Przejdź do menu
Przejdź do treści
Przejdź do stopki
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
X kadencja
"Wszelka władza społeczności ludzkiej początek swój bierze z woli narodu"
Menu główne
A
domyślna wielkość czcionki
A
+
czcionka średnia
A
++
czcionka duża
A
kontrast źółto-czarny
X
Facebook
Facebook
Instagram
Instagram
Flickr
Flickr
YouTube
YouTube
Google Arts & Culture
KANCELARIA SEJMU
PUBLIKACJE
PRAWO
ROP
RMN
ISAP
Strona główna
Prace Sejmu
Posłowie
Dla mediów
O Sejmie
Archiwum
Zgromadzenie Narodowe
Posiedzenia Sejmu
Aktualne posiedzenie Sejmu
Terminarz posiedzeń Sejmu
Sprawozdania stenograficzne z posiedzeń Sejmu
Wypowiedzi na posiedzeniach Sejmu
Głosowania na posiedzeniach Sejmu
Informacje bieżące rozpatrywane na posiedzeniach Sejmu
Interpelacje, zapytania, pytania i oświadczenia poselskie
Debata sejmowa - podział czasu pomiędzy kluby
Komisje sejmowe
Komisje stałe
Komisje nadzwyczajne
Komisje śledcze
Planowane posiedzenia komisji i podkomisji sejmowych
Pełne zapisy przebiegu posiedzeń komisji i podkomisji
Skrócone informacje o pracach komisji
EDL-S Europejskie Dokumenty Legislacyjne w Sejmie
Wniesione projekty
Wniesione projekty ustaw
Wniesione projekty uchwał
Inne przedłożenia
Projekty ustaw skierowane do zaopiniowania
Konsultacje społeczne
Jak wziąć udział
Prawo
Konsultowane projekty ustaw
Najczęściej zadawane pytania
Druki sejmowe
Proces Legislacyjny
Przebieg procesu legislacyjnego
Uchwalone ustawy
Ustawy przyjęte przez Senat bez poprawek
Podjęte uchwały
Przegląd projektów ustaw
Pozostałe wykazy
Teksty jednolite ustaw
Szablon aktu prawnego
Petycje
Prawo
Jak złożyć petycję
Schemat rozpatrywania petycji w Sejmie
Petycje złożone do Sejmu
Informacje roczne o złożonych petycjach
Postępowanie przed Trybunałem Konstytucyjnym
Postępowanie przed Trybunałem Stanu
Lobbing i wysłuchanie publiczne
Lobbing
Wysłuchanie publiczne
Kontakt
Osoby powoływane przez Sejm
Informacje ogólne
Stanowiska i funkcje państwowe pełnione przez osoby wybierane lub powoływane przez Sejm
Krajowa Rada Sądownictwa
Współpraca międzynarodowa
Wyjazdy na szczeblu Marszałka Sejmu
Przyjazdy na szczeblu Marszałka Sejmu
Grupy bilateralne
Stałe delegacje parlamentarne
Inne formy aktywności parlamentarnej
Współpraca w ramach UE
Konferencja w sprawie przyszłości Europy
Dane statystyczne
Strona główna
Prace Sejmu
Komisje sejmowe
Skrócone informacje o pracach komisji
Skrócona informacja o pracach komisji
Skrócona informacja o pracach komisji
2024-05-07
INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 7 maja 2024 r.
nr 59/2024 (77)
Komisja do Spraw Kontroli Państwowej /KOP/
rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli „Dostępność do opieki stomatologicznej finansowanej ze środków publicznych”.
Informację przedstawili: wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli – Piotr Miklis oraz p.o. dyrektor Departamentu Zdrowia NIK – Marcin Stolarczyk.
W 2013 r. Najwyższa Izba Kontroli wskazała, że stan zdrowia jamy ustnej Polaków był niezadowalający i znacznie gorszy od przeciętnego stwierdzanego u obywateli pozostałych krajów Unii Europejskiej. Ustalenia niniejszej kontroli NIK wskazują, że mimo upływu 10 lat nie nastąpiła poprawa. Podstawowym problemem pozostaje ograniczony dostęp do świadczeń finansowanych ze środków publicznych, w wyniku czego pacjenci leczą się komercyjnie, w sektorze prywatnym.
W latach 2021-2023 (I kwartał) nie wszystkim uprawnionym zapewniono dostęp do opieki stomatologicznej finansowanej ze środków publicznych, a działania podejmowane przez Ministra Zdrowia i Prezesa NFZ w kontrolowanym obszarze były nieskuteczne. Minister Zdrowia nie określił polityki państwa w dziedzinie stomatologii oraz nie sprawował skutecznego nadzoru nad tym działem medycyny.
W okresie objętym kontrolą Minister Zdrowia nie dysponował aktualnymi i precyzyjnymi danymi o schorzeniach jamy ustnej wśród ludności, ich wpływie na występowanie innych chorób oraz o potrzebach zdrowotnych z tym związanych. Nie kontynuowano zakończonego w 2020 r. Programu „Monitorowanie stanu zdrowia jamy ustnej populacji polskiej na lata 2016-2020” oraz nie przygotowano strategii w zakresie profilaktyki schorzeń jamy ustnej i udzielania świadczeń zdrowotnych u obywateli. Dopiero w sierpniu 2022 r. Minister Zdrowia powołał organ pomocniczo-doradczy, Radę do spraw rozwoju stomatologii.
Z powodu realnie zmniejszających się w latach 2009-2022 nakładów publicznych na świadczenia stomatologiczne, o 20,6%, liczba podmiotów leczniczych udzielających tych świadczeń w ramach umów z NFZ zmniejszyła się w latach 2021-2023 (I kwartał) o 13%, a w porównaniu do okresu obejmującego poprzednią kontrolę NIK, tj. od 2009 r. spadek sięgnął aż 38%.
NIK negatywnie ocenia fakt, że Minister Zdrowia z ponad czteroletnim opóźnieniem dostosował polskie prawo do przepisów UE, które zabraniały stosowania amalgamatu stomatologicznego w leczeniu stomatologicznym dzieci oraz kobiet w ciąży i karmiących. Zadaniem Ministra Zdrowia winna być przede wszystkim troska o zdrowie pacjentów, a nie jak wynika ze złożonych wyjaśnień, interes ekonomiczny świadczeniodawców – potrzeby zużycia zapasów tego materiału.
Najwyższa Izba Kontroli sformułowała wnioski do Ministra Zdrowia i Prezesa NFZ m.in. o:
- uwzględnianie stomatologii w dokumentach strategicznych, określających kierunki rozwoju systemu opieki zdrowotnej,
- podjęcie działań zmierzających do dostosowania wyceny gwarantowanych świadczeń stomatologicznych udzielanych w ramach umów z NFZ w taki sposób, aby uwzględniały koszty ponoszone przez świadczeniodawców przy ich udzielaniu,
- poszerzenie zakresu gwarantowanych świadczeń stomatologicznych udzielanych w ramach umów zawartych przez świadczeniodawców z NFZ, w tym usług wykorzystujących nowoczesne technologie.
Komisja
przyjęła
informację do wiadomości.
Komisja Śledcza do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości działań podjętych w celu przygotowania i przeprowadzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2020 r. w formie głosowania korespondencyjnego /SKGK/
przesłuchała posła do Parlamentu Europejskiego – Adama Bielana, wezwanego w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości działań podjętych w celu przygotowania i przeprowadzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2020 r. w formie głosowania korespondencyjnego.
Świadek zaprzeczył zeznaniom dotychczas przesłuchanych przez Komisję świadków, że to on był pomysłodawcą przeprowadzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2020 r. w formie głosowania korespondencyjnego.
Popierał to rozwiązanie ponieważ jego zdaniem skoro Marszałek Sejmu zarządziła wybory na 10 maja 2020 r. i nie można było ich odwołać, to wybory w formie korespondencyjnej były o wiele mniejszym zagrożeniem niż te, które miały odbyć się na podstawie przepisów ustawy z 31 marca 2020 r. w sprawie szczególnych zasad przeprowadzania głosowania korespondencyjnego w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2020 r., gdyż nie wymagały kontaktu wyborcy z listonoszem – pakiety wyborcze miały być doręczane do skrzynek pocztowych wyborców jako przesyłki nierejestrowane.
Świadek zeznał, że w żaden sposób nie uczestniczył w przygotowaniu wyborów w formie korespondencyjnej, a okazanych mu e-maili od ówczesnego prezesa Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych – Macieja Biernata dotyczących tych wyborów nie pamięta.
Komisja
podjęła
uchwałę w sprawie powołania Marka Szewczyka na stałego doradcę Komisji.
Komisja Śledcza do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości działań, a także występowania nadużyć, zaniedbań i zaniechań w zakresie legalizacji pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie od dnia 12 listopada 2019 r. do dnia 20 listopada 2023 r. /SKPC/
przyjęła
wnioski dowodowe zgłoszone przez członków Komisji w zakresie występowania o dokumenty oraz wnioski dowodowe w zakresie kolejnych osób wezwanych w celu złożenia zeznań przed Komisją – będą to: Jadwiga Emilewicz, Daniel Obajtek, Tomasz Hinc, Maciej Wąsik, Katarzyna Kruk, Michał Błeszyński oraz Jarosław Szajner.
Komisja
podjęła
uchwałę o zwróceniu się do Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Komendy Głównej Policji, Komendy Głównej Straży Granicznej, Krajowej Administracji Skarbowej, Prokuratora Generalnego oraz Prokuratora Krajowego w sprawie zwolnienia z właściwej tajemnicy prawnie chronionej dokumentów przekazywanych Komisji w zakresie niezbędnych do realizacji jej zadań.
Komisja przesłuchała dyrektor programu GovTech Polska w okresie relewantnym dla prac Komisji – Justynę Orłowską, wezwaną w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości działań, a także występowania nadużyć, zaniedbań i zaniechań w zakresie legalizacji pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie od dnia 12 listopada 2019 r. do dnia 20 listopada 2023 r.
W swobodnej wypowiedzi świadek odniosła się do swojego udziału w programach realizowanych i nadzorowanych przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów w tym GovTech Polska oraz założeń programu „Poland.Business Harbour”.
Świadek odpowiadała na pytania dotyczące m.in.:
- okresu zatrudnienia i funkcji pełnionej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
- inicjatora programu „Poland.Business Harbour”,
- pełnionej roli przez program GovTech Polska w programie „Poland.Business Harbour”,
- podstawy prawnej funkcjonowania programu „Poland.Business Harbour”,
- liczby wydanych wiz w ramach programu „Poland.Business Harbour”,
- procedury wydawania wiz w ramach ścieżki indywidualnej dla pracowników IT,
- rozszerzenia działalności programu „Poland.Business Harbour” na kolejne państwa, w tym na obywateli Federacji Rosyjskiej,
- składu osobowego zespołu programu GovTech Polska,
- form zatrudnienia współpracowników departamentu GovTech Polska,
- formy współpracy i zatrudnienia Antoniego Rytla oraz zakresu jego obowiązków,
- odbioru funkcjonowania programu „Poland.Business Harbour” przez przedsiębiorców,
- mechanizmów weryfikacji firm partnerskich w ramach programu „Poland.Business Harbour”,
- zakresu obowiązków pełnionych w ramach programu „Poland.Business Harbour”,
- wyznaczonych celów działania programu „Poland.Business Harbour”,
- podjętych inwestycji w Polsce w ramach działania programu „Poland.Business Harbour”,
- powodów używania prywatnych skrzynek e-mail przez współpracowników w sprawach służbowych,
- procedury przyznawania wiz „Poland Business Harbour”,
- prowadzonej korespondencji z innymi podmiotami administracji publicznej dotyczącej programu „Poland.Business Harbour”.
Komisja przesłuchała wicedyrektora programu GovTech Polska w okresie relewantnym dla prac Komisji – Antoniego Rytla, wezwanego w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości działań, a także występowania nadużyć, zaniedbań i zaniechań w zakresie legalizacji pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie od dnia 12 listopada 2019 r. do dnia 20 listopada 2023 r.
W swobodnej wypowiedzi świadek odniósł się do zakresu działania programu „Poland.Business Harbour”.
Świadek odpowiadał na pytania dotyczące m.in.:
- funkcji i formy zatrudnienia w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
- formy zatrudnienia w Ministerstwie Finansów,
- okresu pełnienia funkcji wolontariusza w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
- roli operatora ścieżki indywidualnej w procesie wizowym dla przedsiębiorców IT,
- sposobu weryfikacji firm partnerskich w ramach programu „Poland Business Harbour”,
- pełnionej funkcji dyrektora Centrum GovTech Polska,
- przyczyn zwolnienia z funkcji dyrektora Centrum GovTech,
- okoliczności poznania Justyny Orłowskiej,
- uczestnictwa w rozmowach dotyczących powstania programu „Poland.Business Harbour”,
- podstawy prawnej realizacji programu „Poland.Business Harbour” przez instytucje uczestniczące w programie,
- zakresu kompetencji w ramach pełnienia funkcji wicedyrektora programu GovTech Polska,
- współpracy z przedstawicielami Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach programu „Poland.Business Harbour”,
- posiadanych informacji o liczbie osób, które podjęły pracę w ramach wizy „Poland.Business Harbour”,
- posiadanego wykształcenia i doświadczenia zawodowego,
- wpływu programu „Poland.Business Harbour” na gospodarkę Polski,
- znajomości i kontaktu z Edgarem Kobosem,
- prowadzonych audytów i kontroli poselskich programu „Poland.Business Harbour”.