Odpowiedź na interpelację nr 2516

w sprawie statusu pracowników cywilnych Policji

Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Czesław Mroczek

Warszawa, 27-05-2024

Szanowny Panie Marszałku,

w odpowiedzi na interpelację numer 2516 Pani Poseł Marii Małgorzaty Janyskiej i Pani Poseł Krystyny Sibińskiej w sprawie statusu pracowników cywilnych Policji, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

W ostatnich miesiącach do resortu spraw wewnętrznych i administracji wpłynęło szereg postulatów przedstawicieli związków zawodowych pracowników podległych służb, wśród których jako priorytet jest wskazywana pilna potrzeba podniesienia poziomu wynagrodzeń tej grupy zawodowej. W związku ze zgłoszonymi postulatami odbyły się spotkania przedstawicieli ww. związków zawodowych z kierownictwem resortu spraw wewnętrznych i administracji. Podczas ww. spotkań wskazano na konieczność podjęcia dalszych działań w przedmiotowym obszarze, w tym zebrania danych niezbędnych do oceny zgłoszonych postulatów oraz wypracowania rozwiązań systemowych dla pracowników Policji.

Jednocześnie warto nadmienić, że od 1 stycznia 2024 r. pracowników służb podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji obowiązują 20-procentowe podwyżki wynagrodzeń, wynikające z regulacji przyjętych w ustawie budżetowej na rok 2024 z dnia 18 stycznia 2024 r.[1] W dniu 22 marca 2024 r. opublikowano w Dzienniku Ustaw rozporządzenie w ww. zakresie[2].

Jak wynika z ustawy budżetowej na rok 2024 średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej wynosi 120%, tak więc średnie planowane wynagrodzenie pracowników Policji w 2024 r. będzie wynosiło 5.597 zł na etat (z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym - 5.993 zł na etat), co w odniesieniu do średniego wynagrodzenia z naliczenia budżetowego na etat w 2023 r. stanowi wzrost o 933 zł (z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym –o 962 zł), w tym:

  • dla pracowników korpusu służby cywilnej 5.934 zł na etat (z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym - 6.354 zł na etat), co stanowi wzrost o 989 zł (z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym - o 1.019 zł),
  • dla pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej 5.252 zł na etat (z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym - 5.623 zł na etat), co stanowi wzrost o 875 zł (z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym - o 904 zł).

Ponadto, uprzejmie informuję, że pracownikom realizującym zadania z zakresu cyberbezpieczeństwa przyznawane jest świadczenie teleinformatyczne[3]. Średniomiesięczna kwota przedmiotowego świadczenia wypłacona w 2023 r. na osobę wyniosła 3.003 zł, w tym:

  • 3.136 zł w przypadku pracowników otrzymujących świadczenie przez okres 12 miesięcy,
  • 2.870 zł w przypadku pracowników otrzymujących świadczenie przez okres krótszy niż 12 miesięcy.

Omawiając problematykę poziomu wynagrodzeń, w szczególności w kontekście postawionego w wystąpieniu pytania o różnicę w wysokości wynagrodzeń poszczególnych grup pracowników Policji, wymaga podkreślenia fakt, że wskazane różnice nie wynikają z nierównego traktowania jednej z grup zawodowych, ale są związane z odrębnością przepisów prawa, które mają zastosowanie do poszczególnych grup zawodowych zatrudnionych w formacji.

Dodać przy tym należy, że zróżnicowanie wynagrodzeń występuje także w obrębie każdej z wymienionych grup. Sytuację prawną pracowników Policji regulują bowiem różne akty normatywne w zależności od statusu jednostki organizacyjnej, w której są zatrudnieni, tj.:

1) w jednostkach organizacyjnych Policji (z wyłączeniem Akademii Policji w Szczytnie oraz szkół policyjnych):

  • w stosunku do członków korpusu służby cywilnej zastosowanie mają: ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej[4] oraz rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej[5],
  • w stosunku do pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zastosowanie mają: ustawa z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych[6] oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2010 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek[7],

2) w Akademii Policji w Szczytnie:

  • zastosowanie ma ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce[8],

3) w szkołach policyjnych:

  • zastosowanie ma rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach budżetowych resortu spraw wewnętrznych i administracji[9].

W sprawach nieuregulowanych wymienionymi aktami prawnymi stosuje się przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy[10].

Mając powyższe na uwadze warto jednocześnie nadmienić, że z uwagi na fakt, iż jedynym źródłem środków finansowych przeznaczonych na wynagrodzenia pracowników Policji jest budżet państwa, wysokość funduszu wynagrodzeń oraz ewentualne dodatkowe środki z rezerwy celowej określone są w ustawie budżetowej. W ramach naliczonego limitu wydatków przy uwzględnieniu obowiązujących regulacji prawnych, każdy z dysponentów środków budżetowych III stopnia prowadzi w jednostce organizacyjnej Policji politykę płacowo-kadrową.

Warto podkreślić, że formacja aktywnie uczestniczy we wszelkich działaniach mających na celu poprawę sytuacji pracowników. Do działań podjętych w omawianym obszarze w ostatnim czasie należy zaliczyć:

1) zmianę rozporządzenia w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach budżetowych resortu spraw wewnętrznych i administracji, polegającą na:

  • przyznaniu prawa do nagrody jubileuszowej po 45 latach pracy w wysokości 400% miesięcznego wynagrodzenia (przed zmianą najwyższa nagroda jubileuszowa wynosiła 300% wynagrodzenia miesięcznego po 40 latach pracy),
  • korzystniejszemu określeniu wysokości odpraw dla pracownika spełniającego warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę.

Dzięki wprowadzonym zmianom zrównano sytuację pracowników szkół policyjnych z pracownikami niebędącymi członkami korpusu służby cywilnej, w tym zatrudnionymi w Policji.

2) zmianę rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2010 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek, polegająca na zniesieniu obligatoryjnego tworzenia funduszu premiowego w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia.

Od 1 stycznia 2024 r., zgodnie z § 9 ust. 1a ww. rozporządzenia dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych, robotniczych i obsługi w Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej może być tworzony fundusz premiowy w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia.

Powyższe zmiany są realizacją postulatów związków zawodowych reprezentujących interesy pracowników Policji.

Ponadto, dokonano zmiany rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej. Zmiany polegały na:

  • dodaniu nowych stanowisk do katalogu stanowisk w części wspólnej dla wszystkich urzędów w służbie cywilnej,
  • umieszczeniu stanowisk koordynujących i średniego szczebla w tej samej grupie przedziałów mnożników (dotychczas w tej samie grupie przedziałów mnożników były stanowiska koordynujące i samodzielne),
  • wzroście najniższych mnożników kwot bazowych służących do ustalania wynagrodzenia zasadniczego (od 1 stycznia 2024 r. minimalny mnożnik wynosi 1,8 kwoty bazowej[11]).

Zmiana ww. rozporządzenia miała wpływ na poziom wynagrodzeń członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w Policji.

Dodać przy tym należy, że w 2024 r. członkowie korpusu służby cywilnej zostali objęci dwoma obligatoryjnymi podwyżkami wynikającymi zarówno ze zmiany kwoty bazowej na 2024 r. (waloryzacja) oraz ze zmiany mnożnika wynikającej z rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalenia wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej[12]. Łączna podwyżka dla ww. osób wyniesie 31,4%.

Z poważaniem

z up. Czesław Mroczek
Sekretarz Stanu
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji

[1] Dz. U. poz. 122.

[2] rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 20 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach budżetowych resortu spraw wewnętrznych i administracji (Dz. U. poz. 428).

[3] zgodnie z art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o szczególnych zasadach wynagradzania osób realizujących zadania z zakresu cyberbezpieczeństwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 667).

[4] Dz. U. z 2024 r. poz. 409.

[5] Dz. U. z 2022 r. poz. 2024, z późn. zm.

[6] Dz. U. z 2023 r. poz. 1917.

[7] Dz. U. z 2023 r. poz. 467, z późn. zm.

[8] Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.

[9] Dz. U. z 2023 r. poz. 914, z późn. zm.

[10] Dz. U. z 2023 r. poz. 1465.

[11] Do 31 grudnia 2023 r. minimalny mnożnik wynosił 1,3 kwoty bazowej w grupie stanowisk wspomagających, specjalistycznych, koordynujących i samodzielnych oraz 1,5 w grupie stanowisk średniego szczebla zarządzania.

[12] Dz. U. poz. 2577.