Odpowiedź na interpelację nr 4725
w sprawie "Porozumienia w sprawie handlu usługami" (TiSA) dotyczącego liberalizacji handlu usługami, która obejmuje członków Światowej Organizacji Handlu, w tym Unii Europejskiej
Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Mariusz Haładyj
Warszawa, 09-08-2016
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację nr 4725 Pana Posła Krzysztofa Sitarskiego w sprawie Porozumienia w sprawie handlu usługami (TiSA), pragnę przedstawić następujące informacje.
Odnosząc się do pytania dotyczącego tego czy i kto prowadzi z ramienia państwa polskiego negocjacje warunków formalno-prawnych Porozumienia w sprawie handlu usługami (Trade in Services Agreement - TiSA) pragnę uprzejmie poinformować, że zgodnie z art. 207 i 218 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) negocjacje wszelkich umów handlowych Unii Europejskiej z państwami trzecimi w ramach polityki handlowej UE, w imieniu UE i jej państw członkowskich, w tym Polski, prowadzi Komisja Europejska. Czyni to na podstawie dyrektyw negocjacyjnych (tzw. mandatów) wydanych przez Radę UE. W pracach Rady UE uczestniczy Polska jako państwo członkowskie UE. Koordynację polityki handlowej UE, w tym negocjacje Porozumienia TiSA prowadzi Ministerstwo Rozwoju.
Odpowiadając na pytanie czy prawdą jest, że państwa członkowskie Unii Europejskiej, które uczestniczą w rozmowach, reprezentowane są przez Komisję Europejską oraz czy Polska bierze udział w grupie tych państw z UE uprzejmie informuję, że Komisja Europejska prowadzi negocjacje Porozumienia TiSA z 22-oma członkami Światowej Organizacji Handlu (Word Trade Organization - WTO) w imieniu UE i jej państw członkowskich. Państwa członkowskie UE, w tym Polska, nie uczestniczą bezpośrednio w negocjacjach umów handlowych, gdyż do prowadzenia negocjacji upoważniły Komisję Europejską na mocy wspomnianego powyżej art. 207 i 218 TFUE. Polska uczestniczy w dyskusjach i negocjacjach umów handlowych poprzez regularny udział w Komitecie Polityki Handlowej Rady UE powołanym na mocy art. 207 TFEU. Na Komitecie tym Polska, podobnie jak inne państwa członkowskie UE, przedstawia Komisji Europejskiej stanowisko w odniesieniu do umów handlowych negocjowanych przez UE, w tym do Porozumienia TiSA.
W odniesieniu do pytania dotyczącego korzyści i strat oraz szans i zagrożeń wynikających z przyjęcia warunków Porozumienia TiSA przez Polskę uprzejmie informuję, że Porozumienie TiSA jest umową nowej generacji i dopiero drugą po Układzie Ogólnym w sprawie Handlu Usługami GATS z 1994 r. umową zawieraną na skalę światową, która w tak szeroki i kompleksowy sposób obejmuje swoimi postanowieniami kwestie liberalizacji sektorów usługowych pomiędzy 23 członkami WTO (w tym cała UE liczona jako jeden. TiSA ma na celu zapewnienie lepszego wzajemnego dostępu do rynku usług państw ją zawierających oraz eliminowanie dyskryminacji usługodawców w ramach klauzuli traktowania narodowego. To są podstawowe korzyści z TiSA. Polska ma obowiązek zapewnić jak najlepsze warunki handlu dla swoich usługodawców i stworzyć im szanse na lepszy dostęp do tych rynków krajów trzecich, na których są jeszcze nieobecni. Dzieje się to poprzez bycie częścią liberalizowanego światowego rynku usług i uczestniczenie w negocjacjach umów handlowych takich jak TiSA za pośrednictwem Komisji Europejskiej.
W kwestii wpływu TiSA na zrównoważoną gospodarkę Polski i realizację zadań publicznych przez państwo pragnę poinformować, że zgodnie z postanowieniami TiSA oraz szczegółowymi zastrzeżeniami podjętymi przez UE i jej państwa członkowskie, Porozumienie TiSA nie wkracza w kompetencje w ramach zadań publicznych sprawowane przez kraje to porozumienie zawierające. Ponad to, Komisja Europejska negocjująca w imieniu Unii Europejskiej i jej państw członkowskich, jest wierna zasadzie, która mówi o podejmowaniu zobowiązań liberalizacyjnych jedynie w sektorach usług prywatnych. Umowy handlowe zawierane przez UE nie dotyczą sektora usług publicznych i rządy państw członkowskich UE mają swobodę w utrzymywaniu obecnych i wprowadzaniu nowych regulacji w tym zakresie.
Odnosząc się do pytania dotyczącego tego czy i kiedy brana jest pod uwagę ratyfikacja przez Polskę Porozumienia TiSA uprzejmie informuję, że z uwagi na to, że jest to umowa handlowa będąca w wyłącznych kompetencjach UE na mocy art. 207 TFUE, nie jest wymagana ratyfikacja jej przez państwa członkowskie UE.
Odpowiadając na pytanie dotyczące podania do polskiej informacji publicznej informacji dotyczących liberalizacji handlu usługami, w tym w transporcie i sektorze usług zdrowotnych, w kontekście ryzyka ich przyjęcia dla zabezpieczenia państwowych interesów gospodarczo-społecznych pragnę poinformować, że nie ma zagrożenia dla sektora usług transportu publicznego ani publicznych usług zdrowotnych stąd nie istnieje ryzyko ich liberalizacji. Jak już wspomniano powyżej, umowy handlowe zawierane przez UE nie dotyczą sektora usług publicznych i rządy państw członkowskich UE mają swobodę w utrzymywaniu obecnych i wprowadzaniu nowych regulacji w tym zakresie. Liberalizacja podejmowana jest jedynie w sektorach usług prywatnych, w tym transportowych i prywatnych usług zdrowotnych.
W przypadku potrzeby udzielenia dodatkowych wyjaśnień w tej sprawie pozostaję do dyspozycji.
Z wyrazami szacunku,
Mariusz Haładyj
Podsekretarz Stanu