Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 4309

w sprawie sprzedaży układanek edukacyjnych przez firmę Edu Mal

   Szanowna Pani Marszałek! W związku z zapytaniem panów posłów Artura Roberta Górczyńskiego, Piotra Chmielowskiego i Wincentego Elsnera (pismo SPS-024-4309/13) w sprawie sprzedaży układanek edukacyjnych przez firmę Edu Mal uprzejmie informuję, że Ministerstwo Edukacji Narodowej wydało komunikat w tej sprawie, w którym podkreśliliśmy, że przypisywanie zabawkom, których celem jest manipulowanie opinią dziecka, wartości edukacyjnej jest niedopuszczalne. Takie działania są nie tylko nieodpowiedzialne, ale przede wszystkim nieetyczne.

   Wspomniane puzzle odnoszące się do katastrofy smoleńskiej nie są pomocą dydaktyczną. Wykorzystywane przez nauczycieli - w czasie lekcji - materiały mają służyć realizacji podstawy programowej.

   W systemie oświaty nie funkcjonuje formalna instytucja polecania przez nauczycieli innym osobom, w tym nauczycielom, materiałów do wykorzystania w charakterze pomocy dydaktycznych. Adnotacja, że układanka jest polecana przez nauczycieli geografii i historii jest próbą wprowadzenia w błąd odbiorców produktu przez stworzenie wrażenia, że jest to produkt rekomendowany przez szereg nauczycieli. Powyższe zabiegi służą jedynie zwiększeniu sprzedaży danego produktu.

   Komunikat jest cały czas dostępny dla rodziców i nauczycieli na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej (www.men.gov.pl).

   Zgodnie z art. 22a ust. 3 i ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) minister właściwy do spraw oświaty i wychowania dopuszcza do użytku szkolnego wyłącznie podręczniki. Inne pomoce dydaktyczne nie są w żadnej formule polecane czy rekomendowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Joanna Berdzik

   Warszawa, dnia 28 maja 2013 r.