11 kwietnia 2013 r. Komisja Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii na posiedzeniu wyjazdowym w Muzeum Techniki w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie w ramach wizytacji uczestniczyła w Wydarzeniu Inżynierskim „CAx Innovation” współorganizowanym przez Stowarzyszenie Upowszechniania Komputerowych Systemów Inżynierskich „ProCAx” oraz Muzeum Techniki.
Komisja wysłuchała wykładu wprowadzającego dr inż. Włodzimierza Adamskiego z Politechniki Rzeszowskiej, pracownika zakładów lotniczych PZL Mielec Sikorsky na temat zastosowań technologii CAx w przemyśle oraz uczestniczyła w premierowym pokazie idei kina 3D „Dziedzictwo narodowe polskiej myśli technicznej” przedstawionym przez mgr inż. Krzysztofa Muchę z firmy Servodata Elektronik Lublin.
Posłowie zwiedzili stoiska polskich uczelni, instytutów badawczych oraz firm prywatnych, przy których zapoznali się z innowacyjnymi rozwiązaniami z obszaru technologii CAx – komputerowych systemów inżynierskich.
Komisja odbyła dyskusję: „Od nowoczesnej edukacji technicznej do innowacyjnej gospodarki opartej na wiedzy”, do której wprowadzenia dokonała podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego - Daria Lipińska-Nałęcz.
Minister podkreśliła, że szkolnictwo wyższe, odpowiedzialne za przygotowanie kadr dla gospodarki, jest kluczowe dla rozwoju gospodarki, w tym wspierania jej innowacyjności. Dostosowanie systemu kształcenia do potrzeb gospodarki jest procesem długotrwałym i złożonym, a efekty tych działań są widoczne dopiero po upływie dłuższego czasu. Tym samym kompleksowe efekty wprowadzanych zmian będą widoczne wraz z zakończeniem kolejnych cykli kształcenia.
Resort nauki realizuje obecnie koncepcję powrotu do autonomii programowej uczelni, zgodnie z którą szkoły wyższe mają możliwość tworzenia własnych programów edukacyjnych dostosowanych do potrzeb danego regionu. W ten sposób uczelnie będą mogły odpowiedzieć na zapotrzebowanie rynku i dostosować się do jego wymagań edukacyjnych, co powinno przyczynić się również do obniżenia bezrobocia. Pomimo obowiązywania autonomii programowej szkół wyższych będą zachowane pewne ramy organizacyjne kształcenia w oparciu o Europejskie Ramy Kwalifikacji. Innym ważnym elementem zmian w modelu kształcenia jest wsparcie komercjalizacji osiągnięć naukowych.
Według rozeznania MNiSW najbardziej popularne wśród kandydatów na studia są obecnie kierunki ścisłe i techniczne (informatyka, zarządzanie i inżynieria produkcji, mechanika i budowa maszyn, automatyka i robotyka). W celu zapewnienia istnienia kierunków studiów, które mają strategiczne znaczenie dla rozwoju gospodarki, realizowany jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju program tzw. kierunków zamawianych mający podnieść ich atrakcyjność. Łączna kwota wsparcia ww. programu wynosi 1275 mln zł.
Realizowany jest również program TOP 500 Innovators podnoszący kwalifikacje naukowców i pracowników centrów transferu technologii w zakresie współpracy z gospodarką, zarządzania badaniami naukowymi oraz komercjalizacji ich wyników.
W dyskusji posłowie podkreślali, że nowoczesna edukacja techniczna musi uwzględniać element historii techniki oraz że należałoby zadbać o instytucjonalne odniesienie się do historii polskich nauk technicznych. Pytano, czy w ramach nowej strategii MNiSW ma pomysł na wykorzystanie doświadczenia i wiedzy emerytowanej kadry inżynierskiej oraz należyte zagospodarowanie instytucji stworzonej przez Naczelną Organizację Techniczną – Muzeum Techniki w Warszawie. Zauważono, że gwałtowny wzrost liczby studentów nie przynosi oczekiwanych efektów, a stałym problemem jest komercjalizacja badań naukowych. Zwrócono uwagę na niską pozycję Polski w rankingach innowacyjności. Część dyskutantów podkreślała, że nasz kraj potrzebuje drastycznych działań, aby zmienić obecne niekorzystne oblicze innowacyjności polskiej gospodarki, która według słów niektórych jest „antyinnowacyjna”.
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji - Andrzej Ręgowski, prezes Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT - Ewa Mańkiewicz-Cudny oraz przedstawiciele kadry naukowej Politechniki Warszawskiej, Politechniki Rzeszowskiej, Politechniki Śląskiej, Politechniki Krakowskiej, Wojskowej Akademii Technicznej, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.