Zapis przebiegu posiedzenia komisji
20-10-2016

Wersja publikowana w formacie PDF

Podkomisje:
  • Komisja Polityki Społecznej i Rodziny /nr 45/
  • Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /nr 83/
Mówcy:
  • Legislator Dariusz Dąbkowski
  • Poseł Jan Duda /PiS/
  • Poseł Magdalena Kochan /PO/
  • Poseł Mirosław Maliszewski /PSL/
  • Poseł Beata Mazurek /PiS/
  • Poseł Rajmund Miller /PO/
  • Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rafał Romanowski
  • Przewodniczący poseł Jarosław Sachajko /Kukiz15/
  • Poseł Robert Telus /PiS/

Komisje: Polityki Społecznej i Rodziny oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi, obradujące pod przewodnictwem posła Jarosława Sachajki (Kukiz15), przewodniczącego Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, rozpatrzyły:

– poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników (druki nr 850 i 885).

W posiedzeniu udział wzięli: Rafał Romanowski podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Janina Pszczółkowska zastępca prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wraz ze współpracownikami, Małgorzata Romatowska starszy specjalista w Krajowej Radzie Izb Rolniczych oraz Renata Bardzał asystentka przewodniczącej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.

W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Małgorzata Cholewa, Dariusz Lipski, Brygida Śliwka – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych, Dariusz Dąbkowski, Konrad Nietrzebka – legislatorzy z Biura Legislacyjnego.

Przewodniczący poseł Jarosław Sachajko (Kukiz15):

Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam państwa posłów oraz przybyłych gości. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został państwu dostarczony i obejmuje: rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników, druki nr 850 i 885. Nie słyszę uwag, stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Czy na sali znajdują się osoby wykonujące zawodowo działalność lobbingową? Jeżeli tak, proszę o przedstawienie się i poinformowanie, jaką instytucję reprezentują. Nie słyszę.

Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Na posiedzeniu plenarnym Sejmu, podczas rozpatrzenia sprawozdania Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach społecznych rolników, druki nr 850 i 885, Klub Prawa i Sprawiedliwości zgłosił trzy poprawki. Proszę przedstawiciela wnioskodawców o uzasadnienie pierwszej poprawki.

Poseł Jan Duda (PiS):

Panie przewodniczący, szanowni posłowie, pierwsza poprawka ma na celu doprecyzowanie brzmienia art. 2 pod względem legislacyjnym, w związku z wymogiem załączenia, określonym w § 33 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 czerwca w sprawie zasad techniki prawodawczej. Chodzi o jednoznaczne określenie terminu wydania rozporządzeń wykonawczych od momentu wejścia w życie ustawy.

Poprawka druga odnosi się do spraw związanych z powoływaniem i odwoływaniem kierowników i ich zastępców w poszczególnych pionach administracji KRUS. Dotyczy centrali, oddziałów regionalnych i placówek terenowych. W poprawce przedstawiamy sposób powołania, czyli przejścia kierowników i ich zastępców z umowy o pracę na umowy powołania.

Trzecia poprawka dotyczy tylko następującej zmiany: po art. 3 dodaje się art. 4a, który ma taką samą treść, jak art. 3 w proponowanym projekcie ustawy. Dziękuję.

Poseł Magdalena Kochan (PO):

Panie przewodniczący, mam kłopot, ponieważ przedstawił pan drugą, trzecią i czwartą poprawkę, mówiąc o pierwszej, drugiej i trzeciej. Panie pośle, zaczął pan omawianie poprawek od art. 2, a mamy jeszcze poprawkę do art. 1. Rozumiem, że błędnie podano numery poprawek.

Przewodniczący poseł Jarosław Sachajko (Kukiz15):

Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Chcę zapytać przedstawicieli Biura Legislacyjnego, czy poprawki możemy głosować blokiem?

Legislator Dariusz Dąbkowski:

Panie przewodniczący, rekomendujemy głosowanie blokiem, zwłaszcza ostatnie poprawki, czyli 3 i 4, gdyż są one ze sobą związane w sposób oczywisty. Natomiast poprawka dotycząca art. 2, jak słusznie pan poseł zauważył, stanowi dostosowanie do zasad techniki prawodawczej. Powinna być głosowana osobno, gdyż nie jest związana z dalszymi poprawkami, o których wspomniałem na wstępie. Natomiast, w zestawieniu jest jeszcze jedna, poselska poprawka, zgłoszona przez Klub Parlamentarny PSL i została umieszczona w zestawieniu jako pierwsza, ponieważ dotyczy art. 1. Jest ona związana z zupełnie inną materią, niż pozostałe poprawki, zgłoszone przez Klub Parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości.

Poseł Magdalena Kochan (PO):

Panie przewodniczący, nie usłyszeliśmy jeszcze uzasadnienia do pierwszej poprawki, ani stwierdzenia, o co w niej chodzi. Czy mogę, w imieniu obu komisji, prosić posła prowadzącego, który na pewno słyszał całą debatę, o wyjaśnienie czego dotyczy poprawka? Trudno, żeby poseł prowadzący nie wiedział, o co chodzi w poprawce, pomimo faktu, że zgłasza go inny klub. Zatem, proszę o wyjaśnienie.

Przewodniczący poseł Jarosław Sachajko (Kukiz15):

Uważam, że poprawki powinien uzasadnić klub, który je zgłaszał, a nie poseł z dowolnego ugrupowania. Kto, z ramienia PSL, chce uzasadnić poprawkę nr 1? Bardzo proszę.

Poseł Mirosław Maliszewski (PSL):

Państwo przewodniczący, Wysoka Komisjo, pierwsza poprawka dotyczy materii, zgłoszonej w ustawie, która trafiła do podkomisji. Dotyczy ona wieku przejścia rolników na emeryturę. Proponuje ona do roku 2022 zachować dotychczasowe zasady przechodzenia rolników na emeryturę, czyli kobiety w wieku 55 lat, mężczyźni – 60 lat. Bardzo proszę Wysoką Komisję o przyjęcie poprawki.

Przewodniczący poseł Jarosław Sachajko (Kukiz15):

Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos w sprawie poprawki nr 1? Bardzo proszę.

Legislator Dariusz Dąbkowski:

Szanowni państwo, Dostosowujemy się do prowadzenia przebiegu Komisji przez pana przewodniczącego. Zaczęli państwo od omawiania poprawek Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości. W tym momencie chcemy zwrócić uwagę na poprawkę, którą uzasadniał pan poseł z Klubu Parlamentarnego PSL. Proszę zwrócić uwagę, że nie koresponduje ona zupełnie z materiałem, będącym w przedłożeniu, objętym drukiem nr 850. Jeżeli państwo pamiętają, pierwsze czytanie, mające miejsce dwa tygodnie temu, obejmowało dwa druki: 775 i 850. Chcę zwrócić uwagę, że treść poprawki, którą zgłosił Klub PSL, obejmuje zakres przedłożenia, wynikający z druku 775. W przypadku poprzedniego projektu ustawy, Wysokie Komisje zadecydowały, iż materia trafi do podkomisji. Teraz pojawia się problem stricte legislacyjny. Czy w przypadku przyjęcia poprawki PSL, nie zostanie ona oceniona, jako wykraczająca poza zakres przedłożenia, a jest on wyznaczony drukiem 850? Jest to istotne uwarunkowanie, które powinni państwo wziąć pod uwagę przy analizie i ewentualnym rozstrzygnięciu dalszych losów poprawek. Dziękuję.

Poseł Beata Mazurek (PiS):

Mam pytanie do przedstawiciela Biura Legislacyjnego. Czy w pana ocenie obecna poprawka jest bezprzedmiotowa, gdyż wykracza poza zakres, czy nie? Nie rozumiem, jak mamy odnieść się do niej w głosowaniu? Jeżeli jest bezprzedmiotowa, chociaż w pana wypowiedzi wyraźnie to nie wybrzmiało, chcę usłyszeć, co mamy robić?

Legislator Dariusz Dąbkowski:

Jeżeli chcą państwo usłyszeć jednoznaczną opinię, to w tym przypadku poprawka nie ma charakteru bezprzedmiotowego. Nasza uwaga dotyczyła zakresu przedłożenia, które pierwotnie obejmowało kwestie wynikające z druku nr 850. Innymi słowy, w takiej sytuacji, biorąc pod uwagę wszelkie stanowiska zgłoszone w trakcie posiedzenia, Wysokie Komisje mogą rekomendować przyjęcie albo odrzucenie poprawki nr 1. Zwracam jedynie uwagę na aspekt legislacyjny. Pani przewodnicząca, w tej sytuacji, Komisje rozstrzygają o dalszym losie poprawki, w przypadku rekomendacji na „przyjąć” lub „odrzucić. Oczywiście, jednoznaczną decyzję podejmie Sejm, uchwalając poprawkę lub nie.

Poseł Beata Mazurek (PiS):

Wszystko rozumiem, ale nie powinien pan siać wątpliwości, jeżeli mimo wszystko, poprawka nie wychodzi poza zakres i o rozstrzygnięciu decydują wspólne komisje.

Przewodniczący poseł Jarosław Sachajko (Kukiz15):

Dziękuję. Proszę państwa, teraz mamy głosować tylko „za” lub „przeciw”. Pani przewodnicząca, bardzo proszę.

Poseł Magdalena Kochan (PO):

Jeżeli dobrze pamiętam, dwa projekty ustaw zostały skierowane do prac w podkomisji, która nie zebrała się ani razu. Jeden raz się zebrała? Jeden projekt trafił do podkomisji? Przepraszam.

Poseł Rajmund Miller (PO):

Panie przewodniczący, uważam, że nie powinniśmy głosować tej poprawki, dlatego, że na sali sejmowej druk nr 850 obejmował zupełnie inny zakres zmiany ustawy w pierwszym i drugim czytaniu. Dzisiaj państwo wrzucają poprawkę w ostatnim momencie i trudno jest debatować nad jej skutkami w ciągu 10 minut. Poprawka dotyczy określonych zmian wieku emerytalnego. Jest to bardzo poważna decyzja. Wrzucanie w ostatnim momencie, bez analizy i opinii podkomisji, uważam, że jest, co najmniej niepoważne.

Przewodniczący poseł Jarosław Sachajko (Kukiz15):

Panie pośle, podczas drugiego czytania poprawka została złożona przez Klub Parlamentarny PSL i nikt nie ma na to wpływu, szczególnie Komisja. Dlatego, chcę przystąpić do głosowania.

Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez Klub PSL? (1) Kto jest przeciwny? (34) Kto wstrzymał się od głosu? (4) Komisja odrzuciła poprawkę nr 1.

Do poprawki nr 2 słyszeliśmy uzasadnienie. Czy strona rządowa chce zabrać głos? Biuro Legislacyjne?

Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 2? (29) Kto jest przeciwny? (9) Kto wstrzymał się od głosu? (0) Komisje przyjęły poprawkę nr 2.

Mamy poprawki nr 3 i 4. Pojawiła się sugestia przedstawicieli Biura Legislacyjnego, aby głosować je blokiem. Kto z pań i panów posłów jest za poprawkami nr 3 i 4? (29) Kto jest przeciwny? (10) Kto wstrzymał się od głosu? (0) Komisje przyjęły poprawki nr 3 i 4.

Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Pan przewodniczący, bardzo proszę.

Poseł Robert Telus (PiS):

Proponuję posła Jana Dudę.

Przewodniczący poseł Jarosław Sachajko (Kukiz15):

Dziękuję. Czy ktoś jest przeciwko tej kandydaturze? Poseł wyraża zgodę.

Pytanie do przedstawiciela rządu, czy poprawki, będące wynikiem prac komisji, zawierają postanowienia sprzeczne z prawem Unii Europejskiej i czy zasadne jest wystąpienie przez Komisje o opinię do ministra spraw zagranicznych?

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rafał Romanowski:

Nie ma potrzeby. Poprawki są zbieżne z prawodawstwem unijnym.

Przewodniczący poseł Jarosław Sachajko (Kukiz15):

Dziękuję. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny wspólnego posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariatach Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie komisji.


« Powrótdo poprzedniej strony