Interpelacja nr 21570
do ministra infrastruktury, ministra zdrowia, ministra środowiska
w sprawie Wschodniej Obwodnicy Warszawy
Zgłaszający: Rafał Trzaskowski
Data wpływu: 13-04-2018
Szanowni Panowie Ministrowie,
3 kwietnia 2018 roku, za pośrednictwem stowarzyszenia „Sąsiedzi dla Wesołej” wpłynęły do mnie zapytania dotyczące Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW). Mieszkańców dzielnicy Wesoła, przez którą ta obwodnica ma przebiegać niepokoi fakt, iż GDDKiA nie bierze pod uwagę wniosków z raportu o oddziaływaniu na środowisko oraz opinii niezależnych ekspertów (m. in. koreferat Instytut Ochrony Środowiska, ekspertyzy prof. Kietlera z ASzWoj, opinię Towarzystwa Urbanistów Polskich).
Z raportu oraz ekspertyz wynika, że wariant czerwony w tunelu (W2A), z punktu widzenia ochrony środowiska, jest najlepszy. Jednak, jak alarmują mieszkańcy, wnioski z raportu i ekspertyz nie są wdrażane w życie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad forsuje wariant zielony, polegający na nasypie przez centrum dzielnicy, który uniemożliwi swobodną komunikację mieszkańców i dostęp do budynków użyteczności publicznej. Ta ogromna inwestycja S17 (łącznik A2, 6 pasów ruchu) o szerokości 108 metrów i wysokości 7 metrów znajdzie się w odległości 60 metrów od domów, 250 metrów od trzech szkół i wielu przedszkoli.
Warto nadmienić, że wariant zielony został przy poprzedniej procedurze odrzucony. W 2007 r. minister Grażyna Gęsicka uzgodniła decyzję na wariant omijający centrum, zielony uznając za szkodliwy, biegnący zbyt blisko ujęć wody, ludzkich zabudowań oraz naruszający prawa nabyte mieszkańców. Nagła zmiana planów nastąpiła w lipcu 2015 roku. Wtedy to GDDKiA wnioskowała o wydanie decyzji środowiskowej w wariancie zielonym. Podstawą do zmiany była nieoczekiwana zmiana wag kryteriów przez GDDKiA (sam komentarz w Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym jest identyczny - zamieniono jedynie fragment dotyczący wag poszczególnych kryteriów): WAGI KRYTERIÓW W STEŚ MARZEC 2015 – jeden model: Środowiskowe 75%; Techniczno-Funkcjonalno-Ruchowe 15%; Ekonomiczno-Finansowe 10%. Natomiast WAGI KRYTERIÓW W STEŚ MAJ 2015 – stworzono 3 modele, w wyniku czego kryteria uzyskują sumarycznie następujące wagi: Środowiskowe 33,3%; Techniczno-Funkcjonalno-Ruchowe 33,3% oraz Ekonomiczno-Finansowe 33,3%.
Mieszkańców dziwią również działania Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Warszawie. 9 lutego 2018 r. Sanepid wydaje OPINIĘ w sprawie WOW. Ma wiele zastrzeżeń co do wariantu zielonego oraz raportu przygotowanego przez inwestora (nieaktualne wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu, potencjalne zagrożenie dla warstw wodonośnych i ujęć wody, brak analizy alternatywnego przebiegu trasy w tunelu). Sanepid pisze, że wariant zielony „nie może uzyskać pełnej akceptacji Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Warszawie”. Natomiast 1 marca 2018 roku ten sam Sanepid opiniuje pozytywnie wariant zielony Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Treść dokumentu jest taka sama – znikają z niego jedynie zastrzeżenia dot. WOW.
Mieszkańcy Wesołej uważają, że forsowany przez GDDKiA wariant budowy obwodnicy zafunduje im koszmar funkcjonalny, urbanistyczny, przyrodniczy i społeczny. Droga zajmie pas lasu, który pełni funkcje parku, gdzie znajdują się ścieżki rowerowe, spacerowe czy rolkostrada. Ludzie stracą dostęp do publicznie dostępnego miejsca odpoczynku, które miało dla nich dużą wartość. Mieszkańcy nie zgadzają się na destrukcję zielonej dzielnicy, która kiedyś była letniskiem Warszawy.
W związku z tym kieruję do Panów następujące pytania:
- Czy Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, podległa ministrowi środowiska, przeanalizowała raport GDDKiA oraz niezależne ekspertyzy i ustosunkowała się do nich?
- Ile kosztował raport środowiskowy dot. Wschodniej Obwodnicy Warszawy zamówiony przez GDDKiA?
- Dlaczego GDDKiA wydała decyzję sprzeczną z wnioskami płynącymi z raportu, który sama zamówiła?
- Na podstawie jakich dokumentów Sanepid zmienił opinię w sprawie budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy?
- Na jakiej podstawie GDKKiA zmieniła wagi kryteriów?
- Czy w przypadku budowy obwodnicy w wariancie zielonym, przewiduje się przeznaczenie uwolnionych gruntów z wariantu czerwonego, pod zabudowę mieszkaniową?