czwartek, 23 sierpnia 2012 08:15

Sejm objął opieką kilka dzieł rzeźbiarza tzw. stylu narodowego Jana Szczepkowskiego, nawiązujących do tematyki sejmowej. W gmachu na Wiejskiej swoje miejsce znalazło dziewięć gipsowych projektów płaskorzeźb, wykonanych przez tego wybitnego artystę II RP. Dzięki temu zaniedbane i niezabezpieczone odpowiednio do tej pory fragmenty jego twórczości zostały właściwie wyeksponowane, m.in. w Nowym Domu Poselskim oraz w przejściu do budynku G. Stanowi to istotny wkład Sejmu w ochronę dziedzictwa narodowego.
Za umieszczeniem płaskorzeźb w budynkach sejmowych przemawiały głównie względy historyczne. To właśnie Jan Szczepkowski jest autorem fryzu zdobiącego zachodnią ścianę sali obrad Sejmu. Ten element sejmowej architektury jako jedyny przetrwał zniszczenia wojenne. Jest to oryginał gipsowych projektów płaskorzeźb, nad którymi Sejm ostatnio roztoczył swoją opiekę.
Jan Szczepkowski (1878-1964) uchodzi za drugie po Ksawerym Dunikowskim „dłuto” okresu II Rzeczypospolitej. Oprócz wspomnianego fryzu na elewacji sali plenarnej Sejmu w swoim dorobku artystycznym ma takie dzieła jak np. pomniki Wojciecha Bogusławskiego i Stanisława Moniuszki oraz dekoracja budynku Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie.
Zdjęcia umieszczone w Systemie Informacyjnym Sejmu można pobierać i wykorzystywać bezpłatnie z przywołaniem nazwiska autora. Zezwolenie to nie dotyczy jedynie elementów odrębnie zastrzeżonych.