Interpelacja nr 2170
do ministra edukacji
w sprawie wprowadzenia rozporządzenia ministra edukacji dotyczącego stosowania przez uczniów ze szczególną wrażliwością sensoryczną narzędzi umożliwiających skupienie podczas egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego
Zgłaszający: Aleksander Miszalski
Data wpływu: 20-03-2024
Szanowna Pani Minister,
uczniowie V Liceum Ogólnokształcącego im. Augusta Witkowskiego w Krakowie, tworzący zespół projektu społecznego „Głos Ciszy” realizowanego w ramach ogólnopolskiej olimpiady „Zwolnieni z Teorii”, wystąpili z postulatem umożliwienia korzystania z zatyczek do uszu podczas egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego. Takie rozwiązanie umożliwiłoby zapewnienie lepszych warunków do zdawania egzaminów przez uczniów zmagających się z wrażliwością sensoryczną, zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, w tym nadwrażliwością i podwrażliwością, a także przebodźcowaniem. Takie rozwiązanie wyrównałoby szanse uczniów w osiągnięciu satysfakcjonującego wyniku z egzaminów. Uczniowie realizujący wspomniany projekt popularyzują wiedzę w tym zakresie na różne sposoby – publikują informacje i postulaty w tym zakresie w mediach społecznościowych, przygotowują podcast, organizują warsztaty i wykłady, ale starają się też o wprowadzenie realnych ułatwień dla osób mierzących się z trudnościami w tej dziedzinie.
Uczniowie krakowskiej szkoły podnoszą, że zaburzenia przetwarzania sensorycznego, w skład w których wchodzi m.in. słyszenie cichych dźwięków, na które inni nie reagują, mogą dotyczyć od 5 do 16% osób w wieku szkolnym. Problem nie znika w wieku dorosłym, stąd coraz więcej instytucji i firm zaczyna wychodzić naprzeciw potrzebom tych osób, organizując odpowiednio miejsce pracy, tworząc tzw. pokoje wyciszeń lub ustanawiając w sklepach godziny ciszy. Powyższe fakty przełożyły się na wyjście z inicjatywą, by pomóc uczniom z takimi potrzebami podczas zdawania egzaminów. W kontekście niniejszej interpelacji, należy zwrócić uwagę, żę inicjatorzy ww. akacji dążą do tego, by możliwość używania zatyczek była zapisana w stosownym rozporządzeniu (dzięki czemu będzie prawem każdego ucznia), a nie kwestią dobrej woli dyrekcji danej szkoły.
Zatyczki do uszu są zdaniem wnioskodawców bezproblemowe, szeroko dostępne i bezpieczne. Pozwoliłyby one zniwelować dźwięki w tle, które osobom z nadwrażliwością słuchową mogą znacząco utrudnić bądź nawet uniemożliwić skupienie się nad rozwiązaniem zadań egzaminacyjnych.
Brak niwelowania dźwięków dla takich osób może nawet skutkować przykrymi konsekwencjami na dalszej ścieżce edukacyjnej, co stanowi swego rodzaju wykluczenie takich osób i uniemożliwia wykorzystanie pełni ich potencjału. Jednocześnie należy zaznaczyć, że zatyczki nie wygłuszają wszelkich dźwięków, więc nie ma powodu do obaw, że tego rodzaju rozwiązanie zakłóci słyszalność poleceń egzaminatora lub istotnego komunikatu.
Mając powyższe na uwadze, zwracam się do Pani Minister z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy przedstawiony wyżej problem był znany ministerstwu?
- Czy ministerstwo zamierza podjąć prace w zakresie wprowadzenia rozporządzenia umożliwiającego każdemu uczniowi zastosowanie ww. środków celem pełnej koncentracji na zadaniach egzaminacyjnych?
- Czy ministerstwo widzi jakiekolwiek przeciwwskazania względem wprowadzenia regulacji prawnych w tym zakresie?
- Jeżeli istniałaby możliwość wprowadzenia regulacji prawnych w tym zakresie, to czy byłoby możliwe ich wdrożenie jeszcze przed terminem tegorocznych egzaminów?
Z wyrazami szacunku
Aleksander Miszalski