Zapis przebiegu posiedzenia
02-04-2025

Wersja publikowana w formacie PDF

Komisje:
  • Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych /nr 50/
Mówcy:
  • Dyrektor Departamentu Porządku Publicznego Agata Furgała
  • Zastępca komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej nadbryg. Józef Galica
  • Zastępca komendanta głównego Straży Granicznej gen. bryg. SG Wioleta Gorzkowska
  • Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska /KO/
  • Komendant Służby Ochrony Państwa gen. bryg. SOP Radosław Jaworski
  • Zastępca komendanta głównego Policji nadinsp. Roman Kuster
  • Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Czesław Mroczek
  • Poseł Katarzyna Maria Piekarska /KO/
  • Dyrektor Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego NIK Tomasz Sordyl
  • Poseł Tadeusz Tomaszewski /Lewica/

Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych, obradująca pod przewodnictwem poseł Marii Małgorzaty Janyskiej (KO), przewodniczącej Komisji, rozpatrzyła:

– propozycje tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 r.;

– informację ministra spraw wewnętrznych i administracji na temat sytuacji zwierząt w służbach mundurowych, wynikającej z realizacji ustawy z dnia  11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw.

W posiedzeniu udział wzięli: Czesław Mroczek sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji wraz ze współpracownikami, nadinsp. Roman Kuster zastępca komendanta głównego Policji wraz ze współpracownikami, nadbryg. Józef Galica zastępca komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej wraz ze współpracownikami, gen. bryg. SG Wioleta Gorzkowska zastępca komendanta głównego Straży Granicznej, gen. bryg. SOP Radosław Jaworski komendant Służby Ochrony Państwa wraz ze współpracownikiem oraz Tomasz Sordyl dyrektor Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego Najwyższej Izby Kontroli.

W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Igor Amarowicz, Anna Ornat i Kamila Pawluczuk – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.

Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):

Dzień dobry państwu, rozpoczynamy posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Mamy kworum.

Witam serdecznie na naszym posiedzeniu pana ministra Czesława Mroczka. Witam pana nadinsp. Romana Kustera, pierwszego zastępcę komendanta głównego Policji. Witam nadbryg. Józefa Galicę, zastępcę komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej. Witam panią gen. bryg. Wioletę Gorzkowską, zastępcę komendanta głównego Straży Granicznej. Witam gen. bryg. SOP Radosława Jaworskiego, komendanta Służby Ochrony Państwa. Witam wszystkich dyrektorów, specjalistów i całą administrację, która z państwem jest obecna. Pozwólcie państwo, że już nie będę wymieniała wszystkich państwa z imienia i nazwiska, ale serdecznie witamy. Witam również na naszym posiedzeniu pana Tomasza Sordyla, dyrektora Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego Najwyższej Izby Kontroli.

W porządku obrad mamy dzisiaj, szanowni państwo, dwa punkty. Pierwszy: rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 r. I rozpatrzenie informacji ministra spraw wewnętrznych i administracji na temat sytuacji zwierząt w służbach mundurowych, wynikającej z realizacji ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw.

Członkowie Komisji byli powiadomieni wcześniej o tym, żeby składać propozycje do planu pracy NIK na 2026 r. i wpłynęły dwie propozycje, pierwsza od pani posłanki Moniki Pawłowskiej – państwo dostaliście ją wszyscy na skrzynki mailowe – która zawiera 12 punktów. I w tej chwili wpłynęła również propozycja pana posła Tadeusza Tomaszewskiego. I szanowni państwo, w związku z tym, że macie propozycje pani poseł Moniki Pawłowskiej, to nie będę już ich czytała, natomiast propozycję pana posła Tadeusza Tomaszewskiego przeczytam. To jest propozycja kontroli finansowania z budżetu państwa Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego w latach 2020–2024 ze szczególnym uwzględnieniem dotacji dla ochotniczych straży pożarnych włączonych do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. I teraz jeszcze oddam głos panu dyrektorowi z NIK z prośbą o ustosunkowanie się do tego obszaru. Ja tylko ze swojej strony powiem, że większość propozycji, które wpłynęły od pani poseł Pawłowskiej, w zasadzie nadawałaby się do planu pracy, ale nie będziemy tutaj, proszę państwa, jak gdyby zamykać tej drogi, bo i tak Komisja do Spraw Kontroli Państwowej będzie decydowała o tym, co przyjmuje. Dlatego proszę tylko o kilka zdań pana dyrektora z NIK, żeby się do tego ustosunkował, i w takim zakresie potem zaproponuję państwu, co byśmy przekazali do Komisji. Bardzo proszę, panie dyrektorze.

Dyrektor Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego NIK Tomasz Sordyl:

Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca, za udzielenie głosu. Szanowna pani przewodnicząca, szanowni państwo, tematy zgłaszane przez Komisje sejmowe zawsze są dla nas jako NIK cennym źródłem inspiracji, jeśli chodzi o przygotowanie planu pracy na kolejny rok, wskazanie obszarów, którym powinna się przyjrzeć izba. Zawsze podchodzimy do tego, że tak powiem, z dużą uwagą. Oczywiście siły i środki, którymi dysponuje izba, w stosunku do zakresu i ilości zgłaszanych tematów są ograniczone, więc zawsze – i za to przepraszam – następuje tu pewna selekcja tematów. Nie wszystkie te tematy możemy zrealizować albo nie możemy ich zrealizować dokładnie w takim kształcie, w jakim zostały przedstawione.

Jeśli chodzi o propozycje, które padły tutaj przed chwilą i które są załączone w tym dwunastopunktowym wykazie przez panią poseł Pawłowską... może najpierw się odniosę do propozycji zgłaszanej przez pana Tadeusza Tomaszewskiego. Oczywiście zastrzeżenie z mojej strony, że to jest takie odniesienie się ad hoc w tym momencie, trzeba to przeanalizować bardziej szczegółowo. Niedawno, myślę, że to było około 3–4 lat temu, robiliśmy kompleksową kontrolę Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. Jednym z elementów było finansowanie krajowego systemu w ramach tej kontroli. Oczywiście do zastanowienia, czy powinniśmy w tym momencie powtórzyć tę kontrolę z ukierunkowaniem na kwestie stricte finansowe. Informacja w tym zakresie jest dostępna, więc tutaj pod rozwagę wnioskującego, czy tam się pojawiają wątki – bo tutaj nie mam szczegółowego uzasadnienia do tego tematu – które nie były przez nas zbadane lub omówione w trakcie tej poprzedniej kontroli. Jeśli chodzi o tematy zgłoszone przez panią poseł Pawłowską, to tutaj część tematów – ja może nie będę omawiał każdego z osobna, bo je można zbić w pewien blok – część tematów, między innymi pierwszy i dziewiąty, dotyczy kwestii zarządzania kryzysowego w różnych aspektach. Ten obszar oczywiście jest przedmiotem zainteresowania izby. Szereg kontroli zostało zrealizowanych w ostatnim okresie i część kontroli jest zaplanowana na ten rok, więc niezależnie od tej propozycji my te kontrole realizowaliśmy i realizujemy, bo to jest ważny, bieżący temat, zwłaszcza w kontekście sytuacji geopolitycznej, w której znajduje się Polska.

Jeżeli chodzi o temat przeciwdziałania i zwalczania przestępczości zorganizowanej i terroryzmu, to była kilka lat temu taka kontrola. Ona jest niejawna, więc ja o szczegółach nie będę mówił, natomiast zwracam uwagę na pewne ograniczenia ze strony izby co do możliwości zbadania tego tematu, mianowicie zgodnie z obowiązującymi regulacjami ustawowymi kontrolerzy NIK nie mają dostępu do pewnego rodzaju informacji, między innymi dotyczących form i metod pracy operacyjnej. Jeżeli więc mówimy o przestępczości zorganizowanej i terroryzmie i chcielibyśmy to oceniać w kontekście skuteczności działania poszczególnych służb, my nie będziemy w stanie tego zrobić, nie mamy takich uprawnień.

Jeżeli chodzi o temat trzeci: wykorzystanie technologii w systemie ochrony porządku publicznego, to takiego tematu sensu stricto nie realizowaliśmy. Te wątki pojawiają się w szeregu różnych kontroli, między innymi w zakresie wykorzystania monitoringu wizyjnego, natomiast odrębnej takiej kontroli nie prowadziliśmy. Trzeba byłoby przeanalizować, czy jesteśmy w stanie taką kontrolę zrealizować, biorąc pod uwagę jej zakres i liczbę służb, które trzeba by było poddać analizie – oczywiście też nie w pełnym zakresie, bo niektóre techniki i środki, które są wykorzystywane przez służby, mają charakter niejawny i nie mamy do nich dostępu.  Mam na myśli np. różnego rodzaju kwestie związane choćby z podsłuchami i tego typu sprzętem.

Wydajność i efektywność służb monitorowych w zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego. Jest to temat, któremu poświęcamy dużo miejsca i te kontrole są realizowane. Oczywiście kwestia badania wydajności i efektywności, jeśli chodzi w ogóle o działanie państwa, jest bardzo trudnym zagadnieniem, jeśli chodzi o mierniki, więc pewnie nie w takim kształcie ten temat mógłby być zrealizowany. Pytanie też, czy mógłby być zrealizowany w ramach jednego tematu kontroli, czy dopiero szereg kontroli mogłoby się złożyć na przykład na taką megainformację, która by odpowiadała na ten temat.

Kwestia oceny systemu ochrony granic państwowych była przez nas bodajże 3 lub 4 lata temu kompleksowo zbadana. Jest niejawna informacja o wynikach kontroli w tym zakresie. Pytanie, czy te dane wymagają aktualizacji w postaci kolejnej kontroli izby, ale to już jest pytanie do osoby wnioskującej.

Cyberprzestępczość i ochrona infrastruktury krytycznej – do tego już się odnosiłem.  Cyberprzestępczość jest jakby w obszarze zainteresowań izby i w tym roku będą w tym zakresie realizowane tematy kontroli. Skuteczność polityki państwowej w zakresie ochrony i zabezpieczenia danych osobowych. Wydaje mi się, że tutaj w pierwszej kolejności raczej chyba Urząd Ochrony Danych Osobowych byłby najwłaściwszym adresatem takiego tematu, my nie mamy takich sygnałów na dzień dzisiejszy. Gdyby się pojawiły zarzuty co do działania tego urzędu, wydaje mi się, że celowe by było wtedy wkroczenie izby jakby do zbadania również w tym zakresie działalności.

Infrastruktura krytyczna – odnosiłem się do tego. Jeśli chodzi o dziesiąty temat: ocena działania administracji w zakresie ochrony praw obywatelskich w sytuacjach nadzwyczajnych. Tutaj też wydaje się, że Rzecznik Praw Obywatelskich byłby najwłaściwszym adresatem tego tematu kontroli. Oczywiście izba w ograniczonym zakresie mogłaby się podjąć takiego tematu, aczkolwiek on i tak by musiał być realizowany we współpracy z Rzecznikiem Praw Obywatelskich jako wyspecjalizowanym organem w tym zakresie.

Zarządzanie rezerwami strategicznymi państwa w zakresie bezpieczeństwa narodowego – wydaje mi się, aczkolwiek nie mam tutaj pełnej wiedzy, bo to mogły być niejawne informacje, a tym akurat się zajmuje Departament Obrony Narodowej NIK, że kompleksowo nie było to kontrolowane. Natomiast na pewno były robione jakieś kontrole, które objęły część tego zakresu.

I skuteczność działań w zakresie zapewnienia ładu i porządku publicznego w miastach – nigdy nie patrzyliśmy na ten temat pod kątem samych miast. Raczej były kompleksowe kontrole, które tę kwestię bezpieczeństwa obejmowały, ale w skali całego kraju jako takiego. I wyniki tych kontroli też są dostępne.

Reasumując, pani przewodnicząca, do uznania Komisji, czy państwo zdecydują się przekazać te tematy jako rekomendację Komisji i wtedy my oczywiście poddamy je w NIK analizie oraz udzielimy bardzo szczegółowej odpowiedzi na piśmie co do możliwości realizacji poszczególnych tematów. Czy też, jeżeli Komisja uzna, bo jest też taka możliwość, że państwo wszystkich czy części tematów nie będą zgłaszać formalnie, my i tak w ramach naszej wewnętrznej analizy poddamy je analizie pod kątem możliwości. Wtedy skrócimy kwestię korespondencji administracyjnej, ale to już do państwa uznania zostaje. Bardzo dziękuję.

Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):

Bardzo dziękuję, panie dyrektorze. W takim razie, szanowni państwo, mam propozycję,  aby z tematów zaproponowanych przez panią Monikę Pawłowską wyłączyć punkt drugi, punkt ósmy i punkt dziesiąty, a resztę przekazać do analizy, o której mówił pan dyrektor. Natomiast pytanie do pana Tomaszewskiego, czy podtrzymuje swoją propozycję do planu kontroli, czy te wyjaśnienia pana dyrektora sprawiają, że pan to wycofa?

Poseł Tadeusz Tomaszewski (Lewica):

Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, pozostawiam tę decyzję NIK. Chodziło mi w szczególności o ochotnicze straże pożarne włączone do krajowego systemu, gdzie wielkość kwoty dotacji udzielanej z budżetu państwa w ostatnich siedmiu latach się nie zwiększa – jest bardzo niska, 8–10 tys. zł, a jednostki niektóre wyjeżdżają do działań ratowniczych po 120–160 razy. Budżet państwa w tej sprawie stanął w miejscu. Co prawda myśmy teraz w ramach dodatkowych środków finansowych w czasie prac nad budżetem zwiększyli tę kwotę o 35 mln zł, ale to nadal jest bardzo mała kwota i ten koszt przenoszony jest jako ciężar głównie na gminy. Dlatego też chciałem prosić o spojrzenie w tej sprawie, takie systemowe. Dziękuję.

Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):

Dziękuję bardzo. Jeszcze zanim podejmiemy decyzję, pan minister Mroczek prosi o głos.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Czesław Mroczek:

Pan poseł Tomaszewski i państwo przyjmowaliście tę ustawę, więc pewnie tę informację macie, ale jeśli chodzi o zmiany systemowe, to warto zauważyć, że jednostki OSP są w systemie ochrony ludności i mogą być wspierane również z tego źródła, więc z całą pewnością pojawiło się nowe, poważne źródło wsparcia dla OSP.

Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):

Tak jest, to bardzo ważna informacja, niemniej jednak ja proponuję, szanowni państwo, żeby podtrzymać ten wniosek pana posła do decyzji oczywiście zarówno NIK, jak i właściwej Komisji, która będzie o tym decydowała. Jeśli nie będzie sprzeciwu, to te dwa wnioski proponuję załatwić w taki sposób. Dobrze, dziękuję, nie widzę sprzeciwu.

A teraz już przechodzimy do punktu drugiego i bardzo proszę pana ministra Mroczka o podjęcie tematu.

Sekretarz stanu w MSWiA Czesław Mroczek:

Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Szanowni państwo posłowie, szanowni państwo, jesteśmy tutaj jako ministerstwo spraw wewnętrznych w mocnym składzie, są komendanci bądź zastępcy komendantów formacji. Jest pani dyrektor Agata Furgała, dyrektor Departamentu Porządku Publicznego i będziemy służyć informacją na ten ważny temat. Ja w ramach kilku zdań wstępu, później chciałbym przekazać głos pani dyrektor i w odpowiedzi na pytania wszyscy jesteśmy do państwa dyspozycji.

W ramach kilku zdań chcę powiedzieć, po pierwsze, że mimo iż zmienia się bardzo technologia, która jest używana w zakresie wykonywania zadań przez służby, to w dalszym ciągu zwierzęta odgrywają istotną rolę w realizacji zadań przez nasze formacje. I chcę wskazać na ważne rozstrzygnięcie, które zapadło w 2021 r. Mianowicie wprowadzono jednolite standardy używania zwierząt w służbach i to praktycznie we wszystkich służbach państwowych. Poprzez zmianę ustawy o Policji zmieniono przepisy innych ustaw pragmatycznych Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Ochrony Państwa, a także sił zbrojnych, Służby Więziennej, jak również Straży Marszałkowskiej. Przepisy te obecnie regulują sytuację zwierząt od momentu ich doboru, poprzez czas realizacji zadań w poszczególnych formacjach, jak również po wycofaniu ich z użycia w formacjach. Zwierzęta wspomagają funkcjonariuszy w wielu obszarach podejmowanych czynności, w takich obszarach jak ratowanie życia i zdrowia ludzkiego, w ramach akcji poszukiwawczych, w działaniach wykrywczych związanych z poszukiwaniem sprawców przestępstw czy zapobiegawczych dotyczących wykrywania niebezpiecznych substancji. Odgrywają także istotną rolę ceremonialną w trakcie uroczystości państwowych. Jeżeli chodzi o MSWiA, obecnie w Policji i SG używane są zarówno psy, jak i konie służbowe, natomiast w PSP i w SOP psy służbowe.

Jeżeli pani przewodnicząca i państwo pozwolicie, to szczegóły dotyczące tej informacji, ale nie za mocno szczegółowe, ponieważ przesłaliśmy informację, więc nie będziemy tej informacji czytać, przedstawi jeszcze pani dyrektor Agata Furgała. Bardzo proszę, pani dyrektor.

Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):

Bardzo proszę, pani dyrektor. Dziękuję, panie ministrze.

Dyrektor Departamentu Porządku Publicznego Agata Furgała:

Dziękuję bardzo. Szanowna pani przewodnicząca, panie ministrze, Wysoka Komisjo, szanowne panie i panowie posłowie, tytułem uszczegółowienia, jeśli chodzi o wspomniane przez pana ministra jednolite standardy wprowadzone ustawą o zmianie ustawy o Policji i innych ustaw w 2021 r., przepisy pragmatyczne poszczególnych służb określają w sposób jednolity przede wszystkim wymogi dla opiekuna, któremu przydziela się zwierzę pod opiekę w poszczególnych formacjach.

Określane są szczegółowo obowiązki opiekunów zwierząt, zasady żywienia zwierząt, poddawania zwierząt zabiegom profilaktycznym, leczeniu, w tym także postępowania w sytuacjach nagłych, w których zagrożone jest życie bądź zdrowie zwierząt, i oczywiście to, o czym wspomniał pan minister – przypadki wycofania zwierząt z użycia w poszczególnych formacjach czy zasady prowadzenia nadzoru ze strony poszczególnych formacji nad sposobem realizacji opieki nad powierzonymi zwierzętami. Wspomniane standardy, tak jak zostało to powiedziane, są jednolite dla wszystkich formacji i stąd opiekunowie zwierząt zostali zobligowani do zapewnienia prawidłowego ich utrzymania, w tym racjonalnego żywienia, dbania o stan zdrowia, kondycję zwierzęcia, poddawanie terminowym szczepieniom, zabiegom profilaktycznym czy zapewnienia możliwości codziennego ruchu. Opiekunowie zwierząt otrzymują wyżywienie w naturze dla psa lub konia albo równoważnik w formie ryczałtu na pokrycie kosztów wyżywienia zwierzęcia. Ryczałt jest wypłacany z góry comiesięcznie. Psa lub konia poddaje się także zabiegom profilaktycznym, leczeniu według wskazań lekarza weterynarii, a koszty zabiegów i leczenia, w tym koszty lekarstw, pokrywane są z budżetu danej formacji.

Wspomniane przepisy określają również w sposób obligatoryjny przypadki, kiedy należy zwierzę wycofać z pełnienia służby, z użytku, w szczególności ze względu na stan zdrowia, trwałą utratę sprawności użytkowej bądź też brak postępów w szkoleniu, a także przypadki fakultatywne w sytuacji, kiedy pies ukończył 9 lat bądź też po 15 roku życia konia, oczywiście jeśli te przesłanki wcześniej wymienione przeze mnie zostały spełnione. Jeśli chodzi o wycofanie zwierząt z użycia w danej formacji, to zgodnie z tą ustawą, wspomnianymi przepisami, pierwszeństwo w powierzeniu opieki nad zwierzęciem ma dotychczasowy opiekun, oczywiście jeżeli wyrazi taką zgodę. Jeśli dotychczasowy opiekun nie podejmie się opieki nad zwierzęciem, może zostać ona powierzona innemu przeszkolonemu funkcjonariuszowi lub pracownikowi danej formacji albo byłemu funkcjonariuszowi, który jest na emeryturze bądź też rencie. W przypadku śmierci opiekuna zwierzęcia wycofanego z użycia w danej formacji pierwszeństwo w powierzeniu opieki nad zwierzęciem ma członek rodziny zmarłego, który prowadził z tym opiekunem wspólne gospodarstwo domowe, oczywiście jeśli wyrazi taką wolę. Natomiast jeżeli żadna z wymienionych osób nie wyrazi woli opieki nad zwierzęciem, opieka jest sprawowana w ramach określonej jednostki organizacyjnej danej formacji. Istnieje także możliwość powierzenia opieki organizacji społecznej, której statutowym celem działania jest ochrona zwierząt. We wszystkich służbach zdecydowana większość zwierząt trafia pod opiekę dotychczasowych opiekunów. Jeśli chodzi o liczby, szanowni państwo, może nie będę ich tutaj przytaczać, ponieważ wszyscy państwo macie je w informacji, a myślę, że jeżeli pojawią się dodatkowe pytania, to jesteśmy do państwa dyspozycji. Dziękuję bardzo.

Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):

Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś ze strony państwa, ze strony rządowej? Otwieram w takim razie dyskusję. Pan poseł Tomaszewski, bardzo proszę.

Poseł Tadeusz Tomaszewski (Lewica):

Pani przewodnicząca, panie ministrze, Wysoka Komisjo, w 2021 r. ponad podziałami politycznymi dokonano zmian w stosownych ustawach, umożliwiających m.in. opiekę, jak wspomniał pan minister i pani dyrektor, nad psami i końmi służbowymi wycofywanymi ze służby. Jedną z form tej opieki jest możliwość prowadzenia tego działania przez organizację pozarządową, której celem statutowym jest właśnie opieka nad zwierzętami, posiadającą odpowiednich wolontariuszy i grupy.

W 2017 r. powstało pierwsze i jedyne w Polsce stowarzyszenie założone przez byłych funkcjonariuszy i obecnych funkcjonariuszy wielkopolskiej Policji, które nazywa się „Zakątek Weteranów”. Ten „Zakątek Weteranów” wynajął pomieszczenia do prowadzenia działalności statutowej od osoby fizycznej w gminie Nekla, powiat wrzesiński. Jakie podstawowe problemy są związane dzisiaj z funkcjonowaniem tego stowarzyszenia? Po pierwsze, pan prezes Grzegorz Chmielewski informuje o tym, że 22 grudnia 2021 r. ustalono rozporządzeniem stawki dotyczące wsparcia, przeznaczone na zakupy związane z wyżywieniem. Te stawki się nie zmieniły od 4 lat, w związku z tym serdeczna prośba o przeanalizowanie tego, bo jednak koszty związane z utrzymaniem, zakupem karmy, paszy i wszystkich innych powinny być wzięte pod uwagę. Jak wynika z wyliczenia stowarzyszenia, np., jeśli chodzi o konie, dzisiaj stawka dzienna wynosi 23 zł razy 30 to jest 690 zł. Z wyliczenia stowarzyszenia to jest dzisiaj koszt 879 zł. W związku z tym... upływ czasu, to nie jest zła wola nikogo, wiadomo, że mieliśmy stosunkowo wysoką inflację, teraz jest mniejsza, ale nadal jest. Czyli pierwsza prośba, aby zweryfikować wysokość tej stawki. Oczywiście ta stawka nie przewiduje również kosztów związanych chociażby z opieką weterynaryjną.

Po drugie, to jest sprawa związana z przyszłością tego miejsca, w którym Stowarzyszenie „Zakątek Weteranów” zajmuje się właśnie opieką nad tymi zwierzętami, czyli psami i końmi służbowymi. Od początku 2017 r. to są 32 psy i 9 koni. Otrzymałem taką prezentację. Szanowni państwo, stowarzyszenie posiadające status pożytku publicznego oczywiście pozyskuje na tę działalność również środki z 1,5%, ale także z własnej aktywności, życzliwości środowiska. Byłem tam półtora roku temu, rozmawiałem z przedstawicielami władz samorządowych gminy Czerniewy, powiatu wrzesińskiego. Jest duża życzliwość społeczności lokalnej do prowadzenia tej działalności. Rozmawiałem też z panią dyrektor osobiście, przy obecności pana ministra Szczepańskiego. Stowarzyszenie, tak jak wspomniałem, dzisiaj pracuje, prowadzi działalność na bazie wynajętego pomieszczenia od osoby fizycznej, która ma 82 lata. I oni się po prostu obawiają, że następcy prawni mogą już dalej nie wyrazić zgody na korzystanie z tego miejsca. Nie czekali, podjęli działania, mianowicie znaleźli miejsce, w którym może być prowadzona ich docelowa działalność i ten „Zakątek Weteranów”. Zwrócili się do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa i w 2023 r. otrzymali w formie darowizny byłe gospodarstwo rolne z byłego PGR-u w miejscowości Pakszyn, gmina Czerniewo. To jest prawie 5 ha i pozostawione budynki. Uprzejma prośba o przesunięcie – tu jest taka wstępna koncepcja, to jest obecny stan, wjazd do tego gospodarstwa. Tam wcześniej była m.in. hodowla koni, XIX-wieczna stajnia. Za chwilę przejdziemy dalej, bardzo proszę dalej. To jest drugi rysunek, jak może to wyglądać, taka wstępna koncepcja. Proszę dalej, można się zatrzymać. Po prawej stronie to byłyby miejsca, które byłyby przeznaczone dla psów, kojce dla psów. Tam była po prostu świniarnia, to był zakład gospodarczy i hodowla świń. Idźmy dalej. To jest właśnie propozycja zagospodarowania tego. I to jest druga część. Ten budyneczek po lewej stronie to właśnie był budynek XIX-wiecznej, XX-wiecznej stajni. Po prawej to są budynki gospodarcze, które miałyby służyć również do działalności edukacyjno-wychowawczej. Czyli łącznie ten teren, jak wspomniałem, blisko 5 ha z możliwością zagospodarowania i prowadzenia kompleksowej działalności, opieki nad wycofywanymi zwierzętami, ale też działalności informacyjno-edukacyjnej. Można przesunąć dalej. To jest właśnie koncepcja ewentualnie po modernizacji tego obiektu.

Czyli stan prawny mamy dzisiaj taki: stowarzyszenie ma własność w postaci darowizny. Ale cofnijmy... te budynki tak wyglądają i wymagają natychmiast pracy związanej z zabezpieczeniem dachu chociażby, przeprowadzeniem remontów, przystosowaniem do prowadzonej działalności. I tutaj zaczyna się pewien kłopot, bo zaczynaliśmy szukać programu, miejsca w przestrzeni finansów publicznych, które mogłoby wesprzeć tę inicjatywę. Oni oceniają to – myślę, że to były takie wstępne oceny – na kwotę dwóch milionów, ale patrząc na te obiekty, będąc tam, mi się wydaje, że to trochę więcej będzie kosztować. Choć dużą część wykonują też wolontariusze własnym nakładem sił, bo chcę podkreślić, że opiekę nad tymi wycofanymi zwierzętami sprawują wolontariusze, stąd wkład pracy jest tam znaczący. I brakuje właśnie programu, miejsca, w którym to stowarzyszenie, podkreślam, organizacja pożytku publicznego mogłaby wnioskować o udzielenie wsparcia na przeprowadzenie modernizacji i remontu tego pomieszczenia. Rozmawiałem właśnie z panią dyrektor i jak mówię, szukamy podstawy prawnej. Stąd moja prośba serdeczna do pana ministra, żeby rozważyć taką możliwość. Gdzie? Może na przykład w programie modernizacji służb mundurowych można byłoby znaleźć środki inwestycyjne czy w innym miejscu, żeby była podstawa prawna i oczywiście pojawiły się środki do udzielenia pomocy. To będzie, jak widać, taka perełka, jak oni mówią, jedyne miejsce w Polsce prowadzone przez stowarzyszenie, piszą, że jedno z niewielu w Europie dla psów i koni weteranów. Mamy Skarb Państwa, czyli budynki, które stowarzyszenie dostało od Skarbu Państwa. Są ludzie, jest organizacja od 2017 r., od samego początku przejęli się tą kwestią, prowadzą to zadanie, więc są już zweryfikowani przez środowisko lokalne, są w kontakcie również z państwem, z tymi, którzy zlecają to zadanie. To jest takie podstawowe rozwiązanie i serdeczna prośba do pana ministra, abyśmy wspólnymi siłami znaleźli możliwość udzielenia wsparcia przy realizacji tego przedsięwzięcia. Dziękuję.

Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):

Dziękuję bardzo, pani posłanka Piekarska.

Poseł Katarzyna Maria Piekarska (KO):

Szanowna pani przewodnicząca, panie ministrze, szanowni państwo, ta pomoc i ta ustawa, zmiany legislacyjne dotyczące psów mundurowych były inicjatywą z zeszłej kadencji absolutnie ponad politycznymi podziałami. Bardzo się cieszę, że przynajmniej w tej materii udało się jednogłośnie te przepisy przyjąć.

Rzeczywiście to jest bardzo ważna kwestia, żeby znaleźć tę podstawę prawną. Moim zdaniem tej podstawy prawnej nie ma i trzeba będzie pewnie ją przygotować. Gdyby służby legislacyjne ministerstwa pomogły nam to przygotować, to wydaje mi się, że mogłaby to być też nasza inicjatywa komisyjna, żeby można było legalnie pomóc takiemu miejscu. Bo tak jak powiedział pan poseł, to jest jedyne tego typu miejsce, które jest prowadzone przez byłego przewodnika zwierząt. Pan Chmielewski jest bardzo zaangażowaną osobą, niezwykle pozytywną i dzięki niemu w ogóle takie miejsce powstało. Oczywiście część wycofywanych zwierząt trafi do swojego opiekuna,  ale powiedzmy sobie prawdę, że nie wszystkie, bo nie wszystkie zwierzęta ze względu na różne funkcje, które mają pełnić w tych służbach, do tego się nadają. Część ludzi już ma swoje zwierzęta, nie ma możliwości ich wziąć, dlatego niektóre będą trafiały do schronisk. Najlepiej by było, żeby trafiały tylko i wyłącznie do takiego miejsca, które jest im dedykowane i które prowadzą ludzie znający potrzeby takich zwierząt. I wydaje mi się, że jest to po ludzku sprawiedliwe, bo te zwierzęta, psy i konie, całym swoim życiem zapracowały na godną starość, wykonując różne czynności, ratując zdrowie i życie ludzi. To, że tam są stajnie, to jest rzecz niezwykle ważna, bo z psami można sobie jakoś poradzić, łatwiej znaleźć dla nich miejsce, natomiast jeśli chodzi o konie, to już nie. Jeżeli ktoś ich nie odkupi do hipoterapii albo tego rodzaju zajęć, to nikt ich do domu nie weźmie. To jest duże zwierzę, trzeba wiedzieć, jak się nim opiekować, wymaga specjalistycznej opieki weterynaryjnej, więc musi trafić w specjalne miejsce, i to, że tam są te stajnie, które są dosyć duże, jest ważne. Koni w służbach relatywnie nie jest tak dużo, więc docelowo byłoby to miejsce, które byłoby wystarczające dla tych wszystkich koni wycofywanych przez służby przez lata, w przyszłości.

Także bardzo prosimy o wsparcie w znalezieniu możliwości, aby można było tu pomóc.  Oni i tak zbierają bardzo dużo środków, są też prywatne wpłaty, jest też 1,5%. Stąd też gorąco namawiam, że jeżeli ktoś się jeszcze zastanawia, gdzie wpłacić, to na pewno jest to takie miejsce, gdzie żadna złotówka nie zostanie zmarnowana. Oni już bardzo dużo zrobili, niemniej jednak to jest dosyć duży koszt, jeśli chodzi o remont i po prostu schronisko nie będzie w stanie tego pokryć. To wszystko, dziękuję bardzo.

Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):

Dziękuję bardzo. Teraz poprosimy pana ministra i zespół o odniesienie się do tej informacji. Myślę, że ważne jest też to, żeby można było w stosunku do stanu, jaki mamy, jaki będzie w kolejnych latach, przeanalizować potrzeby w tym zakresie, bo inwestowanie w tak duży teren... Pytanie, na ile tam są potrzeby inwestycyjne, które będą adekwatne do potrzeb dotyczących tych zwierząt, bo musimy też z punktu widzenia efektywności ekonomicznej na to patrzeć. Bardzo proszę o przekazanie informacji.

Sekretarz stanu w MSWiA Czesław Mroczek:

Proszę państwa, w zasadzie oba te głosy koncentrowały się wokół jednego, czyli funkcjonowania stowarzyszenia.

Wcześniej była informacja, to znaczy nie tyle informacja, co pan poseł Tomaszewski wyraził pogląd, że te stawki, w szczególności żywieniowe, określone kilka lat temu, nie pokrywają rzeczywistych kosztów. My w tym zakresie dokonamy analizy przepisów, w których pokrywamy koszty tym, którzy przejęli do opieki zwierzęta po wycofaniu ich z użycia w formacjach. Natomiast chcę też, żebyśmy wiedzieli, jak liczbowo wygląda sytuacja, jeżeli chodzi o wycofane zwierzęta. Od grudnia 2021 r. mieliśmy wycofanych 560 psów służbowych i one w zdecydowanej większości trafiły do opiekunów. Tylko 6 psów wycofanych z Policji trafiło do tego stowarzyszenia, czyli ponad 550 jest zaopiekowanych bezpośrednio przez opiekunów, ich rodziny i w jakiejś nielicznej... rozumiem, że państwo mnie poprawicie, praktycznie przez opiekunów i ich bliskich, nie ma przechowywania tych psów w jednostkach organizacyjnych.

Jeżeli chodzi o konie, to w SG, jak rozumiem, w tym czasie nie mieliśmy wycofanych. Ze służby w Policji zostały w tym czasie wycofane 23 konie, z czego 3 trafiły do stowarzyszenia. To są takie proporcje, żebyśmy mieli świadomość, o czym mówimy. Natomiast podając te liczby, ja absolutnie nie podważam sensu, celowości powstania tego ośrodka i dążenia stowarzyszenia do tego, żeby osiągnąć ten wymarzony, jak rozumiem, cel. Tak jak mówiła pani poseł Piekarska, mamy tutaj trudność prawną. Dokonamy w tym zakresie jeszcze analizy, dlatego że przepisy dają nam podstawę do refundowania kosztów związanych z wyżywieniem, opieką weterynaryjną, natomiast nie mamy możliwości przekazywania, w szczególności bez konkursów, środków finansowych na inwestycje. W związku z tym to jest kwestia, która wymaga analizy i ewentualnie jakiejś inicjatywy związanej ze zmianą przepisów. Ale ja w tej chwili nie wyrażę swojego ostatecznego poglądu, w jakim zakresie powinniśmy dokonać tej zmiany, żeby to potencjalnie było możliwe, bo przekazanie pieniędzy musi się odbyć w jakimś konkurencyjnym postępowaniu. Mówimy tu o niemałych kwotach – widzieliśmy te obrazki – które miałyby pomóc stowarzyszeniu, bo rozumiem, że stowarzyszenie w jakimś zakresie posiada własne środki.

Stąd też, proszę państwa, my dokonamy takiej analizy i na ręce pani przewodniczącej prześlę informacje w tym zakresie, jak będziemy postępować w obu tych kwestiach, dotyczących stawek żywieniowych oraz potencjalnego dofinansowania.

Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):

Dziękuję bardzo, panie ministrze, a w jakim terminie moglibyśmy się spodziewać tej informacji? Czy mógłby pan określić?

Sekretarz stanu w MSWiA Czesław Mroczek:

Nie ma lekko, jak widzę. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, jak najbardziej poważnie, będziemy chcieli już w tej chwili, po zakończeniu Komisji w najbliższych dniach, tygodniach dokonać tej analizy i prześlemy tę informację.

Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):

Dobrze, dziękuję bardzo. Pan poseł Tomaszewski jeszcze chciał i pani poseł Piekarska ponownie, proszę.

Poseł Katarzyna Maria Piekarska (KO):

Chciałam powiedzieć, żeby było jasne, także dla osób, które nas słuchają, bo to nie jest tak, że my lobbujemy za jakimś przypadkowym stowarzyszeniem. Ono musiało powstać w formie stowarzyszenia, bo inaczej w ogóle nie można byłoby otrzymać po prostu... i zajmować się skutecznie tymi zwierzętami. A rzeczywiście osoba, która je założyła, czyli były przewodnik zwierząt, funkcjonariusz od lat tu lobbował, to jest jedna z tych osób, dzięki której w ogóle te zmiany w zeszłej kadencji się dokonały.

Ja myślę też, że można się zastanowić, bo po remoncie to będzie naprawdę bardzo fajna placówka, która może mieć charakter edukacyjny, a może także szkoleniowy. A przy okazji, tak jak mówię, byłoby dobrze, żeby te zwierzęta, które nie trafią do domów swoich przewodników, swoich ludzkich przyjaciół, z którymi pracowały w służbach, bo chyba tak można to określić, miały taki prawdziwy dom. Bo tak jak mówiłam, one całym swoim życiem, ratując życie i zdrowie, szukając zaginionych ludzi, szukając różnego rodzaju nielegalnych przesyłek – zresztą nie muszę państwu o tym mówić, bo lepiej się na tym znacie ode mnie – po prostu na to zarobiły.

Mam jeszcze pytanie, mianowicie chodzi o rasy zwierząt. Kiedy ostatnio byliśmy w takim ośrodku szkoleniowym, widziałam ogara polskiego, którego testowano, jak sobie daje radę, co mnie trochę zdziwiło, bo sama jestem szczęśliwą posiadaczką 16-letniego już ogara polskiego. W związku z tym chciałam zapytać, czy w służbie są też psy rasy ogar polski?

Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):

Pan poseł Tomaszewski.

Poseł Tadeusz Tomaszewski (Lewica):

Panie ministrze, dziękuję uprzejmie za życzliwe podejście do zgłoszonych tematów, dotyczących stawek i ewentualnie rozważenia prawnego. Po pierwsze, wczoraj pojawiła się informacja wiceministra do spraw społeczeństwa obywatelskiego, że rząd podejmuje prace nad nowelizacją ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Trzeba byłoby więc się przyjrzeć czy można również z tych programów finansować koszty inwestycyjne, bo zgadzam się z panem ministrem, że w ramach samego tylko resortu pewnie nie będzie łatwo te środki znaleźć. Musimy na to popatrzeć, dlatego że tam są nie tylko zwierzęta ze służb mundurowych, ale na przykład też ze Straży Miejskiej i z innych miejsc są te konie. A jednak państwo schroniska dla zwierząt i inne miejsca wspiera, w związku z powyższym to też jest pewnego rodzaju specyficzne schronisko.

Po drugie, jeśli chodzi o kwestię formalnoprawną, nieraz chciałoby się powiedzieć, że skoro można było dawać na willę, to dlaczego nie na to. Ale ten czas minął, w związku z powyższym szukamy rozwiązania, żeby je znaleźć... w drodze postępowania konkurencyjnego – pełna zgoda z panem ministrem – program, który mógłby być. Pan minister powiedział, że zrobi analizę w swoim departamencie, ja skieruję zapytanie do Biura Analiz Sejmowych, niech oni też poszperają zewnętrznie, czy są takie możliwości, czy nie ma, żebyśmy mogli sobie odpowiedzieć na pytanie: są możliwości – wiemy jaką drogę podjąć, nie ma możliwości – szukamy w innych obszarach takiego rozwiązania.

Chciałbym bowiem, żebyśmy docenili tę pracę i uznali fakt, że państwo – poprzez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa – uznało, że to jest cel ważny z punktu widzenia społecznego i przekazał tę nieruchomość na własność organizacji w określonym celu. Dlatego też to nasze zaangażowanie, żeby dalej można było sprawę kolejnymi krokami wspierać. Dziękuję.

Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):

Dziękuję bardzo. Pani posłanka Piekarska czeka na odpowiedź odnośnie do wymienionej rasy.

Sekretarz stanu w MSWiA Czesław Mroczek:

Za chwilę pan komendant, pan gen. Kuster odpowie, bo Policja to chyba jedyna formacja, w której tej rasy psy są przygotowywane do wykonywania zadań. Natomiast ja jeszcze jednym zdaniem chcę odpowiedzieć na apel, wystąpienie pana posła Tomaszewskiego, że my będziemy szukać, żeby znaleźć, nie żeby nie znaleźć.

Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):

Dziękuję. Teraz oddaję głos panu komendantowi.

Zastępca komendanta głównego Policji nadinsp. Roman Kuster:

Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, panie ministrze, spośród 870 psów służbowych, którymi Policja dysponuje na dzień dzisiejszy, rzeczywiście posiadamy kilkanaście ras i w tym jest jeden ogar polski. Pełni on służbę na Pomorzu i jest to pies w kategorii do wykrywania narkotyków. Poza tym posiadamy następujące rasy: owczarki niemieckie, owczarki belgijskie, owczarki holenderskie, labradory, rottweilery, wyżeł niemiecki, posokowiec bawarski, płochacz niemiecki, polski spaniel myśliwski, pointer, rottweiler, bloodhound, terier walijski i, mogę źle wymówić, jagdterier. To są rasy, które pełnią u nas służbę. Znacząca większość psów służbowych, która u nas pełni służbę, to są psy patrolowe, bo jest ich aż 446, 44 psy patrolowo-tropiące,  15 bojowych, 55 tropiących, na materiały wybuchowe 105, na narkotyki 162, na wyszukiwanie tych smutnych, już finalnych wiadomości, czyli wyszukiwanie zwłok na lądzie 19 i na wyszukiwanie zwłok na wodzie 1 pies – owczarek belgijski.

Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):

Dziękuję bardzo. Jeszcze głos zabierze pani gen. Gorzkowska, bardzo proszę.

Zastępca komendanta głównego Straży Granicznej gen. bryg. SG Wioleta Gorzkowska:

Wysoka Komisjo, panie ministrze, szanowni państwo, jeżeli chodzi o pieski, które pełnią służbę w SG, to mamy ich aktualnie 201. Używane są w różnych specjalnościach, najwięcej piesków mamy do wyszukiwania narkotyków oraz wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni,  ale mamy też pieski o specjalności patrolowo-obronnej, tropiące i tropiąco-patrolowe.

Jeżeli chodzi o zakup i szkolenie psów, to jest to realizowane przez Ośrodek Szkoleń Specjalistycznych Straży Granicznej w Lubaniu. Jest to jedyna jednostka organizacyjna zajmująca się zakupem psów, która wyszukuje i dokonuje weryfikacji psów pod kątem przydatności do szkoleń. SG kupuje psy z hodowli zarejestrowanych w ogólnokrajowych organizacjach społecznych, których statutowym celem jest działalność związana z hodowlą rasowych psów. Te psy są odpowiednio oznakowane, muszą posiadać udokumentowane pochodzenie i muszą to być oczywiście psy o odpowiedniej kondycji fizycznej i psychicznej. Jeżeli chodzi o rasy psów, preferujemy rasy takie jak owczarek niemiecki, owczarek belgijski, labradory, teriery walijskie, sznaucery, cocker spaniele. I tak jak wcześniej zostało wspomniane, nie mamy psów rasy ogar.

Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):

Dziękuję uprzejmie. Pan minister sygnalizuje, że jeszcze pan gen. Galica zabierze głos, bardzo proszę.

Zastępca komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej nadbryg. Józef Galica:

Pani przewodnicząca, szanowna Komisjo, panie ministrze, odpowiadając na pytanie odnośnie do rasy psów, powiem też trochę o specyfice psów, które są w PSP.

Jeśli chodzi o wyłanianie kandydatów do służby spośród tych zwierząt, robimy to dosyć pieczołowicie. Mamy trochę inną specyfikę, nie wszystkie rasy się do tego na pewno nadają, więc jest to robione przez specjalistyczne hodowle. Zanim pies zostanie w ogóle dopuszczony do służby, wymaga pewnego rodzaju dobrego przygotowania i w zasadzie u nas jest taka specyfika, pewnie podobnie jak w innych służbach, że przypisany jest do jednego psa jeden ratownik. Wracając do problematyki emerytury czy starości psa, w naszej formacji jeszcze się nie zdarzyło, żeby pies po zakończeniu służby był oddany w jakieś inne ręce.

Co do ras, to już odpowiadam dosyć precyzyjnie. Mamy przede wszystkim labradory, to jest najlepsza rasa, która się w zasadzie do tego nadaje, golden retrievery oraz owczarki niemieckie, flat retriever, owczarek belgijski, owczarek holenderski, nova scotia, a także mamy jednego psa nierasowego, który naprawdę sobie świetnie u nas radzi. Oczywiście specyfika pracy naszych psów to jest środowisko w gruzach. W zasadzie to jest jedyna praca, którą wykonują te psy, zarówno w kraju jak i poza granicami naszego kraju. Przypomnę tutaj Turcję, gdzie naprawdę zrobiły swoją robotę. Na dzień dzisiejszy 30 psów posiadamy. Dziękuję bardzo.

Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):

Dziękuję bardzo, jeszcze prosimy pana gen. Jaworskiego, Służba Ochrony Państwa.

Komendant Służby Ochrony Państwa gen. bryg. SOP Radosław Jaworski:

Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, panie ministrze, szanowni państwo, w SOP wykorzystuje się psy służbowe tylko i wyłącznie do wyszukiwania zapachów materiałów wybuchowych. Aktualnie służbę pełni 11 psów służbowych, w tym jeden razem z przewodnikiem uczestniczą w szkoleniu specjalistycznym. Wszystkie nasze psy służbowe znajdują się w obiekcie przewodników psów służbowych w Warszawie. Aktualnie mamy 6 psów wycofanych ze służby, którymi opiekują się ich dotychczasowi przewodnicy. SOP do tej pory, tak samo jak straż pożarna, nie zarejestrował żadnych przypadków odebrania zwierząt służbowych wycofanych z użycia. W ciągu roku przypada około 100 realizacji na jednego psa. Bardzo dziękuję.

Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):

Bardzo dziękuję. Jeszcze pani posłanka Piekarska.

Poseł Katarzyna Maria Piekarska (KO):

Jeszcze na koniec. Nie chcę przedłużać, ale taka kwestia etyczna w pewnym sensie: czy państwo badają, czy sprawdzają dobrostan w hodowlach zwierząt, w tych hodowlach, z których pozyskujecie państwo zwierzęta? Ponieważ nieraz słyszy się o patohodowlach, pseudohodowlach. Czy ktoś sprawdza, jak to wygląda, czy tam, gdzie pozyskujecie państwo zwierzęta, są wysokie standardy, jeśli chodzi o hodowlę?

Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):

Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan komendant.

Zastępca komendanta głównego Policji nadinsp. Roman Kuster:

Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, panie ministrze, podobnie jak w innych służbach, mamy centralny zespół powołany do naboru i bardzo często korzystamy z tych hodowli już bardzo sprawdzonych. To są dość specyficzne psy, które trafiają do wszystkich służb tutaj obecnych, więc opieramy się... to nie są hodowle wymyślone ad hoc, nie bierzemy psów od osób niesprawdzonych. Mało tego, przy zawieraniu umowy bardzo często już podczas szkolenia w zakładzie kynologicznym uznajemy, że pies nie rokuje na przeszkolenie, więc w tych umowach mamy takie gwarancje, że psa możemy zwrócić do danej hodowli i otrzymać kolejnego, innego. Dlatego wybieramy przede wszystkim sprawdzone hodowle, bo wtedy mamy pełną gwarancję, że te psy są w dobrych warunkach prowadzone.

Jeśli można, to chciałem skorzystać z tego głosu, szanowni państwo, i powiedzieć, że dla podniesienia rangi służby przewodników z psami, ale też jeźdźców z końmi co roku w polskiej Policji przeprowadzamy zawody kynologiczne, mistrzostwa Polski policjantów i one mają miejsce z reguły we wrześniu. W ubiegłym roku one się odbywały również w Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, Zakład Kynologiczny. Głównie ja pieczę nad tym sprawuję, i to już były dwudzieste pierwsze zawody kynologiczne. W ubiegłym roku specjalność piesków, które brały w nich udział, to psy patrolowe i patrolowo-tropiące. Przepraszam... w ubiegłym roku były po zapachach, narkotykach i materiałach wybuchowych. W tym roku będziemy dwudzieste drugie zawody przeprowadzać na poziomie również ogólnopolskim z finałem właśnie w zakładzie kynologicznym i one będą dotyczyły specjalności psów patrolowych i patrolowo-tropiących. Myślę, że będę wyrazicielem wszystkich służb, wskazując, że służba z psami, z końmi naprawdę bardzo wiele wnosi.

Pozwolę sobie na ręce pani przewodniczącej... nie jest to rzecz przygotowana specjalnie na dzisiejsze posiedzenie Komisji, tak naprawdę na ręce pani przewodniczącej chciałbym wręczyć takie zdjęcie pieska bojowego. Niech to będzie na pani ręce dla całej Komisji za zajęcie się tym tematem i podniesienie do naprawdę wysokiej rangi ustawą z 2021 r., ale też tym dzisiejszym spotkaniem z państwem na tej sali. Chcemy pokazać, jak bardzo ta służba polega na obopólnym ogromnym zaufaniu. Stąd takie słowa jak lojalność, odwaga oraz bezwarunkowe oddanie bardzo się wpisują pomiędzy przewodnika psa służbowego i pieska.

Poseł Katarzyna Maria Piekarska (KO):

A ja, jak można, bardzo serdecznie bym prosiła o zaproszenie na te zawody, chętnie przyjadę. Myślę, że pani przewodnicząca przyzna jakiś swój specjalny puchar w imieniu Komisji w jakiejś kategorii, jeszcze o tym pomyślimy.

Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):

Bardzo dziękuję...

Zastępca komendanta głównego Policji nadinsp. Roman Kuster:

Oczywiście jesteśmy otwarci, pani przewodnicząca. Dodam tylko, że w przyszłym tygodniu prowadzimy również warsztaty w Janowie Podlaskim dla 24 jeźdźców i koni oraz 12 psów służbowych i przewodników psów służbowych. Są to czterodniowe zajęcia, warsztaty zgrywające, bo dodam, szanowni państwo, że w ustawie o środkach przymusu bezpośredniego jest również wymieniony pies służbowy oraz koń służbowy i rzeczywiście się zdarza, rzadko na szczęście, ale również taką rolę wykonują, jako środek przymusu bezpośredniego.

Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):

Bardzo dziękuję. Bardzo dziękuję za świetny obraz całego tego obszaru, który dzisiaj analizowaliśmy. Zawiśnie to w pokoju komisyjnym i będzie dostępne dla wszystkich oczywiście członków Komisji. Ale myślę, że szczególne wyrazy uznania należą się pani posłance Piekarskiej, panu posłowi Tomaszewskiemu, bo oprócz tego, że my jesteśmy jako Komisja z całą pewnością przyjaciółmi zwierząt i patrzymy na zwierzęta, które są w służbie nie tylko z powodu takiego przepisowego określenia, czy są zdatne do użytku, czy nie, traktujemy bardziej jako pracowników, pracujących i darzymy dużą empatią, to zawsze są wśród członków Komisji osoby, które szczególnie zajmują się takim tematem. A wiemy, że taką miłośniczką zwierząt i ich orędowniczką zawsze jest pani posłanka i pan poseł Tomaszewski, który dba o to, żeby później te zwierzęta mogły godnie dożyć już po służbie.

Bardzo dziękuję naszym gościom za udział w dzisiejszym posiedzeniu Komisji, bo to, że w takiej liczbie i w takiej randze państwo przybyliście do nas, to jest świadectwo, że te zwierzęta są traktowane jak wasi współpracownicy. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.


« Powrótdo poprzedniej strony