Zapytanie nr 2018

do ministra infrastruktury i budownictwa

w sprawie powrotu kolei pasażerskiej do pow. hrubieszowskiego

Zgłaszający: Jarosław Sachajko

Data wpływu: 23-01-2017

Szanowny Panie Ministrze!

W ostatnim czasie do mojego biura poselskiego wpłynęło pismo inicjatorów Zespołu ,,Pociągiem do Hrubieszowa” (który zajmuje się wspieraniem oraz propagowaniem działań na rzecz powrotu kolei pasażerskiej do powiatu hrubieszowskiego) w związku z opublikowaniem rozporządzenia (Dz. U. z 2016 r. poz. 1996) w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich oraz w międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym, w którym do wersji podstawowej sieci połączeń międzywojewódzkich, włączony został odcinek Zamość - Hrubieszów linii kolejowej nr 72.

Zdaniem Zespołu „Pociągiem do Hrubieszowa” istotne jest rozpoczęcie jak najszybszego częściowego zrealizowania inwestycji na odcinku Zamość - Hrubieszów, w wersji podstawowej wyżej wymienionego planu poprzez wydłużenie pary pociągów 32106/7 i 23106/7 (IC „Matejko”) w ramach korekty rocznego rozkładu jazdy pociągu edycji 2016/2017. Koncepcja ta jest warta zrealizowania między innymi ze względu na istotne okoliczności natury organizacyjnej jak również ekonomicznej, ponieważ termin wykonalności na 10 czerwca 2017 roku pozwoliłby na rozpoczęcie pozyskiwania pasażerów na odcinku Zamość - Hrubieszów w okresie wakacyjnym, kiedy to zwiększone jest zainteresowanie podróżami międzywojewódzkimi tymże środkiem transportu.

Należy zauważyć, iż w ciągu ostatnich lat połączenia międzywojewódzkie z regionu Zamojszczyzny cieszyły się znacznym zainteresowaniem. Nie bez znaczenia jest także możliwość zaoszczędzenia 9 km w ciągu doby, a także 1638 km do końca rozkładu jazdy, dotyczącego przejazdów pustego składu jako pociągi 224001 i 224004 w relacjach Zamość – Zamość Szopinek – Zamość Wschód. Istotne jest również to, iż ewentualna zmiana stacji zwrotnej, pociągów 32106/7 i 23106/7 na stację Hrubieszów Miasto, nie powinno podwyższyć kosztów stałych ich uruchomienia, a także wydłużenie tej relacji w ramach korekty rocznego rozkładu jazdy 2016/2017, pozostaje bez wpływu na złożone przez PKP InterCity obiegi składów pociągowych, pojazdów trakcyjnych oraz ustalony plan służb drużyn trakcyjnych oraz pociągowych.

W związku z powyższym uprzejmie proszę o odpowiedź na następujące pytanie:

1. Czy według Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz PKP InterCity istnieje możliwość rozpoczęcia częściowej realizacji oferty zapisanej dla odcinka Zamość – Hrubieszów w wariancie podstawowym, planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym, poprzez wydłużenie pary pociągów 32106/7 i 23106/7 (IC „Matejko”) w ramach korekty rocznego rozkładu jazdy pociągów edycji 2016/2017, zatem od dnia 10 czerwca 2017 roku? Proszę o uzasadnienie odpowiedzi.