Odpowiedź na interpelację nr 32860
w sprawie działań służb w związku z potencjalnym zagrożeniem prawidłowego funkcjonowania polskiej sieci 5G ze strony Rosji
Odpowiadający: podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich
Warszawa, 03-06-2022
Szanowna Pani Marszałek,
odpowiadając, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, na interpelację numer K9INT32860, Pana Posła Jakuba Kuleszy oraz grupy Posłów, w sprawie działań służb w związku z potencjalnym zagrożeniem prawidłowego funkcjonowania polskiej sieci 5G ze strony Rosji, proszę przyjąć informacje przekazane przez Departament Bezpieczeństwa Narodowego oraz Departament Cyberbezpieczeństwa w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Zgodnie z informacjami uzyskanymi z Departamentu Bezpieczeństwa Narodowego KPRM informuję, że służby specjalne na bieżąco realizują swoje ustawowe zadania służące zapewnieniu bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej w cyberprzestrzeni. Z uwagi na ograniczenia wynikające z obowiązujących przepisów prawa służby nie informują o szczegółach podejmowanych działań.
W toku dotychczasowego procesu legislacyjnego wszystkie relewantne informacje zostały wzięte pod uwagę przy tworzeniu projektów przepisów regulujących budowę polskiej sieci 5G, w tym również informacje przekazywane przez służby specjalne.
Do projektu zmiany ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa uwagi zgłaszał dwukrotnie Minister Koordynator Służb Specjalnych – na etapie uzgodnień międzyresortowych oraz Stałego Komitetu Rady Ministrów. Ponadto, w ramach opiniowania tego aktu prawnego swoje uwagi zgłosiły: Agencja Wywiadu oraz Służba Ochrony Państwa.
Nadmienić należy, iż w toku prac nad projektem nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, były przestrzegane przepisy prawa powszechnie obowiązujące, w tym przepisy ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742 ze zm.).
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (dalej: Prezes UKE), zgodnie z art. 192 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2002 r. Prawo telekomunikacyjne (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 576), jest organem odpowiedzialnym za gospodarowanie zasobami częstotliwości, w tym także tworzenie warunków dla rozwoju krajowych służb radiokomunikacyjnych przez zapewnianie Rzeczypospolitej Polskiej niezbędnych przydziałów częstotliwości oraz dostępu do zasobów orbitalnych, jak również prowadzenie transgranicznych koordynacji częstotliwości z innymi państwami, w tym zawieranie niezbędnych umów lub porozumień, w sposób i w terminach pozwalających na realizację zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych lub aktów prawnych Unii Europejskiej, dotyczących gospodarowania częstotliwościami.
Prezes UKE ustala między innymi plany zagospodarowania częstotliwości oraz zmiany tych planów z własnej inicjatywy lub na wniosek organu, na rzecz którego jest dokonywana rezerwacja częstotliwości, przy współpracy z tym organem oraz w miarę potrzeb i możliwości technicznych, w pozostałych zakresach częstotliwości
Rezerwacja częstotliwości lub zasobów orbitalnych określa częstotliwości lub zasoby orbitalne, które w okresie rezerwacji pozostają w dyspozycji podmiotu, na rzecz którego dokonano rezerwacji, przeniesiono uprawnienia do częstotliwości lub uprawnienia do dysponowania częstotliwościami na cele związane z uzyskiwaniem pozwoleń radiowych. Rezerwacji częstotliwości dokonuje, zmienia lub cofa Prezes UKE.
W przypadku braku dostatecznych zasobów częstotliwości podmiot, dla którego zostanie dokonana rezerwacja częstotliwości, jest wyłaniany w drodze postępowania selekcyjnego, np. aukcji, którą prowadzi Prezes UKE.
Prezes UKE na bieżąco prowadzi monitoring częstotliwości na wschodnich obszarach przygranicznych oraz prowadził rozmowy z sąsiednimi państwami w tej sprawie.
Pomiary emisji sygnałów radiowych z Federacji Rosyjskiej (Obwód Kaliningradzki), wykonane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, wskazują, że obecnie w paśmie 700. MHz nie pracują stacje telewizyjne, które mogłyby zakłócić sieci 5G w Polsce. W 2019 r. uzgodniono z Federacją Rosyjską zmiany do planu Genewa 2006, umożliwiające zarówno Polsce, jak i Rosji wyłączenie emisji sygnałów telewizyjnych w paśmie 700 MHz (zakres częstotliwości 694. MHz – 790. MHz) przy jednoczesnym zapewnieniu możliwości odtworzenia tych emisji w zakresie częstotliwości 470. MHz – 694. MHz. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Federację Rosyjską obecnie FR nie ma zatwierdzonych planów opuszczenia pasma 700. MHz przez telewizję. Pod koniec 2021 roku Białoruś wyłączyła ostatnią emisję sygnału telewizji cyfrowej w paśmie 700 MHz, w związku z czym ze strony Białorusi nie występują zakłócenia pasma 700 MHz. Dodatkowo, w piśmie przysłanym do UKE w lutym 2022 roku Białoruś poinformowała o wyłączeniu stacji telewizyjnych i przeznaczaniu zakresu częstotliwości 694. MHz – 790. MHz dla systemów IMT (również 5G). Aktualnym źródłem zakłóceń potencjalnych systemów szerokopasmowych w paśmie 700 MHz są stacje TV w tym paśmie. Natomiast na Ukrainie działają stacje TV w paśmie 700 MHz.
Na chwilę obecną Prezes UKE nie odnotował innych nowych źródeł potencjalnych zakłóceń pasma 700 MHz.
Z wyrazami szacunku
Jarosław Wenderlich