Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej
na zapytanie nr 1877
w sprawie zaszeregowania pracowników domów pomocy społecznej na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagrodzenia pracowników samorządowych
Szanowna Pani Marszałek! Odpowiadając na Pani pismo z dnia 29 sierpnia br., znak: SPS-024-1877/12, w sprawie zapytania poselskiego posła Patryka Jakiego dotyczącego zaszeregowania pracowników domów pomocy społecznej na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, udzielam następującej odpowiedzi.
W załączniku nr 3 - w IV tabeli w części H w ˝Samorządowych jednostkach organizacyjnych˝, w III części ˝Jednostki organizacyjne pomocy społecznej, centra integracji społecznej oraz jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej˝, w grupie ˝Stanowiska pomocnicze i obsługi˝ - do rozporządzenia RM z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 50, poz. 398, z późn. zm.) przewiduje się różne stanowiska pracy, które mogą być wykorzystane do zatrudnienia pracowników, m.in. w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, w tym w domach pomocy społecznej. Dla opiekunów w tych jednostkach, w zależności od ich kwalifikacji zawodowych, przewidziano następujące stanowiska pracy:
Lp. |
Stanowisko |
Minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego |
Minimalne wymagania kwalifikacyjne |
wykształcenie oraz umiejętności zawodowe |
staż pracy (w latach) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
18 |
starszy opiekun kwalifikowany w domu pomocy społecznej |
XII |
dyplom w zawodzie |
5 |
starszy opiekun osoby starszej |
21 |
starszy opiekun dziecięcy |
XII |
według odrębnych przepisów |
24 |
opiekun kwalifikowany w domu pomocy społecznej |
XI |
dyplom w zawodzie |
- |
starszy opiekun |
średnie |
5 |
opiekun osoby starszej |
dyplom w zawodzie |
- |
25 |
starszy opiekun medyczny |
XI |
dyplom w zawodzie |
5 |
26 |
opiekun dziecięcy |
XI |
według odrębnych przepisów |
28 |
opiekun medyczny |
dyplom w zawodzie |
- |
30 |
opiekun |
VII |
średnie |
1 |
32 |
młodszy opiekun |
V |
średnie |
- |
Jak wynika z powyższej tabeli, tylko na stanowiskach młodszy opiekun, opiekun i starszy opiekun mogą być zatrudnione osoby bez specjalistycznego przygotowania zawodowego, posiadające tylko wykształcenie średnie (np. ogólnokształcące). Osoby z takim wykształceniem nie są przygotowane do pracy na takim stanowisku. Swoją wiedzę i kwalifikacje zdobywają poprzez instruktaże starszych pracowników, szkolenia praktyczne, kursy szkoleniowe.
Wszystkie pozostałe stanowiska wiążą się nierozerwalnie z odpowiednim przygotowaniem zawodowym. Zawody opiekuna dziecięcego i opiekuna medycznego są zawodami medycznymi i ich kwalifikacje określają odrębne przepisy.
Opiekun kwalifikowany w domu pomocy społecznej musi posiadać dyplom w zawodzie opiekuna w domu pomocy społecznej, opiekun osoby starszej - dyplom w zawodzie opiekuna osoby starszej. Kształcenie w tych zawodach odbywa się na poziomie policealnym i trwa 2 lata i odbywa się również w ramach praktyk zawodowych.
Osoby, które ukończyły kształcenie w zawodzie asystent osoby niepełnosprawnej, mogą być zatrudnione na stanowiskach: asystent osoby niepełnosprawnej (min. kat. zaszeregowania - VII) lub po spełnieniu wymogu 5-letniego stażu pracy - st. asystent osoby niepełnosprawnej (min. kat. zaszeregowania - XI). Przy czym należy podkreślić, że podstawy programowe do kształcenia w tym zawodzie zawierają inne treści niż w zawodzie opiekuna w domu pomocy społecznej, a samo kształcenie trwa o połowę krócej, bo tylko 1 rok. Osoba z takim przygotowaniem zawodowym powinna prowadzić szeroko rozumianą rehabilitację środowiskową, której założeniem jest świadczenie usług osobom niepełnosprawnym w środowisku lokalnym. Powinna być więc raczej zatrudniana do świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych osobom niepełnosprawnym w ich miejscu zamieszkania lub w dziennych ośrodkach wsparcia.
Ponadto pragnę zauważyć, że tabele ww. rozporządzenia określają minimalne kategorie zaszeregowania na poszczególnych stanowiskach. Natomiast każdy pracodawca, w oparciu o art. 39 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458, z późn. zm.), w regulaminie wynagradzania musi określić dla podległych pracowników wymagania kwalifikacyjne i szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego. Pracodawca może więc przy stanowiskach uwzględnionych w regulaminie wynagradzania określić minimalne zaszeregowanie na poziomie wyższym, niż określa to rozporządzenie, a górną granicę zaszeregowania - np. o jedną, dwie lub kilka kategorii wyżej. W praktyce więc może się zdarzyć, że pracownik zatrudniony na niższym stanowisku może pobierać takie samo wynagrodzenie lub nawet wyższe niż pracownik zatrudniony na wyższym stanowisku. Jednak decyzja w tej sprawie należy do pracodawcy i zależy od wielkości środków finansowych przewidzianych na wynagrodzenia.
Mając na uwadze powyższe, w opinii tutejszego resortu brak jest uzasadnienia, aby osoba z przygotowaniem zawodowym asystenta osoby niepełnosprawnej zaszeregowana była na tym samym poziomie jak osoba z kwalifikacjami zawodowymi opiekuna w domu pomocy społecznej.
Z szacunkiem
Sekretarz stanu
Jarosław Duda
Warszawa, dnia 19 września 2012 r.