Interpelacja nr 33823

do ministra infrastruktury i rozwoju

w sprawie budowy kolei dużych prędkości łączących Wrocław z Pragą przez Przełęcz Lubawską

Lubawka 2015-07-20

Już od kilku lat władze Czech zainteresowane są budową linii szybkiej kolei, która połączy Pragę z Wrocławiem. W czeskim projekcie zaproponowano trzy warianty przebiegu linii:
1. Wrocław-Kamienna Góra-Lubawka-Trutnov-Hradec Kralove-Praga
2.Wrocław-Jelenia Góra-Liberec-Mlada Boleslav-Praga
3.Wrocław-Legnica-Bolesławiec-Zgorzelec-Zawidów-Liberec-Praga

W roku 2011 został podpisany list intencyjny pomiędzy ministrami infrastruktury Polski i Czech uwzględniający dwa warianty przebiegu linii z Pragi do Wrocławia:
1. Praga-Mlada Boleslav-Liberec-Jelenia Góra-Wrocław
2. Praga-Hradec Kralove-Przełęcz Lubawska-Wrocław
Z kolei w dniu 19 października 2011 r. Komisja Europejska opublikowała nową listę projektów Transeuropejskiej Sieci Transportowej ( TEN-T ) do 2030r.. Na tej liście znalazła się budowa linii dużych prędkości pomiędzy Wrocławiem i Pragą. PKP PLK ogłosiły w 2014 r. przetarg na wykonanie wstępnego studium wykonalności m.in. połączenia Wrocław-Praga.
Studium to będzie stanowić podstawę do dalszej realizacji zamierzeń związanych z przygotowaniem dokumentacji przedprojektowej niezbędnej do budowy linii. Termin wykonania studium określony na koniec czerwca 2015 roku.

Z uwagi na to proszę o udzielenie wyczerpujących odpowiedzi na poniższe pytania:

  1. Jaki wariant wybrano do realizacji połączenia Wrocław-Praga?
  2. Jeżeli został wybrany wariant 1C, czyli w kierunku Hradec Kralove to wjazd do Czech zaplanowano w Lubawce czy Mieroszowie?
  3. Czy wykonane studium zostało uzgodnione ze stroną Czeską?
  4. W jakim terminie planowane jest rozpoczęcie i zakończenie budowy tego połączenia?
  5. Czy wykonawca studium zaproponował wariant autorski budowy tej linii?

Z poważaniem

Henryk Kmiecik

Poseł na Sejm