Posiedzenie Sejmu - skrót informacji Strona główna Sejmu
Porządek dzienny

96. POSIEDZENIE SEJMU RP
w dniach 19, 20 i 21 stycznia 2005 r.

SEJM UCHWALIŁ USTAWY:

o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska; (druki nr 3135, 3573, 3573-A)

Ustawa ma zapewnić konkurencję na rynku energetycznym, co powinno spwodować spadek cen energii. Przedsiębiorstwa energetyczne będą ustalać taryfy dla paliw gazowych i energii, ale będą one jednak zatwierdzane przez prezesa Urzędu Regulacji Energii. Prezes URE może odmówić zatwierdzenia takiej taryfy, jeżeli stwierdzi, że jest ona ustalona niezgodnie z prawem. Nowelizacja umożliwi tym spółkom zmianę cen i stawek opłat za ciepło częściej niż raz na rok.

W ustawie umożliwia się uwzględnianie w kalkulacji taryfy m.in. spółek ciepłowniczych kosztu kapitału własnego, a także reguluje kwestię kosztów ponoszonych przez klientów przedsiębiorstw energetycznych za przyłączenie do sieci - w niektórych wypadkach będą wynosić od 25 do 50 proc. faktycznych lub szacunkowych kosztów przyłączenia.

o Krajowym Funduszu Kapitałowym; (druki nr 3226, 3577, 3577-A)

Ustawa powołuje Krajowy Fundusz Kapitałowy. Ma on zapewnić źródła finansowania dla małych i średnich firm o dużym potencjale rozwoju, zajmujących się np. nowoczesnymi technologiami. Środki z KFK mają być wykorzystane wyłącznie na inwestycje w firmy płacące podatki w Polsce, bez zaległości podatkowych i na ubezpieczenia społeczne.

o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej; (druki nr 3314, 3567)

Ustawa wprowadza dwa nowe typy spółek: europejskie zgrupowanie interesów gospodarczych i spółkę europejską. Spółka europejska ma działać w sposób podobny do spółki akcyjnej. Może powstać np. w wyniku transgranicznej fuzji spółek akcyjnych, wówczas będzie zarejestrowana w tym kraju, gdzie ma swoją centralę, a działać będzie w kilku krajach.

Natomiast europejskie zgrupowanie interesów gospodarczych ma funkcjonować w sposób podobny do spółki jawnej. W krajach UE ten typ spółki powołuje się np. dla prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej i badań nad rynkiem.

o zmianie ustawy o nawozach i nawożeniu; (druki nr 3600, 3662)

Nowelizacja wprowadza nową definicję pojęcia "wprowadzenie do obrotu", umożliwiając rozróżnienie wprowadzania do obrotu w przypadku przywozu nawozu z państw trzecich oraz w przypadku ich wyprodukowania na terytorium RP lub innego państwa członkowskiego UE. W nowych przepisach wskazano także rodzaje nawozów przywożonych z krajów trzecich, które mogą być sprowadzane do Polski.

zmieniającą ustawę o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. (druki nr 3554, 3679)

Nowelizacja przewiduje utrzymanie w roku 2005 i w 2006 dofinansowania PFRON-u do warsztatów terapii zajęciowej na poziomie lat ubiegłych. Kwota ta byłaby zmniejszana dopiero od roku 2007 - o 5 proc. rocznie, aż do osiągnięcia 85 proc. w roku 2009.

SEJM SKIEROWAŁ PONOWNIE DO KOMISJI:

rządowy projekt ustawy o informatyzacji działalności niektórych podmiotów realizujących zadania publiczne; (druki nr 1934, 3456)

rządowy projekt ustawy o nadzorze uzupełniającym nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego. (druki nr 3318, 3656)

SEJM SKIEROWAŁ DO KOMISJI:

rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny i ustawy o księgach wieczystych i hipotece oraz o zmianie niektórych innych ustaw; (druk nr 3433)

Projekt wprowadza do Kodeksu cywilnego oraz do ustawy o księgach wieczystych i hipotece nowego ograniczonego prawa rzeczowego o nazwie "dług gruntowy".

rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego; (druki nr 3559)

Projekt zakłada, że urzędy pocztowe i gminy w przypadku niemożności dostarczenia pisma sądowego w postępowaniu cywilnym do adresata będą je przechowywać przez 14 dni oraz będą je dwukrotnie awizować.

rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego i ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze; (druk nr 3434)

Projekt przewiduje, że sądownictwo polubowne ma w większym stopniu zastąpić sądy powszechne w rozstrzyganiu sporów cywilnych. Przedmiotem rozstrzygnięć przez te sądy mogą być wszystkie roszczenia, które są przedmiotem ugody sądowej z wyjątkiem spraw o alimenty.

Projekt zakłada, że rozstrzygnięcia przed sądem polubownym będą się odbywać w drodze porozumienia stron. Strony będą decydować o miejscu prowadzenia postępowania, a także o składzie sędziowskim (arbitrów), którymi nie mogą być sędziowie zawodowi.

Podstawowa zasadą postępowania przed sądem polubownym jest przyjęcie zasady, że postępowanie musi zapewnić stronom różne traktowanie i każda z nich musi mieć prawo do wysłuchania i przedstawienia swoich racji i argumentów.

rządowy projekt ustawy o szczególnych uprawnieniach Skarbu Państwa oraz ich wykonywaniu w spółkach kapitałowych o istotnym znaczeniu dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego; (druk nr 3635)

Projekt przewiduje uregulowanie szczególnych uprawnień Skarbu Państwa w spółkach o istotnym znaczeniu dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego, głównie z branży energetycznej.

poselski projekt ustawy o szczególnych zasadach odpowiedzialności funkcjonariuszy publicznych za naruszenie prawa i o zmianie innych ustaw; (debata odbyła się na poprzednim posiedzeniu Sejmu) (druk nr 3484)

Projekt przewiduje, że urzędnik, który wydał błędną decyzję administracyjną może być pociągnięty do odpowiedzialności materialnej.

Winnemu błędnej decyzji wytaczane byłoby powództwo o odszkodowanie. Odszkodowanie nie mogłoby przekroczyć 12-krotności przeciętnego wynagrodzenia.

poselski projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej. (debata odbyła się na poprzednim posiedzeniu Sejmu) (druk nr 3557)

Projekt ma na celu uporządkowanie tych ustawowych zadań i kompetencji, które są wykonywane jednocześnie przez jednostki samorządu terytorialnego i wojewodów, ponadto projekt przewiduje przekazanie marszałkom województw lub starostom poszczególnych kompetencji z zakresu administracji publicznej dotychczas wykonywanych przez wojewodów.

SEJM ROZPATRZYŁ STANOWISKA SENATU W SPRAWIE USTAW:

o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji; (druki nr 3589, 3644)

o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej; (druki nr 3620, 3622)

o doświadczeniach na zwierzętach; (druki nr 3587, 3645)

o zmianie ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych, ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o administracji rządowej w województwie; (druki nr 3592, 3650)

o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw. (druki nr 3619, 3657)

SEJM PODJĄŁ UCHWAŁY:

w sprawie 85 rocznicy zaślubin Polski z morzem; (druk nr 3673)

w 60. rocznicę wyzwolenia obozu koncentracyjnego Auschwitz; (druki nr 3672)

w sprawie rozwoju sportu w Polsce; (druki nr 3317, 3438)

o wyrażeniu zgody na pociągnięcie do cywilnej odpowiedzialności sądowej posła Andrzeja Leppera; (druk nr 3402)

o zmianie uchwały w sprawie powołania Komisji Śledczej do zbadania prawidłowości prywatyzacji Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń Spółka Akcyjna; (druk nr 3676)

o zmianie uchwały w sprawie powołania Komisji Śledczej do zbadania prawidłowości prywatyzacji Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń Spółka Akcyjna. (druk nr 3690)

SEJM PRZYJĄŁ:

informację Rządu "Krajowy Plan działań na rzecz Zatrudnienia na 2005 rok".(druki nr 3334, 3513)

SEJM ROZPATRZYŁ:

Informację Ministra Spraw Zagranicznych o zadaniach polskiej polityki zagranicznej w 2005 roku ( wniosek o odrzucenie - głosowanie na następnym posiedzeniu)

Minister spraw zagranicznych Adam Daniel Rotfeld przedstawił doroczną informację o zadaniach polskiej polityki zagranicznej.

Zabiegi o korzystny dla Polski kształt unijnego budżetu na lata 2007-2013, wsparcie dla Ukrainy, utrwalenie uprzywilejowanych relacji z USA, ustalenie nowej formuły polskiego zaangażowania w Iraku - to niektóre z priorytetowych zadań polskiej polityki zagranicznej w 2005 roku.

Do wyzwań stających przed polską polityką zagraniczną w 2005 r. należy też organizacja III Szczytu Rady Europy oraz tzw. ekonomizacja, czyli udział dyplomacji w zagranicznej promocji polskiej gospodarki i wsparcie dla polskich przedsiębiorstw.

Szef MSZ zapowiedział, że celem Polski w negocjacjach w sprawie nowego unijnego budżetu jest zapewnienie maksymalnej wysokości wydatków na politykę spójności i na rzecz rolnictwa dla nowych państw członkowskich.

Rząd, według deklaracji Rotfelda, będzie dążył do tego, by kompromis wokół budżetu Unii został osiągnięty w czerwcu 2005 r.

Rotfeld ocenił też, że odrzucenie Traktatu Konstytucyjnego UE przez Polskę oznaczałoby skazanie naszego kraju na samoizolację. Stanowczo odrzucamy natomiast - dodał - koncepcję "dyrektoriatu europejskiego" (dyktatu najsilniejszych państw UE).

Do zadań polityki zagranicznej należą też starania o "nowe otwarcie" w stosunkach Zachodu z Ukrainą. Szczególnie, zaznaczył szef MSZ, "zabiegać będziemy o to, aby Unia Europejska podniosła swoje relacje z Ukrainą do rangi partnerstwa strategicznego, a NATO zaoferowało Ukrainie Program Działania na rzecz Członkostwa".

Priorytetem polityki zagranicznej jest też utrzymanie uprzywilejowanego charakteru stosunków z USA ponieważ, jak powiedział Rotfeld, tylko Ameryka jest w stanie dać Polsce gwarancje bezpieczeństwa i to w najbardziej wiarygodnym wydaniu.

Minister uważa, że w stosunkach transatlantyckich sprawą główną jest obecnie odrzucenie urazów i uprzedzeń, które pozostawiły po sobie rozbieżności wokół interwencji w Iraku.

Według niego, z polskiego punktu widzenia, nowy konsensus w stosunkach transatlantyckich dotyczyć powinien wspólnej odpowiedzi Zachodu na demokratyczny przełom i prozachodnie aspiracje Ukrainy oraz wspólnej linii politycznej wobec pozostałych partnerów na Wschodzie Europy. Zdaniem Rotfelda, potrzebne jest też ściślejsze partnerstwo transatlantyckie na tzw. szerszym Bliskim Wschodzie.

Odnosząc się do polskiego zaangażowania w Iraku, minister przypomniał, że Polska zamierza dokonywać kolejnych redukcji swego kontyngentu wojskowego w tym państwie. Po irackich wyborach parlamentarnych, Polska chce doprowadzić do uzgodnienia z nowym rządem i sojusznikami z koalicji międzynarodowej "nowej formuły polskiego zaangażowania w Iraku".

Zadeklarował także, że Polsce zależy "na zbudowaniu nowego modelu stosunków polsko-niemieckich, który byłby dobrze osadzony w kontekście europejskim i transatlantyckim". Według Rotfelda, współdziałanie z Niemcami musi być oparte "na poszanowaniu równorzędności partnerów, a polska polityka powinna "wyzwolić się od kompleksów i nie kierować się emocjami".

Minister podkreślił, że należy "raz na zawsze, jednoznacznie zamknąć sprawy przeszłości, które na nowo wprowadzają do stosunków polsko-niemieckich elementy nieufności, niepewności i destabilizacji". Dodał, że na trudności w relacjach między Polską a Niemcami musimy patrzeć trzeźwo, bez iluzji".

Minister oświadczył, że Polsce zależy na jak najbliższych i najściślejszych związkach Rosji z Europą, NATO i UE. Szef MSZ zapewnił, że zaangażowanie Polski w wydarzenia na Ukrainie nie było skierowane przeciw Rosji; jego motywem było wspieranie fundamentalnych wartości, a nie gra interesów.

Podkreślił też, że klimat w relacjach z Francją poprawił się w zauważalny sposób. "Nasze intencje w sprawach przyszłości Europy są o wiele bliższe niż jest to przedstawiane w prasie, w komentarzach i debacie politycznej" - ocenił szef MSZ. Dodał, że Polska liczy zwłaszcza na aktywną rolę Francji w rozwoju stosunków Unii z naszymi wschodnimi partnerami.

Minister nawiązał również do współpracy Polski z innymi państwami Europy Środkowej: "Nasi partnerzy mogli się przekonać, że Polska nie postrzega regionu, jako zaplecza dla swoich ambicji politycznych na forum unijnym. Nie pretendujemy też do roli regionalnego lidera" - powiedział Rotfeld. Zadeklarował też polskie poparcie dla demokratycznych i proeuropejskich aspiracji społeczeństwa białoruskiego.

Rolą Polski jest też, podkreślił Rotfeld - występowanie "w obronie prawdy historycznej, sprzeciwiać się jej wypaczaniu i fałszowaniu".

Według niego, "czas dojrzał", aby w 60 lat po zakończeniu II wojny światowej, dotarła wreszcie do społeczeństw i mediów w Europie, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie "elementarna prawda o tym, co naprawdę wydarzyło się w okupowanej Polsce, kto był agresorem, kto był okupantem, kto budował obozy śmierci i w nich mordował ludzi, a kto był prześladowany, zniewolony i poddany niemieckiej hitlerowskiej polityce eksterminacji".

SEJM DOKONAŁ:

zmian w składach osobowych komisji sejmowych; (druk nr 3689)

wyboru składu osobowego Komisji Śledczej do zbadania prawidłowości prywatyzacji Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń Spółka Akcyjna. (druk nr 3692)

SEJM ODRZUCIŁ:

wniosek o wyrażenie wotum nieufności dla Ministra Infrastruktury Krzysztofa Opawskiego. (druki nr 3632, 3647)