Interpelacja nr 14226
do ministra spraw zagranicznych
w sprawie odejścia od rozwijanej przez lata strategii wschodniej LOT-u
Decyzją Zarządu PLL LOT zawieszone zostały w sezonie zimowym rejsy do Belgradu oraz Erewania.
Wątpliwości budzą jednak przesłanki leżące u podstaw jej podjęcia. Warto bowiem pamiętać, że rejsy te stanowią podstawę rozwijanej przez lata i kosztownie promowanej strategii wschodniej LOT-u. Koncepcja ta ma na celu pozyskanie klientów z krajów Europy Południowo-Wschodniej, zarówno korzystających z lotów bezpośrednich, jak i przesiadkowych, poprzez wzmocnienie pozycji marki PLL LOT w tym regionie. Zakładała także zacieśnienie kontaktów międzynarodowych (politycznych i biznesowych). Zawieszenie lotów osłabi te kontakty. Może również uderzyć we wspieraną przez Polskę drogę tych państw ku lepszej integracji z krajami Unii Europejskiej.
Należy również podkreślić, że powrót na rynek wymagać będzie ponownej kosztownej akcji promocyjnej. Ponadto w pierwszych miesiącach po wznowieniu zapowiadanych na sezon letni połączeń LOT nie będzie mógł liczyć na duże zainteresowanie klientów, gdyż zostali oni już przejęci przez konkurencję. Tym samym spodziewane zyski będą znacznie mniejsze i znacznie trudniej będzie umacniać obecną pozycję marki w tym regionie.
Przykładowo, główny konkurent LOT-u w tym regionie - Lufthansa - oferuje pasażerom podróżującym do Belgradu 2 rejsy dziennie z Frankfurtu oraz 4 rejsy dziennie z Monachium. Stanowić będzie zatem dla LOT-u, który wycofał na sezon zimowy swoje loty, dużą konkurencję.
Z drugiej zaś strony, LOT, szukając nowych rynków tranzytowych, uruchomił w sezonie zimowym (jak pokazała historia, strukturalnie nierentowne i wielokrotnie zawieszane, nawet przez takich potentatów jak Lufthansa czy tania linia lotnicza Germanwings) rejsy do Hanoweru i Stuttgartu. Przystąpił również do realizacji nowej, medialnie promowanej strategii azjatyckiej, według analityków nie do końca słusznie odkładając na boczny tor przez lata wypracowywaną strategię wschodnią.
Biorąc pod uwagę podane wyżej argumenty, można mieć wątpliwości, czy spółkę, przy jej obecnej sytuacji finansowej, stać na inwestycje związane z kosztowną zmianą strategii, która według analityków niekoniecznie musi się okazać rentowna.
W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z prośbą o odpowiedź na poniższe pytania:
1. Na czym polegają główne założenia strategii wschodniej LOT-u?
2. Jakie są obecne przyczyny odejścia od strategii wschodniej? Jakie przyczyny legły u podstaw zawieszenia rejsów do Belgradu i Erewania?
3. Jakie są przybliżone koszty związane z zawieszeniem tych rejsów i ich ponowną promocją wśród potencjalnych klientów?
4. Jakie są główne założenia strategii azjatyckiej?
5. Jakie są przybliżone koszty związane ze zmianą strategii PLL LOT-u z promowanej przez lata strategii wschodniej na strategię azjatycką?
Poseł Małgorzata Gosiewska
Warszawa, dnia 7 lutego 2013 r.