5. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej o rządowym projekcie ustawy o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską (druki nr 1182 i 1281).
Poseł Jerzy Wilk:
Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! W imieniu Klubu
Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość mam zaszczyt przedstawić stanowisko
klubu wobec rządowego projektu ustawy o inwestycjach w zakresie budowy drogi
wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.
Na samym wstępie pragnę podkreślić, że ustawa ta jest bardzo oczekiwana przez
mieszkańców gmin położonych nad Zalewem Wiślanym, ze szczególnym
uwzględnieniem miasta Elbląga. Gdy tylko pojawia się temat przekopu Mierzei
Wiślanej, natychmiast wszyscy chcą przypisać sobie autorstwo tego projektu.
Jeżeli już chcemy poruszać ten temat, to powinniśmy wiedzieć, że koncepcję
budowy kanału jako pierwszy szeroko opisał Eugeniusz Kwiatkowski, budowniczy
Gdyni, który swój pomysł zawarł w książce ,,Budujemy nową Polskę nad
Bałtykiem˝. Co więcej, można się tu cofnąć jeszcze dalej w przeszłość: wszak
już król Stefan Batory, a po nim Prusacy i Niemcy, którzy niegdyś władali
tymi ziemiami i wodami, snuli plany przekopania mierzei.
W polityce, na szczeblu czy to centralnym, czy to samorządowym, kluczowa jest
umiejętność podejmowania decyzji. Po 1989 r. różne środowiska podnosiły
problem przekopu. Najgłośniej i najczęściej podnosiło ten problem środowisko
Prawa i Sprawiedliwości z Jarosławem Kaczyńskim na czele. 10 listopada 2006
r. w elbląskim porcie premier Jarosław Kaczyński powiedział: Elbląg to dla
mnie miejsce szczególne. To tu odżyła nadzieja na dobre dziś i lepsze jutro,
którą niosła ˝Solidarność˝. Gdy przeszło 20 lat temu elblążanie zaufali mi i
wybrali senatorem, zrodziło się wielkie marzenie ściśle związane z tym
miastem i jego potencjałem. To właśnie wtedy pomyślałem, że tu musi być port,
nowoczesne okno na świat dla Elbląga, czwarty port Rzeczypospolitej. Tu, w
Elblągu, zapowiedziałem, że mój rząd rozpoczyna budowę kanału, że ma na to
zabezpieczone środki i że jest gotowy plan tej wielkiej budowy.
Równie jasno konieczność budowy kanału, wtedy jeszcze w miejscowości
Skowronki, przedstawił śp. prezydent Lech Kaczyński podczas swojej wizyty w
porcie w Elblągu w 2009 r., gdy rozpoczynał realizację projektu wizyt w
największych miastach Polski.
Gdyby ta inwestycja była realizowana tak, jak zaplanowaliśmy, to kanał w
polskiej części Mierzei Wiślanej byłby już gotowy. Dopiero teraz, kiedy
władzę ponownie przejął rząd Prawa i Sprawiedliwości, jest wola i akceptacja
polityczna dla tej inwestycji. Powstało także Ministerstwo Gospodarki
Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, dla którego ta inwestycja jest priorytetem.
Projekt omawianej obecnie ustawy ma na celu usprawnienie przygotowania i
realizacji inwestycji ze środków budżetu państwa w wysokości 880 mln zł na
podstawie uchwały nr 57/2016 Rady Ministrów z dnia 24 maja 2016 r. w sprawie
ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą ˝Budowa drogi wodnej łączącej
Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską na lata 2016-2022˝. Budowa kanału żeglugowego
realizowana będzie z powodu nadrzędnego interesu publicznego, jakim jest
zapewnienie bezpieczeństwa w regionie i swobodnego dostępu do portów
zlokalizowanych nad Zalewem Wiślanym. Ustawa służy realizacji nowej drogi
wodnej, a doświadczenia wyniesione z budowy dróg lądowych wskazują, że
skupienie w jednej regulacji decyzji administracyjno-rzeczowych spowoduje
efektywne i rozsądne w czasie realizowanie tej inwestycji. Szybkie i
skuteczne wykonanie nowej drogi wodnej wymaga skrócenia postępowania
administracyjnego i konsolidacji wydawanych obecnie odrębnie decyzji w jednym
akcie administracyjnym. Projektowana specustawa wprowadza ułatwienia
proceduralne oraz reguluje kompetencje poszczególnych organów wydających
decyzje. Przepisy projektowanej ustawy będą miały zastosowanie do podmiotów
zaangażowanych w realizację inwestycji prowadzonych na podstawie specustawy,
a więc do dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni oraz do wojewodów - w tym
wojewody pomorskiego we współpracy z wojewodą warmińsko-mazurskim, ponieważ
inwestycja realizowana będzie na obszarze dwóch województw - jako organów
wydających decyzję o zezwoleniu na realizację ww. inwestycji w zakresie
infrastruktury dostępowej.
Inwestycja ta, jakże ważna ze względu na nasze bezpieczeństwo, suwerenność i
sprawy obronne, ma równie ważne zadanie dostarczenia dodatkowego impulsu do
rozwoju gospodarczego wszystkich gmin położonych nad Zalewem Wiślanym. Budowa
kanału żeglugowego według analiz dokonanych na zlecenie Urzędu Morskiego w
Gdyni stworzy ok. 3 tys. miejsc pracy początkowo przy realizacji tej
inwestycji, a następnie przy obsłudze kanału, pogłębianiu torów wodnych, a
także w portach i marinach położonych (Dzwonek) w Elblągu, Suchaczu,
Tolkmicku, Fromborku, Stegnie, Sztutowie czy Krynicy Morskiej. To szansa na
rozwój gospodarczy i turystyczny całego regionu, a przede wszystkim na
niezależność i suwerenność Polski.
Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Klub Parlamentarny Prawo i
Sprawiedliwość poprze rządowy projekt ustawy o inwestycjach w zakresie budowy
drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Dziękuję bardzo.
(Oklaski)