Interpelacja nr 1231
do ministra finansów, ministra rozwoju, ministra skarbu państwa
w sprawie korzyści odniesionych przez Fiat Auto Poland po przejęciu FSM
Zgłaszający: Józef Brynkus
Data wpływu: 19-02-2016
Zwracam się o przedstawienie zestawienia danych, dotyczących korzyści finansowych, jakie uzyskał koncern FIAT oraz Fiat Chrysler Auto i jego spółki działające w Polsce od 1992 roku do końca 2015 roku.
Chodzi w szczególności o:
1. Różnicę między kwotą 3 miliardów USD rzeczywistej wartości zakładów FSM a kwotą, jaką wpłaciła strona włoska do Skarbu Państwa RP w rezultacie przekształcenia Fabryki Samochodów Małolitrażowych na trzy spółki NEWCO, czyli na Fiat Auto Poland, Magneti-Marelli Poland i Teksid Poland.
2. Ogólną wartość zwolnień i ulg celnych, jakie uzyskały w/w firmy od kolejnych rządów RP w latach 1992-2004r. do momentu wstąpienia Polski do UE.
3. Ogólną wartość zwolnień podatkowych, jaką uzyskały w/w firmy od kolejnych rządów RP w latach 1992-2015 i firmy córki Fiat Auto Poland i w/w firm, oraz FCA Poland.
4. Ogólną wartość zamówień rządów RP, MSW, Policji, Ministerstwa Zdrowia i innych ministerstw na samochody Lancia, Alfa-Romeo, Fiat Ducato i innych samochodów produkcji Fiat i Fiat Chrysler w latach 1992-2015.
5. Ogólną wartość sprzedanych w ramach kontyngentów bezcłowych samochodów marki Fiat, Lancia, Alfa-Romeo na rynek polski w latach 1992-2004.
6. Wartość zakupów we Włoszech: części i komponentów importowanych przez Fiat Auto Poland i FCA Poland do samochodów wyprodukowanych w Polsce w latach 1992-2015.
7. Ogólną wartość transferów środków finansowych i pieniędzy z Polski do banków włoskich, szwajcarskich, brazylijskich, argentyńskich, niemieckich, francuskich przez Fiat Auto Poland, Teksid Poland, Magneti-Marelli Poland, FCA Poland i spółki córki tych firm, a także Fiat Bank Polska, Fiat Ubezpieczenia Polska, Polska Kasa Opieki SA na rzecz banku Unicredit Włochy i innych banków zagranicznych w latach 1992-2015.
8. Ogólną wartość samochodów wyeksportowanych z Polski przez Fiat Auto Poland SA i FCA Poland w latach 1992-2015 bez zapłacenia do Skarbu Państwa RP podatków oraz innych opłat od zysków wynikających z tego eksportu.
9. Wartości dywidend od zysków, jakie firma Fiat Auto Poland, FCA Poland i jej firmy córki przetransferowały poza granice Polski w latach 1992-2015.
10. Jakie korzyści finansowe oraz wielkości kwot, które uzyskały w latach swojego istnienia w Polsce spółki Fiat-GM Powertrain, Fiat Avio, z eksportu z naszego kraju swoich wyrobów na podstawie zwolnień podatkowych w ramach tzw. Specjalnych Stref Ekonomicznych?
11. Wielkość środków unijnych lub rządowych, jakie zostały przekazane na uruchomienie produkcji Forda Ka i stworzenie nowych miejsc pracy we Fiat Auto Poland w Tychach.
12. Ile przeznaczono z budżetu państwa środków na aktywizację zwalnianych pracowników z Fiat Auto Poland SA w ramach grupowych zwolnień pracowniczych w latach 1992-2015?
Łączę wyrazy szacunku