Wypowiedzi na posiedzeniach Sejmu
Posiedzenie nr 36 w dniu 22-02-2017 (1. dzień obrad)

Retransmisja wypowiedzi

5. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej o rządowym projekcie ustawy o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską (druki nr 1182 i 1281).

Poseł Jerzy Wilk:

    Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! W imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość mam zaszczyt przedstawić stanowisko klubu wobec rządowego projektu ustawy o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

    Na samym wstępie pragnę podkreślić, że ustawa ta jest bardzo oczekiwana przez mieszkańców gmin położonych nad Zalewem Wiślanym, ze szczególnym uwzględnieniem miasta Elbląga. Gdy tylko pojawia się temat przekopu Mierzei Wiślanej, natychmiast wszyscy chcą przypisać sobie autorstwo tego projektu. Jeżeli już chcemy poruszać ten temat, to powinniśmy wiedzieć, że koncepcję budowy kanału jako pierwszy szeroko opisał Eugeniusz Kwiatkowski, budowniczy Gdyni, który swój pomysł zawarł w książce ,,Budujemy nową Polskę nad Bałtykiem˝. Co więcej, można się tu cofnąć jeszcze dalej w przeszłość: wszak już król Stefan Batory, a po nim Prusacy i Niemcy, którzy niegdyś władali tymi ziemiami i wodami, snuli plany przekopania mierzei.

    W polityce, na szczeblu czy to centralnym, czy to samorządowym, kluczowa jest umiejętność podejmowania decyzji. Po 1989 r. różne środowiska podnosiły problem przekopu. Najgłośniej i najczęściej podnosiło ten problem środowisko Prawa i Sprawiedliwości z Jarosławem Kaczyńskim na czele. 10 listopada 2006 r. w elbląskim porcie premier Jarosław Kaczyński powiedział: Elbląg to dla mnie miejsce szczególne. To tu odżyła nadzieja na dobre dziś i lepsze jutro, którą niosła ˝Solidarność˝. Gdy przeszło 20 lat temu elblążanie zaufali mi i wybrali senatorem, zrodziło się wielkie marzenie ściśle związane z tym miastem i jego potencjałem. To właśnie wtedy pomyślałem, że tu musi być port, nowoczesne okno na świat dla Elbląga, czwarty port Rzeczypospolitej. Tu, w Elblągu, zapowiedziałem, że mój rząd rozpoczyna budowę kanału, że ma na to zabezpieczone środki i że jest gotowy plan tej wielkiej budowy.

    Równie jasno konieczność budowy kanału, wtedy jeszcze w miejscowości Skowronki, przedstawił śp. prezydent Lech Kaczyński podczas swojej wizyty w porcie w Elblągu w 2009 r., gdy rozpoczynał realizację projektu wizyt w największych miastach Polski.

    Gdyby ta inwestycja była realizowana tak, jak zaplanowaliśmy, to kanał w polskiej części Mierzei Wiślanej byłby już gotowy. Dopiero teraz, kiedy władzę ponownie przejął rząd Prawa i Sprawiedliwości, jest wola i akceptacja polityczna dla tej inwestycji. Powstało także Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, dla którego ta inwestycja jest priorytetem.

    Projekt omawianej obecnie ustawy ma na celu usprawnienie przygotowania i realizacji inwestycji ze środków budżetu państwa w wysokości 880 mln zł na podstawie uchwały nr 57/2016 Rady Ministrów z dnia 24 maja 2016 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą ˝Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską na lata 2016-2022˝. Budowa kanału żeglugowego realizowana będzie z powodu nadrzędnego interesu publicznego, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa w regionie i swobodnego dostępu do portów zlokalizowanych nad Zalewem Wiślanym. Ustawa służy realizacji nowej drogi wodnej, a doświadczenia wyniesione z budowy dróg lądowych wskazują, że skupienie w jednej regulacji decyzji administracyjno-rzeczowych spowoduje efektywne i rozsądne w czasie realizowanie tej inwestycji. Szybkie i skuteczne wykonanie nowej drogi wodnej wymaga skrócenia postępowania administracyjnego i konsolidacji wydawanych obecnie odrębnie decyzji w jednym akcie administracyjnym. Projektowana specustawa wprowadza ułatwienia proceduralne oraz reguluje kompetencje poszczególnych organów wydających decyzje. Przepisy projektowanej ustawy będą miały zastosowanie do podmiotów zaangażowanych w realizację inwestycji prowadzonych na podstawie specustawy, a więc do dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni oraz do wojewodów - w tym wojewody pomorskiego we współpracy z wojewodą warmińsko-mazurskim, ponieważ inwestycja realizowana będzie na obszarze dwóch województw - jako organów wydających decyzję o zezwoleniu na realizację ww. inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej.

    Inwestycja ta, jakże ważna ze względu na nasze bezpieczeństwo, suwerenność i sprawy obronne, ma równie ważne zadanie dostarczenia dodatkowego impulsu do rozwoju gospodarczego wszystkich gmin położonych nad Zalewem Wiślanym. Budowa kanału żeglugowego według analiz dokonanych na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni stworzy ok. 3 tys. miejsc pracy początkowo przy realizacji tej inwestycji, a następnie przy obsłudze kanału, pogłębianiu torów wodnych, a także w portach i marinach położonych (Dzwonek) w Elblągu, Suchaczu, Tolkmicku, Fromborku, Stegnie, Sztutowie czy Krynicy Morskiej. To szansa na rozwój gospodarczy i turystyczny całego regionu, a przede wszystkim na niezależność i suwerenność Polski.

    Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość poprze rządowy projekt ustawy o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Dziękuję bardzo. (Oklaski)

« Przebieg posiedzenia