Interpelacja nr 27817
do ministra funduszy i polityki regionalnej, ministra infrastruktury
w sprawie opóźnień w budowie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej
Zgłaszający: Urszula Zielińska, Tomasz Aniśko, Magdalena Filiks, Katarzyna Kotula, Jarosław Rzepa
Data wpływu: 25-10-2021
Szanowni Panowie Ministrowie,
od 2018 roku budowana jest Szczecińska Kolej Metropolitalna. A właściwie budowana być powinna, ponieważ główny wykonawca części torowej, firma Trakcja SA, nie wykonuje terminowo przewidzianych umową prac.
SKM to jedna z najważniejszych inwestycji dla liczącej ponad 600 tysięcy mieszkańców aglomeracji szczecińskiej oraz niemalże dwumilionowego województwa zachodniopomorskiego. Sprawna komunikacja publiczna, w tym przypadku kolejowa, jest realną alternatywą wobec transportu samochodowego. Do Szczecina codziennie wjeżdżają setki tysięcy samochodów z braku atrakcyjnej, bardziej ekologicznej alternatywy. Oprócz oczywistego negatywnego wpływu na środowisko ta sytuacja jest również niekorzystna ekonomicznie. Przy galopujących cenach paliwa wkrótce może się okazać, że mniej zamożnych mieszkańców po prostu nie stać na dalszy dojazd do pracy. Nie uratują ich również miliony samochodów elektrycznych obiecane przez premiera Morawieckiego, ponieważ z powodu wieloletnich zaniedbań w dziedzinie transformacji energetycznej również cena prądu jest dziś dla wielu Polek i Polaków zbyt wysoka. Kolej aglomeracyjna ma więc do odegrania ogromną rolę.
W związku z tym zwracam się do Panów Ministrów z następującymi pytaniami:
1. Dlaczego, pomimo braku realizacji zakontraktowanych prac oraz opóźnień i niepełnego wykonywania kolejnych „programów naprawczych”, zlecająca prace spółka Skarbu Państwa PKP PLK nie zerwała do tej pory umowy z wykonawcą części torowej inwestycji SKM firmą Trakcja SA?
2. Które z czynności wymienionych w ostatecznym wezwaniu do należytego wykonania umów z dnia 26 sierpnia 2020 r., o których mowa w odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na interpelację Posła na Sejm RP Arkadiusza Marchewki nr 19147 z dn. 1.03.2021 r. (znak sprawy: DTK-5.054.23.2021), zostały do tej pory wykonane i czy ich wykonanie jest w ocenie ministerstwa zadowalające?
3. W odpowiedzi na ww. interpelację ministerstwo poinformowało również, iż "Spółka [PKP PLK - przypis własny] poddaje szczegółowej analizie np. możliwość dalszej realizacji umów w formie wykonawstwa zastępczego bądź ogłoszenia nowych postępowań przetargowych." Jaki jest wynik tej szczegółowej analizy?
4. Kiedy, zgodnie z najnowszym harmonogramem, zostaną zakończone prace przewidziane umową z wykonawcą części torowej, spółką Trakcja SA?
5. Dofinansowanie z funduszy europejskich do projektu SKM zostało przyznane w drodze konkursu. Oznacza to, iż projekt musi być zrealizowany we wskazanym terminie, tj. do 31 grudnia 2023 r., albo wszyscy partnerzy projektu zostaną zobowiązani do zwrotu dofinansowania. Czy istnieje ryzyko utraty dofinansowania (bądź jego części) ze względu na zbliżające się zakończenie okresu rozliczeniowego z perspektywy finansowej 2014-2020? Jaka jest gwarancja dokończenia projektu przez obecnego wykonawcę w terminie pozwalającym rozliczyć unijne dofinansowanie?
6. Do tej pory samorządy poniosły już znaczne wydatki w związku z budową infrastruktury przesiadkowej takiej jak parkingi czy przystanki komunikacji miejskiej SKM. Prace po stronie samorządów są zaawansowane. Czy w przypadku utraty dofinansowania rząd planuje dokonać zwrotu środków samorządom, jako że winna opóźnień w realizacji jest państwowa spółka PKP PLK? Kto pokryje ewentualne koszty zwrotu dofinansowania w przypadku niezrealizowania prac w terminie lub upadłości/bankructwa wykonawcy Trakcja SA?
Z poważaniem
Urszula Zielińska
Posłanka na Sejm RP