Interpelacja nr 22824
do ministra zdrowia
w sprawie Wschodniej Obwodnicy Warszawy
Zgłaszający: Paweł Szramka, Paweł Kukiz
Data wpływu: 06-06-2018
Szanowny Panie Ministrze!
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zamierza przeprowadzić przez Wesołą, dzielnicę Warszawy, Wschodnią Obwodnicę Warszawy w wariancie, który stawia pod znakiem zapytania realizację bardzo istotnej inwestycji adresowanej do osób niepełnosprawnych.
W czasie, w którym rząd podejmuje działania mające na celu poprawę sytuacji osób niepełnosprawnych, dokonany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wybór przebiegu Wschodniej Obwodnicy Warszawy stawia pod znakiem zapytania możliwość stworzenia infrastruktury dla osób, które wymagają specjalistycznej rehabilitacji oraz opieki paliatywnej, ponieważ trasa w wariancie W3 inwestorskim będzie przechodziła 60 metrów od szpitala.
Z protestu skierowanego przez Dyrektora CSK MSWiA do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku (organ odpowiedzialny za wydanie decyzji środowiskowej na WOW) wynika, że szpital jest w trakcie realizacji inwestycji na nieruchomości położonej przy ul. Niemcewicza 82. Mieścić się tam będzie Zakład Opiekuńczy dla Dorosłych, Oddział Opieki Paliatywnej oraz Oddział Rehabilitacji Dziennej.
Z pisma dowiadujemy się, że Zakład Opiekuńczy dla Dorosłych pozwoli objąć całodobową opieką osoby niewymagające specjalistycznej hospitalizacji, które jednak, ze względu na stan zdrowia i stopień niepełnosprawności, wymagają całodobowej opieki. Jak wskazano w piśmie: „Inwestycja wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniom w tym zakresie, które zgodnie z trendami demograficznymi, będą miały tendencję rosnącą. Podobne funkcje będzie pełnił Oddział Opieki Paliatywnej zapewniający kompleksową opiekę i leczenie objawowe pacjentom chorującym na choroby nieuleczalne, niepoddające się leczeniu przyczynowemu. Natomiast Oddział Rehabilitacji Dziennej będzie stanowił centrum wszechstronnej rehabilitacji umożliwiającej szybki powrót do zdrowia i poprawę sprawności”.
Jak wskazano w piśmie, w przypadku Zakładu Opiekuńczego i Oddziału Opieki Paliatywnej podstawowe znaczenie ma możliwość zapewnienia komfortowych warunków pobytu, na które składa się spokój i cisza oraz możliwość korzystania z walorów położenia. Pismo kończy się stwierdzeniem iż „Nowy zaproponowany przebieg obwodnicy ze względu na natężenie hałasu i zanieczyszczenie środowiska, stawiałby pod znakiem zapytania możliwość realizacji inwestycji Szpitala”.
W uzupełnieniu powyższych kwestii podnoszonych w piśmie dyrektora Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA można dodać, że w 2015 roku Skarb Państwa przeniósł na CSK MSWiA (państwową osobę prawną) własność nieruchomości, których dotyczy pismo, o niebagatelnej powierzchni ok. 27 tysięcy metrów kwadratowych. Na terenie tych nieruchomości jest już posadowiony budynek szpitala wraz z ogrodem, a sama nieruchomość położona jest w unikalnym otoczeniu zalesionych wydm.
Jednocześnie GDDKiA dysponuje wariantem alternatywnym inwestycji tzw. czerwonym w tunelu, który jest najlepszy środowiskowo i przebiega z dala od wszelkich instytucji użyteczności publicznej.
W tym samym czasie, w którym rząd zastanawia się nad pozyskaniem środków przeznaczonych dla niepełnosprawnych poprzez wprowadzenie nowych podatków, państwo polskie podejmuje działania, które skutkować będą unicestwieniem istniejącej państwowej infrastruktury, mogącej w tym przypadku z powodzeniem stanowić odpowiednik infrastruktury Konstancina.
Dodatkowo podległy Ministerstwu Zdrowia Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Warszawie między 9 lutego a 1 marca wydaje 2 różne opinie w sprawie Wschodniej Obwodnicy Warszawy (opinia ZS.9022.71.2018 oraz ZS.9022.286.2018). W pierwszej z nich ma liczne zastrzeżenia co do wariantu W3 inwestorskiego oraz raportu środowiskowego przygotowanego przez inwestora (nieaktualne wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu, potencjalne zagrożenie dla warstw wodonośnych i ujęć wody, brak analizy alternatywnego przebiegu trasy w tunelu). Organ pisze, że wariant W3 „nie może uzyskać pełnej akceptacji Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Warszawie” oraz „Z przedłożonego raportu oraz analizy wielokryterialnej wynika, że biorąc pod uwagę aspekty środowiskowe może to być wariant inny niż wskazany przez inwestora. W przypadku wyboru innego wariantu niż wskazany przez inwestora Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny rekomenduje warianty z tunelem W1C lub W2C”. W opinii z 1 marca 2018 roku wszystkie te zastrzeżenia znikają, chociaż nie pojawił się żaden materiał dowodowy w sprawie.
W piśmie Ministra Środowiska (DOP-WOŚ.070.42.2018.DP, 652041.1740988.1303635) czytamy, że nowa opinia PWIS z 1 marca 18 została wydana „w związku z kontrowersjami mieszkańców i organów”.
1. Czy opinia ZS.9022.286.2018 została wydana na skutek skierowania przez RDOŚ w Białymstoku oraz osoby związane z mieszkańcem Wesołej Janem Szyszko określonych oczekiwań co do jej treści, a zatem przestała być opinią niezależnego organu?
2. Jakie kroki zamierza podjąć Minister Zdrowia w celu zapewnienia realizacji istotnej inwestycji adresowanej do osób niepełnosprawnych, tj. Oddział Rehabilitacji Dziennej oraz Oddział Opieki Paliatywnej w szpitalu MSWiA w Wesołej?