Zakończył się trzeci dzień 97. posiedzenia Sejmu

czwartek, 23 lipca 2015 00:57
Zdjęcie nr 3, fot. Rafał Zambrzycki

Ustawa o uzgodnieniu płci, korzystne zmiany dla seniorów dotyczące opłat za abonament RTV, nowe przepisy umożliwiające wynajem mieszkania od państwa młodym i rodzinom z dziećmi, których nie stać na kredyt oraz zniesienie obowiązku meldunkowego od 2018 r. – to główne zmiany w przepisach, które uchwalił dziś Sejm. Ustawy zostały przekazane do dalszych prac parlamentarnych w Senacie.

Posłowie uchwalili ustawę o podatkach i opłatach lokalnych, zgodnie z którą gminy zostały zwolnione z podatku od nieruchomości. Zwolnienie obejmie grunty i budynki lub ich części, będące własnością gminy. Za nieruchomości, w których prowadzona jest działalność gospodarcza lub z których korzystają podmioty inne niż gmina podatek nadal będzie odprowadzany. Nowelizacja ma wyeliminować sytuacje, w których gmina pobiera podatek od „siebie samej” (wpływy z podatku od nieruchomości stanowią dochody gmin). Nowymi rozwiązaniami zajmą się teraz senatorowie.

Następnie Sejm przyjął ustawę o uzgodnieniu płci. Ustawa jest skierowana do osób, których płeć metrykalna (biologiczna) różni się od tożsamości płciowej, czyli psychicznego poczucia dotyczącego tego, jakiej jest się płci. Zgodnie z nowymi przepisami do wniosku o uzgodnienie płci wnioskodawcy będą musieli dołączyć 2 orzeczenia, stwierdzające występowanie tożsamości płciowej odmiennej od płci metrykalnej, wydane niezależnie przez dwóch lekarzy (psychiatrów lub seksuologów albo przez jednego z tych lekarzy i psychologa z certyfikatem seksuologa klinicznego) oraz odpis aktu urodzenia. Dokumenty te będę musiały być wydane nie wcześniej niż rok przed zgłoszeniem wniosku. Wniosek o uzgodnienie płci będzie mogła złożyć osoba pełnoletnia, która nie pozostaje w związku małżeńskim i u której stwierdzono tożsamość płciową inną niż w akcie urodzenia. Wniosek ma zawierać też imię lub imiona, jakie miałby nosić wnioskodawca po uzgodnieniu płci. W sprawach o uzgodnienie płci właściwy będzie Sąd Okręgowy w Łodzi, który prowadzi takie postępowania od lat. Sprawy o uzgodnienie płci będą rozpatrywane w trybie nieprocesowym. Oznacza to, że nie będzie już konieczności pozywania własnych rodziców. Prawomocne postanowienie uwzględniające wniosek o uzgodnienie płci będzie podstawą sporządzenia nowego aktu urodzenia, zmiany numeru PESEL i wydania dowodu osobistego. Pozwoli też niezwłocznie sporządzić i wydać dokumenty: potwierdzające kwalifikacje, wykształcenie, staż pracy oraz stan zdrowia wnioskodawcy, uwzględniające nowe dane osobowe. Informacje z dotychczasowych dokumentów podlegałyby udostępnieniu wyłącznie na żądanie osoby zmieniającej płeć albo sądu. Ponadto ustawa daje osobom poniżej 18 roku życia, których tożsamość płciowa różni się od płci metrykalnej, możliwość zmiany imienia – na niewskazujące na płeć. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2016 r. Ustawa trafi teraz pod obrady Senatu.

Sejm uchwalił również nowelizację ustawy o opłatach abonamentowych, zgodnie z którą osoby, które ukończyły 75 lat nie będą musiały składać oświadczeń o spełnieniu warunków do zwolnienia z abonamentu RTV. Nie będą one miały też obowiązku przedstawiać dokumentów potwierdzających prawo do tego zwolnienia. Zgodnie z ustawą prawo do zwolnienia z abonamentu będzie weryfikował tzw. operator wyznaczony (obecnie Poczta Polska) dzięki dostępowi do rejestru PESEL. Będzie on też mógł wyrejestrować z bazy osób zobowiązanych do płacenia abonamentu osobę, która skończyła 75 lat. Ponadto w ustawie  wydłużono z 14 do 30 dni termin na zgłoszenie nabycia prawa do zwolnienia z abonamentu pozostałym osobom zwolnionym z jego płacenia. Nowelizacją zajmie się teraz Senat.

W dalszej kolejności Izba uchwaliła nowelizację ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw. Nowela wdraża przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (2012/18/UE) w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi – dyrektywa Seveso III. Uchwalone przepisy dostosowują przede wszystkim obecny system klasyfikacji zakładów o dużym albo zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej do nowego systemu klasyfikacji substancji chemicznych. Społeczeństwo będzie miało większy dostęp do informacji o zagrożeniach poważnymi awariami. Dokumentacja dotycząca zakładów o dużym i zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej będzie też bardziej szczegółowa. W obrębie zwartej zabudowy miast i wsi nie będzie można budować zakładów stwarzających zagrożenie poważną awarią przemysłową. Zakłady te będą musiały wdrożyć programy zarządzania bezpieczeństwem, których celem będzie zapobieganie awariom. Programy te będą musiały być też stale aktualizowane. Nowelizacja trafi do Izby drugiej.

Sejm uchwalił również nowelizację ustawy – Prawo energetyczne. Nowe rozwiązania mają m.in. sprzyjać eliminowaniu nieuczciwych praktyk giełdowych i spekulacji cenami towarów energetycznych. Wpłynie to korzystnie na pozostałych uczestników rynku energii. Ustawa dostosowuje polskie prawo do rozporządzenia europejskiego 1227/2011 z października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii (tzw. rozporządzenie REMIT). Aby zapewnić wykonywanie obowiązków wynikających z rozporządzenia REMIT, ustawa rozszerza kompetencje prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE). Zyska on uprawnienia kontrolne, będzie mógł też prowadzić postępowania wyjaśniające w sprawie manipulacji (lub jej prób) oraz niewłaściwego wykorzystania informacji wewnętrznych, których ujawnienie może wpłynąć na ceny produktów energetycznych sprzedawanych w hurcie. Prezes URE będzie mógł także nakładać kary pieniężne za naruszenie przepisów REMIT. Ma on również prowadzić rejestr uczestników hurtowego rynku energii. Poza tym prezes URE będzie współpracował z Agencją ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER), organami regulacyjnymi państw członkowskich Unii Europejskiej, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Komisją Nadzoru Finansowego. Nowelizacją zajmie się teraz Senat.

Izba przyjęła także nowelizację ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Ustawa pozwoli rozpocząć już w 2015 r. realizację rządowego programu finansowania społecznego budownictwa czynszowego. Program jest adresowany do ludzi młodych oraz rodzin z dziećmi, osiągających niskie i umiarkowane dochody. Osoby te bardzo często zarabiają zbyt dużo, by dostać lokal komunalny, a jednocześnie zbyt mało, by starać się o kredyt na zakup mieszkania, nawet z wykorzystaniem programu „Mieszkanie dla Młodych”. Lokali wybudowanych przy wykorzystaniu finansowania zwrotnego nie będzie można wyodrębniać na własność. Z założenia  czynsz w tych lokalach będzie niższy niż na rynku komercyjnym i będzie wynikał z aktualnej wartości mieszkania. Program będzie finansowany przez preferencyjne kredyty udzielane przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) towarzystwom budownictwa społecznego, spółdzielniom mieszkaniowym oraz spółkom gminnym. Źródłem finansowania ma być Fundusz Dopłat. Według szacunków, w ciągu 10 lat powstanie co najmniej 30 tys. nowych mieszkań pod wynajem. W całym okresie realizacji nowego programu z budżetu państwa zostanie przeznaczone 751,9 mln zł. Pozwoli to na udzielenie kredytów w łącznej kwocie ponad 4 mld zł. Nowelizacja trafi pod obrady Senatu.

Sejm uchwalił również ustawę o rewitalizacji. Istotą rewitalizacji będą zintegrowane działania na rzecz lokalnej społeczności, przestrzeni i gospodarki, skoncentrowane terytorialnie i prowadzone na podstawie gminnego programu rewitalizacji. Ustawa kładzie nacisk na włączenie społeczności lokalnej w proces odnowy – począwszy od planowania, przez realizację aż po ocenę działań. Prowadzone będą konsultacje społeczne (m.in. w formie ankiet, wywiadów i debat) z udziałem przede wszystkim mieszkańców i władz gminy, organizacji pozarządowych i przedsiębiorców. Wyniki konsultacji będą upublicznione. Gminy, które zdecydują się na działania odnawiające, powołają komitety rewitalizacji. Będzie to forum dialogu między organami gminy i uczestnikami przedsięwzięć rewitalizacyjnych (np. mieszkańcami, przedsiębiorcami czy instytucjami), posiadające kompetencje opiniodawcze i doradcze.  Ustawa wprowadza gminne programy rewitalizacji (GPR). Będą one przyjmowane przez rady gmin w formie uchwały i powinny zawierać m.in. szczegółową diagnozę obszaru rewitalizacji, cele rewitalizacji, opis przedsięwzięć rewitalizacyjnych, określenie ram finansowych i wskazanie źródeł finansowania – publicznych i prywatnych. Rewitalizacji będą mogły podlegać m.in. niezamieszkałe poprzemysłowe tereny, takie jak tereny powydobywcze, pokolejowe, powojskowe, na których występują negatywne zjawiska, np. niski stopień przedsiębiorczości, słaba kondycja lokalnych przedsiębiorstw, przekroczenie standardów jakości środowiska czy obecność odpadów stwarzających zagrożenie dla życia, zdrowia ludzi lub stanu środowiska.  Na obszarach rewitalizowanych będzie można utworzyć specjalne strefy rewitalizacji (SSR), ukierunkowane szczególnie na rozwój społecznego budownictwa czynszowego. Strefy będą mogły korzystać ze szczególnych udogodnień oraz instrumentów prawnych, takich jak np. ułatwienia administracyjne, dotacje remontowe oraz generalne zwolnienie z obowiązku stosowania trybów przetargowych, o ile wartość zamówienia nie przekracza tzw. progów unijnych. Na terenie strefy gmina będzie miała pierwszeństwo w zakupie nieruchomości. Ustawa zakłada również specjalną formę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - Miejscowy plan rewitalizacji (MPR), który może być przyjmowany dla obszarów najbardziej zdegradowanych. Uchwalona ustawa wprowadza też określone ramy interwencji - obszar rewitalizacji w gminie nie może przekroczyć 20 proc. powierzchni gminy, a działania rewitalizacyjne mogą objąć maksymalnie 30 proc. jej mieszkańców. Ograniczenia te mają zapewnić koncentrację działań i środków, a przez to efektywność i trwałość rewitalizacji. W ustawie wprowadzono też zmiany dotyczące m.in.: zwiększenia trwałości dokumentów planistycznych (w szczególności planu rewitalizacji), nałożenia na gminę obowiązku poinformowania lokatora o przysługujących mu prawach związanych z realizacją przedsięwzięć rewitalizacyjnych, uzupełnienia katalogu celów publicznych o cele w zakresie kultury. Nowe przepisy mają też na celu ochronę interesu lokatora w procesie rewitalizacji. Ustawą zajmie się teraz Senat.

Posłowie ustalili też ostateczne brzmienie nowelizacji ustawy o sporcie oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawa rozszerza ograniczenia w dodatkowej działalności członków zarządów polskich związków sportowych. Nie będą oni mogli m.in. prowadzić działalności gospodarczej w jakikolwiek sposób związanej z działalnością statutową związku. Nie będą mogli też być wspólnikiem w spółce osobowej prawa handlowego prowadzącej działalność gospodarczą związaną z realizacją przez ten związek jego zadań statutowych. Ponadto członek zarządu polskiego związku sportowego nie będzie mógł posiadać więcej niż 10 proc. udziałów lub akcji w spółce kapitałowej, której działalność łączy się z działalnością statutową związku. Na zakończenie działalności gospodarczej, zbycie akcji lub wystąpienie ze spółki nowo wybrani członkowie zarządów będą mieć 30 dni od objęcia funkcji. Obowiązkowe będzie przesyłanie rocznych sprawozdań finansowych polskich związków sportowych do badania przez biegłego rewidenta. Poza tym każdy polski związek sportowy będzie musiał należeć do międzynarodowej federacji sportowej działającej w sporcie olimpijskim lub paraolimpijskim bądź innej uznawanej przez Międzynarodowy Komitet Olimpijski. W przeciwnym razie stanie się organizacją działającą jako związek stowarzyszeń. Spod tego rygoru będą mogły być wyłączone związki działające w sporcie osób niepełnosprawnych, jeśli otrzymają specjalną zgodę Ministerstwa Sportu i Turystyki. Nowelizacja dostosowuje przepisy w zakresie walki z dopingiem do standardów międzynarodowych. Poza tym zwalnia z podatku od nieruchomości obiekty o szczególnym znaczeniu dla sportu. Chodzi o budynki Centralnego Ośrodka Sportu – Ośrodka Przygotowań Olimpijskich m.in. we Władysławowie i Zakopanem. Ponadto ustawa podwyższa świadczenie olimpijskie przysługujące medalistom m.in. igrzysk olimpijskich, którzy ukończyli 40 lat. Tak jak dotychczas, będzie ono corocznie ustalane na podstawie kwoty bazowej dla członków korpusu służby cywilnej, ale mnożnik zostanie podniesiony z 1,3255 do 1,4. Zgodnie z ustawą świadczenie to byłoby też zwolnione z PIT. Ponadto ustawa doprecyzowuje też, że działalność COS, na którą może on otrzymać dotację celową z budżetu państwa, nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Ustawa trafi do podpisu prezydenta.

Nowela o ewidencji ludności, to kolejna uchwalona dziś przez Sejm ustawa. Nowelizacja przesuwa o dwa lata termin zniesienia obowiązku meldunkowego. Ustawa ma zapewnić dodatkowy czas na wprowadzenie kompleksowych zmian w prawie i odpowiednie dostosowanie systemów teleinformatycznych obsługujących rejestry państwowe oparte na obowiązku meldunkowym. Nowymi rozwiązaniami zajmą się teraz senatorowie.

Posłowie uchwalili też ostateczne brzmienie nowelizacji ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw, która przewiduje uproszczenie sprawozdawczości finansowej dla małych firm i organizacji pozarządowych. Ułatwieniami zostaną objęte m.in. spółki akcyjne, z ograniczoną odpowiedzialnością oraz komandytowo-akcyjne, spełniające dwa z trzech kryteriów: suma bilansowa nie może być wyższa niż 17 mln zł, przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów nie mogą przekroczyć 34 mln zł, a przeciętne zatrudnienie nie może wynieść więcej niż 50 osób. Firmy te będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe obejmujące jedynie uproszczony bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową z ograniczoną liczbą danych. Małe firmy nie będą musiały wykazywać w swoich sprawozdaniach np. „wskaźników niefinansowych oraz informacji dotyczących środowiska naturalnego i zatrudnienia”.  Uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów – zamiast ksiąg rachunkowych – będą mogły prowadzić też małe organizacje pozarządowe, z wyłączeniem spółek kapitałowych oraz stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy doprecyzowują również, że podlegające ustawie  organizacje pozarządowe będą mogły uzyskiwać przychody tylko z: działalności nieodpłatnej pożytku publicznego z tytułu składek członkowskich, darowizn, zapisów, spadków, dotacji, subwencji, przychodów pochodzących z ofiarności publicznej, działalności odpłatnej pożytku publicznego z tytułu sprzedaży towarów i usług, sprzedaży, najmu lub dzierżawy majątku, odsetek z rachunków bankowych lub w SKOK-ach – prowadzonych w związku z wykonywaną działalnością oraz lokat terminowych i innych form oszczędzania na tych rachunkach. Teraz nowelizacja trafi do podpisu prezydenta.

Trzeciego dnia 97. posiedzenia Sejmu posłowie rozpatrzyli też poselski projekt uchwały w sprawie upamiętnienia lotników polskich walczących w czasie II wojny światowej. – W 75. rocznicę bitwy o Wielką Brytanię Sejm Rzeczypospolitej Polskiej oddaje hołd polskim lotnikom, którzy walczyli na wszystkich frontach II wojny światowej i swym poświęceniem przyczynili się do zwycięstwa aliantów – czytamy w projekcie. Wnioskodawcy podkreślają, że powietrzna bitwa o Anglię była jedną z decydujących batalii II wojny światowej, w której Polacy mieli istotny wkład w zwycięstwo. Ich zdaniem przypadająca w tym roku 75. rocznica tego wydarzenia jest najlepszą okazją, by nie tylko wspomnieć o dwóch dywizjonach myśliwskich biorących w niej udział – 302. i 303., ale i o innych lotnikach walczących na wszystkich frontach II wojny światowej. W uzasadnieniu projektu uchwały przypomniano postać Stanisława Skalskiego – najlepszego polskiego asa myśliwskiego z okresu II wojny światowej, który stał się symbolem polskiego udziału w bitwie o Anglię. W tym roku przypada setna rocznica urodzin tego wybitnego lotnika, zmarłego w 2004 r. Autorzy projektu przypomnieli w uzasadnieniu też wkład Polaków m.in. w walki podczas lądowania w Normandii, pionierskie loty w celu przerzutu samolotów przez Atlantyk, udział w walkach z Japonią, loty z zaopatrzeniem dla Armii Krajowej i partyzantów na Bałkanach, pomoc powstańcom warszawskim oraz loty eskortowe do wybrzeży Norwegii. W uzasadnieniu podkreślono również zasługi personelu naziemnego, Pomocniczej Lotniczej Służby Kobiet, mechaników, żołnierzy, którzy do lotnictwa trafili z łagrów oraz tych, którzy służyli w lotniczych jednostkach sformowanych w ZSRR. 7 lipca br. Komisja Obrony Narodowej przeprowadziła pierwsze czytanie projektu i przyjęła sprawozdanie, w którym wprowadziła do niego drobne zmiany. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawił poseł Stefan Niesiołowski. Do głosowania nad projektem uchwały Sejm przystąpi w piątkowym bloku głosowań.

Sejm w drugim czytaniu rozpatrzył także rządowy projektu nowelizacji ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zawiera szereg rozwiązań zachęcających do korzystania z mediacji w sprawach cywilnych. Zmniejszy to obciążenie sądów oraz skróci czas rozpatrywania spraw. Projekt wprowadza obowiązek zamieszczania w pozwie informacji, czy strony podjęły próbę polubownego rozwiązania sporu. Brak takich działań będzie musiał być wyjaśniony przez powoda. Sędziowie będą musieli ocenić czy sprawa, w której mają rozstrzygać może zostać rozwiązana przez mediację. Będą mogli nakazać stronom udział w spotkaniu informacyjnym na temat tej metody rozwiązywania sporów. Sprawy będą mogły być kierowane do mediacji wielokrotnie na każdym etapie postępowania. Zgodnie z projektem strony będą miały pierwszeństwo przy wyborze mediatora, a czas trwania mediacji ma być wydłużony z maksymalnie miesiąca do trzech miesięcy. Projekt wprowadza też stałych mediatorów. Ich lista będzie dostępna w Internecie. Osoby w trudnej sytuacji finansowej mają być zwolnione od kosztów mediacji – wydatki te będą zaliczone do kosztów sądowych. Wniosek o zatwierdzenie mediacji ma być zwolniony z opłaty sądowej, a jeżeli do ugody dojdzie przed rozprawą, strony otrzymają zwrot opłaty. Rząd zaproponował również zmiany umożliwiające szersze korzystanie z sądów arbitrażowych. Termin na wniesienie skargi do sądu powszechnego o uchylenie wyroku sądu polubownego ma zostać skrócony z trzech do dwóch miesięcy. Wnioskodawca proponuje ponadto, by rozpatrywanie takich skarg przez sądy powszechne odbywało się tylko w jednej instancji. Zasada jednoinstancyjności ma też dotyczyć postępowań o stwierdzenie wykonalności wyroków zagranicznych sądów polubownych. Pierwsze czytanie projektu odbyło się 11 czerwca br. na posiedzeniu plenarnym. Projekt trafił do Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach, która w przyjętym 8 lipca br. sprawozdaniu wnosi o jego przyjęcie z poprawkami niezmieniającymi istoty zaproponowanych przez rząd rozwiązań. Sprawozdanie przedstawił poseł Robert Maciaszek. W związku z tym, że w czasie drugiego czytania zgłoszono poprawki, projekt został skierowany do Komisji Nadzwyczajnej ds. zmian w kodyfikacjach w celu przedstawienia sprawozdania.

Izba w drugim czytaniu rozpatrzyła też komisyjny projekt nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz Kodeksu postępowania cywilnego, którego celem jest walka z tzw. podziemiem adopcyjnym oraz precyzyjniejszego uregulowania procedury adopcji ze wskazaniem. Wnioskodawca proponuje, by rodzice mogli wskazać przyszłego opiekuna dla swojego dziecka wyłącznie z określonego kręgu osób. Mógłby to być jedynie krewny lub powinowaty rodziców dziecka lub małżonek jednego z rodziców. Wniosek do sądu opiekuńczego o przysposobienie będzie składany za pośrednictwem ośrodka adopcyjnego, który w każdym przypadku będzie sporządzał opinię o wniosku. Pierwsze czytanie miało miejsce 5 czerwca 2014 r. na posiedzeniu plenarnym. Projekt trafił do Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach, która w przyjętym 8 lipca br. sprawozdaniu wnosi o przyjęcie projektu z poprawkami. Komisja zaproponowała zawężenie grupy osób, spośród których można wskazać przysposabiającego, do krewnych rodziców dziecka lub małżonka jednego z rodziców, ale już nie powinowatych (czyli krewnych małżonka). Ponadto Komisja doprecyzowała, że wskazana osoba, która ma sprawować opiekę nad dzieckiem będzie musiała wyrazić na to zgodę przed sądem. Komisja odstąpiła od wymogu, by wniosek o przysposobienie był składany za pośrednictwem ośrodka adopcyjnego, ale we wniosku trzeba będzie wskazać ośrodek, w którym przyszły opiekun był objęty postępowaniem adopcyjnym. Komisja proponuje, by sąd zwracał się do ośrodka adopcyjnego zarówno o świadectwo ukończenia szkolenia dla kandydatów do przysposobienia dziecka, jak i o opinię kwalifikacyjną. Ponadto przed wydaniem orzeczenia sąd będzie występował do ośrodka adopcyjnego o opinię o przyszłym opiekunie dziecka. W razie potrzeby, uzasadnionej dobrem dziecka, będzie mógł się zwrócić także do innej specjalistycznej placówki. Komisja zaproponowała też zmiany w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Tytuł projektu zmienił się na „ustawę o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej”. Sprawozdanie przedstawiła posłanka Magdalena Kochan. Do trzeciego czytania projektu ustawy Sejm przystąpi w bloku głosowań.

Kolejnym rozpatrywanym w drugim czytaniu przez Sejm projektem była nowelizacja ustawy – Kodeks karny. Projekt wprowadza m.in. karę 3 lat pozbawienia wolności za zmuszanie innej osoby do określonego zachowania poprzez przemoc pośrednią (np. szantaż emocjonalny, przymus). W takich sprawach dochodzenie będzie wszczynane na wniosek pokrzywdzonego. Zmiany w Kodeksie karnym zaproponowała Rzecznik Praw Obywatelskich. Uzasadniała je m.in. koniecznością walki z praktykami stosowanymi przez właścicieli kamienic, które mają wymusić na lokatorach opuszczenie mieszkań. Projekt wpłynął do Sejmu 28 lipca 2014 r. 26 sierpnia 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Pierwsze czytanie odbyło się 24 września 2014 r., a następnie projekt został skierowany do dalszych prac w Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach. Komisja doprecyzowała przepisy projektu. Karą do 3 lat więzienia będzie można ukarać osoby, które zmuszają inne osoby do określonego działania lub zaniechania poprzez przemoc pośrednią lub istotnie utrudniają im korzystanie z lokalu mieszkalnego. Komisja zaproponowała też zmiany w ustawach: Prawo budowlane oraz Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. Inspektor nadzoru budowlanego będzie mógł nakazać właścicielowi lokalu lub zarządcy natychmiastowe usunięcie (nieuzasadnionych względami technicznymi lub użytkowymi) braków w warunkach użytkowych lokali. Chodzi tu np. o przypadki celowego odcięcia lokali mieszkalnych od wody i ogrzewania. Właściciele i zarządcy będą mogli być ukarani grzywną do 2 tys. zł za nieusunięcie takiej celowo wprowadzonej „awarii”. Na posiedzeniu Sejmu sprawozdanie komisji przedstawił poseł Jarosław Pięta. Do trzeciego czytania projektu ustawy Sejm przystąpi w bloku głosowań.

Posłowie zapoznał się też z informacją z działalności Krajowej Rady Sądownictwa w 2014 r. Zgodnie z informacją, w ramach wypełniania konstytucyjnego obowiązku przedstawiania prezydentowi propozycji nominacji sędziowskich, Rada rozpatrzyła 1864 kandydatury i przekazała wnioski o powołanie 442 osób na stanowiska sędziów (o 75 osób więcej niż w 2013 r.). W ubiegłym roku Rada kilkakrotnie interweniowała w związku z przypadkami złamania niezawisłości sędziów. Zgodnie z ustawowymi kompetencjami Rada zaopiniowała 112 projektów ustaw, 14 założeń do projektów ustaw, 60 projektów rozporządzeń, 1 projekt obwieszczenia Marszałka Sejmu, 1 projekt zarządzenia Ministra Sprawiedliwości oraz opracowanie dotyczące opisu procedur przyjmowania projektów dokumentów rządowych. Wśród opiniowanych projektów były też propozycje zmian w kodeksach (29 projektów). Rada rozpatrzyła sprawy dyscyplinarne dotyczące 152 sędziów. Rozpatrzyła też 1188 skarg i wniosków. Dokument wpłynął do Sejmu 1 czerwca 2015 r. 9 czerwca br. został skierowany do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, która zapoznała się z nim 9 lipca br. Informację z działalności Rady przedstawił jej przewodniczący Roman Hauser.

Sejm rozpoczął dziś prace nad projektem ustawy o szczególnych zasadach restrukturyzacji walutowych kredytów mieszkaniowych w związku ze zmianą kursu walut obcych do waluty polskiej oraz o zmianie niektórych ustaw. Projekt umożliwia przejście z kredytu walutowego na kredyt w złotówkach. Koszty tej zmiany mają być podzielone równomiernie pomiędzy bank i kredytobiorcę. Zgodnie z projektem kredytobiorcy walutowych kredytów zaciągniętych na zakup mieszkania lub domu będą mogli złożyć wniosek o ich restrukturyzację. Z tej możliwości będą mogli skorzystać ci kredytobiorcy, którzy nie mają innego mieszkania lub domu. Poza tym mieszkanie kupione na kredyt, który ma być restrukturyzowany, nie może być większe niż 75 m2 (w przypadku domu – 100 m2). Ograniczenie to nie dotyczy posiadaczy kredytów mających co najmniej trójkę dzieci. Ponadto stosunek wielkości kredytu pozostałego do spłaty do wartości nieruchomości, na zakup której został zaciągnięty (tzw. wskaźnik LtV) nie może być mniejszy niż 80 proc. Projekt określa też, kiedy można złożyć wniosek o restrukturyzację kredytu. Termin ten zależy od wskaźnika LtV, np.: bezpośrednio po wejściu w życie projektowanej ustawy jeśli wskaźnik LtV wynosi ponad 120 proc., po roku obowiązywania nowych rozwiązań jeśli LtV mieści się pomiędzy 100 a 120 proc. Przewalutowanie kredytu ma następować według kursu ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu poprzedzającym złożenie wniosku. Rozwiązania zaproponowane w projekcie łączą wsparcie dla kredytobiorców mających problem ze spłatą zadłużenia w związku ze wzmocnieniem walut w stosunku do złotówki z zapewnieniem stabilności całego systemu bankowego oraz ochroną innych grup konsumentów usług bankowych (kredytobiorców kredytów złotówkowych, klientów posiadających oszczędności w bankach itp.). Projekt wpłynął do Sejmu 8 lipca 2015 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP PO. 13 lipca br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu plenarnym. Uzasadnienie proponowanych zmian przedstawiła posłanka Krystyna Skowrońska. Projekt ustawy został skierowany do Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia.

W pierwszym czytaniu Izba rozpatrzyła też rządowy projekt ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracji. Projekt m.in. dostosowuje obowiązki ubezpieczycieli do przepisów unijnych, w tym dyrektywy 2009/138/WE (Wypłacalność II), regulującej zagadnienia związane z podejmowaniem i prowadzeniem działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Wprowadza nowy system wypłacalności zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, wzorowany na regulacjach kapitałowych dla banków z Nowej Umowy Kapitałowej - tzw. Bazylea II. Zgodnie z projektem nowy system oparty będzie na 3 filarach. Pierwszy ma dotyczyć wymogów ilościowych (kapitałowych), drugi - wymogów jakościowych (system zarządzania oraz proces nadzorczy), a trzeci - obowiązków informacyjnych zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji oraz dyscypliny rynkowej. Projekt wprowadza dodatkowe rozwiązania prokonsumenckie, w tym m.in. zobowiązuje zakłady ubezpieczeń do przeprowadzenia analizy potrzeb przed zawarciem umowy o charakterze inwestycyjnym. Projekt zwiększa też uprawnienia Komisji Nadzoru Finansowego, m.in. upoważnia ją do wydawania rekomendacji przy realizacji wytycznych i zaleceń Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych. KNF będzie: zapewniać zgodność działalności zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji z przepisami prawa, ograniczać ryzyko występujące w działalności tych zakładów oraz zapobiegać naruszeniu interesów ubezpieczających, ubezpieczonych, uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia. KNF będzie mogła też kontrolować działalność oddziału zagranicznego zakładu ubezpieczeń i zagranicznego zakładu reasekuracji z Unii Europejskiej. Zdaniem rządu nowy system Wypłacalność II wpłynie na poprawę jakości świadczonych usług, obniżenie opłat, większą transparentność oraz lepszą ocenę ryzyka. Projekt wpłynął do Sejmu 3 lipca 2015 r. Następnie 9 lipca br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. W imieniu rządu projekt uzasadniła sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Izabela Leszczyna. Projekt ustawy został skierowany do Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia.

Sejm rozpoczął też prace nad rządowym projektem nowelizacji ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw. Projekt dostosowuje polskie prawo do niektórych zaleceń komitetu MONEYVAL i dyrektyw UE dotyczących walki z finansowaniem terroryzmu i praniem brudnych pieniędzy, a także ich fałszowaniem. MONEYVAL jest komitetem ekspertów działającym przy Radzie Europy. Jego zadaniem jest ocena przepisów i środków podejmowanych przez państwa członkowskie Rady, by przeciwdziałać praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Zalecenia dla Polski w tym zakresie wydano po misji ekspertów w 2012 r. Obecnie od 2 do 12 lat więzienia grozi za finansowanie działań terrorystycznych. Projekt przewiduje takie kary również za przekazywanie środków finansowych organizacjom terrorystycznym i ich członkom niezależnie od celu, na który mają być wydane. Jeśli chodzi o pranie brudnych pieniędzy, to projekt dodaje karę do 3 lat więzienia już za przygotowania do prania brudnych pieniędzy. Obecnie, kara od 6 miesięcy do 8 lat grozi za proceder wprowadzania do obiegu pieniędzy pochodzących z nielegalnych źródeł. Realizując dyrektywy UE dotyczące walki z podrabianiem euro i innych walut, projekt przewiduje, że kara od 5 lat więzienia lub 25 lat pozbawienia wolności będzie grozić również za podrabianie pieniędzy, które dopiero mają wejść do obiegu. Obecnie kary te grożą za fałszowanie już wyemitowanych monet i banknotów. Projekt wpłynął do Sejmu 10 lipca 2015 r., a 13 lipca br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu plenarnym. W pracach parlamentarnych rząd reprezentowała podsekretarz stany w Ministerstwie Sprawiedliwości Monika Zbrojewska. Projekt nowelizacji został skierowany do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka w celu rozpatrzenia.

Posłowie rozpoczęli prace nad rządową propozycją zmian w ustawach o podatkach PIT i CIT. Projekt wdraża dyrektywy unijne, dotyczące opodatkowania dochodów z odsetek oraz wspólnego systemu opodatkowania spółek dominujących i zależnych mających siedziby w różnych państwach członkowskich. Projekt wprowadza w ustawie o PIT kompleksowe zasady pozyskiwania i przekazywania informacji o wypłatach odsetek. Do ustawy ma zostać nowy rozdział regulujący tę kwestię. Ponadto projekt m.in. doprecyzowuje przepisy dotyczące zwolnień dla dywidend. Zwolnienie nie obejmie przypadków, w których dochody takie zostały osiągnięte w wyniku fikcyjnych uzgodnień, których celem było uzyskanie nieuzasadnionych korzyści podatkowych. Ponadto projekt wdraża kodeks postępowania w zakresie dokumentowania transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi. Obowiązki te mają być proporcjonalne do ryzyka zaniżania dochodów podlegających opodatkowaniu. Z obowiązków dokumentacyjnych mają być zwolnione firmy o przychodach poniżej 2 mln euro. Rząd przyjął projekt 21 lipca 2015 r. Tego samego dnia dokument wpłynął do Sejmu i został skierowany do pierwszego czytania. Projekt uzasadnił podsekretarz stanu w resorcie finansów Jarosław Neneman. Projekt trafił do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych.

Izba rozpatrzyła też stanowisko Senatu w sprawie nowelizacji ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/35/UE w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy. Zgodnie z nowymi przepisami, do 31 marca każdego roku dyrektorzy urzędów morskich będą przekazywać Komisji Europejskiej drogą elektroniczną, za pośrednictwem Urzędu Morskiego w Szczecinie, informacje statystyczne dotyczące wydawanych dokumentów kwalifikacyjnych, tj. m.in. dyplomów i świadectw marynarzy. Przekazywane dane będą zanonimizowane i będą wykorzystywane przez KE do określania polityki w sektorze gospodarki morskiej. Nowelizacja porządkuje i doprecyzowuje przepisy dotyczące m.in. budowy i wyposażenia statku, wyszkolenia i kwalifikacji marynarzy, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej oraz warunków bezpiecznego uprawiania żeglugi, w tym organizacji pilotażu morskiego i bezpieczeństwa jachtów morskich. 10 lipca br. Senat zaproponował 5 poprawek. Sejmowa Komisja Infrastruktury proponuje przyjąć 4 z nich. Mają one na celu m.in.: doprecyzowywanie, że weryfikacji prawidłowości opracowania instrukcji bezpieczeństwa jachtu morskiego dokonuje się w ramach inspekcji państwa bandery. Ponadto Komisja rekomenduje skreślenie przepisu zwalniającego z obowiązku opracowywania instrukcji bezpieczeństwa jachtu morskiego, jachtów rekreacyjnych o długości do 15 metrów. Poprawka, którą Komisja proponuje odrzucić, ma charakter legislacyjny. Sprawozdanie Komisji przedstawił poseł Łucjan Marek Pietrzczyk. Posłowie zagłosują nad uchwałą Senatu w bloku głosowań.

Posłowie rozpatrzyli senackie poprawki do uchwalonej przez Sejm 12 czerwca 2015 r. nowelizacji ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Nowelizacja zawiera przepisy mające usprawnić przygotowanie inwestycji drogowych i wykorzystywanie przeznaczonych na nie funduszy UE na lata 2014-2020. Ustawa wydłuża z 4 do 6 lat termin obowiązywania tzw. decyzji środowiskowych. Okres ten będzie mógł zostać przedłużony o kolejne 4 lata, jeśli przedsięwzięcie będzie realizowane etapowo, a warunki jego realizacji nie ulegną zmianom. Zgodnie z nowelizacją możliwa będzie też zmiana decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej bez konieczności zmiany decyzji środowiskowej. Ustawa ma również przyspieszyć procedury administracyjne związane z przygotowaniem oraz prowadzeniem badań geologicznych i archeologicznych w przypadku inwestycji w drogi krajowe. Nowe rozwiązania umożliwią terminową realizację projektów drogowych, a także przyczynią się do gospodarnego wydatkowania środków publicznych. 10 lipca Senat wprowadził do ustawy poprawki, głównie redakcyjne. Ponadto Senat proponuje, by nowelizacja objęła też decyzje środowiskowe dotyczące linii kolejowych. Komisje: Infrastruktury oraz Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa rozpatrzyły zaproponowane przez Senat zmiany 22 lipca 2015 r. i proponują ich przyjęcie. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawił poseł Arkadiusz Litwiński. Posłowie zagłosują nad uchwałą Senatu w bloku głosowań.

Kolejne rozpatrzone przez Sejm stanowisko Senatu dotyczyło nowelizacji Prawa własności przemysłowej oraz niektórych innych ustaw. Ustawa wprowadza postanowienia dotyczące rejestrowania licencji na używanie znaku towarowego oraz ustanawia maksymalne wymagania dla wniosków o rejestrację, zmianę lub umorzenie postępowania w sprawie znaku towarowego. Ponadto nowelizacja określa procedurę uznawania w Polsce międzynarodowej rejestracji wzorów przemysłowych. Polska, uczestniczy w systemie międzynarodowej rejestracji wzorów przemysłowych, jako strona Aktu genewskiego Porozumienia haskiego. Udział w tym systemie oznacza, że zgłoszenie wzoru w Biurze Międzynarodowym Światowej Organizacji Własności Intelektualnej w Genewie daje ochronę na terytorium wszystkich wskazanych krajów. Zgłoszenie jest dokonywane w jednym języku i jest od niego uiszczany tylko jeden zestaw opłat. W konsekwencji rejestracja taka wywołuje takie same skutki w każdym ze wskazanych państw, jak gdyby wzór został zarejestrowany bezpośrednio w tych państwach. W nowelizacji znalazły się też przepisy uwzględniające orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE. Chodzi m.in. o zabezpieczenie praw patentowych nawet po ich wygaśnięciu w przypadku uznanych dzieł wzornictwa przemysłowego, a także ochronę prawną wynalazków biotechnologicznych. Ponadto zwiększono z 70 proc. do 80 proc. wysokość zwolnienia z opłaty za zgłoszenie wynalazku, wzoru użytkowego, znaku towarowego lub wzoru przemysłowego. Nowelizacja wprowadza też odrębny rejestr dodatkowych praw ochronnych, udzielanych dla produktów leczniczych oraz produktów ochrony roślin. Ma też upowszechnić zgłoszenia w postaci elektronicznej. Sejm uchwalił ustawę 12 czerwca br. 10 lipca 2015 r. Senat podjął uchwałę o wprowadzeniu do tekstu poprawek. Senat zaproponował m.in. jednoznaczne wskazanie, że przy ocenie spełniania warunków wymaganych do uzyskania patentu, prawa ochronnego, dodatkowego prawa ochronnego i prawa z rejestracji w postępowaniu przed urzędem patentowym dowodem nie może być opinia biegłego wydana na wniosek strony (chyba że urząd uzna taki dowód za niezbędny). Ponadto Izba Druga zgłosiła szereg poprawek o charakterze doprecyzowującym. Sejmowa Komisja Gospodarki wnosi o przyjęcie wszystkich propozycji Senatu. Sprawozdanie przedstawił poseł Artur Gierada. Posłowie zagłosują nad uchwałą Senatu w bloku głosowań.

Sejm rozpatrzył też stanowisko Senatu w sprawie nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego, Prawa o notariacie oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja ma zapewnić efektywne stosowanie rozporządzenia europejskiego nr 650/2012 w sprawie jurysdykcji, prawa właściwego, uznawania i wykonywania orzeczeń, przyjmowania i wykonywania dokumentów urzędowych dotyczących dziedziczenia oraz w sprawie ustanowienia europejskiego poświadczenia spadkowego. Europejskie poświadczenie spadkowe to dokument potwierdzający dla spadkobiercy, zapisobiercy, wykonawcy testamentu bądź zarządcy spadku, tytuł prawny do spadku, uznawany i wykonywany na jednolitych zasadach we wszystkich krajach członkowskich UE, z wyłączeniem Zjednoczonego Królestwa, Irlandii i Danii. W polskim prawie kompetencje do wydawania europejskiego poświadczenia spadkowego będą mieć sądy lub notariusze (ich działania będą podlegały instancyjnej kontroli ze strony sądu). Sądowe i notarialne uzyskiwanie tych dokumentów ma funkcjonować równorzędnie. Wybór drogi sądowej lub notarialnej będzie zależał tylko i wyłączenie od zainteresowanego. Projekt przewiduje również skrócenie z sześciu do trzech miesięcy okresu, w jakim można zgłaszać się do udziału w spadku i wykazać prawa do dziedziczenia (w przypadku ogłoszenia publicznego o  wezwaniu spadkobierców). Wysokość opłaty sądowej od wniosku o wydanie europejskiego poświadczenia spadkowego wyniesie 300 zł. Sejm uchwalił ustawę 9 lipca 2015 r, a 22 lipca br. Senat wniósł do niej 1 poprawkę o charakterze doprecyzowującym. Sejmowa Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka wnosi o przyjęcie propozycji Senatu. Sprawozdanie przedstawiła posłanka Brygida-Kolenda Łabuś. Posłowie zagłosują nad uchwałą Senatu w bloku głosowań.

Izba rozpatrzyła też senackie poprawki do ustawy o kontroli niektórych inwestycji. Określa ona zasady i tryb nabywania akcji, udziałów, praw majątkowych w spółkach prawa handlowego oraz przedsiębiorstw lub ich części. Rozwiązania te obejmą spółki, których listę określi rząd w rozporządzeniu. O włączeniu do wykazu ma rozstrzygać m.in. udział podmiotu w rynku oraz skala prowadzonej działalności. Ochroną będą mogły być objęte przedsiębiorstwa prowadzące działalność w strategicznych obszarach gospodarki. Projekt zaliczył do nich m.in. przesył gazu i prądu, wytwarzanie prądu, produkcję, magazynowanie i przechowywanie benzyn i oleju napędowego, produkcję chemikaliów, nawozów i uzbrojenia a także działalność w sektorze telekomunikacji. Inwestorzy będą mieć obowiązek zawiadomienia ministra skarbu państwa o zamiarze dokonania transakcji, w wyniku której nastąpi przejęcie kontroli lub uzyskanie istotnego udziału w spółce podlegającej ochronie. W przypadku rzeczywistego i dostatecznie poważnego zagrożenia dla bezpieczeństwa i porządku publicznego minister będzie mógł sprzeciwić się transakcji. Decyzję w tej sprawie będzie musiał wydać w ciągu 90 dni. Powstanie Komitet Konsultacyjny, który będzie przedstawiał ministrowi rekomendacje w sprawie poszczególnych transakcji. W skład komitetu wejdą przedstawiciele m.in. ministerstw: spraw zagranicznych i wewnętrznych, obrony, gospodarki, skarbu państwa i rolnictwa, służb wywiadu i kontrwywiadu, dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, prezesa Urzędu Regulacji Energetyki oraz prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Sejm uchwalił ustawę 15 lipca br., a następnie Senat na posiedzeniu 22 lipca przyjął do niej 19 poprawek. Większość zmian jest o charakterze redakcyjnym i doprecyzowującym. Poprawki Senatu rozpatrzyła sejmowa Komisja Skarbu Państwa i wnosi o ich przyjęcie. Sprawozdanie Komisji przedstawi poseł Mariusz Grad. Posłowie zagłosują nad uchwałą Senatu w bloku głosowań.

Posłowie rozpatrzyli stanowisko Senatu w sprawie nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. W czerwcu 2014 r. ruszyły pierwsze e-usługi dla kierowców: „Historia pojazdu” i „Bezpieczny autobus”. Pierwsza umożliwia potencjalnemu nabywcy używanego samochodu, zarejestrowanego w Polsce, ocenę stanu technicznego pojazdu. Druga - zwiększa bezpieczeństwo pasażerów transportu autobusowego, m.in. dzieci, wyjeżdżających na zorganizowany wypoczynek. Od 4 stycznia 2016 r. mają działać kolejne usługi m.in. „Sprawdź moje uprawnienia” oraz „Sprawdź informację o punktach karnych”. Pozwolą one kierowcom na bieżąco monitorować informacje o zastosowanych wobec nich karach i ograniczeniach wynikających z popełnionych wykroczeń i przestępstw drogowych. Usługa „Sprawdź szkołę jazdy” umożliwi przyszłym kursantom ocenę jakości kształcenia w szkołach jazdy na podstawie danych statystycznych. Jednocześnie zwiększy to konkurencję między szkołami i może przyczynić się do wzrostu jakości świadczonych usług. Z kolei usługa „Mój pojazd” da właścicielom aut dostęp online do danych i informacji o własnym pojeździe. Natomiast dzięki usłudze „Udostępnij dane pracodawcy” przedsiębiorca przed przekazaniem służbowego auta pracownikowi będzie mógł sprawdzić, czy posiada on ważne uprawnienia do kierowania pojazdem. Gromadzone będą też informacje dotyczące m.in. badań technicznych pojazdów i historii ubezpieczeń. Udostępnianie tych informacji poprawi bezpieczeństwo w obrocie pojazdami na rynku wtórnym. Do bazy CEPiK będą również wprowadzane m.in. dane o osobach ubiegających się o prawo jazdy, dane homologacyjne, a także dane o instruktorach nauki jazdy, wykładowcach, egzaminatorach ruchu drogowego i lekarzach uprawnionych do badań dopuszczających do ubiegania się o uprawnienia. Zgodnie z nowelizacją powstanie elektroniczny katalog marek i typów pojazdów homologowanych i dopuszczonych do ruchu w Polsce. Będzie to narzędzie pomocnicze przy wprowadzaniu pojazdów do ewidencji. Sejm uchwalił ustawę 10 lipca 2015 r., a 22 lipca br. Senat wprowadził do niej 12 poprawek o charakterze doprecyzowującym. Sejmowa Komisja Spraw Wewnętrznych wnosi o odrzucenie poprawki nr 1 oraz przyjęcie pozostałych propozycji Senatu. Sprawozdanie Komisji przedstawi poseł Konstanty Oświęcimski. Posłowie zagłosują nad uchwałą Senatu w bloku głosowań.

Izba rozpatrzyła poprawki Senatu do nowelizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw. Jej celem jest wsparcie dla rodzin wychowujących dzieci. Nowelizacja wprowadza świadczenie rodzicielskie dla rodzin, które do tej pory nie mogły z niego skorzystać. Ma ono przysługiwać osobom, które urodziły lub adoptowały dziecko, ale nie są uprawnione do zasiłku macierzyńskiego lub uposażenia macierzyńskiego (bezrobotni, studenci oraz osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych, np. umowy zlecenie). Świadczenie będzie wypłacane także osobom, które  samotnie wychowują dziecko i rezygnują z zasiłku macierzyńskiego. W ten sposób wsparciem zostaną objęci wszyscy rodzice. Świadczenie rodzicielskie będzie niezależne od dochodu w rodzinie. W myśl nowelizacji, począwszy od 2016 r. rodzice będą otrzymywać świadczenie rodzicielskie w wysokości 1000 zł netto miesięcznie - co do zasady - przez rok po urodzeniu lub przyjęciu na wychowanie dziecka. W przypadku większej liczby dzieci świadczenie będzie przysługiwać odpowiednio przez: 65 tygodni – przy urodzeniu bliźniąt lub przyjęciu na wychowanie dwojga dzieci; 67 tygodni – trojaczków; 69 tygodni – czworaczków; 71 tygodni – pięcioraczków i większej liczby dzieci. W przypadku przyjęcia dziecka na wychowanie świadczenie będzie przysługiwało opiekunowi nie dłużej niż do ukończenia przez dziecko 7. roku życia, a gdy dziecko ma odroczony obowiązek szkolny – nie dłużej niż do ukończenia przez nie 10. roku życia. Nowe świadczenie będzie przysługiwać również tym rodzicom, których dzieci urodziły się przed 1 stycznia 2016 r., a od urodzenia jednego dziecka nie minęły 52 tygodnie (w przypadku ciąży mnogiej – 71 tygodni). Nowelizacja umożliwia też m.in. gminom przyznawanie z własnych środków dodatkowych świadczeń dla rodzin. Senat na posiedzeniu 22 lipca 2015 r. wprowadził poprawki do nowelizacji. Izba druga zaproponowała m.in. zmianę umożliwiającą finansowanie świadczeń rodzicielskich dla rolników przez zwiększenie wysokości odpisu na fundusz prewencji i rehabilitacji KRUS z 5 do 6,5 proc. 23 lipca br. Sejmowa Komisja Polityki Społecznej i Rodziny pozytywnie zaopiniowała poprawki Izby Drugiej.  Sprawozdanie komisji na posiedzeniu Sejmu przedstawiła posłanka Agnieszka Hanajczyk. Posłowie zagłosują nad uchwałą Senatu w bloku głosowań.

Posłowie zajmą się też senackimi poprawkami do tzw. specustawy przesyłowej. Jej celem jest ułatwienie budowy nowych sieci energetycznych, m.in. dzięki uproszczeniu procedur uzyskiwania praw do nieruchomości. Przyjęte wczoraj przepisy to kompleksowa regulacja dotycząca przygotowania i realizacji strategicznych inwestycji dotyczących sieci przesyłowych, w tym też inwestycji o znaczeniu wspólnotowym tzw. PCI (z ang. project of common interest). Inwestycje te wykonywane są w ramach budowania transeuropejskich połączeń energetycznych. Inwestorzy projektów PCI, na mocy nowych przepisów, będą korzystać z przyspieszonej ścieżki pozyskiwania decyzji i zezwoleń. W tych przypadkach nie będą miały zastosowania też przepisy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.  Na podstawie specustawy wojewoda (w I instancji) będzie wydawał decyzje m.in. dotyczące lokalizacji czy pozwolenia na budowę. Wydanie decyzji powinno nastąpić w ciągu miesiąca od złożenia wniosku. Organem wyższego stopnia będzie szef resortu budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa. Ustawa daje możliwość wywłaszczenia przez wojewodę nieruchomości (za odszkodowaniem) pod planowane sieci energetyczne. Termin wydania takich nieruchomości nie będzie mógł być krótszy niż 120 dni licząc od momentu, w którym decyzja o ustaleniu strategicznej lokalizacji inwestycji stała się ostateczna. Wywłaszczone nieruchomości będą przechodziły najpierw na rzecz Skarbu Państwa, a następnie inwestora. Wysokość odszkodowania, w oparciu o wycenę rzeczoznawcy, mają negocjować inwestor i właściciel. Jeżeli nie dojdą do porozumienia, cenę określi wojewoda. Do ustawy dołączony jest także załącznik pt. „Wykaz strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych” z priorytetowymi projektami, m.in. budową linii: Plewiska – Eisenhüttenstadt, Kozienice – Ołtarzew i Grudziądz – Pelplin – Gdańsk Przyjaźń. Sejm uchwalił ustawę 22 lipca br. Tego samego dnia Senat na posiedzeniu zaproponował do niej 5 poprawek. Jedna z poprawek Senatu wprowadza zakaz rozpoczęcia robót budowlanych do czasu, gdy decyzja o strategicznej inwestycji stanie się ostateczna. Kolejna poprawka wprowadza mechanizm wypłacania zaliczki za utraconą nieruchomość. Sejmowa Komisja Nadzwyczajna do spraw energetyki i surowców energetycznych wnosi o ich przyjęcie. Sprawozdanie Komisji w tej sprawie przedstawił posłanka Mirosława Nykiel.  Posłowie zagłosują nad uchwałą Senatu w bloku głosowań.

Izba zapoznała się też ze stanowiskiem Komisji Finansów Publicznych do senackich poprawek zgłoszonych do nowelizacji ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem regulacji jest wprowadzenie do polskiego systemu prawnego nowoczesnych rozwiązań dotyczących tych papierów wartościowych. Mają one wzmocnić stabilność systemu bankowego oraz bezpieczeństwo wierzycieli. Listy zastawne to dłużne papiery wartościowe, do których emitowania uprawnione są banki hipoteczne. Ich emisja jest źródłem gromadzenia przez banki hipoteczne kapitału, który następnie jest pożyczany. Nowelizacja umożliwia bankom w większym stopniu refinansowanie działalności kredytowej poprzez emisję listów zastawnych. Nowelizacja zwiększa zabezpieczenie listów z obecnych 100 proc. do co najmniej 110 proc. wartości emisji (czyli wprowadzony zostaje obowiązek tzw. nadzabezpieczenia w wysokości co najmniej 10 proc.). Poza tym na mocy nowych przepisów wprowadzony zostanie obowiązek utrzymywania płynności zabezpieczającej wypłatę odsetek od listów zastawnych w okresie kolejnych 6 miesięcy. Nowelizacja dostosowuje polskie regulacje do norm unijnych – w 2013 r. został uchwalony tzw. pakiet CRD IV, który ma wzmocnić bezpieczeństwo i przejrzystość systemu finansowego. Obejmuje m.in. wymóg utrzymywania funduszy własnych oraz określonego poziomu kapitału i płynności. Nowelizacja dopasowuje też przepisy do nowelizacji prawa upadłościowego zawartej w przepisach nowej ustawy – Prawo restrukturyzacyjne. Ponadto ustawa wprowadza zwolnienie podatkowe z tytułu dochodów od odsetek lub dyskonta od listów zastawnych dla nierezydentów (zwolnienie z tzw. podatku u źródła) Sejm uchwalił ustawę 9 lipca, a 22 lipca br. Senat zaproponował wprowadzenie do niej poprawek. Izba druga proponuje rozszerzenie zwolnienia podatkowego także na odsetki lub dyskonto od obligacji emitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego i oferowanych na rynkach zagranicznych oraz dochodów z odpłatnego zbycia tych obligacji przez nierezydentów. Pozostałe poprawki mają charakter głównie doprecyzowujący. Sprawozdanie komisji przedstawiła posłanka Krystyna Skowrońska. Izba ustali ostateczny tekst nowelizacji w bloku głosowań.

Następnie Sejm w drugim czytaniu rozpatrzył w poselski projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Fundusz będzie finansował obowiązkowe szczepienia tylko osobom ubezpieczonym. Za szczepionki dla osób nie objętych ubezpieczeniem będzie – tak jak obecnie – płacił resort zdrowia. Jak uzasadniają wnioskodawcy zmiana pozwoli na rozszerzenie liczby obowiązkowych szczepień gwarantowanych przez państwo. Ich lista będzie zależeć od rzeczywistych potrzeb wynikających z sytuacji epidemiologicznej, nie zaś ograniczeń finansowych. Po wejściu w życie proponowanej zmiany możliwe będzie zapewnienie bezpłatnych szczepień przeciwko np. dwoinkom zapalenia płuc (pneumokokom), wirusowi brodawczaka (HPV) i dwoince zapalenia opon rdzeniowo-mózgowych. Projekt zmian został wniesiony do laski marszałkowskiej 25 czerwca 2015 r. przez grupę posłów KP PO. Nad propozycjami zmian pracowali posłowie z Komisji Zdrowia. Zaproponowane przez nich poprawki nie zmieniają celów pierwotnego projektu. Sprawozdanie z prac komisyjnych przedstawił podczas drugiego czytania poseł Czesław Czechyra. Do trzeciego czytania projektu ustawy posłowie przystąpią w bloku głosowań.

Posłowie pracowali także w drugim czytaniu nad poselskim projektem nowelizacji ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw. W projekcie zaproponowano m.in. wprowadzenie ułatwień dla cudzoziemców chcących podjąć w Polsce pracę jako pielęgniarki czy położne. Wymagane będzie m.in. doświadczenie i urzędowe poświadczenie znajomości języka polskiego w zakresie niezbędnym do wykonywania zawodu. Projekt skraca z 12 do 6 miesięcy długość stażu adaptacyjnego we wskazanym podmiocie leczniczym (np. szpitalu) - odbycie stażu nie będzie wymagało posiadania zezwolenia na pracę i będzie zwalniać z obowiązku przeszkolenia. Dotyczy to cudzoziemców, którzy zamierzają podjąć pracę w zawodzie pielęgniarki po przerwie trwającej łącznie dłużej niż 5 lat w ciągu ostatnich 6 lat przed przeniesieniem się do Polski. Proponowana nowelizacja ma również wyjść naprzeciw problemowi niedostatecznego udziału pielęgniarek i położnych w kadrze dydaktycznej w ramach kształcenia innych zawodów medycznych, w których programach kształcenia wymagany jest współudział pielęgniarki lub położnej. Obecnie, jeśli pielęgniarki zajmują się kształceniem np. ratowników medycznych, nie jest to uznawane za wykonywanie zawodu i pielęgniarki obawiają się utraty uprawnień. Projekt umożliwia uznawanie za pielęgniarkę lub położną osoby, która zajmuje się nauczaniem przedstawicieli innych zawodów medycznych, a nie wyłącznie przyszłych pielęgniarek. Celem projekt jest także m.in. poprawa warunków opieki zdrowotnej udzielanej uczniom w szkołach publicznych. Doprecyzowany zostanie obowiązek szkół dotyczący wyposażenia gabinetów profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej. Projekt wpłynął do Sejmu 12 czerwca 2015 r., a 30 czerwca br. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Zdrowia, które odbyło się 8 lipca 2015 r. Komisja na posiedzeniu 22 lipca br. przyjęła projekt z poprawkami. Sprawozdanie komisji na forum Sejmu przedstawiła posłanka Elżbieta Gelert. W związku ze zgłoszonymi w trakcie drugie czytania poprawkami, projekt został ponownie skierowany do Komisji Zdrowia w celu przedstawienia sprawozdania.

Sejm rozpatrzył w drugim czytaniu poselski projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa pieszych. Wnioskodawcy proponują, by pierwszeństwo mieli nie tylko piesi znajdujący się na przejściu dla pieszych, ale także osoby wchodzące na przejście. Jednocześnie projekt zobowiązuje kierowców zbliżających się do przejścia dla pieszych do ustąpienia pierwszeństwa nie tylko pieszym znajdującym się na przejściu, ale także osobom oczekującym bezpośrednio przed przejściem na możliwość bezpiecznego przekroczenia jezdni. Ponadto projekt przewiduje rozszerzenie egzaminu na prawo jazdy o egzamin praktyczny z udzielania pomocy przedmedycznej, przeprowadzany przy pomocy manekina lub defibrylatora. Tę część egzaminu przeprowadzałby lekarz lub ratownik medyczny. Projekt zobowiązuje też Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego do przeprowadzenia kampanii informacyjnej o zmianach dotyczących pierwszeństwa na pasach. Pierwsze czytanie odbyło się 23 kwietnia 2014 r. w Komisji Infrastruktury. Projekt trafił do dalszych prac w podkomisji nadzwyczajnej. Podkomisja przyjęła sprawozdanie 7, a komisja 21 lipca br. komisja wnosi o przyjęcie projektu z poprawkami. Komisja rozszerzyła definicję ustawową ustąpienia pierwszeństwa – będzie nim także powstrzymanie się od ruchu, jeśli mógłby on zmusić pieszego korzystającego z przejścia dla pieszych od powstrzymania się od wejścia na nie. Został też doprecyzowany przepis dotyczący zasad ruchu pieszych. Będą oni musieli zachować szczególną ostrożność już w momencie oczekiwania na możliwość wejścia na przejście dla pieszych. Piesi znajdujący się na przejściu będą mieli – jak dotąd – pierwszeństwo przed pojazdem. Piesi oczekujący na możliwość wejścia na przejście będą mieli pierwszeństwo przed pojazdami z wyjątkiem tramwajów. Komisja zaproponowała zobowiązanie pieszych, by przed wejściem na przejście dla pieszych musieli zatrzymać się i upewnić, czy kierujący pojazdem ustępuje im pierwszeństwa. Kierujący tramwajami będą mieli obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu, ale już nie oczekującym na możliwość wejścia na nie. Komisja zaproponowała rezygnację ze zobowiązywania KRBRD do przeprowadzania kampanii informacyjnej. Odstąpiono też od propozycji zmian w egzaminie na prawo jazdy. W konsekwencji zmieniony został tytuł projektu na ustawę o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Posłowie zaproponowali ponadto wydłużenie vacatio legis ustawy z 12 do 18 miesięcy od dnia jej publikacji w Dzienniku Ustaw. Sprawozdanie przedstawił poseł Józef Lassota. W związku ze zgłoszonymi w trakcie drugiego czytania poprawkami projekt trafił ponownie do Komisji Infrastruktury w celu ich zaopiniowania.

Izba pracowała też w drugim czytaniu nad projektem nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o strażach gminnych, który powstał w Komisjach: Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej w wyniku wspólnego rozpatrzenia poselskich projektów ustaw: o zmianie ustawy o straży gminnej, ustawy prawo o ruchu drogowym oraz ustawy kodeks postępowania w sprawa o wykroczenia (druk nr 2973) i o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 3222). Projekt zakłada odebranie strażom miejskim i gminnym możliwości przeprowadzania kontroli fotoradarowej. Ujawnianie za pomocą fotoradarów naruszeń przepisów ruchu drogowego będzie należeć do wyłącznej kompetencji Inspekcji Transportu Drogowego. Na etapie komisyjnym zrezygnowano z zawartej w druku nr 3222 propozycji, żeby za naruszenia przepisów ruchu drogowego takie jak np.: przekroczenie prędkości lub przejazd na czerwonym świetle, zarejestrowane fotoradarem, groziła odpowiedzialność administracyjna, a nie karna, jak to jest obecnie. Pozostałe poprawki miały charakter legislacyjno – doprecyzowujący oraz redakcyjny. Komisja wprowadziła też poprawki redakcyjne. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawił poseł Maciej Banaszak. Do trzeciego czytania posłowie przystąpią w bloku głosowań.

Trzeciego dnia 97.posiedzenia Sejmu Izba wysłuchała też informacji bieżącej w sprawie funkcjonowania Regionalnego Systemu Ostrzegania oraz usuwania skutków klęsk żywiołowych. Następnie posłowie zadawali pytania w sprawach bieżących m.in. na temat: działań rządu związanych z klęską suszy na terenie kraju, w szczególności trudnej sytuacji na rynku porzeczek i innych owoców miękkich, wdrażania nowego systemu kart parkingowych dla osób niepełnosprawnych, aktualnej sytuacji w Jastrzębskiej Spółce Węglowej SA i Kompanii Węglowej SA oraz dystrybucji próbek leków.