Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 5575

w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej

   Szanowna Pani Marszałek! W związku z otrzymaną interpelacją pana posła Johna Abrahama Godsona w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej, znak: SPS-023-5575/12, przekazuję odpowiedź na ww. interpelację.

   Program wieloletni ˝Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską˝, ustanowiony został uchwałą nr 276/2007 Rady Ministrów z dnia 13 listopada 2007 r. Przedmiotowy program nie miał wykonanej strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, której wymóg nakłada ustawa z dnia 15 listopada 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Harmonogram prac inwestycyjnych nie brał pod uwagę położenia kanału na obszarach Natura 2000 i wydłużonych procedur środowiskowych związanych z taką lokalizacją. Zakres prac inwestycyjnych nie zakładał konieczności pogłębienia toru głównego na Zalewie Wiślanym na całej jego długości do Elbląga. Ponadto program nie został wpisany przez ówczesny rząd do dokumentów planistycznych RP oraz brakowało uwzględnienia transgranicznego oddziaływania.

   Mając na uwadze powyższe, Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej przygotowało projekt nowelizacji uchwały zawierający aktualizację harmonogramu realizacji przedmiotowego programu, kosztorysu inwestycji, zwiększoną kubaturę robót czerpalnych, czas potrzebny do wykonania badań środowiskowych, techniczne możliwości wykonawstwa w kontekście nowych regulacji prawnych.

   Od 2007 r. do tej pory w ramach zagadnień środowiskowych konsorcjum, którego liderem jest Urząd Morski w Gdyni, wykonało ocenę rozmieszczenia i liczebności ptaków wodnych na terenie polskiej części Zalewu Wiślanego w okresie lipiec - grudzień 2009 r. oraz marzec - sierpień 2010 r. Podpisano kolejną umowę we wrześniu 2010 r., obejmującą okres wykonania od września 2010 do końca 2011 r. - w ten sposób zamknięty zostanie cykl 2-letnich badań. W maju 2010 r. podpisano umowę na wykonanie badania dna polskiej części Zalewu Wiślanego wraz z Zatoką Elbląską. Ponadto wszczęto postępowanie dla zadania inwentaryzacji ichtiofauny w polskiej części Zalewu Wiślanego wraz z Zatoką Elbląską - umowa obejmuje okres 3-letni (koniec w grudniu 2012 r.).

   Proponowane przedłużenie okresu realizacji inwestycji uzasadnione jest długotrwałymi procedurami środowiskowymi. Termin opracowania strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla programu, na podstawie umowy zawartej z wykonawcą, mija w październiku 2012 r.

   Dopiero po uzupełnieniu istotnych elementów z zakresu procedur środowiskowych, które zostały pominięte podczas przyjmowania uchwały w 2007 r., minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej przedłoży projekt przedmiotowej uchwały Radzie Ministrów, która podejmie ostateczną decyzję w sprawie realizacji inwestycji.

   Mając na uwadze urealnienie harmonogramu realizacji przedmiotowego programu, termin oddania drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską został zaproponowany na rok 2019.

   Z wyrazami szacunku

   Podsekretarz stanu

   Anna Wypych-Namiotko

   Warszawa, dnia 3 lipca 2012 r.