9. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisław Bukowiec:
Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Odpowiadając na pytanie pana posła
Tadeusza Tomaszewskiego, uprzejmie wyjaśniam, że aktualnie obowiązujący w
Polsce system przeprowadzania badań technicznych pojazdów wynika z przepisów
ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, natomiast ramy
prawne wynikające z prawa Unii Europejskiej stanowi dyrektywa Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań
zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz
uchylająca dyrektywę 2009/40/WE. Dyrektywa ta powinna zostać wdrożona do
prawa polskiego do dnia 20 maja 2017 r., natomiast stosowana powinna być od
dnia 20 maja 2018 r. Podkreślenia wymaga, że dyrektywa 2014/45/UE, tak jak
poprzednia dyrektywa, z 2009 r., określa minimalne wymagania niezbędne do
wprowadzenia w zakresie badań technicznych pojazdów przez poszczególne
państwa członkowskie Unii, tworząc ramy dla ustanowienia prawidłowego i
sprawnego systemu funkcjonowania badań technicznych pojazdów. W Ministerstwie
Infrastruktury dwukrotnie, tj. w latach 2015-2018 oraz w latach 2020-2023,
podejmowano prace nad implementacją wskazanej dyrektywy do krajowego porządku
prawnego. Działania te nie zakończyły się jednak sukcesem z uwagi m.in. na
dyskontynuację prac parlamentarnych oraz brak poparcia dla projektu
środowiska zrzeszającego przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli
pojazdów.
Uwzględniając konieczność zapewnienia zgodności polskiego prawa z prawem
unijnym, ale w szczególności kierując się względami bezpieczeństwa ruchu
drogowego, w Ministerstwie Infrastruktury trwają intensywne prace nad
przygotowaniem kolejnego projektu ustawy wdrażającej dyrektywę 2014/45 oraz
wniosku o wpis do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Wniosek ten
powinien zostać opracowany i złożony w najbliższym czasie.
Minister infrastruktury jest bowiem przekonany, że badania techniczne
pojazdów stanowią część szerszego systemu mającego zapewnić, aby pojazdy były
utrzymywane w bezpiecznym stanie w trakcie ich użytkowania. Pojazdy z
niesprawnymi układami technicznymi mają wpływ na bezpieczeństwo na drodze i
mogą przyczyniać się do wypadków na drogach, powodując obrażenia lub śmierć
ofiar. Wczesne wykrycie usterki mającej wpływ na zdatność do ruchu drogowego
pojazdu przyczynia się niewątpliwie do usunięcia tej usterki, a tym samym do
zapobiegania wypadkom.
Przygotowany w Ministerstwie Infrastruktury projekt ma na celu poprawę
bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez: uszczelnienie systemu badań
technicznych, stworzenie spójnego nadzoru nad prawidłowością przeprowadzenia
badań technicznych pojazdów oraz znaczące podwyższenie poziomu jakości
wykonywanych badań technicznych, co skutkować będzie wyeliminowaniem z ruchu
drogowego pojazdów w złym stanie technicznym.
Projekt zakłada nowy system szkolenia diagnostów, dzięki któremu będą oni
mogli cyklicznie podnosić kompetencje i kwalifikacje zawodowe, tak aby
sprostać wyzwaniom wynikającym z nieustannego postępu technologicznego.
Ponadto wychodząc naprzeciw postulatom branży, projekt zakłada systemową
zmianę założeń w zakresie ustalania stawki opłaty za przeprowadzenie badania
technicznego poprzez powiązanie wskazanej opłaty z obiektywnym, niezależnym
od systemu badań technicznych wskaźnikiem, tak aby zapewnić cykliczną
waloryzację tych opłat. Rozwiązanie to umożliwi uwzględnienie przy ustalaniu
stawki opłaty dynamicznie zmieniającej się sytuacji gospodarczej w kraju.
Należy również pamiętać, że zgodnie z motywem zawartym w preambule dyrektywy
Unii Europejskiej 2014/45, cytuję: badania stanu technicznego w cyklu życia
pojazdów powinny być stosunkowo proste, szybkie i niedrogie, a jednocześnie
skuteczne w zakresie osiągania celów niniejszej dyrektywy. Ponadto projekt
będzie zawierał regulacje pozwalające w bardziej elastyczny sposób zaplanować
przeprowadzenie badania technicznego.
Reasumując, pragnę zapewnić, że minister infrastruktury dostrzega potrzebę
zmiany systemu badań technicznych pojazdów, pozostając w dialogu z
organizacjami zrzeszającymi przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli
pojazdów. Niewątpliwie utrzymywanie wysokości opłat na niezmiennym od 20 lat
poziomie nie odpowiada potrzebom zmieniającego się otoczenia gospodarczego
przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów, w tym ponoszonych
kosztów na wzrastające wynagrodzenia pracownicze. Dlatego także w tym
zakresie minister infrastruktury zaproponuje zmiany przepisów prawa, kierując
się jednocześnie celem nadrzędnym, tj. bezpieczeństwem ruchu drogowego
poprzez wzmocnienie systemu nadzoru nad badaniami technicznymi pojazdów,
podniesienie jakości badań technicznych oraz zapewnienie odpowiednich
kwalifikacji i przygotowania zawodowego diagnostów. Dziękuję bardzo.