tak gwoli wyjaśnienia.

Szanowna pani przewodnicząca, szanowni państwo, bardzo serdecznie chciałbym podziękować wszystkim za to, że tak sprawnie procedujecie ważną ustawę o zawodzie farmaceuty. Ustawę, na którą środowisko farmaceutyczne czekało bardzo długo, a my kibicowaliśmy, żeby stało się to faktem. Jednocześnie chciałem podkreślić, że współpraca lekarza z farmaceutą jest bardzo bliska. Dlatego my pochylając się nad tą ustawą, zgłosiliśmy pięć poprawek, które dotyczą wzajemnych relacji pomiędzy lekarzem a farmaceutą. Dotyczą kontaktów, relacji, które mają bardzo ważne znaczenie dla bezpieczeństwa chorego i bezpieczeństwa farmaceuty oraz lekarza.

Bardzo dziękuję Komisji, że przyjęła naszą pierwszą poprawkę w art. 3 dotyczącym planu lekowego, który był zapisany i zastąpiono to właściwymi naszym zdaniem słowami. Ale pozostały jeszcze cztery nasze poprawki w art. 4 i jedna poprawka w art. 29. Pani przewodnicząca, szanowni panie i panowie posłowie, mają te poprawki przed oczyma. W imieniu środowiska lekarskiego zwracam się z gorącą prośbą do wszystkich państwa i do resortu, do ministra zdrowia, żeby przyjęli te poprawki. One precyzują zasady współpracy między lekarzem a farmaceutą, natomiast nie tworzą żadnych dodatkowych kosztów, żadnych dodatkowych skutków finansowych. Nasze wzajemne relacje – lekarza i farmaceuty – będą przejrzyste i jasne. Będzie właściwy podział odpowiedzialności. Bo przecież jesteśmy zawodami zaufania publicznego i ponosimy pełną odpowiedzialność. Tak będzie bezpieczniej dla nas wszystkich.

Bardzo dziękuję za umożliwienie mi zabrania głosu. Dziękuję bardzo i czekam na przyjęcie poprawek.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Szanowni państwo, ponieważ patrzę, że mamy już 8:43, niezwłocznie przystępujemy…

Bardzo proszę, ale dokładnie minutę daję. Bardzo proszę.

Prezes ZPA PharmaNET Marcin Piskorski:

Rozumiem, pani przewodnicząca, że chodzi o mnie. Marcin Piskorski…

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Tak, bardzo proszę.

Prezes ZPA PharmaNET Marcin Piskorski:

W imieniu połowy rynku aptecznego przedsiębiorców działających na rynku aptecznym, którzy nie są farmaceutami, bardzo proszę państwa o przyjęcie dwóch poprawek, które wprowadzają bezpieczniki dla przedsiębiorców działających na rynku, przywracają zgodność tej ustawy z konstytucją biznesu. Mianowicie chodzi o poprawki mówiące o tym, że inspekcja farmaceutyczna może rozpocząć proces zamknięcia apteki – to się kończy odebranie koncesji – wtedy, kiedy naruszenie niezależności zawodowej farmaceuty będzie się odbywało w sposób rażący bądź uporczywy, tak jak było to w rządowym przedłożeniu ustawy. To jest niezwykle ważna poprawka dla środowiska przedsiębiorców. Powoduje, że ustawa staje się zgodna z konstytucją biznesu. Bardzo państwu dziękuję.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Bardzo dziękuję. Czy jeszcze ktoś jest na łączach?

Bardzo proszę. Tak samo, bardzo proszę – minuta na wypowiedź. Pan Rychwalski.

Wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego Grzegorz Rychwalski:

Szanowna pani przewodnicząca, szanowni państwo, dziękuję za możliwość zabrania głosu. Bardzo prosimy o uwzględnienie jednego bezpiecznika w art. 120 w imieniu 10 organizacji branżowych, organizacji pacjentów. Prosimy o wprowadzenie możliwości bezpiecznika przed unieruchomieniem hurtowni farmaceutycznej i apteki ogólnodostępnej, punktu aptecznego, tak aby był termin na dostosowanie. Chodzi o ratio legis przepisu. Jeżeli jest nieścisłość wynikająca z inspekcji farmaceutycznej, to prosimy o możliwość wskazania terminu do usunięcia. Jeżeliby dochodziło do patologii, organ może wskazać, że nie ma takiej możliwości, ale w przypadkach losowych, mniejszych taka powinność i taki bezpiecznik powinny być. W przestrzeni obecnie obowiązującego prawa zmienia się to, że jest ustawowy rygor natychmiastowej wykonalności, czego teraz obecnie nie ma. Zatem możliwość prowadzenia bezpiecznika i terminu do usunięcia uchybień wydaje się być zgodna z ratio legis i postulatami Ministerstwa Zdrowia przedstawionymi na ostatnim posiedzeniu Komisji Zdrowia. Gwarantuje to pewne poczucie bezpieczeństwa jednej i drugiej strony. Bardzo dziękuję i proszę o uwzględnienie tej poprawki w art. 120.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dziękuję bardzo. Mamy jeszcze na łączach pana Tomkowa z Naczelnej Rady Aptekarskiej.

Bardzo proszę.

Wiceprezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Marek Tomków:

Dzień dobry. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, bardzo poprosimy o utrzymanie poprawek w obecnym kształcie, jaki znajduje się projekcie. Nie możemy zgodzić się na to, żeby użyto określeń typu „rażące” czy „uporczywe” w przypadku naruszania niezależności farmaceuty, ponieważ wiązałoby się to z tym, że można robić to wielokrotnie. Na to absolutnie nie możemy sobie pozwolić. Krótko mówiąc, nie możemy sobie pozwolić na to, żeby pacjent mógłby być krzywdzony kilkakrotnie, a przez 7 lat będziemy udowadniali przed sądem, że to było albo nie było uporczywe. Poza tym należy także pamiętać o tym, że przesłanka dla inspektora farmaceutycznego jest przesłanką fakultatywną i może cofnąć zezwolenie. Natomiast nie jest to przesłanka obligatoryjna, a więc zawsze organ administracji państwowej będzie miał nad tym władzę. Dziękuję bardzo za uwagę.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Bardzo dziękuję. Mamy jeszcze panią Napierasz-Lubomską. Bardzo proszę panią o równie syntetyczną wypowiedź. Będziemy kończyć wypowiedzi na łączach. Dziękuję.

Nie słyszymy pani. Proszę włączyć mikrofon. Nie słyszymy. Cały czas nie słyszymy. Bardzo przepraszamy. Później spróbujemy się jeszcze raz z panią połączyć. W tej chwili nie słyszymy pani. Proszę spróbować jeszcze raz, odświeżyć aplikację, dobrze? Później spróbujemy się z panią połączyć. Dziękuję bardzo.

Mamy jeszcze na łączach pana Tomasz Kaczyńskiego. Bardzo proszę, minuta na wypowiedź.

Nie słyszymy pana. Troszeczkę głośniej.

Ekspert Pracodawców RP Tomasz Kaczyński:

Dzień dobry. Tomasz Kaczyński, Pracodawcy RP.

Chciałbym zwrócić uwagę tylko na jeden zapis umożliwiający cofanie zezwolenia w przypadku naruszenia jakiejkolwiek swobody farmaceutów. Według nas to jest narzędzie, które będzie prowadziło do masowego zamykania aptek farmaceutycznych. W związku z tym uprzejma prośba, o uwzględnienie poprawki w postaci wprowadzenia bezpiecznika… tylko przy rażącym naruszeniu takiej swobody farmaceuty… nie może prowadzić do cofnięcia zezwolenia. Dziękuję.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, myślę, że już stronę społeczną całą wysłuchaliśmy. Z panią doktor połączymy się, bo wiem, że pani doktor ma wniosek przy jakiejś poprawce, tak? Właśnie. Przy poprawce nr 35. Spróbujemy wtedy się połączyć.

Natomiast w tej chwili, szanowni państwo, przystępujemy już do rozpatrywania poprawek.

Poprawka nr 1 w art. 3 pkt 7. Poprawka zgłoszona przez Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska.

Bardzo proszę, pani poseł.

Poseł Paulina Hennig-Kloska (KO):

Szanowni państwo to jest poprawka, którą już na etapie sprawozdania podkomisji proponowaliśmy, by słowa w art. 3 pkt 7 „oraz wsparcie lekarza prowadzącego leczenie w kształtowaniu planu lekowego danego pacjenta” zastąpić wyrazami „oraz wsparcie lekarza prowadzącego leczenie w zakresie farmakoterapii”. Chodzi o to, żeby nie sugerować mylnie, że istnieje ustawowy obowiązek lekarza do tworzenia takiego planu lekowego dla każdego pacjenta, bo on tak naprawdę w ustawienie nie został określony, pojęcie nie zostało wprowadzone.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Bardzo proszę, stanowisko rządu.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Maciej Miłkowski:

Ten temat był długo dyskutowany i my się zgodziliśmy poprzednio. Najprawdopodobniej nie zostało to przegłosowane, ale wyrażamy zgodę, ponieważ jest to właściwie to samo, tylko lepiej oddaje to, co chcieliśmy.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Szanowni państwo, ta poprawka faktycznie była zgłoszona i ona została przyjęta jako jedna poprawka pana posła Millera. Treść tej poprawki znajduje się w treści sprawozdania.

Poseł Paulina Hennig-Kloska (KO):

To nie będziemy jej głosować drugi raz.

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Muszą państwo ją wycofać.

Poseł Paulina Hennig-Kloska (KO):

Czy ja jako przedstawiciel klubu mogę? Bo nie jestem upoważniona do podpisywania poprawek.

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Tak. Tylko później trzeba dopełnić formalności. W drodze formalnej…

Poseł Paulina Hennig-Kloska (KO):

OK. Wycofuję poprawkę. Nie ma sensu jej głosować.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Czyli, szanowni państwo, głosowanie jest bezprzedmiotowe.

Przystępujemy do poprawki nr 2. Odnosi się ona do art. 3 pkt 8. Tutaj poprawka została zgłoszona przez Klub Parlamentarny Lewica.

Czy jest ktoś? Nie ma. Nie widzę. W takim razie proszę o stanowisko rządu.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Nie popieramy.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Nie mamy uwag do tej poprawki.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

W takim razie, szanowni państwo, przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 2 w art. 3 pkt 8? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.

Głosowało 30 posłów: za było 5 posłów, przeciw było 17 posłów, wstrzymało się  8 posłów. Poprawka nie została przyjęta.

Poprawka nr 3 w art. 4 ust. 1 pkt 7 zgłoszona przez Klub Parlamentarny Lewica.

Bardzo proszę, panie ministrze, opinia do tej poprawki.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Też już to było dyskutowane. Internetowo można wiele rzeczy, ale nie jesteśmy za, żeby chodzić do pacjenta. Nie mamy tylu farmaceutów.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Nie mamy kogo dopytać. Wydaje się, że w tej poprawce jest błąd. Ona powinna dotyczyć ust. 3 pkt 7. I to w zasadzie tyle.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Szanowni państwo, przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki, aby w art. 4 ust. 1 po pkt 7 dodać pkt 8? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.

Głosowało 32 posłów: za było 6, przeciw było 16, wstrzymało się 10. Poprawka nie została przyjęta.

Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 4 poprawki zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Lewica.

Panie ministrze?

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Tu będzie ciąg poprawek dotyczących suplementów diety. Była duża dyskusja. Tłumaczyliśmy, dlaczego nie popieramy tej poprawki.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Proponujemy, by tę poprawkę głosować z poprawkami nr 9, 12 i 21.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Tak. I jeszcze któraś?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Nie. To wszystko.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Panie ministrze? Do wszystkich…

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Tak, do wszystkich dotyczących suplementów diety.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dobrze. Szanowni państwo. Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawek nr 4, 9, 12 i 21? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.

Głosowało 33 posłów: za było 12, przeciw było 19, wstrzymało się 2. Poprawki nr 4, 9, 12 i 21 nie znalazły poparcia Komisji.

Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 5 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska.

Bardzo proszę, pani poseł.

Poseł Paulina Hennig-Kloska (KO):

Pani przewodnicząca, w tej poprawce w art. 4 ust. 2 pkt 3 proponujemy nadać nowe brzmienie tego punktu, dodając słowa „po konsultacji z lekarzem prowadzącym leczenie pacjenta”. Chodzi oczywiście o to, by nie odbierać lekarzowi prerogatyw i odpowiedzialności za wyniki leczenia pacjenta, a jednocześnie dać możliwość w tym zakresie farmaceucie.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Pan minister?

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Nie popieramy. Technologicznie to musiałoby być konsylium złożone z jednego bądź wielu lekarzy. Nawet lekarze, którzy prowadzą pacjenta, nie realizują świadczeń jednoczasowo ze wszystkimi lekarzami, którzy prowadzą danego pacjenta.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Nie mamy uwag do tej poprawki.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Przystępujemy w takim razie do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 5? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.

Głosowało 34 posłów: za było 12, przeciw było 18, wstrzymało się 4 posłów. Poprawka nie została przyjęta.

Poprawka nr 6 zgłoszona przez Klub Parlamentarny Lewica.

Bardzo proszę, panie ministrze.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Też jesteśmy przeciw. Lekarz prowadzi postępowanie całe medyczne. Farmaceuta jest osobą wspierającą farmakoterapię.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Szanowni państwo, tę poprawkę należy głosować łącznie z poprawką nr 8.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Rozumiem. Poprawka nr 8 również?

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Również, tak.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Szanowni państwo, przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 6 łącznie z poprawką nr 8? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.

Głosowało 34 posłów: za było 6, przeciw było 18, wstrzymało się 10. Poprawki nr 6 i 8 nie zostały przyjęte.

Poprawka nr 7 zgłoszona przez Klub Parlamentarny Lewica.

Panie ministrze?

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Ta poprawka też nie zasługuje na uznanie, gdyż dokumentacja jest w jednym miejscu określona w ustawie o Rzeczniku Praw Pacjenta i rozporządzeniu na podstawie tamtej ustawy. Tak że tego nie ma w poszczególnych ustawach dotyczących zawodów medycznych.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Nie mamy uwag do tej poprawki.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

W takim razie przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 7? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.

Głosowało 33 posłów: za było 6, przeciw było 19, wstrzymało się 8 posłów. Poprawka nr 7 nie została przyjęta.

Poprawka nr 10 zgłoszona przez Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska.

Poseł Paulina Hennig-Kloska (KO):

Chodzi nam o to, by przeprowadzenie wywiadu farmaceutycznego odbywało się z zachowaniem warunków gwarantujących pacjentowi poszanowanie intymności i godności. Taki, że tak powiem, standard przyjęty przy tego typu wywiadzie.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Panie ministrze?

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Wszystkie te zasady są dookreślone w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, więc nie jest potrzebne w tym zakresie tutaj. Jesteśmy przeciw.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Szanowni państwo, chcielibyśmy dopytać wnioskodawców, czy tę poprawkę można głosować łącznie i czy powinno się głosować łącznie z poprawką nr 11.

Poseł Paulina Hennig-Kloska (KO):

Myślę, że tak. Myślę, że można.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dobrze. Szanowni państwo, w związku z tym przy przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawek nr 10 i 11, które się ze sobą łączą? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?

Głosowało 35 posłów: za było 13, przeciw było 21, wstrzymał się 1 poseł. Poprawki nr 10 i 11 nie zostały przyjęte.

Poprawka nr 13 zgłoszona przez Klub Parlamentarny Lewica.

Bardzo proszę, panie ministrze. Chyba że pan poseł coś to na ten temat…

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Nie popieramy.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Tą poprawkę należy głosował łącznie z poprawką nr 16.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Do poprawki nr 16 tak samo się odnosimy. Nie popieramy.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Szanowni państwo, przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawek nr 13 i 16? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.

Głosowało 35 posłów: za było 6, przeciw było 22, wstrzymało się 7 posłów. Poprawki nr 13 i 16 nie znalazły poparcia Komisji.

Bardzo proszę, poprawka nr 14 zgłoszona przez Klub Parlamentarny Lewica.

Panie ministrze?

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Ona jest merytorycznie w tym samym duchu co poprawka nr 17. Co do zasady rozmawialiśmy, że w późniejszym okresie na dziś nie ma w procesie studiów kwalifikowania pacjentów do szczepień dla farmaceutów. Jesteśmy przeciw na razie.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Szanowni państwo, tę poprawkę należy głosować razem z poprawką nr 17.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za poparciem poprawek nr 14 i 17? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.

Głosowało 34 posłów: za było 10, przeciw było 24, nikt się nie wstrzymał. W związku z tym informuję, że poprawki nr 14 i 17 nie zostały poparte.

Poprawka nr 15 zgłoszona przez Konfederację. Czy jest ktoś z Konfederacji? Nie ma.

Pani ministrze, bardzo proszę.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Nie popieramy tej poprawki.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Nie mamy uwag.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za poparciem poprawki nr 15? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.

Głosowało 36 posłów: za było 2, przeciw było 24, wstrzymało się 10 posłów. Poprawka nr 15 nie została przyjęta przez Komisję.

Poprawka nr 18 zgłoszona przez Klub Parlamentarny Lewica.

Bardzo proszę, panie ministrze.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

To zostanie dookreślone w opiece, w pilotażu, a później będą zmiany odpowiednie. Teraz nie popieramy.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dziękuję. Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Nie mamy uwag.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Przystępujemy w takim razie do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 18? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.

Szanowni państwo, głosowało 35 posłów: za było 12, przeciw było 22, wstrzymał się 1 poseł. Poprawka nr 18 nie została przyjęta przez Komisję.

Poprawka nr 19 zgłoszona przez Klub Parlamentarny Lewica.

Panie ministrze?

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Też tu jest ciąg poprawek nr 20 i 28, które zmniejszają odpłatność dla osób, które chcą uczestniczyć w egzaminach. Jest to jednolicie we wszystkich przepisach, więc nie popieramy tych poprawek.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Szanowni państwo, chcieliśmy dopytać, ponieważ w poprawkach nie było takiego zaznaczenia, ale faktycznie, czy nie należałoby łącznie głosować poprawek nr 19, 20 i 28.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Przedstawiciel klubu, bardzo proszę.

Poseł Marek Rutka (Lewica):

Pani przewodnicząca, szanowna Komisjo, jednak jesteśmy za tym, by głosować je oddzielnie.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dobrze. Przystępujemy w takim razie do głosowania nad poprawką nr 19.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 19? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.

Głosowało 35 posłów: za było 13, przeciw było 22, nikt się nie wstrzymał od głosu. Poprawka nr 19 nie została przyjęta.

Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 20 zgłoszona przez Klub Parlamentarny Lewica.

Bardzo proszę, panie ministrze.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Nie popieramy.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Nie mamy uwag.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Przystępujemy w takim razie do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 20? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.

Głosowało 32 posłów: za było 9, przeciw było 21, wstrzymało się 2. Poprawka nr 20 nie została przyjęta.

Poprawka nr 21 już była.

Poprawka nr 22 zgłoszona przez Klub Parlamentarny Lewica.

Bardzo proszę, panie ministrze.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Suplementy diety. Też nie popieramy.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Tylko zwracamy uwagę, że pozytywna rekomendacja dla poprawki nr 22 oznaczać będzie automatycznie negatywną rekomendację dla poprawki nr 23.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dobrze. Szanowni państwo, przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 22? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.

Głosowało 34 posłów: za było 11, przeciw było 21, wstrzymało się 2 posłów. Poprawka nr 22 nie została przyjęta.

Poprawka nr 23.

Bardzo proszę, panie ministrze. Chyba że pani poseł… Bardzo proszę.

Poseł Paulina Hennig-Kloska (KO):

Dwa słowa. To jest poprawka podobna do tych, które głosowaliśmy już u Lewicy. Uważamy, że farmaceuta nie powinien prowadzić reklamy produktów leczniczych, ale także suplementów diety. To dodajemy.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Bardzo proszę, panie ministrze.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Na ten temat też była duża dyskusja. Nie popieramy, dopóki nie uzgodnimy wszystkich zapisów związanych z reklamą produktów leczniczych. Czyli zostawiamy, tak jak jest.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Rozumiem, dziękuję. Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Nie mamy uwag do tej poprawki.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dziękuję. Szanowni państwo, przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 23? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.

Głosowało 35 posłów: za było 11, przeciw było 22, wstrzymało się 2. Poprawka nr 23 nie została przyjęta.

Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 24 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Lewica.

Bardzo proszę, panie ministrze.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Nie popieramy tej poprawki.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dziękuję. Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Nie mamy uwag.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dobrze. Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 24? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.

Głosowało 34 posłów: za było 5, przeciw było 21, wstrzymało się 8 posłów. Poprawka nr 24 nie została przyjęta.

Poprawka nr 25 zgłoszona przez Konfederację.

Bardzo proszę, panie ministrze.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Nie popieramy tej poprawki.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Nie mamy uwag.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 25 zgłoszonej przez Koło Poselskie Konfederacja? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.

Głosowało 35 posłów: za było 8, przeciw było 24, wstrzymało się 3 posłów. Poprawka nr 25 nie została przyjęta przez Komisję.

Poprawka nr 26 zgłoszona przez Klub Parlamentarny Lewica.

Bardzo proszę, panie ministrze.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Nie popieramy obowiązkowego OC.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dziękuję. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Nie mamy uwag do tej poprawki.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dziękuję bardzo. Przystępujemy w związku z tym do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 26? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o podanie wyników.

Głosowało 35 posłów: za było 6, przeciw było 23, wstrzymało się 6. Poprawka nr 26 nie została przyjęta.

Poprawka nr 27 zgłoszona przez Klub Parlamentarny Lewica.

Bardzo proszę, panie ministrze.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Nie popieramy tych wniosków o przyjęciu finansowania.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dobrze. Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Chcielibyśmy dopytać. W art. 50 jest obecnie ust. 17. Wydaje się, że celem wnioskodawców tej poprawki było dodanie nowych kolejnych ustępów – 18 i 19 – a nie zastąpienie istniejącego ust. 17. Jeżeli mogłabym poprosić o doprecyzowanie, to w przypadku przyjęcia tej poprawki numerację my już poprawimy na właściwą.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Bardzo proszę przedstawiciela klubu.

Poseł Marek Rutka (Lewica):

Tak, panie przewodnicząca. Jesteśmy za dodaniem, nie za wymianą. Dziękuję.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Panie ministrze?

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Przeciw. Ale faktycznie tak musi być.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dobrze. Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 27.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 27? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?

Głosowało 35 posłów: za było 6, przeciw było 22 wstrzymało się 7 posłów. Poprawka nie została przyjęta.

Poprawka nr 28 zgłoszona przez Klub Parlamentarny Lewica.

Bardzo proszę, panie ministrze.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Też mówiliśmy, że nie popieramy tego.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dobrze. Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Nie mamy uwag.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dziękuję. Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 28? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.

Głosowało 37 posłów: za było 12, przeciw było 22, wstrzymało się 3. Poprawka nie została przyjęta.

Poprawka nr 29 zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Techniczna poprawka. Popieramy.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Nie mamy uwag. Była o tym mowa na posiedzeniu Komisji.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 29? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o podanie wyników.

Głosowało 36 posłów: za było 29, przeciw było 5, wstrzymało się 2 posłów. Poprawka nr 29 została przyjęta przez Komisję.

Poprawka nr 30 zgłoszona przez Konfederację.

Bardzo proszę, panie ministrze.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Nie popieramy. Oczywiście gdyby przeszła, poprawka nr 31 byłaby bezzasadna.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Rozumiem. Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Dokładnie, szanowni państwo. W przypadku pozytywnej rekomendacji dla poprawki  nr 30 automatycznie poprawka nr 31 otrzyma negatywną rekomendację.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dobrze. Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 30? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.

Głosowało 35 posłów: za było 4, przeciw było 24, wstrzymało się 7 posłów. Poprawka nr 30 nie została przyjęta.

Poprawka nr 31 zgłoszona Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska.

Pani poseł, jak widzę, się zgłasza. Bardzo proszę.

Poseł Paulina Hennig-Kloska (KO):

Dodajemy wyraz „w szczególności”, żeby nie zamykać tego katalogu.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Bardzo proszę, panie ministrze.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Nie popieramy.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Nie mamy uwag.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dziękuję. Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za poparciem poprawki nr 31? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Bardzo proszę o podanie wyników.

Głosowało 35 posłów: za było 9, przeciw było 20, wstrzymało się 6. Poprawka nr 31 nie została przyjęta.

Poprawka nr 32 zgłoszona przez Koło Poselskie Konfederacja.

Bardzo proszę, panie ministrze.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Jakby można było poprosić Biuro Legislacyjne, by wyjaśniło, co głosujemy poprawką  nr 32 i 33, lit. ca nie ma, skreślenie lit. ca…

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Tu musielibyśmy poprosić o wyjaśnienie przedstawiciela wnioskodawców. My do końca nie mamy pewności, jaka była intencja. Wydaje się, że poprawka nr 32 powinna jednak polegać na skreśleniu lit. d, bo lit. ca ze sprawozdania podkomisji jest obecnie lit. d. Natomiast czy wtedy poprawka nr 33 dotyczyłaby tego samego, czy jednak poprawka 33 złożona przez Koło Poselskie Konfederacji powinna dotyczyć skreślenia lit. e, my nie jesteśmy w stanie bez przedstawiciela wnioskodawcy ustalić, jaka była ich intencja.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dobrze. Szanowni państwo, ponieważ nie ma wnioskodawcy, po prostu rozumiem, że tutaj opinia pana ministra jest…

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Według mnie merytorycznie chodzi o poprawkę nr 33, ją powinniśmy głosować.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Rozumiem. Ale zastanawiam się, czy…

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Ponieważ nie ma lit. ca, proponuję, żeby nie popierać tego wniosku.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dobrze. W związku z tym przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za poparciem poprawki nr 32? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?

Szanowni państwo, głosowało 33 posłów: za było 2, przeciw było 24 posłów, wstrzymało się 7. Poprawka nr 32 nie została przyjęta.

Poprawka nr 33 zgłoszona zarówno przez Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska, jak i Koło Poselskie Konfederacja.

Bardzo proszę, panie ministrze.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Nie popieramy tej poprawki.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Nie jesteśmy w stanie ustalić, jaka była intencja Koła Poselskiego Konfederacja, ale więcej uwag nie mamy.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dobrze. Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania.

Kto państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 33? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.

Głosowało 35 posłów: za było 8, przeciw było 24, wstrzymało się 3 posłów. Poprawka nr 33 nie została przyjęta.

Poprawka nr 34.

Bardzo proszę, panie ministrze.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Nie popieramy.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Nie mamy uwag.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 34 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska i Koło Poselskie Konfederacja? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o podanie wyników.

Głosowało 37 posłów: za było 10, przeciw było 24, wstrzymało się 3 posłów. Poprawka nie została przyjęta.

Tak jak mówiliśmy wcześniej, mamy na łączach panią Napieracz-Lubomską. Dobrze. Bardzo proszę… Za chwilę…

Bardzo proszę, pani poseł.

Poseł Violetta Porowska (PiS):

Szanowna pani przewodnicząca, pozwolę sobie poprawkę nr 35, którą zgłosiliśmy wczoraj podczas posiedzenia Sejmu, wycofać.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Wycofujemy. Rozumiem.

Bardzo proszę panią Napieracz-Lubomską. Mamy? Bardzo proszę.

Bardzo przepraszam, ale ponieważ mamy salę tylko na dwie godziny, kończy nam się czas, a mamy dużo jeszcze poprawek przed sobą i mamy jakieś problemy techniczne. Bardzo przepraszam, ale przystępujemy do rozpatrzenia kolejnej poprawki.

Poprawka nr 35 jest wycofana i jest już bezprzedmiotowa.

Poprawka nr 36 zgłoszona przez Klub Parlamentarny Lewica.

Panie ministrze?

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Nie popieramy.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Nie mamy uwag.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dziękuję bardzo. Przystępujemy w związku z tym do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 36? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?

Szanowni państwo, głosowało 35 posłów: za było 10, przeciw było 22, wstrzymało się 3 posłów. Poprawka nie została przyjęta.

Teraz poprawka nr 37 zgłoszona przez Koło Poselskie Konfederacja i Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska.

Bardzo proszę pana ministra.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Nie popieramy tej poprawki.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Pan minister informuje, że rząd nie popiera tej poprawki. Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Nie mamy uwag.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

W związku z tym przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za poparciem poprawki nr 37? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?

Szanowni państwo, głosowało 35 posłów: za było 12, przeciw było 23, nikt się nie wstrzymał. Poprawka nr 37 nie została przyjęta.

Poprawka nr 38 zgłoszona przez Koło Poselskie Konfederacja i Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska. Bardzo proszę.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Nie popieramy.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Nie mamy uwag.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 38? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?

Głosowało 35 posłów: za było 9, przeciw było 25, 1 głos wstrzymujący. Poprawka  nr 38 nie została przyjęta.

Poprawka nr 39 zgłoszona przez Koło Poselskie Konfederacja i Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska.

Panie ministrze?

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Nie popieramy tej poprawki.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Chyba jeszcze pani poseł chciała zabrać głos.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Przepraszam, nie zauważyłam. Bardzo proszę, pani poseł.

Poseł Paulina Hennig-Kloska (KO):

Szanowni państwo, jest poprawka, która ma uniemożliwić natychmiastowe unieruchamianie aptek i hurtowni farmaceutycznych. Mieliśmy przykład w trakcie pierwszej fali epidemii, czym się kończy unieruchamianie biznesu na jakikolwiek okres. Państwo musi wtedy wypłacać odszkodowania. Poza tym uniemożliwienie tak naprawdę prowadzenia działalności gospodarczej na jakikolwiek czas, a tym bardziej do 3 miesięcy – taki zapis jest w tej ustawie – wiąże się tak naprawdę obligatoryjnie z bankructwem takiego przedsiębiorcy i zakończeniem biznesu. Dla nas jest to przepis nie do przyjęcia.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Bardzo proszę, jeszcze pan minister chcę zabrać głos.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

O tym było dosyć dużo mówione. Aktualnie dzisiaj jest możliwość unieruchomienia na czas nieoznaczony. W związku z tym to jest poprawka dla biznesu. Jednocześnie druga część… To znaczy, żeby unieruchamiać na zawsze biznes… Teraz tak jest, mówię, jak jest w przepisach aktualnych. W związku z tym to jest poprawka na rzecz biznesu, że nie dłużej niż na 3 miesiące.

Druga rzecz. Jest napisane w obydwu punktach, że może. To ostateczność po dokonaniu oceny, czy jest to bezpieczne dla pacjenta, czy nie. Uważamy, że biznes też powinien patrzeć na bezpieczeństwo pacjenta, nie tylko na zysk.

Poseł Paulina Hennig-Kloska (KO):

Inne przepisy zabezpieczają bezpieczeństwo pacjenta, panie ministrze.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Mamy jeszcze głos na łączach, tak? Bardzo proszę pana Piskorskiego. Dosłownie minutę. Mamy bardzo ograniczony czas.

Prezes ZPA PharmaNET Marcin Piskorski:

Panie ministrze, chcemy zabezpieczyć interes pacjentów. Chodzi dokładnie o to, żeby nie można było w sposób pochopny, niekontrolowany, czasem nawet prowokacyjny unieruchomić apteki. Powinien pan także spojrzeć na tę część rynku – to jest połowa rynku – w której właściciel apteki nie są przedsiębiorcami. Nie traktować ich jako wrogów, tylko potraktować ich jako przyjaciół, którzy chcą nad tą ustawą pracować i podnosić poziom usług. Rzeczywiście ten zapis, jak jest dzisiaj sformułowany, on godzi w interes przedsiębiorców i interes pacjentów, którym będą zamykane apteki. Jest niezgodny z konstytucją biznesu. Przedsiębiorca nie może działać pod wiszącym mieczem Damoklesa i zastanawiać się, czy dzisiaj przyjdzie do niego urzędnik i zamknie aptekę na 3 miesiące. Zanim on się z tego wytłumaczy, to już będzie bankrutem. Bardzo dziękuję.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dziękuję bardzo. Pan Grzegorz Rychwalski. Bardzo proszę.

Wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego Grzegorz Rychwalski:

Bardzo dziękuję. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, szanowny panie ministrze, różnica od obecnego stanu wygląda tak, że jest teraz wpisywany w poprawce rygor natychmiastowej wykonalności. Po długiej dyskusji, którą mieliśmy na ostatnim posiedzeniu, zaproponowaliśmy, aby wprowadzić możliwość usunięcia stwierdzonych uchybień w ustalonym terminie. Wydaje mi się, że to jest ratio legis przepisu. Zabezpiecza przed pochopnymi decyzjami, realizuje potrzebę, ale jest pewien bezpiecznik do zastosowania. Jest wskazany termin przez organ do usunięcia wskazanych uchybień. Jeżeli to nie nastąpi, wtedy unieruchomienie hurtowni farmaceutycznej. Zamknięcie hurtowni farmaceutycznej nawet na 3 miesiące powoduje zamknięcie biznesu tak naprawdę na zawsze. Jeśli są wyspecjalizowane hurtownie w pewnych lekach, może się to skończyć brakiem dostępu leku dla pacjenta.

Ta poprawka jest propacjencka, panie ministrze, i tak to postrzegamy. W duchu kompromisu po naszej dyskusji proponujemy wprowadzenie usunięcia stwierdzonych uchybień w ustalonym terminie. Nic więcej, nic mniej. Bardzo dziękuję.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Naczelna Rada Aptekarska, pan Tomków.

Wiceprezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Marek Tomków:

Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, chciałbym zwrócić uwagę na to, kiedy słyszymy o ryzyku masowego zamykania aptek, to znaczy, że ktoś zakłada, iż ktoś będzie masowo uniemożliwiał kierownikom wykonywanie ich funkcji. To jest niedopuszczalne. Chciałbym przypomnieć, że to nie przedsiębiorca, tylko kierownik odpowiada za pewne rzeczy. Jeśli ktoś zakłada, że jego firma ma być nietknięta i będzie dostawał nie wiadomo jak długi czas na dostosowanie, w sytuacji, kiedy uniemożliwia się wykonywanie czynności kierownika, choćby takich jak nadzór nad tym, skąd przyjeżdżają leki, gdzie wyjeżdżają, w jakich warunkach są transportowane, kto jest odbiorcą, przypomnijmy, że dotyczy to sytuacji, w których była kwestia wywozu nielegalnego leku i nie można było takiej firmy unieruchomić. Kwestie nadzoru nad towarem, który pojawiał się w aptece i nagle znikał… Nie możemy mówić, że osoba odpowiedzialna może być odcięta od swoich obowiązków i ktoś mówi, że ma to pozostać bezkarne i nie wolno takiej firmy unieruchomić. Przypomnijmy, że tę poprawkę również mocno wspierał główny inspektor farmaceutyczny, twierdząc, że jest jednym z narzędzi, które umożliwia mu normalny nadzór nad rynkiem. Tu chodzi o patologie, a nie, jak sugerują pracodawcy, że się ktoś z kimś pokłóci w aptece. Dziękuję bardzo.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Jeszcze Pracodawcy RP. Bardzo proszę.

Ekspert Pracodawców RP Tomasz Kaczyński:

Mamy do czynienia z bezprecedensową zmianą prawa. W żadnym postępowaniu administracyjnym nie ma czegoś takiego jak prewencyjne zamykanie działalności gospodarczej. Nie można doprowadzać do tego, by bez przeprowadzenia postępowania administracyjnego i bez decyzji administracyjnej zabijać biznes. Jeśli od urzędnika będzie zależało, czy prewencyjnie zamknie hurtownię albo aptekę, to pomijamy cały tryb administracyjny. Mamy decyzję organu pierwszej i drugiej instancji. Dopiero decyzja jest wykonana. Nie urzędnik będzie decydował o tym, że biznes zostanie zamknięty, że pacjenci nie mają dostępu do leków, zwłaszcza w sytuacji COVID-owej. Powinno być jak najwięcej placówek, w których pacjent może się zaopatrzyć w leki, a nie zamykać je w oparciu o stanowisko urzędnika w niezakończonym postępowaniu bez wydania decyzji administracyjnej. Dziękuję.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Bardzo proszę. Mamy przedstawicieli głównego inspektora farmaceutycznego. Bardzo proszę.

Zastępca dyrektora Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego Renata Rychter:

Szanowna pani przewodnicząca, szanowni panie posłani i panowie posłowie, szanowny panie ministrze, szanowni państwo, chciałabym sprostować. Tutaj padały słowa, że to unieruchomienie ma mieć charakter prewencyjny, cytuję, „bez wydania decyzji administracyjnej”.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Bardzo proszę się przedstawić.

Zastępca dyrektora Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego Renata Rychter:

Renata Rychter, zastępca dyrektora Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego. Przepraszam bardzo.

Prostuję. Absolutnie ten przepis dotyczący zmian w art. 120 nie wprowadza żadnej odmiennej instytucji polegającej na prewencyjnym zamykaniu prowadzonej działalności gospodarczej. Jest to jedynie zmiana dotycząca instytucji, która już funkcjonuje na gruncie ustawy – Prawo farmaceutyczne, gdzie jest mowa o możliwości unieruchomienia prowadzonej działalności. Podkreślam, w drodze decyzji administracyjnej się to dzieje. W żaden sposób proponowane zmiany w projekcie ustawy o zawodzie farmaceutycznym nie wyłączają wydawania decyzji administracyjnej. Dlatego nieprawdą jest, co mój szanowny poprzednik wskazał, że będzie się to działało bez decyzji administracyjnej. Jest przewidywany rygor natychmiastowej wykonalności w tej decyzji, ale zwracam również uwagę, chyba już wspominałam na poprzednim posiedzeniu, że ten rygor natychmiastowej wykonalności w przypadku wniesienia przez stronę odwołania od decyzji organu pierwszej instancji, w przypadku, gdy organ zauważy, że unieruchomienie zostało orzeczone wskutek przeprowadzonego postępowania administracyjnego, które zawierało jakieś na przykład błędy w materiale dowodowym, może ten rygor natychmiastowej wykonalności uchylić. Nie jest więc tak, że jest to arbitralne postępowanie, które jest zakończone od razu wyrokiem bez możliwości jakiejkolwiek drogi odwoławczej, bez możliwości uchylenia tego rygoru natychmiastowej wykonalności…

 Nie, pani poseł. Unieruchamiamy jedynie, nie zamykamy. Unieruchamiamy na określony czas po przeprowadzeniu najpierw postępowania kontrolnego, a dopiero później po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, gdzie w postępowaniu strona ma możliwość wypowiadania się, zgłaszania swoich żądań, dowodów, do składania wyjaśnień. Nie jest to arbitralne postępowanie ad hoc, gdzie później dopiero strona ma udowadniać, że rzeczywiście stwierdzenie czy stanowisko organu kontrolnego, organu zezwalającego jest błędne. Dziękuję uprzejmie.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Szanowni państwo, tak jak powiedziałam na początku, salę mamy na dwie godziny. Praktycznie dotarliśmy do brzegu. Mamy dwie, dosłownie trzy poprawki. Myślę, że w tej materii, na ten temat już wszystko zostało powiedziane. Naprawdę już w tej chwili każdy ma wyrobione zdanie.

Bardzo proszę, jeszcze wnioskodawca, ostatnie zdanie, kończymy i przystępujemy do głosowania.

Poseł Paulina Hennig-Kloska (KO):

Tylko chciałam potwierdzić, że podtrzymujemy swoje stanowisko w tej sprawie. Dla mnie nawet po pani wyjaśnieniach taki tryb postępowania względem osób prowadzących apteki jest nie do przyjęcia.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Przystępujemy do głosowania. Bardzo przepraszam. Naprawdę każdy już wypowiedział się na ten temat i myślę, że każdy ma określone zdanie w tej materii.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 39? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?

Głosowało 37 posłów: za było 14, przeciw było 22, 1 głos wstrzymujący. Poprawka nie została przyjęta.

Bardzo proszę, poprawka nr 40.

Poseł Violetta Porowska (PiS):

Szanowna pani przewodnicząca, wycofujemy poprawkę nr 40.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Rozumiem.

W takim razie przystępujemy do poprawki nr 41 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Lewica.

Bardzo proszę, panie ministrze.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Nie popieramy tej poprawki.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Nie mamy uwag.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 41? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Bardzo proszę o podanie wyników.

Głosowało 32 posłów: za było 10, przeciw było 19, wstrzymało się 3 posłów. Poprawka nr 41 nie została przyjęta.

Poprawka nr 42 zgłoszona przez Koło Poselskie Konfederacja.

Bardzo proszę, panie ministrze.

Podsekretarz stanu w MZ Maciej Miłkowski:

Według nas niezasadna poprawka, tak że nie popieramy jej.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Biuro Legislacyjne?

Legislator Katarzyna Abramowicz:

Tylko zwrócimy uwagę, że Koło Poselskie Konfederacja złożyło niejako dwie poprawki do tego samego. Tutaj, ponieważ jest brzmienie, to nie mamy wątpliwości, że chodzi o nadanie brzmienia art. 92. Dlatego ona została połączona w jedną. Dziękuję.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dobrze. Dziękuję.

Szanowni państwo, przystępujemy w związku z tym do głosowania.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 42? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?

Głosowało 34 posłów: za było 2, przeciw było 25, wstrzymało się 7. Poprawka nr 42 nie została przyjęta.

W ten sposób, szanowni państwo, informuję, że Komisja rozpatrzyła wszystkie wniesione poprawki w drugim czytaniu.

Pozostaje nam tylko wybranie posła sprawozdawcy. Do tej pory sprawozdawcą był pan poseł Paweł Rychlik. Proponuję, żeby nadal pełnił tę zaszczytną funkcję. Czy pan poseł wyraża zgodę?

Poseł Paweł Rychlik (PiS):

Będę zaszczycony, pani przewodnicząca.

Przewodnicząca poseł Anna Kwiecień (PiS):

Dziękuję, szanowni państwo. Zamykam posiedzenie. Protokół posiedzenia Komisji z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu jest dostępny do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję, szanowni państwo.


« Powrótdo poprzedniej strony