Odpowiedź na interpelację nr 23265
w sprawie zwiększenia liczby godzin wychowania fizycznego
Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki Dariusz Piontkowski
Warszawa, 06-05-2021
Szanowny Panie Pośle,
w okresie epidemii COVID-19 – szkoły i placówki funkcjonują w szczególnych warunkach. Jednakże kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów, w tym nabywanie nawyków higienicznych oraz uczenie zachowań bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób – niezmiennie należą do priorytetowych zadań szkoły. Treści z zakresu prawidłowego odżywiania oraz uświadamianie korzyści płynących z systematycznej aktywności fizycznej i profilaktyki zdrowotnej - stanowią bardzo ważny element obszaru edukacji.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że obecnie nie planuje się obligatoryjnego zwiększenia liczby godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego po powrocie dzieci i młodzieży do szkół.
Natomiast podkreślić należy, że realizacja podstawy programowej kształcenia ogólnego, w tym wychowania fizycznego, która uwzględnia obszerne treści z zakresu wspierania rozwoju fizycznego uczniów oraz kształtowania ich sprawności fizycznej – jest obowiązkiem każdej szkoły. Zgodnie z ww. podstawą programową, celem wychowania fizycznego jest m.in. rozwijanie umiejętności uczniów rozpoznawania i oceny własnego rozwoju fizycznego, zachęcanie do uczestnictwa w rekreacyjnych i sportowych formach aktywności fizycznej, kształtowanie umiejętności osobistych i społecznych sprzyjających całożyciowej aktywności fizycznej.
Kluczowa dla kompleksowej realizacji ww. celów wydaje się być możliwość powrotu wszystkich uczniów do nauki stacjonarnej w szkołach oraz możliwość korzystania z infrastruktury i urządzeń sportowych. W związku z poprawą sytuacji epidemiologicznej jest obecnie możliwy stopniowy powrót wszystkich uczniów do szkół. Od 4 maja br. do nauki stacjonarnej powrócili uczniowie klas I-III szkół podstawowych. Planuje się, że od 17 maja br. do szkół podstawowych wrócą również uczniowie klas IV-VIII oraz szkół ponadpodstawowych - z wykorzystaniem organizacji nauki w systemie hybrydowym, a w kolejnym okresie roku szkolnego – już wszyscy uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych będą mogli realizować naukę stacjonarną.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że przepisy prawa oświatowego[1] umożliwiają okresowe lub roczne zwiększenie w danym roku szkolnym – przez organ prowadzący szkołę - liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w tym zajęć wychowania fizycznego, maksymalnie o 3 godziny tygodniowo dla każdego oddziału (grupy międzyoddziałowej lub międzyszkolnej). Podmiotem właściwym do wnioskowania o zwiększenie liczby godzin np. wychowania fizycznego w danym oddziale/szkole - jest dyrektor szkoły.
Podzielam pogląd, że aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na zdrowie fizyczne i psychiczne uczniów oraz odgrywa bardzo istotną rolę w zapobieganiu chorobom w tych obszarach. Dlatego też, Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z sześcioma Akademiami Wychowania Fizycznego przygotowało projekt pn. „Aktywny powrót do szkoły”, którego głównym celem jest poprawa i monitoring stanu kondycji fizycznej dzieci i młodzieży po powrocie do zajęć stacjonarnych.
Projekt realizowany będzie w dwóch etapach:
I etap – „Szkolenia dla nauczycieli” obejmuje przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń dla nauczycieli wychowania fizycznego i nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej ze wszystkich województw. Tematy szkoleń będą dotyczyły zarówno aspektów psychologicznych, jak i zdrowotnych. W trakcie szkoleń nauczyciele zapoznają się m.in. z metodami przeciwdziałania skutkom hipokinezji i skutkom izolacji społecznej. Zdobędą oni wiedzę, jak wzbudzać i utrzymywać wśród uczniów motywację do systematycznej aktywności fizycznej. Szkolenia będą realizowane w oparciu o najnowsze osiągnięcia naukowe i wdrożeniowe opracowywane przez specjalistów Akademii Wychowania Fizycznego. Część metodyczna będzie uwzględniać nowatorskie i innowacyjne rozwiązania przygotowane przez nauczycieli akademickich. Docelowo planuje się przeszkolenie 42 000 nauczycieli.
Szkolenia realizowane będą przez: Akademię Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, Akademię Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie, Akademię Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Akademię Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach, Akademię Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu oraz Akademię Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku.
II etap – „Sport Kluby”, którego celem jest poprawa kondycji fizycznej dzieci i młodzieży poprzez ich udział w dodatkowych nieodpłatnych zajęciach sportowych. Organizacja dodatkowych zajęć będzie punktem wyjścia do przeprowadzenia badań naukowych, które pozwolą określić stan kondycji fizycznej dzieci i młodzieży po okresie izolacji spowodowanej pandemią COVID-19. W trakcie zajęć prowadzone będą testy sprawnościowe oraz badania ilościowe, na podstawie których powstanie raport naukowy dotyczący stanu kondycji fizycznej dzieci i młodzieży. Nauczyciele, którzy ukończyli szkolenie i otrzymali certyfikat w I etapie, będą mogli aplikować o środki na prowadzenie zajęć dodatkowych w ramach tzw. Sport Klubów, dzięki czemu zdobytą podczas szkolenia wiedzę i umiejętności będą mogli wykorzystać w praktyce. Etap ten będzie realizowała Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie we współpracy z Akademickim Związkiem Sportowym.
Planowane jest zorganizowanie 300 000 godzin dodatkowych zajęć sportowych w ramach tzw. Sport Klubów. Łączny koszt realizacji projektu przez wszystkie Akademie Wychowania Fizycznego wyniesie ponad 40 mln zł (40 250 774,00 zł). Budżet przewidziany na realizację dodatkowych zajęć w tzw. Sport Klubach wynosi 18 mln zł.
Równocześnie należy podkreślić, że Ministerstwo Edukacji i Nauki, w okresie ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, systematycznie monitoruje sytuację epidemiologiczną i podejmuje odpowiednie kroki legislacyjne, by uczniowie oddziałów i szkół sportowych oraz mistrzostwa sportowego mogli kontynuować w formie stacjonarnej – przy zachowaniu zasad reżimu sanitarnego - realizację programu szkolenia sportowego.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI
Dariusz Piontkowski
Sekretarz Stanu
[1] § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. poz. 639, ze zm.).